Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

KL*

Provar att skriva här också..
Är det någon här inne som har någon erfarenhet av en Prestige Elastic? Har försökt googla men hittar inget alls?
Hästen som vill ha en dressyrsadel går idag med en Prestige Roma Jump, har lång och hög manke och vill ha bred kanal. Ngt svängd rygg.
Är det någon här inne som vet något alls om Elastic?

Nej, min har ingen padd då han gick bättre utan och jag är lite sådär att ha kanter under oxå. När jag hade Amerigo så ville de gärna inte att man använde vissa paddar då de blev en kant på fel ställen och det sitter väl kvar lite.

Är skrämmande att se att vissa får såna ryggar och det talar väl för att det inte är någon bra utprovning och kanske inte så vettigt som sadlar o rider varje dag alternativt väldigt okunnig.

Min håller på att växa ur sin sadel nu och vi ska mäta om honom. Han har utvecklats något enormt. Han hade när vi provade ut den ett A mått på 14 cm och ett B mått på 27.5 cm. Det verkar som att den säljs i tre standardstorlekar och sen värms efter måtten. Iallafall där jag var, sadeln är mätt en gång om dagen i tre dygn efter värmningen för att se att den stannade kvar i de mått som hästen hade. Den står som en ML just nu på pappret och A samt B mått står bredvid.

Jag misstänker att din sadel inte är utprovad av det stora transportcenrret nere i Skåne? Låter som om du haft en vettig utprovare:).

Haha, nej den är inte utprovad där. Min är utprovad i västerås, blev rekommenderad henne och googlade oxå och typ alla var nöjda. Letade inte efter något speciellt märke och hon hade mycket begagnat.

Kanske är värre om man åker till någon som håller en eller ett par märken som de vill få att passa till varje pris. Man ser ju också en del på hoppbanorna med butetsadlar som sitter som ett slående dasslock och då slänger man in en nyckelhålspadd som glider på sniskan. Haha, nu tar jag bara upp nåt exempel, har givetvis sett välpassade sadlar av detta märke med.

Är svårt med sadlar och det tar lång tid att lära sig. Sen måste man vilja lära sig och inte bara svälja vad alla säger.

förlåt men gud vad jag skrattar åt din liknelse med slående dasslock! Klockrent, haha :p

Kanske är värre om man åker till någon som håller en eller ett par märken som de vill få att passa till varje pris. Man ser ju också en del på hoppbanorna med butetsadlar som sitter som ett slående dasslock och då slänger man in en nyckelhålspadd som glider på sniskan. Haha, nu tar jag bara upp nåt exempel, har givetvis sett välpassade sadlar av detta märke med.

Haha!
Det snackade vi om i stallet igår. Skillnaden mellan hopp- och dressyrryttare.
Hoppryttaren har EN hoppsadel som passar (läs "passar") ALLA hästar :sneaky:.
Dressyrryttaren har en passande dressyrsadel enligt konstens alla regler och dessutom ofta även en hoppsadel för uteritt, markarbete och hoppning! :)

:devil:
;)

*kl*

Har lite panik efter passande sadel då min nuvarande dödar min bakdel :crazy:

Jag har provat en hel del sadlar men de flesta hamnar "ovanpå" honom, och/eller glider fram. Spontant när ni ser denna rygg, vad hade ni provat? Höjer ryggen något vid arbete. Samt är rejält jobbig att sitta på så en halkig sadel utan stöd ala Amerigo CC funkar inte.
IMG_2058_zps3201e88f.png

Min rygg klarar inte djupa sadlar, sadeln jag har nu är en Childeric.

Jag tycker inte den ryggen ser så svår ut i sig , undrar mer om det är att han har ett trixigt sadelläge utifrån bilden då han har tyngdpunkten rätt längre bak men sadelgjordsläget vad jag kan se är långt fram , dvs sadeln borde lätt glida fram pga just sadelgjordläget i första hand ?

Senast ändrad:

Många sadlar hamnar såhär;
image_zps54d36862.jpg

(Prestige, M bomvidd, bredare gör att den trillar ner framtill och fortfarande lika hög bak)

Han är rätt smal i fronten och vid manken, men rund baktill över ryggen. Sadelgjordsläget är ju alltså inte det bästa heller.

Är rädd att den också ska ligga megahögt på honom. Men Fick tag på en Passier som nog kan vara lämplig nu.

Det sadelgjords läget är ju inte så hemskt, är ju bara att ha en bred platta och fördela trycket :)

Man ser ju också en del på hoppbanorna med butetsadlar som sitter som ett slående dasslock.

Är svårt med sadlar och det tar lång tid att lära sig.

Det blir rätt kul med din kommentar ihop med din sista kommentar, för hade du haft kunskapen så hade du också vetat att det inte har ett spår med välpassande sadel eller inte att sadlarna gör så på vissa hästar. Hästar med höga bogblad och bra hoppteknik speciellt de som har en tillräckligt vid bomvidd när de inte hoppar får tyvärr alltid den effekten vid hoppning. De blir extremt mkt smalare i fronten i mittdelen av språnget om de vinklar upp sina framben mkt vilket gör att sadeln dyker fram och lyfter bak för att sen åter passa när hästen landar. Du har att välja mellan pest eller kolera till dessa hästar antingen acceptera att sadeln ligger perfekt 90% av tiden och rör sig på det viset i luften över hinderna alternativt ha en för smal bomvidd som inte ligger perfekt 90% av tiden men ligger still i luften. Jag vet vilket jag väljer till dessa hästar (som tyvärr blir fler och fler då det är en ryggtyp som ökat mer och mer på den moderna sporthästen).

Utprovaren som ska komma till oss är sjuk, och våran ''nya'' sadel (köpt ny Aug 2012) är för trång :meh:.. Så nu rider vi med en allround/hoppsadel, kanonkul när vi har Birgitta Kjellin träning på söndag och tävling söndagen därpå :(
Inte den lättaste ryggen heller tyvärr, blir rak vid arbete.
Ge gärna tips på sadlar i våran väntan på utprovaren, har funderat på om en Amerigo kan vara rätt. :)
1240609_10151945416953278_756246606_n.jpg

993708_10151945417003278_1189291534_n.jpg
Nu har vi en sadel som passar oss toppenbra, är supernöjd. Blev en Crown aragorn, 17/vid. Men den är mycket vidare än en ''vanlig'' sadel i storlek vid, så generösa i bomvidden verkar dom vara :-)
1453286_10152089703743278_674604785_n.jpg

74949_10152089703368278_1504135284_n.jpg

KL

Har haft ute en sadel,på provning. Först en bild på,hästen.
image_zps66112e5a.jpg

Här en bild på nuvarande sadeln.
image_zps945bd762.jpg

Här en bild på provsadeln.
image_zpsa14f1665.jpg

Vad tycker ni. Skriver mer i morgon. Är just nu så trött att jag knappt ser tangenterna...

Jo men det vet jag! Men ser rätt ofta att de.lyfter och slår även när de galopperar och ibland travar rakt fram utan hinder inblandade. Har inte sagt att det skulle vara i själva sprången.

Använde mig av Amerigo när jag hoppade och de lärde mig en hel del hur ryggen ändras i upp och nersprång. Menade inte att trampa nån på tårna, berättade bara vad jag sett när jag varit på diverse träningar och tävlingar.

Är svårt att helgardera sina svar och förklaringar här. Så jag tycker fortfarande jag kan en hel del :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama