Vi som inte möblerar med sprillans nytt

Både ja och nej skulle jag säga. Original är ju fantastiskt, och bär på historia. Samtidigt, om man inte gillar utseendet på något så är ju alternativet att det helt enkelt får fortsätta stå gömt i källaren. Tiderna, och folks smak, förändras ju och jag kan tycka att det kan finnas något fint i att kombinera gamla saker med nya tider. Jag har sett många möbler, stolar och vitrinskåp mm. som fått nytt liv genom färg som innan såg bra tråkiga ut. Ditt hem, din smak, dina regler.

Just en sådan generationskista hade jag dock varit försiktig med och tänkt efter noggrant. Tiderna förändras som sagt och det är ett jävla pyssel att återställa en målad möbel (om det ens är möjligt i många fall). Risken är att du ångrar dig, eller att den som ärver efter sig hade velat ha den i orörd. Så fundera på om den kanske inte skulle passa in ändå någonstans, som den är :)

Problemet är ju att de som faktiskt fortfarande finns kvar som original är försvinnande få. Sen beror det ju också på vad det är för sorts kista, men en kista med originaldetaljer och originalmålning från slutet 1800-tal och bakåt är numera sällsynt. Alltid har det varit någon på där och petat med nån plastfärg. Det går i många fall inte heller att återställa.

Problemet är ju att de som faktiskt fortfarande finns kvar som original är försvinnande få. Sen beror det ju också på vad det är för sorts kista, men en kista med originaldetaljer och originalmålning från slutet 1800-tal och bakåt är numera sällsynt. Alltid har det varit någon på där och petat med nån plastfärg. Det går i många fall inte heller att återställa.

Jag har en kista jag fått av pappa som är från 1854. Att gå på den med färg vore helgerån.

Jag har en kista jag fått av pappa som är från 1854. Att gå på den med färg vore helgerån.

Köpte in denna från auktionshus för ett par år sedan:

medium_item_1147496_45576c8f50.webp

Från 1806, allt original och med nyckel kvar. En rejäl pjäs, men jag älskar den!

Jag håller helt med dig. Det jag menar är att det ska ju ha ett värde för någon, helst ägaren själv då. Att något är sällsynt eller har historia bringar ju ingen lycka under en hög bråte i en källare. Jag själv skulle inte måla en sådan kista, hade ett förjävla jobb med att återställa ett gammalt köksbord nyligen, och som du säger så går det sannolikt inte ens med en sådan kista. Men om alternativet är att det aldrig får se dagens ljus så vet jag inte om det är bättre. Det är ju inte säkert att det någonsin kommer hamna i händerna på någon som uppskattar det, och då har det stått undangömt i onödan. Om jag själv inte ville ha det framme, så hade jag nog börjat med att se om det fanns andra i släkten som vill se efter det.

Själv har jag ett smycke från farmor som jag aldrig använder. Det har hängt i garderoben sen jag fick det på min 25-års dag och det är så SÅ TRIST. Men jag håller ut i väntan på att jag ska börja uppskatta det mer :D

Jag håller helt med dig. Det jag menar är att det ska ju ha ett värde för någon, helst ägaren själv då. Att något är sällsynt eller har historia bringar ju ingen lycka under en hög bråte i en källare.

Men det har ju ett kulturellt och historiskt värde? Jag förstår inte varför det ska behöva ge vika för individers egna "tycke och smak". Återigen beror det givetvis på vad det handlar om för möbel, men vad vi lämnar efter oss är väl minst lika viktigt om inte viktigare än att den där möbeln ska målas i nån jävla vit eller grå nyans. :arghh: Vill man ha det så finns det redan många sådana förstörda möbler som man kan köpa istället.

Rent krasst och kalla mig gärna snobb... men jag anser att måla/luta av gamla möbler (dvs pre-1970 till viss del) är ett satans otyg och har förstört så många möbler. Personligen avskyr jag teak men jag tycker ändå att det inte är ok att måla om den typen av möbler, de är representativa för sin stil och tid.

MEN är det nyare saker a la IKEA eller tydligt massproducerat utan någon specifik stil är det bara att köra på med färg etc. Dvs jag håller helt med om ditt vitrinskåp.

/kryper under min snobbsten och drar en gammal Tidstrandfilt över mig ;)

Edit: Ser gärna bild på skänken :)
IMG_20211221_123055.webp

Färgen är lite mörkare än bilden visar, men detaljerna syns lite bättre! Vet inget alls om möbeln, vi fick köpa den av gubben som ägde huset sen -70. Jag har även några gamla taklampor som har fått sitta kvar, den ena fick jag då det fanns häst-detaljer på den! :D

Men det har ju ett kulturellt och historiskt värde? Jag förstår inte varför det ska behöva ge vika för individers egna "tycke och smak". Återigen beror det givetvis på vad det handlar om för möbel, men vad vi lämnar efter oss är väl minst lika viktigt om inte viktigare än att den där möbeln ska målas i nån jävla vit eller grå nyans. :arghh: Vill man ha det så finns det redan många sådana förstörda möbler som man kan köpa istället.

Därför att det är individen som äger möbeln och har rätt att bestämma om kulturellt och historiskt värde är ett värde för just dem, det är ju inte upp till någon annan att bestämma. Är det av stort historiskt och kulturellt värde, och ägaren bara vill ha en TV-bänk, så hoppas och gissar jag att ägaren säljer till någon som ser värdet och vill bevara möbeln. Eller att någon släkting hinner haja till. Men jag tycker inte individer har en skyldighet att se efter andras intressen, helt enkelt. Hur tråkigt man än kan tycka att det är som utomstående.

Köpte in denna från auktionshus för ett par år sedan:

Visa bifogad fil 82158

Från 1806, allt original och med nyckel kvar. En rejäl pjäs, men jag älskar den!
Min är från 1856, den är härligt midnattsblå med bara en medaljong på framsidan och den är nog en nästan för stor del av varför jag köpte det här huset. Älskar den; älskar att den är använd men håller i hundratals år till, att det är orginalfärg, att den är så väldigt min stil. Kommer få en mycket central plats när jag gjort om här hemma:heart

Därför att det är individen som äger möbeln och har rätt att bestämma om kulturellt och historiskt värde är ett värde för just dem, det är ju inte upp till någon annan att bestämma. Är det av stort historiskt och kulturellt värde, och ägaren bara vill ha en TV-bänk, så hoppas och gissar jag att ägaren säljer till någon som ser värdet och vill bevara möbeln. Eller att någon släkting hinner haja till. Men jag tycker inte individer har en skyldighet att se efter andras intressen, helt enkelt. Hur tråkigt man än kan tycka att det är som utomstående.

Nej, jag menar givetvis inte att någon annan ska bestämma det åt dem, men att det finns skäl till eftertanke och även skäl till att avstå, hur mycket det än rycker i shabby chic-tarmen.

Nej, jag menar givetvis inte att någon annan ska bestämma det åt dem, men att det finns skäl till eftertanke och även skäl till att avstå, hur mycket det än rycker i shabby chic-tarmen.

Håller helt med. Det blir ju ännu mer komplext när vi kommer in i en tidsera där återbruk, förhoppningsvis, kommer att bli standard. Att allting får en längre livslängd och folk kommer att modernisera efter ny smak. Det vore ju en utopi att möbler får gå flera generationer innan de tillslut återvinns, och då måste det ju finnas utrymme att anpassa efter eget tycke och smak under resans gång.

Men visst finns det absolut fall där jag hoppas att ägarna tänker både en och tio gånger innan ett originalutseende kasseras. Och gärna som sagt, funderar på om någon annan skulle uppskatta det om man inte gör det själv.

Jag har alltså ropat in för mycket på auktion här hemma när ingen har ropat. Men jag kan inte låta gamla fina saker slängas eller gå för ingenting :heart Ett av fynden är två spritflaskor och två snappsglas... de var enormt skitiga men när jag diskat dem var alla helt utan nagg och jag är rätt säker på att iaf en flaska är 1700-tal och de andra troligtvis 1800-tal.
Nu måste man ju fråga (någon annan kanske hann före?) Innehåller de något? :P

Jag har knappt vågat röra kistan, alltid tänkt att jag ska ha den som den är men vet inte hur den ska få plats så det var därför jag tänkte ha min tv på den så får den en chans att komma upp ur förrådet.

Det känns fel i magen att måla om den, den är helt obehandlad genom alla år, och det syns att den varit välanvänd men den är inte ful. Fint mönster men inga färger. Bara trä av något slag. Vet inte hur jag ska klämma in den här hemma.

Jag vill inte ge bort den för min önskan är att bo större i framtiden. Den enda som eventuellt skulle uppskatta den är min bror men han är inte mycket för gamla saker. Bor så där modernt och ljust och perfekt som i någon modetidning. Så när jag dör lär den slängas på tippen för att ingen kommer orka fixa med en så gammal kista. Kanske att någon har vett att lämna in den någonstans. Därför jag tänkte på det där med färgen men när jag ser det framför mig är den så mycket finare nu

Jag har knappt vågat röra kistan, alltid tänkt att jag ska ha den som den är men vet inte hur den ska få plats så det var därför jag tänkte ha min tv på den så får den en chans att komma upp ur förrådet.

Det känns fel i magen att måla om den, den är helt obehandlad genom alla år, och det syns att den varit välanvänd men den är inte ful. Fint mönster men inga färger. Bara trä av något slag. Vet inte hur jag ska klämma in den här hemma.

Jag vill inte ge bort den för min önskan är att bo större i framtiden. Den enda som eventuellt skulle uppskatta den är min bror men han är inte mycket för gamla saker. Bor så där modernt och ljust och perfekt som i någon modetidning. Så när jag dör lär den slängas på tippen för att ingen kommer orka fixa med en så gammal kista. Kanske att någon har vett att lämna in den någonstans. Därför jag tänkte på det där med färgen men när jag ser det framför mig är den så mycket finare nu

Eller så säljs din kvarlåtenskap och någon gammaldagsnörd som jag köper den och är överlycklig över att den inte är målad :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
1 478
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 414
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar