De har varit inne i kanske så där en 5-7 år... på en nivå att jag önskar jag hade en drös i ladan så jag kunde sälja dem
Har en hel del stringhyllor
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De har varit inne i kanske så där en 5-7 år... på en nivå att jag önskar jag hade en drös i ladan så jag kunde sälja dem
Bild? Hur stort är det?Det är synd att inte fler inser det. Jag har ett gammalt 60-tals soffbord i teak som är för stort för vårt gästhus men auktionsfirmorna vill inte ta emot det p.g.a. av bristande marknadsintresse, och ingen har nappat på Marketplace heller. Då är det ändå en namngiven designer och en modell som vunnit pris på sin tid.
Det är bra mycket stadigare och kommer hålla sig fint bra mycket längre än random Mio/Ikea-bord
Visa bifogad fil 82024
Jag blandar gammalt med nytt. Älskar 50- och 60-tal men tycker att det blir lite för mörkt när allt är i teak, så jag blandar upp med vitt. Nästan allt nytt vitt är dock köpt begagnat.
Vi har några nya saker, men flest fådda eller sådant som är köpt begagnat. Två favoriter är slagbordet som min sambo fick med sig när han flyttade hemifrån och en lampa som jag hittade i en secondhandaffär (det fanns två och jag grämer mig över att jag inte köpte båda).
På lampan hänger en kinesisk knut/lyckoamulett som jag fick i present av en gästdoktorand för ett antal år sedan.
Jag gillar också kökssoffan som min sambos morfar har gjort. Den ska få bli grön så småningom, vilket den var i original.
Visa bifogad fil 82027
Därför jag bara köper secondhand i butik. Jag har ingen bil så mindre saker kånkar jag hem till fots. Stora prylar finns ingen chans att få hem själv. Allt mitt ärvda kommer från släkten. Men vill köpa något över nätet men det får inte plats i mina föräldrars bil heller med en byrå i den storleken jag vill ha.Jag tycker att det är synd att second hand är så bökigt ofta. Vi skulle köpa en bedside crib begagnat och den första säljaren drog sig ur samma dag och den andra började förhandla om pris i sista minuten. Så tröttsamt. Transport är en annan del i det, men nu har jag hört många som använt sig av Tiptapp och varit väldigt nöjda. Hoppas att jag ska få lite bättre koll och rutiner på detta. Vi ska ju som bekant flytta till större om något år och jag skulle gärna fylla det med äldre möbler, men det kräver ju lite mer tid i både research och planering. Vår lilla bil kan ju tyvärr inte ta så stora saker.
Är det helgerån att måla om en kista som ärvts i fjärde generationen?
Ja.
Har sett många kistor bli förstörda på det sättet.
Jag håller med, det beror på möbel! Jag har en fantastisk skänk i ek med massor av detaljer som jag antar att är ganska gammal. Att måla den vore brottsligt! Men jag har också ett vitrinskåp i furu, dessutom säkert en billigare variant som jag fick gratis. Den har jag målat och det blev som en ny möbel!Både ja och nej skulle jag säga. Original är ju fantastiskt, och bär på historia. Samtidigt, om man inte gillar utseendet på något så är ju alternativet att det helt enkelt får fortsätta stå gömt i källaren. Tiderna, och folks smak, förändras ju och jag kan tycka att det kan finnas något fint i att kombinera gamla saker med nya tider. Jag har sett många möbler, stolar och vitrinskåp mm. som fått nytt liv genom färg som innan såg bra tråkiga ut. Ditt hem, din smak, dina regler.
Just en sådan generationskista hade jag dock varit försiktig med och tänkt efter noggrant. Tiderna förändras som sagt och det är ett jävla pyssel att återställa en målad möbel (om det ens är möjligt i många fall). Risken är att du ångrar dig, eller att den som ärver efter sig hade velat ha den i orörd. Så fundera på om den kanske inte skulle passa in ändå någonstans, som den är
Jag håller med, det beror på möbel! Jag har en fantastisk skänk i ek med massor av detaljer som jag antar att är ganska gammal. Att måla den vore brottsligt! Men jag har också ett vitrinskåp i furu, dessutom säkert en billigare variant som jag fick gratis. Den har jag målat och det blev som en ny möbel!