Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Någon som vet hur Jaguar och Röösli skiljer sig från Dominus?
Ryggen är som sagt svängd, men ganska normal vid arbete. Dock krävs förmodligen rundbossor.

kl

känner mig smått uppgiven i sadelletandet.
Har köpt en isabell werth till den stora men till ponnyn är det svååårt. Hon är platt över ryggen, rak vid jobb och superbred med rejäla bogar.

Inte helt enkelt att hitta en rak dressyrsadel som är platt samt 120 grader i vidd... som dessutom ska få plats på hennes rygg.

Isabellen var bra viddmässigt med xxvida järnet (wintec wide järn) men påtok för lång.

Bates wide dressyr då, vet dock inte hur lång den är, men kanske kan vara värt att kolla upp. Den är i alla fall spikrak och finns i rejäla vidder.:idea:

Bates wide dressyr då, vet dock inte hur lång den är, men kanske kan vara värt att kolla upp. Den är i alla fall spikrak och finns i rejäla vidder.:idea:

Jag tror den också är rätt lång..
Har beställt hem en Globus Clic idag som jag hoppas ska passa. Nu blir det en 17 så vi får se om den för plats eller om jag måste köpa en 16.5 men då måste jag verkligen tokbanta för att få ner rumpan i den..

kl

Jag tror det behövs en ny sadel till min frieser eftersom nuvarande Wintec Isabell Werth inte verkar ligga bra på hästen (fn något omusklad och har fått föl sedan tidigare ägare köpte sadeln). Sadeln ger även mig värk i höfterna. Främst glider sadeln i sidled men även lite framåt. Det ser inte heller ut som den ligger an ordentligt bakom bogbladen, ligger liksom an först 15 cm ner där hästen är som tjockast. Sadeln har nu vita järnet i dvs. 100-105 grader.

Har tänkt att sälja Isabellen, om den inte passar, och byta den mot en mer passande sadel så budgeten är tyvärr inte högre än ca 5.000:- Vilka märken/modeller kan vara aktuella?

Eftersom jag är helt ny på det här med att prova ut sadlar, har min häst rak eller svängd rygg?

Såhär ser hennes rygg ut:

IMG_1369.jpg

Här ser man hur hon inte verkar sätta muskler bakom bogbladen och över ryggen:

IMG_1359.jpg

Försökte få henne att lyfta ryggen:

IMG_1372.jpg

Nuvarande wintec IW:

IMG_1384.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v3...e/IMG_1383.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v3...e/IMG_1387.jpg

Den sadeln ser tyvärr inte ut att passa din häst alls! Kilbossorna skär ju in i ländryggen, jag skulle inte heller vilja höja ryggen i det läget! Jag skulle nog leta sadlar med lite flatare sits och rundbossa. Kanske ngn Prestige eller dyl, dock lite svårt med så begr budget.

Tack så hemskt mycket! Det låter helt rimligt, hade kiropraktor ute nyligen som hittade låsningar i just länden. Hästen är så snäll och arbetsvillig så jag har inte märkt några direkta protester men ibland har hon hoppat till och det är nog pga sadeln.

Jag hade gärna lagt mer på sadel men är än så länge bara medrytttare som delar på kostnaderna men den som rider hästen de flesta dar. Ägaren är inte heller så kunnig så vi behöver verkligen hjälp! Sadeln ska vara utprovad av sadelutprovare för bara 2 år sen men med rött järn i, när jag började rida hästen låg sadeln direkt på bogarna så jag fattar inte hur utprovaren kan ha ansett den passa! Hon har visserligen fått ytterligare ett föl och är lite rund om magen nu, men kan det göra så stor skillnad?

Många hästar blir ju rakare vid arbete och när de går i lite lägre form. Du har inte möjlighet att ta en bild där hästen ex longeras med sadel? annars håller jag med om att rundbossor nog är bättre på den hästen, det ser inte så bekvämt ut.

Visserligen kan dom bli mer sänkta i ryggen efter föl. Men jag skulle aldrig lägga en så uppbyggd sadel med kilbossor på en häst där ryggen sluttar så mkt uppåt mot korset. Vidare så ser din häst ut att ha sadelgjordsläget längre fram än själva sadelläget. Så se till att få tag på en sadel där stropparna är placerade långt fram samt kanske en svängd gjord.

Jag köper inte riktigt argumentet att hästen blir rak i arbete. Om jag vore häst och fick ngt som tryckte in i ryggen inte skulle jag då gå emot trycket utan jag skulle till varje pris försöka undvika det och sänka ryggen ytterligare. Det är ju som att man fick på sig gympa dojjor som klämmer, inte skulle man vara så sugen att springa i dom då även om ngn sa att det blir jätte bra när du väl springer.. Då får man ju istället försöka hitta en medelväg, en sadel som är hyffsat rak men släpper tidigt el dyl.

Senast ändrad:

Behöver lite hjälp av kunniga på Prestigesadlar!
Har en Prestige Black Star hopp som verkligen ligger helt suveränt på hästarna!
Äger även en Prestige Hippos ,men jag behöver en sadel med lite bättre stöd pga min ryggskada.
Vilka av Prestigemodellerna är snarlika i utformningen?
Eller något annat förslag på sadelmärke?
Mina sadlar är 17"/34 skulle kunna vidga till 35 nu eftersom de musklat på sig!
Tacksam för hjälp!

Jag behöver hjälp till denna ryggen:
Kakanrygg.jpg

Jag har testat en Prestige Venus som han verkade trivas bra i, dock tyckte jag att den eventuellt var lite för svändg och anläggningsytan blev lite kort. Inte så att den glappade på något vis så det kanske inte spelar någon roll så länge hästen trivs?
I övrigt är det Presige, Bates, och Frank Baines jag är mest inne på, så alla erfarenheter av dessa sadlar mottges tacksamt :)

Jag tycker han ser ganska rak ut så prestige kanske blir för svängd precis som du sa. Frank Baines ska ju passa raka ryggar, provade en FB omni till min häst men den var 18 tum och lite väl klumpig på hästen.

Annars kan jag rekommendera Karl Niedersuss som finns i lite olika utföranden. Jag hade en KN Largo till mitt stora halvblod som såg ut ungefär som din i ryggen.

Själv köpte jag en billigare variant nu till nya hästen, en pro genesis dressyr som jag är överförtjust i. Man sitter bra i den, den är varm o skön nu på vintern och man kan ändra koppjärn i den. Den passar häst med rak rygg.

Din häst har svängd rygg, rak sadel med gigantkilbossor = AJ... Den hamnar också för långt fram pga kilbossorna, vilket får den att se smalare ut. Misstänker att de kanske inte skulle behövt vitt järn om sadelns bom och bossor följde ryggen. Är det så har du lite mer att välja på med tanke på bomvidd.

Borde gå att hitta äldre Prestige i den prisklassen, kanske Wellington också? Annars är gärna de billiga märkena oftast raka av någon orsak... Finns ju några som säljer beg sadlar där det går att få på avbetalning också, det kanske vore en ide? :)

Hade iaf inte ridit en meter i den sadeln du har nu.

Venusen är nog lite för svängd, jag hade testat Top Dressage och Leonardo. Bates tror jag inte kommer passa rygglinjen så bra? Deras utstickade kilbossor kommer troligtvis klämma i ländryggen när han börjer trava. Andra märken som kan vara värda att lägga på är Amerigo, Equipe, Röösli, Childeric, Butet...

Du har inte så mkt yta att sadla på där, så sadeln får inte ha för lång anläggningsyta. Dvs satsa på rundbossar och en normalsvängd bom. Jag hade inte brytt mig om att lägga på något med kilbossor så sant det inte är en mkt kort sadel med väl rundade bossor.
Men om det finns sadlar i stallet/hos kompisar som du får prova så gör det, det går aldrig att säga exakt vad som passar utifrån en bild, man måste prova! :)

Den som är mest lik Hippos i bommen är Venus (den gammla vill säga!). Men den har heller inga jättestöd. Sen Top Dressage och så Leonardo, men Leonardon kan kanske bli för rak. Alla deras nyare modeller är betydligt rakare.

Jag har haft en Venus D och ångrar verkligen att jag sålde den! Hade varit perfekt till min ena häst. Jag har alltid ett öga ute efter en brun Venus D.... Den har mindre stöd än TD, men lädret ger så bra grepp och den är väldigt välbalanserad så man sitter bra ändå.

Venusen är nog lite för svängd, jag hade testat Top Dressage och Leonardo. Bates tror jag inte kommer passa rygglinjen så bra? Deras utstickade kilbossor kommer troligtvis klämma i ländryggen när han börjer trava. Andra märken som kan vara värda att lägga på är Amerigo, Equipe, Röösli, Childeric, Butet...

Du har inte så mkt yta att sadla på där, så sadeln får inte ha för lång anläggningsyta. Dvs satsa på rundbossar och en normalsvängd bom. Jag hade inte brytt mig om att lägga på något med kilbossor så sant det inte är en mkt kort sadel med väl rundade bossor.
Men om det finns sadlar i stallet/hos kompisar som du får prova så gör det, det går aldrig att säga exakt vad som passar utifrån en bild, man måste prova! :)

Ja jag förstår att det är jättesvårt att säga utfrån en bild, men du verkar väldigt duktig :)! Har lånat med en Prestige Venus (igen), en Frank Baines Reflex och en Kentaur Medea från sadelmakaren som jag ska lägga på idag. Vet inte varför, men jag har aldrig gillat Kentaur, har iofs aldrig ens testat att sitta i en. Är det lite Billy-budget märke? Sadeln jag har med mig ser jättefin ut både i läder och hantverk så undrar om jag inte har haft lite förutfattade meningar om märket :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25