Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Ser i o för sig högre ut på bild än de egentligen är + att de är väldigt mjuka=sjunker lagom mycket ihop när man sitter i sadeln.

Tycker du ska försöka sälja bägge dina o skaffa en måttad i lagom sits om det är så att du tror att du kommer behålla denna lägre vikt.:)

Jag ska göra detsamma, sälja bägge mina och köpa en ny måttad. Har inte velat göra det iår då han bara är 4 år, men nästa år är han nog såpass klar i kroppen så jag vågar måtta upp en. Vad kostar det att få en ny måttad nuförtiden?

Jag tror det, kan typ inte äta något annat än yoghurt och verkar tyvärr inte bli bättre så då är det ju begränsat hur mkt man kan gå upp i vikt.

dressyrteamet:
Vet inte riktigt vad de ligger på nu, min kostade 30.500 men det var fem år sen. 35.000 har jag hört men det tror jag var med gjord och stigläder? DGP panelen är dyrare än den vanliga som jag vill ha, det får väl du också ha för DGP panel är ett antal cm längre.

Ja, jag kan inte ha för lång panel. Den ena jag har nu är riktigt kort i sin panel och en liknande bör jag nog ha.

Till mig sa Ellen att de kostar från 28.500 kr. Det var nu i somras.
Så om ni vet vad den billigaste kostade då när ni beställde, kan ni ju jämföra lite ;).
Har en kompis som köpte med DGP panel tror jag (det är tempurliknande iaf) fick betala betydligt mer för sin. Tror iaf minst 10' mer.

Jag tänkte runt 35.000 men är inte helt säker och dessutom lär jag väl vilja ha extra tillval och dylikt frågan är hur värt det är att måtta upp en sån sadel till en ponny som bara kommer lattja runt på LB nivå typ :D men childeric är tydligen en av dom få sadlarna jag klarar av att rida i regelbundet. Vad finns det mer för märken man kan måtta som kanske håller lite lägre prisklass än childeric och som inte har djupa sitsar?

Köpte min Childeric förra året.. 40' och då är sadelgjord (värde 2500) och alla specialgrejer på sadeln inräknat. DI-modellen. Billigaste modellen utan krux är 28' för enbart sadel.

*kl*
Har mailat och frågat hur jag ska rida in sadeln, men har så klart inte fått svar då jag i samma mail påpekade att jag vill ha ett passier sadelöverdrag till min sadel :meh:

Men pratade med min tränare som tog inridningen på största allvar. Så började rida i dressyrsadeln, och bytte vid halva träningen innan galoppen. Sen sa hon att i början brukar de rida typ 10 min i de nya sadlarna. Och tipsade att skritta ut i den. Så om vädret tillåter ska jag göra det imorgon. Annars blir det ett kort pass i ridhuset.

Ang Prestige stigläder, så fick jag igenom dem genom stigbygeln med hjälp av ett balsnöre, så vi lyckades dra igenom dem. Bara två personer behövdes ;). Men de sitter tajt, så de är nog väldigt tjocka.

Tror inte du ska behöva rida in sadeln. det är ju träbom o ullstoppning så jag hade ridit som vanligt men varit noga med att smörja in den enligt deras råd.
Klart du ska ha ett riktigt överdrag, till min är det ett tjockt stoppat snyggt Passier överdrag.

Ingen tarmsjukdom eg, magen har blivit förstörd av behandling för annan sjukdom.

Lite vitt bröd går bra också (utan något pålägg). Och pastellfiskar. Men för det mesta laktosfri naturell yoghurt. Allt annat gör sjukt ont.

Rolig diet va? :p

Eftersom det är en träbom som skruvas i önskad vidd tror jag iaf att den går att bredda från normal (+/-0) till vidaste (+4). Inte helt hundra dock.

Kollade med ST och tydligen är det max 1,5 bomstorlek åt båda håll som det går att ändra.

Tror inte du ska behöva rida in sadeln. det är ju träbom o ullstoppning så jag hade ridit som vanligt men varit noga med att smörja in den enligt deras råd.
Klart du ska ha ett riktigt överdrag, till min är det ett tjockt stoppat snyggt Passier överdrag.

Men det är väl just därför att det är viktigt att rida in den försiktigt, för att det är ullstoppning.
Fast nu i skrivande stund, fick jag för mig att det är syntetstoppning. Någon som vet?

Åh, ett STOPPAT(!!!) överdrag! Ett sånt MÅSTE jag ju ha :bump:!!! Visst borde det väl ha ingått? :rage:

Öh nääe?O_o Vad skulle hända med ullen??? Sitter du snett i sadeln blir stoppningen sned. Den blir varken mer eller mindre sned hur du nu rider in sadeln. Jag har köpt flera nya måttade sadlar med träbom o ullstoppning o har aldrig fått några andra råd än hur de ska oljas/smörjas för att hålla så länge som möjligt.

Har svårt att tro att det är nåt annat än ull i din? Och även om så spelar det inte någon roll för hur man rider i den.

Klart du ska ha riktigt överdrag!:D

Din arme krake! Men VAD är pastellfiskar??? När jag bodde i USA på 80-talet fick barnen där salta små kexfiskar som godis men pastellfiskar har jag aldrig sett!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama