Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Bommen har lägre mankfrihet men mkt hänger ju på panelen, med en lite tjockare panel kan man få okej mankfrihet även på en DI.

Så som alltid med Childeric beror det på vad det är för häst sadeln är gjord för.

Just pga sitsen. För att ryttaren ska få en behaglig känsla. Jag har själv haft frieserhästar och jag har aldrig gillat just Dac på deras ryggar. Nu har jag en frieserkorsning och även den går med en DI. Jag får väldigt ont i svanken om jag rider i Dac på deras ryggar.

Men det är ju extremt individuellt hur sadeln påverkar en fysiskt. Se bara på feel och alla hennes ridsårsproblem i sadlar som många andra av oss tycker är skönast på jorden.

ElisabethOhlund: Sadeln ligger väldigt trevligt på hästen och gör den det även vid arbete och ni gillar att rida i den så kör på:).

ja absolut, men friesern har ju ändå ett visst rörelsemönster oxå. Dom medryttare som red sa samma sak som mig så dom upplevde likadant. Många friesers är lite kortare i sin front o längre ben bak och sätter man då på en sadel med djup sits så sitter man som ryttare och svankar för att hålla balansen, vilket lätt blir tryck då i ländrygg på ryttaren etc. Sedan finns det ju andra sadlar än DI som man kan ha såklart :)

Senast ändrad:

KL

Vad finns det för sadlar som är lätt svängda (främst framtill) med sittpunkten långt fram? Jag har en Santa Cruz Celine just nu som funkar bra men vill hålla utkik efter en dressyrsadel med. Jag funderar på Hubertus äldre modeller och likaså Stubben? Vi testade en Stubben CS tror jag som bommässigt låg bra men där sittpunkten hamnade något för långt bak.

*kl

Har fått låna en Bates dressyrsadel till min ponny och den ligger an fint längs hela ryggen dock skjuts den fram vid ridning. Ponny är överbyggd och har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget + några kilo för mycket. Hon verkade nöjd. Ska testa att rida i den imorgon igen med en antiglidpad.
Vad tycker ni? Ursäkta dom lite halvdåliga bilderna.

Så raka kilbossor på en sådan rygg brukar inte vara någon bra kombination, stor risk för tryck baktill. Sadeln ligger även väldigt mycket "ovanpå" hästen, vilket gör att de oftast glider framåt.

Jag tror att du behöver en close contact till den hästen. Tex Amerigo (Vega, DJ), Equipe Ice, Childeric.

Mmm så kan det vara, blir lite "hemmablind" eftersom att alla andra sadlar brukar ligga ännu mer "ovanpå" hästen. Detta var den enda sadeln i strl 16,5" som dom kunde uppbåda men har jag lite is i magen kanske dom får tag i fler sadlar. Tack för svar :)

Hela sadeln är för stor föe din ponny. Kommer inte göra ngn skillnad om det är en 16" ist. Feels förslag tror jag på:).

Nu är sadeln tillbakalämnad och jag har bett dom kolla efter flatare sits, rundbossor och ev. 16". Tackar för tipsen :).

Jo, jag vet precis hur det känns!

*kl*

Barbie ska få ny sadel är tanken. Är ju långt tävlingsuppehåll och jag har en hoppsadel jag kan rida i så länge så nu tänkte jag ta tag i hela projektet.

Red i Alton idag och det kändes inte hundra. Är ju himla svvårt också att göra en utvärdering hur den ligger när man inte ser vad som händer med sadeln från marken.Men hon var lite ruggad på vänstersidan och jag tyckte hon hade lite tryck på båda sidorna nedanför manken. Kan vara för att detta är en +2 och hon troligen behöver en +3.

Min tanke är att jag vill prova en Amerigo CC, men sen står det rätt stilla i huvudet faktiskt. Hursom ska jag inte ha en Childeric. Hur mycket jag än älskar att rida i den så är den för stor för hela ponnyn. Jag gillar verkligen hur nätt Amerigon är och verkligen lämnar bogarna fria.

Rygglinjen (bilden tagen direkt efter jag red idag)
1379326_10201551784948386_1370874061_n.jpg

Med Alton på, bara för att:p. Efter ridning. Långa kåpor på denna sadeln så det ser lite fel ut.
1378371_10201551785668404_293467637_n.jpg

1374107_10201551785228393_2118557447_n.jpg

Så här låg Vegan jag hade på henne innan jag köpte Childericen. Den ville hon helst inte röra sig i alls:
432218_3118975065232_1115404790_n.jpg

Schabraket verkar ha åkt runt en del? Då rör sig nog sadeln.

CC är som en hal skinnlapp utan knästöd att rida i ;)

Ska du köpa en sadel åt varje ponny eller? Barbie-ponnyn verkar ju ha lätt rygg. Röösli kanske (också nätta korta sadlar), om du inte hittar någon Amerigo som du gillar? Jag personligen har ju lite svårt för Amerigo och sitter mkt bättre i Röösli.

Juno är inte jätteprioriterad på dressyrsadelfronten egentligen. Men ska prova en Jaguar på honom i helgen och passar det så får han en sån. (Det kan jag få mamman att sponsra:o). Sen får Barbie en sadel för Childericpengarna:). Tänker iofs testa Jaggan på henne också, och vill hitta en Röösli också att prova. Tror dock att den ligger bättre på Juno.

Alton hade helt klart rört sig. Hon var lite ruggad på vänstersidan. En sån blir det inte. Den var dock oväntat skön att rida i! Provade ju en DJ på Juno men den gillade jag inte alls. CC har jag aldrig ridit i faktiskt... I jämförelse med Childericen känns dock Amerigosarna verkligen som små skinnlappar:D.

Ni verkar ju ha lite koll på Amerigo sadlar, hur mycket går en classic att bredda i bommen? Är det så att en +1 ( normal väl?) kan bli en +2,5 som bredast?
Har försökt få tag på en av deras sadeltekniker utan framgång. Och vet ni vad det är för bom på en classic?
Tacksam för svar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 976
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama