Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Härligt att det äntligen har kommit ! :D

Så härligt att den äntligen kommit!! :)

Har du ridit i den än? Hur känns det?

Ser ut att ligga i fin balans men vad höga bossor! Upplever du att du kan komma nära hästen när du sitter så högt upp?

Ja, det känns jättebra :D! Tog dessutom bara 7 veckor från att Olof var här till att jag fick hämta ut sadeln :)! Iof lååånga 7 veckor ;).

Jag var ju tvungen att testa den igår ;) Men jag drog ut länge innan jag la den på hästen, var lite skräckblandad förtjusning. Tänk om den inte skulle bli bra!!

Men jag är nöjd, tycker att den ligger bra! Hästen rörde sig mkt bra i den, eller så var han bara extra pigg och "rörlig" för det :p. Och den var super att sitta i. Jag fick plats med mina ben, och vilket grepp!!!! Det är ju sånt mjukt fint läder i sits och knä. Vanligt läder på kåpa och lillkåpa. Men jag satt där jag skulle utan att glida runt.
Som du säger Centaur, så ser bossorna ganska tjocka och höga ut, men upplevde inte alls att jag satt ovanpå hästen. Nu red jag iof bara runt lite försiktigt bara för att få känna på den, men har inget att klaga på.

... eller jo, den skramlar :p, de där ringarna som man kan fästa en brösta i, skramlar mot passier-märket :rofl:. Men det kan jag leva med :D!

*kl*
Men jag undrar fortfarande om hur ni har tagit hand om era nya sadlar, både var gällande ridning och putsning:)?

Så här ser de ut:
1000335.jpg

Aha, de var snygga! :)

Fungerar det bra med söljan? (heter det va? Den som ska hålla resten av stiglädret å plats). Den åker inte ner eller skaver på sadeln?
Eller finns det risk att "fastna" med den överblivna biten av stiglädret i sadelkåpan (om det råkar vara precis i det läget)? Det är ju betydligt snyggare än t-spännen iaf.

Kanske ska skicka tillbaka de där Prestige och leta efter Stübben istället? :confused:
Fast jag är ju ganska lat, kanske ska försöka få de här Prestigen att funka iaf :meh:.

Nya sadlar skall ridas in försiktigt, så att stoppningen inte snedfördelar sig. Lättridning i skritt och trav och korta pass första 10 ggrna brukar vara en generell måttstock.

Tack för infon! :)

Har för mig att det stod något med 12 gånger eller 12 timmar, men mindes inte riktigt. Men det känns igen!
Det var på kvittot det stod lite info. Men väldigt kluddig text (typ fax-kvalité) och på danska. Men har varit mitt i en flytt där jag bott hos föräldrarna en månad innan jag fick min lgh. Och kvittot är antingen kvar hos mina föräldrar någon stans eller nerpackad :yuck:. Har ingen ordning alls på det ännu :o.

Har ett dressyrpass (45 min) imorgon för min tränare, ska jag välja att rida med min något illasittande hoppsadel (den är för lång, annars bra) eller i min nya dressyrsadel, men då bara rida lätt i traven? Eller kommer det bli för mkt för min dressyrsadel. Vill ju gärna inte förstöra den det första jag gör :p

Jag har alltid ridit som vanligt i mina nya sadlar, har aldrig hänt något med stoppningen pga det. Den har varken blivit sned, platt, knölig eller något sånt. Så jag hade tagit nya sadeln på träningen, särskilt eftersom din andra ligger dåligt.

Men om du känner dig minsta osäker tycker jag du skall ringa Ingdams och fråga om det går bra!! :)

Jag personligen hade inte tagit den nya sadeln till ett sånt pass första gången du rider i den. Tråkigt om inte annat att behöva "passa" träningen och hur du isåfall bör rida osv.

Jag har för mig att innan du använder sadeln, ska du fetta in den med passiers eget fett (;)) låta den vara i 12 timmar och sedan torka av allt som inte torkat in, efter det göra om hela proceduren.
Jag har gjort det med mina enl rek och inte vågat använda annat är Passiers produkter från början ifall något skulle missfärgas eller så.

Men du måste ju ha fått med de där skötselråden?

Jag har inte haft några problem. Jag köpte både sadel och stigläder för ett år sedan och det finns inte ett märke på sadeln. Det har aldrig hänt att de har fastnat i kåpan heller.

Lånar din knapp!

Det är några här som verkar kunna en hel del om sadelmodeller till olika ryggar. Vilken/vilka sadlar hade ni testat på denna rygg? Jag har tänkt ta hjälp av en sadelutprovare, men vill ändå ha ett hum om vilka sadlar som kan passa.

563081_575499805857174_1429406944_n.jpg

1002011_575498985857256_1229595164_n.jpg

1450939_575498382523983_2014278275_n.jpg

Jag kontaktade honom igår, det går inte att bredda dem så mycket sa han, det gick knappt att bredda alls. Dom med plastbom gick tydligen att bredda lite mera, han hänvisade mig till en Amerigo ÅF.

?????
Vet hur många Amerigo som helst som han har ändrat och då aldrig bara en bomvidd. Som sagt min ändrades 4 bomvidder och det var inga som helst problem enligt honom så länge man höll sig inom gränsen för vad bommarna är gjorda för (det är samma träbom i alla vidder bara koppjärnet som skiljer och spänner ihop träet i olika vidder). Så du har exakt samma trädel av bommen oavsett om du har en -1 upp till +4, det han ändrar är vinkeln på koppjärnet till rätt vidd. För övrigt går det ju även att få koppjärnet utbytt av Amerigo till vilken vidd som helst det är ju dock en dyrare variant än att de bara trycks ut i rätt vidd i maskinerna. Men resultatet blir det samma.

Vilken/vilka sadlar hade ni testat på denna rygg? Jag har tänkt ta hjälp av en sadelutprovare, men vill ändå ha ett hum om vilka sadlar som kan passa.
Den ryggen ser inte så svår ut. Rak, liten manke, åt det plattare hållet med bra sadelgjordsläge. Kan inte uppskatta bomvidd men hamnar troligen inom de allra vanligaste - mediumvid-vid-mot xvid : stort urval.

Engelska sadelmärken är ofta gjorda för sådana ryggar, hade testat Crown/Ideal, Albion, Jensen Exmoor, Morris Nolan, Cliff Barnsby, Globus, Trainers, Pessoa, Knights, nya Wintec och möjligen även äldre beroende på vilken bomvidd hästen kräver, Thorowgood. Jag har en häst med liknande men bredare rygg och sämre sadelgjordsläge, som dock trivs bra i Crowns modeller.

Ja...
Bara att börja någonstans och utvärdera utifrån det. :d

Jag har också ett sadelproblem... Inte så stort kanske men ändå. Gått ner mkt i vikt och min sadel känns så stoooor.... Har tydligen krympt på längden också, plötsligt är jag bara 174. Hmm. O_o

Har ridit i en 1 tum mindre DAC nu i det sista och det känns bättre. Har ändå 1 hand och två fingrar bakom rumpan, måste väl räcka? Hästen verkar dessutom gilla att sadeln är liten och kort, den har förutom att den är mindre även små rundbossor och inte kilbossor som det är på min måttade så den har betydligt kortare anläggningsyta. Känns som han blir friare i ryggen.

Den är dock svart och har lite korta kåpor eg så vill inte sälja min måttade till fördel för denna heller. Köpte den till min andra häst men vet ej om han kommer bli ridbar igen så kanske kan sälja båda och få råd med en ny måttad brun Childeric i samma sitsstl men med långa kåpor?

Tack så mycket! Ska kika lite närmare på de du nämnde, det verkar inte behöva bli någon jättedyr historia heller vilket känns bra. Kul att höra att han har en ganska "lätt" rygg. Tycker du att det ser ut som att han har kort anläggningsyta? Jag har fått för mig det, att han har ganska kort rygg. Han är ganska liten, ca 155-160 cm i mkh.

Jag provade en Wintec Isabelle Werth 17,5" med rött järn (vid) förra vintern som passade både mig och hästen bra och låg stilla. Har dock för mig att den var lite på gränsen till för lång. Funderar på om Wintecs motsvarighet till Bates NEW och Bates Innova (NEW Wintec Pro Dressage) är kortare i storlek 17,5"? Har nämligen även provat en Bates Innova på gången som min tränare tyckte låg ännu bättre än Wintec Isabelle Werth, kan ha att göra med att den var kortare på längden. Vill dock inte ha en Bates igen, utan i så fall en Wintec.

*KL*

Är det någon som har provat en Equipe Bocelli? Hur funkar den i så fall på korta hästar med rejäl manke?

Jag provade en Wintec Isabelle Werth 17,5" med rött järn (vid) förra vintern som passade både mig och hästen bra och låg stilla. Har dock för mig att den var lite på gränsen till för lång. Funderar på om Wintecs motsvarighet till Bates NEW och Bates Innova (NEW Wintec Pro Dressage) är kortare i storlek 17,5"? Har nämligen även provat en Bates Innova på gången som min tränare tyckte låg ännu bättre än Wintec Isabelle Werth, kan ha att göra med att den var kortare på längden. Vill dock inte ha en Bates igen, utan i så fall en Wintec.
Just Isabell Werth är en tämligen lång sadel med sina utstickande kilbossor. Kan vara att andra modeller av Bates/Wintec/New Wintec är kortare, men jag har inte jämfört modellerna inbördes. (W 500 har passat på en häst med kortare rygg iaf). Wintec New skall dessutom vara rakare även med de vidaste koppjärnen i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama