Sv: Vi som letar dressyrsadlar II
Hjälp!
NU måste jag på allvar ta tag i detta med sadel...
Tyvärr har jag dåligt med bilder, här är en ganska ny dock med sadlad häst och ryttare i sadeln som döljer ryggen ganska effektivt
Sedan en riktig "skäms-bild" för att det var den enda jag hittade i mobilen nu och kunde visa... Den är fyra år gammal, hästen är olidligt fet och skitig och lite bakhög (fyra år gammal)....
Men den visar i alla fall hästen utan sadel från sidan:
Vad jag tror ni kommer se på bilderna är en stor häst med väldigt "normal" rygg.
Hon är inte svängd utan snarare åt det raka hållet (böjda bommar "vaggar" på henne) men behöver inte ha en extremt rak sadel utan snarare normal mot rak?
Hon har manke men är välmusklad runt manken och utan gropar så bara manken får plats behövs ingen särskild cutback osv.
Hon är stark i sin rygg, välmusklad och väldigt "okinkig" med sadlar.
Problemen då:
Svårt att få sadlarna att ligga stilla tillräckligt långt bakom bogbladen.
Rörlig häst = sadeln rör sig mycket.
Stora bogblad som ocmkså är rörliga = nästan alla sadlar "klämmer" bogbladet.
Jag då, jag är LÅNG (177) och vill ha en sadel med djup sits (ej flatback eller CC) men som inte är för mycket material i (tänk Amerigo, de är för tjocka att sitta på och jag hamnar för långt från hästen). Hästen är väldigt rörlig och jag har gärna mycket stöd för min sits från sadeln därför också.
Vill inte ha för bred midja på sadeln, hellre smal.
På bilden med sadeln har hon en Kentaur Electra som hon faktiskt haft sedan 4 års ålder (!). Jag sitter väldigt bra i den sadeln, trots att den är billig och i standardmodell. Bommen passar hennes rygglinje väl MEN den ligger på hennes bogar.
Nu har jag tagit bort padden ochd ragit fast den med sadelgjorden och den ligger "hyffsat" men så fort vi börjar röra på oss ordentligare åker den fram och nyper vid bogbladet.
Jag har provat:
Ordo Equester - som hästen ÄLSKADE!
Hon flög fram! Tyvärr kunde jag inte sitta i den ALLS.. Den påminner om Childeric med en grop i sadeln långt baks om man hamnar i med rumpan och sedan är det hopplöst för mig att rida!
Jag behöver med andra ord sittpunkten långt fram i sadeln för att det
ska stämma.
Wellington Elite - som jag ÄLSKADE!
Tyvärr var den för låg vid manken och lät inte bogbladen gå riktigt fria heller (nöp lite)
County Competitor - för liten sits för mig men en sadel jag tror jag passade bra i? Låg bra bakom bogbladen men var för böjd i sin bom (aningen) och vaggade lite på hästen.
Jag bor långt från ära och redbarhet (
) så jag tänkte utnyttja S*delm*gasinet och ta hem ett par sadlar att prova...
Men vilka sadlar skulle det vara ide att prova tror DU?
Kollar man ovan så har jag gillat engelska sadlar, men vilka av de sadlarna kan passa ett rejält halvblod med rakare rygg och som är i behov av rejäl bogfrihet/sadel som kan ligga kvar långt bak på henne?