Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Dom enda sadlar som provats ut på dessa utbildningar har varit D1. Samma vidder till alla hästar med olika ryggar. Dock hade samtliga som kom tillbaka för koll extremt urholkade mankar och fick då nya smalare sadlar utrpovade.

Men oj så hemskt...kan hästägarna ingenting själva om sadlar..

Dom enda sadlar som provats ut på dessa utbildningar har varit D1. Samma vidder till alla hästar med olika ryggar. Dock hade samtliga som kom tillbaka för koll extremt urholkade mankar och fick då nya smalare sadlar utrpovade.

Men oj så hemskt...kan hästägarna ingenting själva om sadlar..

Samma vidder till alla hästar med olika ryggar. Dock hade samtliga som kom tillbaka för koll extremt urholkade mankar och fick då nya smalare sadlar utrpovade.

Aha!:idea:
Kanske borde boka in min tunna till häst på en sån provning då, så kanske han smalnar av till mer normal-vid size över manken. Jag har nämligen rätt svårt att hitta extravida sadlar till honom... :banghead: :devil:

och för dom som inte förstod att jag skojade... Jag skojade..

Tycker tyvärr den trenden finns hos alltför många sadelmakare som jobbar med ett par egna märken .... Det är den främsta anledningen att jag anlitar de som inte har "eget" märke utan säljer brett .

men det som är exteremt med dessa Prestigemännsikor är ju att det faktiskt går att lägga på vidare sadlar-måtten finns! Men dom tycker att det ska vara smalt. Jättekonstigt.

Jag tror att problemet även är att de som i huvudsak säljer Prestige såklart vill sälja så mycket som möjligt och tyvärr ligger ju Prestige bäst på hästar av halvblodstyp. Inte ens islandsmodellen av D1 är anpassad för en kortare rygg av rundare typ, bossorna är rätt tjocka och sadlarna hamnar ovanpå de manklösa djuren, glider framåt osv.

Men varför de provar ut smala sadlar är ju märkligt, 37 är ju hyfsat bred iaf.

Fast. "Prestige människorna" är ju iof anställda personer , inte märket i sig . Lär ju handla mest om hur de hanterar sin anställning och sitt varumärke .

Jo visserligen anställda. Men nissen som höll i kursen i somras (där bilderna är tagna) är han som har utvecklat D1 och är huvudansvarig (eller vad man ska säga) om hur just denna superdunderamaaaazing sadel ska provas ut. Så han om nån har "makten" att lära ut att sadlarna bör vara vidare. Det är ju han som vill ha dom så smala och lära ut att det är så det ska se ut.

*kl

Nu har jag fått testa en Prestige Ainsley 16" till pållen, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför den ligger så illa. Men för bred tror jag den var, man kan trycka ner den en del så bilderna luras lite. Ursäkta för dåliga bilder men jag provade den lite snabbt.

Har du sett den nya X-D1 i verkligheten? Jag gillade att rida i vanliga D1 men den hamnade galet högt på min häst, nu såg jag att det var tunnare paneler och hål för sittbenen (jaaaaa tack säger nog min bakdel). Men skulle vilja veta om det är någon enorm skillnad mot vanliga D1...

Dom ser identiska ut. Nu stod jag iofs inte och supergranskade om panelerna månne var lite mindre. Fick aldrig möjlighet att provrida den heller så jag vet inte hur hålen för sittbenen upplevs.

På bilderna ser de ju också likadana ut, lär ju inte vara någon enorm skillnad på passformen heller då. antar att priset är rätt saftigt också...

För smal och för långt fram ser det ut som, men då är den ju inte fastspänd, tror även att den blir för rak när du drar bak den, du behöver nog en väldigt kort sadel med rundbossor, kanske isismodell?

Ponnyn liknar min systers ponny som visserligen är mindre men superkort svängd rygg och dessutom duktigt bred. Han har en Thorowgood T4 dressyr med vidaste (något uttöjt) järnet i. Skulle egentligen behöva en lite nättare sadel men har inte orkat ge oss på att leta. :p

För smal är den inte snarare tvärtom, bilden luras eftersom att den inte är fastspänd. Sadeln passar inte hur som, tyvärr.
Svängd rygg har hon inte däremot överbyggd. :)

För hög framtill då, din påller är ju lite nedförsbacke i ryggen som min och kan inte heller ha dessa sadlar som är för "modernare" hästar utan mer engelska märken för korta breda hästar.

Menar du några specifika märken? :)
Flera har tipsat om Amerigo Vega, men jag har inte fått fatt i någon för att prova.

Jag har inte superbra koll på vilka som kan tänkas vara korta nog men kanske farmland, harry dabbs, crown, spalding (den med rundbossor), eller kanske isismärken, eller om man vill ha en med flexibom så kanske Maxflex sadlar, de är korta och man kan ändra vidd på dem :)

Crown tror jag inte skulle funka-alldeles för stora bossor.

Lillstrumpa: Amerigo Vega, Alto och DJ är alla tre värda att prova.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar