Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Ryggen kan ju ha ändrats, hon är rätt ung väl? För jag tycker att den svänger uppåt mot baken.

Stübben är ju bra sadlar, om man tål lite hårdare säten :p

Albion K2 kanske också kan funka, kilbossa men inte alls sådana enorma som på din sadel.

Jag blev faktiskt lite förvånad när jag såg bilden på ryggen, hon har nog ändrats, hon ser ut att slutta lite uppåt. Ja jag är tydligen lite onormal som gillar Stubben har jag förstått ;)

Tack för tips, åker kanske in till närmasta sadelförmedlare idag (de har stort beg utbud) :) Isåfall lägger jag in nya bilder här ikväll.

Haha jag är också onormal, gillar Passier och gamla Röösli :-P

Spännande, hoppas du hittar något att testa.

Jag har nu fått med mig hem en Jensen Figaro, en Källqvist Excellent och en County Competitor (som jag har för mig ska passa svängda ryggar?) men jag tänkte det var rätt storlek så jag tar hem o testar. Kommer bilder här senare.

Jensen Figaro

jensen2_zps6476dcf4.jpg

jensen3_zps848ee70a.jpg

jensen5_zps27d4d9ac.jpg

jensenmanke_zps1cd3e12a.jpg

jensenfigstoumlv_zpse5b95299.jpg

Källqvist excellens haha :D
kaumlllqvistexcellens_zps196fa25f.jpg

County Competitor
county1_zpsa1f0c988.jpg

county2_zps21689fc0.jpg

county_zps53bb162d.jpg

Jag red endast i Jensen idag eftersom jag tyckte den låg bäst men den är bara 17" och för liten för mig, det syns tydligt. Dessutom halkade jag runt något fruktansvärt i den även om den var skön att sitta i.

Men Countyn ligger väl inte så tokigt? tänkte prova den på söndag, den är 17.5"

Senast ändrad:

Nej, den ligger inte riktigt an.

Jag upplever inte Countyn för smal men den är nog byggd för en häst med normal manke, min har låg manke.

Men jag undrar lite hur hästen vill ha det, eftersom om sadeln ligger an riktigt längre bak så upplever jag det som om hästen får lite svårare att sätta under sig? Jag har ju annars en pro genesis som jag trivs väldigt bra med, den ligger an fint hela vägen. Men hon går inte lika bra i den (förutom i öppna märkte jag idag det funkade inte alls i Jensen sadeln, men det kanske berodde på något annat)

Kanske inte lönt att jag provar Countyn ens?

Ett par inlägg bak finns bild på Gold Medal sadeln, allround. Ev har jag möjlighet att prova en Gold Medal Venice nästa helg, men är den för rak för min pålla tro?

Senast ändrad:

De bästa måste ju va om du kan hitta ett mellanting (låter så enkelt) :D
Conuntyn släpper ju väldigt väldigt tidigt men de optimala borde ju va en rakare sadel fast utan kilbossor som det blir mer en "kant" ner mot länden.
Prestige leonardo är ju rak men ändå väl rundad baktill. Kan nog va värd att testa?

Countyn ser för smal ut, samt att den nog kommer glappa omkring en del baktill.

Som Sommarminne säger kan nog Prestige Leonardo vara värd att testa, kanske även Venus. Och så tror jag fortfarande på Röösli.

Ja det får ju bli de märken som finns i närheten, en Gold Medal kan jag ha möjlighet att låna, en Prestige fanns det nog men den var för tillfället utlånad och så en Albion. Sen vet jag inte mer, får väl bli hoppsadeln annars i fortsättningen ;)

Du bör nog ha sadlar som är för hästar med lite rakare rygg men som sluttar uppåt, dvs alltså inte direkt svängd bom.
Upplever du att du "faller framåt"? då skulle jag välja en sits som inte är så djup.

Hjälper det med en mindre djup sadel om man faller framåt? Jag tycker jag faller minst framåt i min genesis pro och upplever den som ganska djup? jag har ju alltid problem med att falla framåt, har ingen snygg sits rent naturligt tyvärr :o

Helst vill jag ha en sadel som är i liknande material som genesisen, i lädersadlar halkar jag ofta runt och har har då svårt att slappna av.

Du har fått bra råd här både från feel o sommarminne. Din häst har normal rygg men den sluttar lite uppåt så stora kilbossor trycker bakåt på den=den har svårare att svinga med ryggen. Röösli är ett jättebra tips, likaså Amerigo DJ men den är inte i din prisklass men en Röösli går att få till bra pris för de är inte så "inne"!

Gold medal hopp verkar helt ok tycker jag medan Goldmedal dressyr har rätt dålig passform. En annan sadel i din prisklass är Globus clic. Och om du skickar din Karl Niedersuss, som är ett jättefint märke, till försäljning så kan du ju få loss lite pengar där med, du fick ett bra tips av feel.

Frank Baines Omni är ju en fruktansvärd sadel! :yuck: Hur tänkte dom där? Frank Baines reflex och Elegance är ju 10 ggr bättre men frågan är om inte en Passier skulle passa din häst bättre av dom två iaf.

Tack alla för att ni är så snälla och vill hjälpa mig o min pålle! Jag ska ta tipsen i åtanke, såg att det fanns en Albion K2 tror jag den hette om den nu inte blivit såld ska testa den på pållen :)

Globus Clic säger du, ok har sett några till salu. Vad tror ni om Santa Cruz då, det finns en del begagnat så kanske lättare att hitta ?

Jag hittar inte precis några av de märkena ni rekommenderar i närheten. Är det lönt att prova en pfiff amaretto? eller har den kilbossor?

Har inte haft nån Santa Cruz dressyr men en hopp o den var också ok för priset men inte för att verka tjatig men det är faktiskt bättre att satsa på en äldre kvalitets sadel som passar både dig o hästen.

Den Jensen sadeln du provade var ju för liten för dig i sitsen men det är riktigt bra sadlar o hittar du en som passar dig bättre så kan det vara nåt för er.

Hjälper det med en mindre djup sadel om man faller framåt? Jag tycker jag faller minst framåt i min genesis pro och upplever den som ganska djup? jag har ju alltid problem med att falla framåt, har ingen snygg sits rent naturligt tyvärr :o

Helst vill jag ha en sadel som är i liknande material som genesisen, i lädersadlar halkar jag ofta runt och har har då svårt att slappna av.

det är bakvalvet som puttar ner ryttaren så den "dyper neråt" och speciellt på hästar med en rygglinje som går uppåt. Därför skulle jag välja bort för djupa sitsar till en sådan rygglinje. Jag och (och hästen dåvarande medryttare) hade den känslan på min frieser. Han hade sådan rygglinje som din. Vi hade bla en wintec isabell werth en period, den påminner väl lite om din pro. Men delvis gick kilbossorna bort pga hästens korta rygg, och även sitsdjupet. På friesern innan som hade mer spikrak rygg som ej gick uppåt så kändes isabellen perfekt.

Ok, tack för svaret. Så då tror du inte att en Wintec Isabell kommer ligga bra på henne heller? Hon hade ju en Bates Isabell när jag köpte henne men den fick jag ont i höfterna av så jag sålde den. Den var utprovad till henne men hon har nog ändrats i ryggen efter det så det var kanske lika bra det.

Jag försöker ta in det du säger men jag som har lite ostadig sits tycker det känns obehagligt med en sadel som är mer öppen, som gjort för att jag kommer kasa runt ?

Och tack till dig med Nova, nej ni är inte tjatiga, det är bara det att det finns inte så många sadlar att välja mellan, men det dyker säkert upp fler. Bättre beg kvalitetssadel låter ju bra men vad gör alla uppe i norrland eller stockholm?

Jensen verkar ju ganska ovanliga, annars tycker jag den såg ut att ligga bra.

självklart ska du välja en sadel du trivs med :) det jag skrev om du upplever ifall du faller framåt är bara ngt som jag o min medryttare upplevde med sådan typ av sadel på sådan typ av rygg, så jag tänkte mest om du också upplevde det så. Vill du ha en sadel med mkt sits så sa du välja det,,,Men...om du har problem med det du skriver så tror jag det handlar om att behöva stärka upp sin egen balans. Många ggr så hjälper inte sadlar med djupa sitsar och stora stöd, utan dom bidrar till att man aldrig får träna upp balansen på rätt sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama