Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag är ju också hyperintresserad av sadlar, läser allt jag kommer över och provar åt alla som vill ha hjälp för man lär sig nåt nytt varje gång tycker jag. Fast jag blir bara mer o mer skeptisk inför sadelutprovare som har "egna" märken. I gemen så anser dom ju att deras märke är det enda som passar oavsett häst och att ryttaren bara får anpassa sig. Men så är det ju inte i verkligheten utan flera olika märken kan ju passa hästen medan ryttaren kanske sitter kanon i ett men kan överhuvudtaget inte sitta i det andra....:meh:

Men liksom skomakarens barn så har jag svårt att hitta rätt när det kommer till mina egna sadlar. Inte till hästarna men till mig själv. Skulle verkligen vilja ha någon superexpert som talade om vad det är som gör att olika kroppar passar till si o så, om ni hänger med på hur jag menar?

Schleese reklamerar med att de är experter på just det.

Om det är sant är väl en annan sak. :p

Jag har ju en sadel måttad till mig. Har gått ner 10 kg sen den måttades så den är lite stor nu så den är inte perfekt men sitter ändå helt okej i den. Men jag har en annan av exakt samma modell och stl som jag köpt begagnad och den är HELT annorlunda att sitta i! Får hemska skavsår av den, måste göra som feel och köpa fårskinn att ha på.

Poängen är att min måttade sadel måste vara anpassa till mig på sätt som inte finns i sadelns märkning, och den andra anpassad till någon med en helt annorlunda kropp.

Så om man köper/provar begagnade sadlar så kan det bli helt fel trots att sadeln har rätt sits och kåpstl. Blir det väldigt svårt att hitta en som passar just dig perfekt, då får du ha turen att komma över en som är gjord för någon med samma mått.

Jag har Childeric men det gäller troligtvis för alla märken man kan måttbeställa.

Jag känner mig också tillhöra sadelnörd-kategorin. Är otroligt glad över att jag fått möjlighet att gå bredvid ST från Amerigo vid hennes provningar här uppe. Dels har det bekräftat att jag inte är helt ute och cyklar själv och dels har jag lärt mig mer och ffa verkligen sett hur stor skillnad rätt sadel kan göra på en häst.

Nu lider jag dock en massa sadelkval hir jag ska göra med Childericen. Jag äääälskar att rida i den (om nån mot förmodan missat det:p). Har inte ridit i den nu på en vecka utan orivade först Alton och så har jag lallat runt i hoppsadeln (som är Junos och inte igger kalas). La på Childericen och red ikväll och det ÄR verkligen en helt annan ridkänsla. Jag sitter bättre men ffa känns Barbie mycket bättre.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Chulidericen är inte perfekt på henne, men samtidigt är det ju uppenbart att hon gillar den. Är jag kanske bara dum som tror mig kunna hitta ngt bättre?

Så här ligger den efter ridning (jag är paddoman och vill ha padd under sadeln, har lite ångest över att jag är stor på ponnisarna och då känns det bra med ett mjukt får under sadeln:o).
1381746_10201591758547701_1207216583_n.jpg

1393007_10201591757507675_2004108672_n.jpg

Den ser ju helt ENORM ut på henne vilket är det som stör mig mest. Samtidigt ligger den helt stilla och jag kan rida runt och undra vad som skramlar tills jag kommer på att det är gjordens spännen som låter för att den är helt ospänd och händer en cm under magen... Den känns mjuk under manken och det otäcka tryck hon fick i Prestigen har till slut helt försvunnit.

Nån som vill råda mig i min ångest? Sälja och leta annat eller forstätta rida på?

...hittade en gammal från när jag köpte den hur den låg på henne då utan lull lull.
559872_3232007570974_1217095462_n.jpg

Senast ändrad:

Den är ju hög både fram och bak, och en pad under. Tror att det är mkt det som gör att den ser så stor ut. Min DI är liten och kort och är flera cm kortare än min 17" Passier. På ponnyer och andra små hästar så brukar flatare cc-sadlar göra sig bättre enligt mig, annars får man lätt känslan av att det bara är en stor sadel och minimalt med häst :p

Hade det funnits större marknad för sadlar här uppe så hade jag nog blivit utprovare/sadelförsäljare.

Det enda är väl att den ser lite stor ut, men den verkar ju fungera på längden eftersom den släpper lite tidigare samt att både du och ponnyn gillar den - jag hade inte vågat sälja och leta annat :o

En nättare modell kanske inte hade varit helt fel men samtidigt så är det ju ändå komforten för häst och ryttare som är det viktiga, att tyngdpunkt är rätt och att den inte trycker eller är obehaglig på något sätt :) Och det känns som om den uppfyller dem kraven för er?

Japp det är ett BR:). Har ett marinblått också och tycker dom är jättesnygga men den cremefärgade kanten eftersom den matchar padden så bra:p.

feel; Jag undrar om inte denna sadeln månne är byggd för en häst med rätt hög manke. Barbie har inte mycket manke vilket naturligtvis bidrar till att den ser ännu högre ut. En DI hade nog varit mer estetisk på henne:).

mily: Nej, jag börjar starkt tvivla på att det är så begåvat att sälja. Iaf innan jag hittat ngt annat som hon ger samma känsla i. Tyngdpunkten är rätt långt bak i den, men hon verkar ju gilla det.

...tog förresten en bild på den rakt framifrån idag. Den är ganska vid tycker jag!
480654_10201591762707805_1817567004_n.jpg

Senast ändrad:

Jag får nog oxå erkänna att jag är lite av en sadelnörd.
Sadelmissburkare helt klart :p.

Tror jag har hatkärlek till sadlar. För jag avskyr dem egentligen, men kan ju inte gå förbi en sadel utan att ögonen fastnar på den.

Sen är det ju som ni säger, man lär sig alltid något nytt när man hjälper sina vänner i stallet. Men jag blir mer och mer skeptisk på att hitta en passande sadel. Jag tror mindre och mindre på att en sadel verkligen kan passa till 100 procent.
Jag tycker att man får vara nöjd när man hittar en sadel som ligger OK och hästen verkar nöjd, känna efter ett tag, antingen behålla eller hitta något bättre. Men så har iof jag aldrig varit riktigt nöjd iof :p:o:devil:

Det värsta med att vara sadelnördig är att man alltid kollar in alla andras sadlar på tävling/på ridbanan/på nätet med en kritisk min:o:p.

Synd att du bor så långt bort, annars hade du kunnat prova min DI som är till salu, den är inte så lång. (inte om jag ska jämföra med dacen jag nyss hade iaf)

Jag tycker inte den är för lång, är nog mest din stora pad som får det att se lite våldsamt ut. Däremot tycker jag den ser ut att ligga lite långt fram?

Att den har högt fram och bakvalv är helt ovidkommande om bommen passar, du skall ju RIDA i sadeln, det är ingen tävling i hur snygg den är på hästen. :p

Ja, det hade varit intressant att prova en DI! Jag gillar dock den "ombonade" känslan som ett djupare säte ger. Är inget större fan av flata sadlar alls.

Centaur: Jag kan inte lägga den längre bak. Den ligger verkligen där den tar stopp och bara en-två cm längre bak gör att det ser uta som jag sadlat som en islandsnisse:p.

Bild direkt från sidan när jag rider. Sadeln ser ngt för långt fram ut, men om man tittar på min position kan jag inte sitta längre bak på henne.
246690_10200449629875198_34760082_n.jpg

Dom känns inte så flata faktiskt :) svårt att förklara dock. Jag förstår vilken känsla du menar, lite stjärtlappkänsla antar jag, men så känns det inte :)

Jag kan ju bara rida i flata sadlar, men Childeric ger ju betydligt mer support än Amerigos sadlar gör. Equipe Ice finns ju också, den är trevlig men tyvärr för svängd för min häst. Om du vill prova andra sadlar alltså.

Kan även tycka att man blir "lurad", din häst ser så låg ut i fronten när du sitter så högt ovanpå. Hade du suttit mer "i" henne så får hon för ögat mer höjd i fronten. Så för mig är det estetiska viktigt, TOTALnörd som sagt :o

Man sitter precis lika nära i en DAC. Det är bara fram och bakvalv som är högre.

Men Fiorano har som det ser ut en jättetjock pad under schabraket så det är inte konstigt att hon hamnar ovanpå. Sadeln är ju 6-7 cm över hästens rygg. Tycker inte man skall ha så tjock pad under Childeric, finns tunnare fårskinnspaddar.

Var nog lite otydlig där, men på en liten lågställd häst så ser högt framvalv/bakvalv extra högt ut. Lägger du en DAC på ett stort halvblod med mkt front så reagerar man inte ens på sådant.

Nu blir det såklart ännu tydligare med pad under på ponnyn.

Nu har du väl i princip redan bestämt dig för att behålla din sadel men jag har testat Connector nu de sista veckorna och är alldeles såld, vilken sadel! <3

Mjuka, väldigt breda bossor med betoning på MJUKA!
Sadeln är till och med mjukare under än i sitsen, första gången jag sett det! :-D
Jättesmarta funktioner för att inte åka fram, sadelgjordsfästen och bossor osv.
Kort på längden och släpper ryggen tidigt.

Min häst älskar den, och jag är fascinerad av hur bra den funkar.

För ryttaren så är den ganska djup i sitsen, har stora stöd som dock inte låser skänkeln?
Sitter liksom en stor kloss ovanför knäet framtill men benet tangerar bara klossen precis så tvärtom vad jag trodde är min skänkel mer fri i denna än i MoN?
För mig var denna bekvämare än den Childeric jag provred innan (även om Childericen var mjukare i sätet, däremot var den hårdare i bossan än denna) men det är nog individuellt, jag var nämligen inte så begeistrad i Childericen men då låg den rätt dåligt på min häst.

Tyvärr finns Connector knappt begagnad ännu, men ses vi till våren på tävling r du gärna titta på den!

Kan du inte lägga in en bild på den:)? Har knappt hört talas om märket.

Klart vi ska ses på tävling till våren:D!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 976
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka