Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Ja Alton är helt okej, fast min häst verkligen hatade den och försökte bli av med både mig och sadeln.

Min kompis har en CC, jag hamnar med knäna helt utanför knästöden och den är så sjukt halkig. Ungefär samma känsla som i Vegan :p Pinerololädret är nog ett måste...

Röösli verkar finnas i olika varianter. Har provat en som var rak och en som var rätt svängd. Tyvärr är ju de flesta bara Normal eller normal-vid bom.

Du kan inte ha en Jaguar på henne också då? Hon ser svängd ut. Kanske en CC? Det är små korta sadlar och mkt mer bekväma än Amerigo!

Det ska absolut provas:)! Jaguarerna passar min kropp jättebra och de ligger i väldigt bra pris i GB. Tänkte våga mig på att köpa en på ebay:p.

*kl*
Väntan väntan och väntan...
Ringde Ingdams idag och frågade hur det går med sadeln. Hon snackade ju danska, och det ÄR svårt att förstå :confused:.
Men vad jag kunde tolka ska den komma till dem i Oktober (!!!!), alltså inom typ en vecka. Och då ringer de/mailar mig. När jag betalt den, skickar de den till mig.
Frågade om jag kunde hämta den i Staffanstorp, men hon sa att den kommer till Danmark. Finns Ingdams över huvud taget kvar i Sverige? Kunde inte riktigt tolka vad hon sa där :crazy:.

Men jag fick lite hopp iaf! Jag borde ju ha min nya sadel inom 2-3 veckor :)
Hoppas hoppas!! :bump::bump:

Känns ändå skönt, har föreställt mig att den inte ens börjats tillverkas då jag inte betalt den ännu, och ytterligare 8 veckors väntetid :p

Senast ändrad:

kl

Hjälper denna pålle att hitta sadel så tänkte se om ni hade några idéer på vad som kan passa.

Spikrak rygg, platt och bred (110 grader), liten manke och konformad - puttar fram det mesta.

Min Spalding Britannica med kilbossa fit 4 ligger still men är en aningens för svängd och hamnar lite uppe på.

img_4197_52696408e087c3375e819a45.jpg

Ligger nån cm för långt fram
img_4618_5251a8d39606ee7d9531d702.jpg

img_4619_526964deddf2b35a30007cac.jpg

Har du eller ngn annan koll på Jaguars vidder? Vilken siffra är vid? Har fått för mig att det är 28, men insåg att jag inte har en aning:p. Vet nån om hoppsadlarna byggs på samma bom?

28 ska nog vara vid. Jag provade xvid (har för mig den var 29 eller 30) på min rätt tunna häst och den var väldigt smal;
1_zps6a5bdac9.jpg

Men Sadeldoktorn kan ju vidga dem rätt rejält.

Ja, danskan är lite svår att förstå. Jag brukar faktiskt maila, man får svar direkt och det är enklare att begripa.

Jag har fått flera nya sadlar skickade, och det har gått bra, även när O tagit med hem för omstoppning så skickar han tillbaka och det är heller inga problem.

:)

Min erfarenhet av Jaguars bomvidder är inte den samma. Har tex provat en MW CC och den var ungefär som Prestige 35, Amerigo +1.5, alltså inte liten i stl öht utan helt normal. Låg såklart lite i bakvikt eftersom mina hästar är bredare, men låg inte alls så ovanpå som på din bild, trots att den var för smal så kom den ändå ner väldigt fint.

YEYY!!!
Min sadel är i Danmark! Nu väntar jag bara på mail med fakturan och förhoppningsvis är pengarna överförda tills måndag, och då skickar de sadeln :D :bump::bump:
Så hoppas att mailet kommer snart ;) :p

mimus
Smart! Mail ska jag använda mig av i framtiden ;)

Det känns skönt att höra att det fungerar så bra :) ! Är han bra på att stoppa om sadlar? Fast jag borde ju skicka den till honom när det väl är dags för det iof :)

Jag är så sjukt nyfiken på din sadel! Jag är sugen på att måtta en sadel själv så de ska bli spännande att se hur din ligger. Ska bara köpa hus först;)

Vilken vidd har din kuse på Amerigo?

Centaur: Jag hoppas att jag får samma erfarenhet med den MW som jag ska prova imorgon. Det är en XKC så jag hoppas att den passar Juno!

YEYY!!!
Min sadel är i Danmark! Nu väntar jag bara på mail med fakturan och förhoppningsvis är pengarna överförda tills måndag, och då skickar de sadeln :D :bump::bump:
Så hoppas att mailet kommer snart ;) :p

mimus
Smart! Mail ska jag använda mig av i framtiden ;)

Det känns skönt att höra att det fungerar så bra :) ! Är han bra på att stoppa om sadlar? Fast jag borde ju skicka den till honom när det väl är dags för det iof :)

Jag har måttbeställt två sadlar och fått en omgjord som jag köpte begagnad. Två Passier Optimus och en Passier Avior. Jag skickar mail när det är dags att kolla sadlarna. Då kommer O hem till mig och tittar hur de ligger, behövs det göras någon större ändring, tar han med sadlarna hem och skickar tillbaka när de är klara.
Till min häst som blev gammal, så sydde han ihop en fårskinnspadd som var stoppad efter hästens rygg som extra service att ha under dressyrsadeln de sista åren. Jag tror jag har betalat ca 1500 för omstoppning och hemskick.

Ni verkar ju ha lite koll på Amerigo sadlar, hur mycket går en classic att bredda i bommen? Är det så att en +1 ( normal väl?) kan bli en +2,5 som bredast?
Har försökt få tag på en av deras sadeltekniker utan framgång. Och vet ni vad det är för bom på en classic?
Tacksam för svar :)

Har fått en amerigo breddad från normal (+-0 som är normal bom) upp till över extravid av sadeldoktorn utan några problem.

Det är stålförstärkt träbom i alla amerigo utom i lågprissadeln Vega som har syntetbom.

Det är för övrigt mkt billigare att ändra dem hos sadeldoktorn än via dem själva.

Jag blev så himla off och åkte aldrig och hämtade den... En tjej har lånat min Childeric och jag var typ rätt säker på att hon skulle köpa den, men fick besked att hon inte ville ha den så jag blev så less.

Får låna den en annan dag ist:).

Trist, du får rapportera när du provat. Tycker det är så intressant med sadlar, sjukligt beteende tror jag :p

Jag har då köpt en rumpvärmare i tjockt fårskinn, så jag fortsätter rida i Childericen ett tag till. Orkar inte skicka sadlar fram och tillbaka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 976
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama