Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jaguar har flera djupa modeller, en har rak bom. Tror den heter XKF men inte hundra på det. XKC är den vanligaste och ordentligt svängd. CC är också väldigt trevlig men den kanske blir lite för rak.

Men hur är Countyn? Den är ju böjd, men är den kanske för lång? Tycker bara att vissa av dem kan se väldigt korta ut.

Och tack för tipsen :)

Har provat Optimum II nu. Jag upplevde stor skillnad från den första modellen, jättemjuk och följsam, bra knästöd, och bra grepp i lädret på knästöd och säte. Sedan har de verkligen lyckats med utformningen vid bogarna, mkt bättre lösning än tex Prestige D1.

Tyvärr funkar inte min häst med djupt säte så jag får fortsätta plågas i Childericen.

Javisst är det en fantastisk sadel? Skulle dock också vilja ha flatare säte.

martina: Countyn har ju oftast stora kilbossor och borde bli alldeles för lång för Juno.

Om något år kanske det finns möjlighet att välja sitsdjup, hoppas jag iaf. Blev riktigt impad av bogfriheten! Hade jag haft en häst som funkar med djupare sits hade jag köpt den på en gång.

Tycker fler o fler börjar vilja ha flatare sits. Hoppas sadeltillverkarna börjar förstå det också och ger en valmöjlighet med flatare och en med djupare i sina sadel märken! För just nu kryllar det av djupa sitsar.

Ja djupa sadlar kryllar det av! Som det är nu har jag bara Childeric och Amerigo att välja på... Gamla Optimum går att få med annat säte men den är jag inte intresserad av när jag testat nya.

Om något år kanske det finns möjlighet att välja sitsdjup, hoppas jag iaf. Blev riktigt impad av bogfriheten! Hade jag haft en häst som funkar med djupare sits hade jag köpt den på en gång.

Enligt Olof är det precis samma bogfrihet i den vanliga Optimumen som i II:an.

Jag har oxå lite svårt för de där djupa. Mest för jag har stor rumpa och en hiskelig svank. Och med den djupa sitsen brukar det vara svårt att komma ner med själva rumpan på nåt vis och jag bara svankar ännu mer :-/.
Gillar de normala/halvdjupa bäst. :-)
På min ska de "skära ut" i sitsen för min rumpa ;-).

Enligt Olof är det precis samma bogfrihet i den vanliga Optimumen som i II:an.

Om jag jämför II:an som jag provade med min gamla så låg den helt annorlunda vid bogen. Om man kollar bilder på nätet också så ser man skillnad?
Men de kanske gör "gamla" Optimum med nya skärningen framtill nuförtiden? För min 10 år gamla ser inte ut så, inte kompisens 2 år gamla heller.

Senast ändrad:

Om jag jämför II:an som jag provade med min gamla så låg den helt annorlunda vid bogen. Om man kollar bilder på nätet också så ser man skillnad?
Men de kanske gör "gamla" Optimum med nya skärningen framtill nuförtiden? För min 10 år gamla ser inte ut så, inte kompisens 2 år gamla heller.

Okej, jag frågade, och han sa att det inte är någon skillnad för bogfriheten, men det är skillnad hur stropparna sitter. På den vanliga är det två raka, medan på II:an är den bakre v-formad eller vad man ska säga.
Men det kan ju vara så att de nya är utformade, men då låter det ju konstigt att din väns 2 år gamla inte är det. O_o

Ja kan också skriva under på att det inte är samma bogskärning på de gamla o min nya. Och den är inte sååå djup men såklart djupare än t ex Childeric DI.

Ang county så är det nog rätt gamla exemplar som har rundbossor. Har haft två st på 2000 talet o det var kilbossor på bägge. Vilket jag normalt sett tycker är jättebra men inte när de är så korta som Fioranos häst!

Han borde ju ändå ha koll tycker jag?

Synd att jag inte fotade när den låg på hästen, för den var verkligen helt annorlunda och som bakskuren "undertill" (sjukt svårt att förklara, Novali har inte du bilder på den?). Men knästöd och övre kåpan vanliga.

Försökte läsa lite om Optimum och Optimum II, men står bara något om Freedom panels, är det det kanske?

Centaur; Butet har jag testat, deras hoppsadlar är bättre... Equipe låg mkt märkligt på min häst, ska kolla om jag hittar någon gammal bild, om det är Islandsmodellen du tänker på?

*delvis kl*
Får inse att jag kommer få leva med Childericen, och tänkte då skaffa en till sadel att ha vid uteritter (och ska även klä in den med världens tjockaste rumpvärmare så min bakdel får vila). Red i skogen idag i spöregn, har ju aldrig brytt mig tidigare då jag haft äldre sadlar, men den här blev verkligen jätteful av regnet. Samt att jag även rider efter små skogsstigar och risk för revor finns :nailbiting:

Sadeln ska alltså vara billig (men såklart inget typ "Börjes"). I min tänkta prisklass finns Stübben och Morris&Nolan. Men det här med bomvidder, hästen är ca 92-94grader bred, räcker en Stübben 32?

Har ju sagt det, Childericar gillar inte regn. :p Men din är väl svart? Då kommer den sig när den torkat, tvålats och oljats. Det har iaf mina gjort. De bruna får tyvärr bestående märken av regn. :( Har jag dock fått på mina andra bruna sadlar också iofs.

Du har inte funderat på att byta till en annan childeric för den du har nu låter ju inte så bekväm? jag provred i en childeric en gång som påminner om känslan av det du beskriver, det var hemskt! vet inte var det var för "skum känsla" i den sadeln men trevlig var den inte. Ingen annan childeric jag ridit i har haft den känslan som den hade, dom andra har varit jättetrevliga att sitta i. Jag skulle nog inte orka ha kvar en sadel som man vrider sig av obehag i när man rider.

Jag har även stubben scandica som "extra sadel". Bra sadel för mindre peng.

Jo den är svart, men blev så matt och konstig...

Dressyrteamet; Har testat två andra DI, och det kändes likadant. Det är inget "speciellt" med min sadel, förutom att det är DACstöd på den. Men sätet ska vara som andra DI.

Har ju provat en miljon sadlar känns det som, börjar ge upp. Får ha ont i baken :arghh:

Du har inte provat sådana där fodrade cykelbyxor då? ;) Vet folk som tycker dom hjälper, har inte provat själv dock.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 979
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama