Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Som Centaur säger, bilderna är inte de bästa. Men på bilden med fåret under tycker jag att den helt klart blir för hög framtill, sista bilden ser mkt bättre ut. Men är det orginalstoppning i så är den väldigt mjuk och sätter sig en hel del med ryttare i sadeln.

Det är ju speciellt med utprovningen av D1, hörde att de nuförtiden bara säljs tillsammans med trapezpadden och ska vara något för vida.

Vill du ha en svart finns det alltid ute beggade.

Som Centaur säger, bilderna är inte de bästa. Men på bilden med fåret under tycker jag att den helt klart blir för hög framtill, sista bilden ser mkt bättre ut. Men är det orginalstoppning i så är den väldigt mjuk och sätter sig en hel del med ryttare i sadeln.

Det är ju speciellt med utprovningen av D1, hörde att de nuförtiden bara säljs tillsammans med trapezpadden och ska vara något för vida.

Vill du ha en svart finns det alltid ute beggade.

De ska vara för vida vad jag också har lärt mig, och trapeziuspadden är alltid med. Jag har faktiskt inte provat med den men kan ju lätt gissa att den hamnar ännu mer i bakvikt då :p Syns inte så bra på bilden men hästen har ganska mycket manke också som säkert höjer den fram, ska helt klart testa att lägga sadeln längre bak nästa gång jag fotar! Och spänna fast den utan fårskinnet emellan :)
Tack för alla era svar förresten, är lika fascinerad varje gång då det finns vilt främmande människor som engagerar sig i mina sadelproblem :D

kl

Har äntligen kommit igång med sadelletandet! Fick hem en Morris & Nolan 16,5" 32. Men den var för smal. :(
Men hur tycker ni det ser ut förutom att den är alldeles för smal? Hur mycket vidare tror ni hon behöver ha 33, 34, 35?

IMG_8954_zps15721191.jpg

IMG_8957_zpsf815a99f.jpg

IMG_8959_zpsed358b93.jpg

IMG_8966_zps6ac10f00.jpg

IMG_9013_zpsa573ab66.jpg

IMG_9017_zps80efa3d5.jpg

kl

hur svängd är bates caprilli egentligen? hört att det inte är samma bom som hoppsadeln och hoppas på att den är rakare :p.

tycker att inte ser så svängd ut på bilder....

det går inte att se hur sadeln ligger när du har vojlock och padd under den. Ta bort dem, spänn fast och ta nya bilder

Sen är det svårt att avgöra ifall samma sadel kan passa i en större vidd för när den kommer ner framtill som den ska, så kan den ligga annorlunda mot ryggen..

för smal och för långt fram, hade testat en annan sadel med vidare bom och kortare anläggningsyta. ser lite för rak ut också men kan bara vara för att den är för långt fram.

Håller med. Ser ut att ligga så lång fram att den hamnar i uppförsbacke.... Känn alltid efter var bogbladen slutar och sadla så de går klara - även under rörelse. Tror också den kommer bli för rak när du lagt den på korrekt plats.

Jag tyckte Caprilli var rak, den hade väldigt spetsiga långa kilbossor som stack ner i ryggen på min häst med svängd rygg. Den är även extremt bred i midjan...

Hade det vita järnet.

bred midja... låter inte så trevligt, tycker att bates hoppsadlar har hyfsat smal midja så hade hoppats att dressyrsadlarna skulle vara likadana.

men jag tror jag letar reda på en caprilli och testar åtminstone, har redan bates järn hemma så vore trevligt med samma märke på sadeln också :p

Det är den bredaste sadeln jag suttit i, kände mig som en unge på en ardenner trots att jag satt på en arab och har väldigt långa ben. :p

Jag har aldrig suttit i caprilli men haft bates IW sadel i många år . Upplevde den inte som särskilt bred i midjan och jag har smala höfter .. Min tränare som dessutom har ännu mer smala höfter och dessutom en ryggskada som gör henne ännu känsligare hade heller ingen sån upplevelse . Har dock en normal bred häst så lär väl ha att göra med det mer än märket i sig .

Det är ju en helt annan modell, mkt möjligt att Isabellen är smalare.

Visst beror det på hästen också, en bred häst känns såklart bredare att sitta på än en med smal rygg.
Men ingen annan sadel jag haft är ens i närheten av att vara så hemskt bred som Caprillin, och hästen har varit lika stor hela tiden så finns ingen tvekan om att just den sadeln är ovanligt bred.

Är nog bra då att man är tydlig då om att man uttalat sig om en specifik modell inte märke osv ..?

Centaur skrev faktiskt om caprillin :p men det är lätt att läsa fel och jag tar tacksamt emot erfarenhet av alla Bates modeller. ^_^.

Får ta och leta upp en att pröva helt enkelt, är ju en ganska vanlig modell på beg marknaden.

Jag hade en Caprilli till min förra häst och jag älskade den, men jag håller med om att den är ganska bred att sitta i, Isabellen är mycket smalare går inte att jämföra. Caprillin är rel flat i sätet medans Isabellen är väldigt djup. Dom gjorde om bommarna på Caprillin för några år sedan. Min var från runt 2003 och var ganska svängd, mycket svängdare än Caprilli hopp, den nyare är rakare tror jag. Vill man ha en rak Bates tror jag det är dom med NEW efter, Isabellen eller Island som gäller.

*kl*

Skulle vilja ha tips på sadlar som är lika Hoppsadeln Prestige Paris D i ryggen! :)

*kl

Hej.
Vad säjs om den här sadeln?
Här står hästen inte bra, jag hade så bråttom att testa så jag bara kasta på den i hagen.

Står lite bättre men inte optimalt.

Tänkte försöka få bättre bilder imorgon men jag skulle vilja ha era tankar så fort som möjligt :)

Den ser väll ut att ligga bra, du får klämma och känna mellan häst och sadel så den ligger an hela vägen. Men den ser ut att ligga i balans och ge lagom med bog utrymme.

Vad jag har hört är att det kan skilja väldigt mkt på bomvidden på M&N, beroende på årsmodell, typ. Nyare är mkt smalare än äldre, men vilken årsmodell som räknas till äldre vet jag ej.
På äldre ska tydligen 32 vara vid, medan på nyare är det mer normal.
Men jag har inte riktigt koll. Men lite som en riktlinje iaf.

Sen håller jag fast vid Edinburgh Elit, den tror jag på till din häst. Jag föreslår väl den mest för att det är den enda sadeln som jag har haft som jag verkligen gillat. Men den var för svängd för min häst. Den är inte mkt svängd, men heller inte rak. De som har haft en sån, brukar vara nöjda med den. Och så tror jag ju att din häst har en kroppsform som kan passa till en sådan.
Finns dessutom till vettigt pris.

Så om du kommer över en sån, prova :)

Vad jag har hört är att det kan skilja väldigt mkt på bomvidden på M&N, beroende på årsmodell, typ. Nyare är mkt smalare än äldre, men vilken årsmodell som räknas till äldre vet jag ej.

Brytpunkt för de flesta engelska sadelmärken är år 2005, då de kom överens om gemensam BETA-standard för märkning av bomvidd. Då hamnade obligatoriskt VID bom mellan 95-104,9 grader. (tror jag, har inte korrekt siffra framför mig).

Dessvärre är ju sällan sadlar märkta med tillverkningsår, och sällan de varit hos en/samma ägare såpass att den informationen om årsmodell finns skriftligt/muntligt. Så det gäller att mäta bommens bomvinkel i grader, samt avstånd mellan ortspetsarna om man har en likadan Modell man kan jämföra med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama