Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Prestige D1 ligger väldigt högt på hästen. Men självklart värt ett försök då det är en trevlig sadel att rida i. Det är kalvskinn på D modellen.

Alla Childeric är måttade, en som benämn som x-vid behöver inte alls likna en annan x-vid i passformen. De sadlarna måste du prova och jag tror det lättaste är att du kontaktar Ellen eller någon av de andra stora begagnatförsäljarna (PMa om du vill ha tips).

Svarar flera och lite generella tankar.

Jag tycker inte man tänker så mycket på att den ligger lite högre. Jag har ju innan mest ridit i close contactsadlar men fann mig fort i denna. I o m att den är lite uppbyggd i sätet så får man den smalare och man kommer fantastiskt nära med benen och får en kändla att sitta väldigt nära. Men visst det är nog en vanesak. För mig var det en aha-upplevelse då jag kunde använda sätet. Förut så har jag knappt kunnat rida med långa läder och använda sätet korrekt. Har känts som att ena höften skulle hoppa ur led och ibland musklerna runt om kring nästan krampat. Jag har då suttit och hållt emot för att inte få för mycket rörelse i höften o ländryggen och det blir ju inte så bra i dressyrridning. . . hehe.

Många tycker det är en dyr sadel då den inte är måttad men för mig är den värd allt. Och när vi provade ut den så låg den faktiskt riktigt bra, helt optimalt. När jag har måttat upp Amerigo så gjorde de inga avancerade mätningar var 5:e cm längs ryggen utan ritade upp måttet för bomvidd o sen rygglinje manken o bak.

Jag har luxläder i min. Är kalas, håller sig fint trots ridning i regn mm. Synd att den inte finns som hoppsadel men får väl kolla Amerigo o butet. Det jag varit så besviken på Amerigo är att jag tycker att deras läder blivit sämre. Iallafall på de nyare jag sett jämfört med min något äldre.

Finns ingen Childeric som är den andra lik! Kan gott hända att en annan DAC kommer passa dig och hästen. Kände du att du satt på bakvalvet så var nog sadeln för liten.

De är så individanpassade till båda häst och ryttare att två sadlar av exakt samma modell och stl kan kännas som natt och dag att rida i.

Du måste fråga säljaren hur hästen den har byggts för ser ut. Det finns inga bomvidder förutom att AO märkta sadlar är vidare än de utan denna märkning, men det säger inget om hur vid den är. Kan vara allt från normal mot vid till xxw. Be tex om att få se en mankmall av hästen den gjordes till. Tror Ellen har allt sånt sparat också så om sadeln är köpt av henne kan hon ta fram vilken typ av häst den måttades för.

Tänk på att många DI är måttade för just islandshästar utan manke och inte så bred rygg, jag tror kanske inte det är den ultimata passformen för en frieser?

Eftersom jag haft både olika Dac, D och DI modeller hemma och hunnit testa en del på såna ryggar så tycker jag inte DI modellerna varit ngt problem för en sådan hästrygg. Men sedan är det ju såklart lite skillnad från sadel till sadel. Gäller ju även att få rätt typ av bossor. Men underrredet kan man iof byta?

...hörde en historia ...min häst ska normlt ha typ xxxx vid bom men med denna så räcker det med medium ..nyfiken hur det kan stämma.
någon som vet ;)

Detta beror nog mest på att de som provar ut Prestige är helt tokiga i jättesmala sadlar. Har varit på två kurstillfällen för Prestige där det provats ut ett gäng D1or. Aldrig ngt vidare än M trots att det faktiskt behövts (i mitt tycke). En kund kom dessutom tillbaka med sin häst som blivit oridbar och fått väldigt ont av sin utprovade toksmala D1. Den vidgades till en L, men tyvärr vet jag inget om uppföljningen. I ärlighetens namn tror jag inte det funkade heller.

D1 provas dessutom alltid ut med en trapeziuspad som numera medföljer sadeln. Är en trevlig sadel helt klart men som sagt sätter den ryttaren ganska högt och jag är rätt skeptiskt att den passar breda ryggar. Ett tips är att köpa islandsmodellen, den är lite öppnare i sätet vilket är enda skillnade och så kostar den mer än 10' mindre...

*lite halvt kl*

Jag provade en D1, vet inte om den hette något mer än så.
Tyckte att den var jätteskön att rida i, men låg inte bra på min häst, den gled fram. Men den var tillräckligt kort iaf.
Tyckte inte alls att det kändes som man satt uppe på hästen. Utan precis som Diamond skrev, så kom man väldigt bra intill med benen. Och då var det ingen enkelkåpad som jag provade. Och utan att man fick känslan att sitta högt uppe.

Svarar er alla
Just DI zero ...vad är det som gör att dom tycker M bom ligger bra på en xxx vid rygg..förstår inte det. Är det okunskap av både utprovare o hästägare..
Jag hade gärna haft en smal sadel men inte som inte passar hästen...kanske pga av för liten bom man hamnar över hästen hahaha ...nä jag vet inte
Vega cc är nog den smalaste och lättaste o minsta sadel jag haft
Jag känner nog att det är dags för en wow , men man vet ju aldrig helt säkert om en sån passar oss heller.:meh:

Om en sadel rör sig väldigt mycket i bakvalv under ridning vad är det för fel då...såg en film med en D1 där gled den dels åt sidan, som vaggade och sen dels uppåt o neråt , som en klapp i rumpan när man red lätt ..
Sen kan man ändå undra varför det redan finns ganska många begagnade D1 till salu..

Senast ändrad:

Som sagt så beror det på vilken häst de är måttade för. En islänning och en frieser har inte direkt liknande rygg men finns ju DI som är måttade för halvblod. Och det finns konstiga och udda ryggprofiler inom alla raser såklart, får man tag på en sån begagnad så är den inte lättpassad.

Man kan byta panel ja, en affär på mellan 3000-5000 kr. Men då måste man vara säker på att bommen passar och att man själv trivs med att rida i sadeln, annars förlorar man mkt pengar.

Om någon har såna funderingar rek jag att man kontaktar åf och kollar att det finns en chans att sadeln kommer passa häst och ryttare efter paneländring. Samt att man provar rida i modellen på annan häst eller får prova en som passar bättre så att man inte står där med en Childeric med nya paneler men som man tycker är hemsk att rida i.

Därav är det som sagt viktigt att kolla hur hästen sadeln har måttats för ser ut när man köper begagnad Childeric. Vilket blir vanskligt när man har aktörer som förmedlar/köper in sadlar, lite enklare om man köper privat för då kan man fråga efter bilder på hästen den legat på.

Elisabeth; Jag skulle inte lita på en utprovare som provar ut sadlar som är alltför smala, samma hur mkt han påstår att denna speciella sadel skall vara för smal.

Lägger upp bilder ikv från en Prestigeprovning. Dom är inte jättebra dock tyvärr.

Vega CC hade jag utprovad till ena friesern...usch. gillade inte den sadeln. Och den passade nog bara en månad, innan den bara gled och gled. Och mina knän höll på att dö i den också.

Ja det finns bra mycket nötter i sadelprovarbranchen. Jag är nöjd och hästen med. Han har musklat sig fint och går som en dröm. Nu hade vi väl tur med utprovare och sen har man ju snappat upp lite själv så man kan se lite och jag tycker absolut inte att den är för smal. Sen är det väl som alla sadlar, det är lite olika modller, bommar som passar olika ryggar.

jag gillade den när jag provred. Provade samtliga av Amerigos modeller och man va nog lite trött i skallen efter en lång dag med utprovning, den kändes bäst och satt bäst för stunden. Den funkade en kort period, antagligen bara för att den kändes bättre än den gamla sadeln. sadelmodellen är ju dock väldigt bra för en väldigt liten häst så det är tur att den finns, men tyvärr fastnade jag aldrig för den. Den var dock inte svårsåld.

Bilder från D1 provning. Hästen är en islänning som gått med en helt fruktansvärt dåligt anpassad sadel. Känner ni igen hästen så outa inte! Är rätt kassa bilder, kände mig som en paparazzi när jag stod där med kameran i högsta hugg:o.

1424518_10201680498526145_787949010_n.jpg

74925_10201680498966156_1044464626_n.jpg

1465189_10201680498126135_1839231624_n.jpg

Ingen enkel vinkel att se i, men verkar ligga kraftigt i bakvikt.

Den lilla hästen lär inte bli bättre i sin rygg av den där.... :(

Ja, det är en shitty vinkel. Ville dock inte få med hästägaren på bild ifall jag skulle lägga ut bilderna här... Men kan intyga att den ligger i bakvikt även irl. Men så skulle det minsann vara. Jag blev konsekvent dumförklarad på dom där Prestigekurserna när jag ville prova vidare sadlar.

Illa. :( Provade de ut några vanliga Prestige sadlar och skulle de också ligga i bakvikt?

Dom enda sadlar som provats ut på dessa utbildningar har varit D1. Samma vidder till alla hästar med olika ryggar. Dock hade samtliga som kom tillbaka för koll extremt urholkade mankar och fick då nya smalare sadlar utrpovade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur