Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Knapplån...

Jag undrar om det är någon som kan komma med sadelråd...

Min 5-åring rids f n i en ca 10 år gammal Röösli, normal bomvidd, den upplevs som för svängd och rullar/rör sig något över hans rygg samt lämnar inte bogbladet så stor frihet som jag önskar.

Vilka märken är rakare än Röösli? Gärna med kapade paneler och helst även rundbossa - alt en väldigt liten kilbossa.

Han har inte speciellt kort rygg, men hela hästen är "liten" mkh drygt 160, jag behöver 16,5-17 i sitsyta.

Just nu växer han och är något överbyggd.

Tacksam för tips på sadlar som kan funka!

*KL*

Någon som har tips på något billigt som kan funka till en tös som är på väg upp i vikt(170++).
Hög manke och relativt rak rygg. Bates Caprilli ser ut att passa nästintill perfekt för tillfället.

Men hon har växt ur 3 sadlar nu... som jag har haft tur o lånat bara.
Men börjar närma oss ett köp snart...

Senast ändrad:

Hej!
Hade ute sadelprovare häromveckan som provade ut en amerigo alto 18" +2 som låg bra, hästen trivdes, kanske lite hård för min bak. Men problemet är att den INTE ligger i min budgetklass som jag berättade om för utprovaren innan denne skulle komma :(
Hästen är hyfsat rak vid arbete, manken modell längre och något hög. Hon är ganska rund om ryggen och behöver en sadel som "går upp" snabbt, som alton typ då.
Jag vill ha bra med benstöd, sitsdjup spelar inte nån roll.

Har funderingar på amerigo classic eller kanske globus clic.

Fler förslag, tips och råd tas tacksamt emot!

Om du tycker att Alton är lite hård, har du provat en Globus? Dom är fruktansvärda, jag var tvungen att gå in och byta sadel efter 5 minuter i Clicen (stenhårt säte, stum bom, jättekonstiga stöd...). Men prova, du kanske gillar den?

Amerigo Classic är ju vanligare än Alto och går att hitta äldre billigare varianter, dock är passformen annorlunda.

Vad är det som gör att den behöver en sadel som "går upp snabbt"?

Passier ligger lågt i pris begagnat och passar raka ryggar, dock lite längre sadel. Men 17" funkar på min korta häst.

Röösli kan också funka, de släpper lite tidigare än Passier men det gäller att få tag på en som är gjord för rakare rygg. De kan vara rätt svängda.

Albion K2, kort rak sadel.

Finns hur mkt som helst i din prisklass. Kan rabbla en hel dag :p

Om du tycker att Alton är lite hård, har du provat en Globus? Dom är fruktansvärda, jag var tvungen att gå in och byta sadel efter 5 minuter i Clicen (stenhårt säte, stum bom, jättekonstiga stöd...). Men prova, du kanske gillar den?

Amerigo Classic är ju vanligare än Alto och går att hitta äldre billigare varianter, dock är passformen annorlunda.

Vad är det som gör att den behöver en sadel som "går upp snabbt"?

Passier ligger lågt i pris begagnat och passar raka ryggar, dock lite längre sadel. Men 17" funkar på min korta häst.

Röösli kan också funka, de släpper lite tidigare än Passier men det gäller att få tag på en som är gjord för rakare rygg. De kan vara rätt svängda.

Albion K2, kort rak sadel.

Finns hur mkt som helst i din prisklass. Kan rabbla en hel dag :p

Har inte setat i en globus, än, men får väl testa. Har fläsk som borde stötdämpa men inte tillräckligt tydligen :p

Kanske är mer att den inte ska trycka bak som förra sadeln börjat göra, hon är liksom rak i ryggen men blir lite svängd längre bak typ?!

Ska spana efter passier och ev röösli ffa då. Provsitta en globus också.

Tack för tipsen!

*knapplån

Jag håller fullkomligt på att virra bort mig i sadeldjungeln:confused:, hoppas kunna räta ut lite frågetecken i detta forum (ni verkar så kunniga allihopa).

Har haft hästen i drygt ett år och ännu inte lyckats hitta en sadel som passar både mig, hästen och plånboken... Hästen är av mindre modell, med spikrak rygg och ganska hög, lång och smal manke. Jag själv är ca 163 lång och ca 55 kg med korta ben (dvs inte alls skapt som en dressyrryttare). Fick en sadel med hästen (äldre Stübben Lancelot, 17" bomstl 30) som jag då tyckte låg ok. Nu vet jag bättre och har insett att denna är lite för svängd för pållen, men framför allt är den på tok för stor för mig - jag har över huvud taget inget stöd alls i den utan fladdrar runt som en liten vante, faller framåt och blir sittande i stolssits.

Har träffat två sadelprovare med ca 6 månaders mellanrum men fortfarande inte hittat "DEN" sadeln för oss. Bäst för min del har hittills varit Globus crincle (testade 17" som dock var för stor i sätet), har därefter hört att denna kanske blir för svängd för hästen? Att Globus clic skulle vara ett bättre alternativ:confused:? (I så fall bomstl 32). Första sadelprovaren försäkrade mig om att "min" dressyrsadel låg helt ok på hästen medans sadelprovare nr. 2 fick mig att inse att den inte alls låg bra utan istället låg och tryckte på bogarna och dessutom hindrade hästen från att bygga muskler runt manken.

För tillfället tragglar vi på i en allroundsadel (Stübben Siegfried, äldre modell, 17" och bomstl 30). Denna ligger hittills bäst på hästen (med pad):p.

Någon som har den minsta idé på något som skulle kunna passa? Vad säger ni om Globus-sadlarna? Ska försöka få in ett par bilder på pållens rygg i morgon eller i helgen om det är någon som finner intresse i att hjälpa mig? :confused::crazy:

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Bates Innova, Bates Isabell Werth, Trainers, Lippo, Amerigo Classic, Albion K2. Alla dessa sadlar passar raka ryggar. Bates gillar jag då jag oxå har korta ben och behöver stigläderkrampan längre bak för att hamna i balans i sadeln. Det är bara att prova på.

Provade en Equipe bocelli igår och den var en aningens för svängd för min häst.:cry: jag som hade velat haft den...
Längdmässigt var den bra dock=)

Några som är mer kunnig på sadlar än mig som kan tipsa om vad för sadlar som är snarliknande i utseendet som denna som kan passa?

Hon är gott som spikrak i sin rygg och inte så bred över ryggen eller platt eller hur man nu ska förklara. Bock bred över manken

*kl*

Måste leta efter en ny dressyrsadel nu när jag upptäckt att den inte passar mig alls.

I dagsläget har jag en albion legend k2 17" MW och den passar inte mig som är kort. Jag upplever när jag sitter i den att benen trycks bakåt av stöden för att mina ben är så korta så hamnar stöden för långt ner och då puttas överlivet framåt plus att jag tycker inte att den ger mig tillräckligt med stöd, oj hoppas ni förstod den meningen....

Jag söker alltså efter en sadel som är liknande albionen och som passar mig, någon som har något förslag?

Ni får en bild där jag tycker det syns vad jag menar. Och ja jag borde nog ha 17,5" i storlek....;)

dsc_1800_51363a0b9606ee3cab65a19c.jpg

*knapplån

Jag håller fullkomligt på att virra bort mig i sadeldjungeln:confused:, hoppas kunna räta ut lite frågetecken i detta forum (ni verkar så kunniga allihopa).

Har haft hästen i drygt ett år och ännu inte lyckats hitta en sadel som passar både mig, hästen och plånboken... Hästen är av mindre modell, med spikrak rygg och ganska hög, lång och smal manke. Jag själv är ca 163 lång och ca 55 kg med korta ben (dvs inte alls skapt som en dressyrryttare). Fick en sadel med hästen (äldre Stübben Lancelot, 17" bomstl 30) som jag då tyckte låg ok. Nu vet jag bättre och har insett att denna är lite för svängd för pållen, men framför allt är den på tok för stor för mig - jag har över huvud taget inget stöd alls i den utan fladdrar runt som en liten vante, faller framåt och blir sittande i stolssits.

Har träffat två sadelprovare med ca 6 månaders mellanrum men fortfarande inte hittat "DEN" sadeln för oss. Bäst för min del har hittills varit Globus crincle (testade 17" som dock var för stor i sätet), har därefter hört att denna kanske blir för svängd för hästen? Att Globus clic skulle vara ett bättre alternativ:confused:? (I så fall bomstl 32). Första sadelprovaren försäkrade mig om att "min" dressyrsadel låg helt ok på hästen medans sadelprovare nr. 2 fick mig att inse att den inte alls låg bra utan istället låg och tryckte på bogarna och dessutom hindrade hästen från att bygga muskler runt manken.

För tillfället tragglar vi på i en allroundsadel (Stübben Siegfried, äldre modell, 17" och bomstl 30). Denna ligger hittills bäst på hästen (med pad):p.

Någon som har den minsta idé på något som skulle kunna passa? Vad säger ni om Globus-sadlarna? Ska försöka få in ett par bilder på pållens rygg i morgon eller i helgen om det är någon som finner intresse i att hjälpa mig? :confused::crazy:

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag kan inget om Globus-sadlarna, men har hört att det är dålig kvalitet och att man löper risk för att de är sneda och vinda.

Min häst är större än din men har utifrån beskrivningen en liknande rygg: rak och med smal och hög manke. För honom funkar Stübben Maestoso och Stübben Tristan. Jag tycker dock inte om dessa sadlar eftersom jag upplever dem som förbaskat hårda, även med Biomex i sätet. Vi köpte till sist en Cliff Barnsby Theoden som är extremt skön och som hästen gillar. Tyvärr är de svåra att hitta begagnat eftersom det är ett ganska ovanligt märke i Sverige. Nya kostar de omkring 19.000 kr, så det är inte gratis (om än billigare än värstingmärkena). Det kan vara värt att hålla utkik dock och se om du kan prova en, förutsatt att du gillar mjuka sadlar som är lite ombonade i känslan. Vill du hellre ha en lite fastare känsla är Stübben bättre, och förmodligen lättare att hitta begagnade.

Om K2 passar hästen så ska du leta efter raka sadlar. Typ Albion men i större storlek, 17,5 o kanske med stöd som är gjorda för kortare ben. Har lite samma kroppsbyggnad som du o upplever att det är svårt att hitta standard sadlar där knästöden hamnar där de ska. Antagligen kan en sadelmakare flytta på dom åt dig. Annars finns det ju rätt många sadlar som passar en rak häst, Passier, vissa Amerigo, Morris & Nolan mfl, allt handlar ju om vilken budget du har.

Ja jag har funderat om en sadelmakare kan ändra på knästöden men den sadeln jag har nu är ändå för liten så det är lika bra att titta på en ny (dvs bättre begagnad).

Jag ska få låna min tränares sadel i all fall så då får jag se hur den sitter, det är en equipe rose och självklart ska den passa hästen :).

Hjälp! ;)

NU måste jag på allvar ta tag i detta med sadel...

Tyvärr har jag dåligt med bilder, här är en ganska ny dock med sadlad häst och ryttare i sadeln som döljer ryggen ganska effektivt ;)

10368_10200252596540247_526857090_n.jpg

Sedan en riktig "skäms-bild" för att det var den enda jag hittade i mobilen nu och kunde visa... Den är fyra år gammal, hästen är olidligt fet och skitig och lite bakhög (fyra år gammal)....
Men den visar i alla fall hästen utan sadel från sidan:
32545_1491315125510_7265349_n.jpg

Vad jag tror ni kommer se på bilderna är en stor häst med väldigt "normal" rygg.
Hon är inte svängd utan snarare åt det raka hållet (böjda bommar "vaggar" på henne) men behöver inte ha en extremt rak sadel utan snarare normal mot rak?
Hon har manke men är välmusklad runt manken och utan gropar så bara manken får plats behövs ingen särskild cutback osv.
Hon är stark i sin rygg, välmusklad och väldigt "okinkig" med sadlar.

Problemen då:
Svårt att få sadlarna att ligga stilla tillräckligt långt bakom bogbladen.
Rörlig häst = sadeln rör sig mycket.
Stora bogblad som ocmkså är rörliga = nästan alla sadlar "klämmer" bogbladet.

Jag då, jag är LÅNG (177) och vill ha en sadel med djup sits (ej flatback eller CC) men som inte är för mycket material i (tänk Amerigo, de är för tjocka att sitta på och jag hamnar för långt från hästen). Hästen är väldigt rörlig och jag har gärna mycket stöd för min sits från sadeln därför också.
Vill inte ha för bred midja på sadeln, hellre smal.

På bilden med sadeln har hon en Kentaur Electra som hon faktiskt haft sedan 4 års ålder (!). Jag sitter väldigt bra i den sadeln, trots att den är billig och i standardmodell. Bommen passar hennes rygglinje väl MEN den ligger på hennes bogar.
Nu har jag tagit bort padden ochd ragit fast den med sadelgjorden och den ligger "hyffsat" men så fort vi börjar röra på oss ordentligare åker den fram och nyper vid bogbladet.

Jag har provat:

Ordo Equester - som hästen ÄLSKADE! :love: Hon flög fram! Tyvärr kunde jag inte sitta i den ALLS.. Den påminner om Childeric med en grop i sadeln långt baks om man hamnar i med rumpan och sedan är det hopplöst för mig att rida! ;) Jag behöver med andra ord sittpunkten långt fram i sadeln för att det
ska stämma.

Wellington Elite - som jag ÄLSKADE! :love: Tyvärr var den för låg vid manken och lät inte bogbladen gå riktigt fria heller (nöp lite)

County Competitor - för liten sits för mig men en sadel jag tror jag passade bra i? Låg bra bakom bogbladen men var för böjd i sin bom (aningen) och vaggade lite på hästen.

Jag bor långt från ära och redbarhet ( ;) :D :angel: ) så jag tänkte utnyttja S*delm*gasinet och ta hem ett par sadlar att prova...
Men vilka sadlar skulle det vara ide att prova tror DU?

Kollar man ovan så har jag gillat engelska sadlar, men vilka av de sadlarna kan passa ett rejält halvblod med rakare rygg och som är i behov av rejäl bogfrihet/sadel som kan ligga kvar långt bak på henne?

Jag är inte alls bra på hur olika modeller är i sig, men jag har en häst med rak rygg och hög manke, och mkt stora bogblad. Jag har en frank baines excellent på honom, den har ngn special med en extra "bossa" eller vad man nu säger, i framkant så att bogbladen hålls fira ytterligare s.a.s.
Dock om man googlar på modellen excellent, så står det inget om just denna funktion så jag vet inte om jag har ngn special edition eller variant av modellen så att säga. Det är i varje fall en toppen sadel, mjuk och bekväm i sätet och man får en korrekt sits (jag är 1.79 med lååånga ben).

Jag får upp Spalding och Crown i mitt huvud, möjligen pessoas dressyrsadel? Den som ser ut som Ankyn.

Har själv en Spalding, jag är 173 lång med långa ben, den har bra knästöd och djup sits, jätteskön sadel även om min rygg har lite svårt med den djupa sitsen just nu. Ligger bra på breda, hyfsat raka hästar, plats för manke.

Tack för tipsen:)!

Sadeln jag tidigare hade var en Stübben Lancelot, tydligen ska denna ha samma bom som Tristan. Denna passade inte hästen alls! På tok för svängd och tryckte på bogbladen...

Jag letar vidare... :confused:

nänänä, childeric och ordo eq. känns inte ett dugg lika. Upplever dom helt olika satt sitta i. Men som sagt, ingen childeric är den andre lik....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25