F
Fruentimber
Både ja och nej skulle jag säga. Original är ju fantastiskt, och bär på historia. Samtidigt, om man inte gillar utseendet på något så är ju alternativet att det helt enkelt får fortsätta stå gömt i källaren. Tiderna, och folks smak, förändras ju och jag kan tycka att det kan finnas något fint i att kombinera gamla saker med nya tider. Jag har sett många möbler, stolar och vitrinskåp mm. som fått nytt liv genom färg som innan såg bra tråkiga ut. Ditt hem, din smak, dina regler.
Just en sådan generationskista hade jag dock varit försiktig med och tänkt efter noggrant. Tiderna förändras som sagt och det är ett jävla pyssel att återställa en målad möbel (om det ens är möjligt i många fall). Risken är att du ångrar dig, eller att den som ärver efter sig hade velat ha den i orörd. Så fundera på om den kanske inte skulle passa in ändå någonstans, som den är
Problemet är ju att de som faktiskt fortfarande finns kvar som original är försvinnande få. Sen beror det ju också på vad det är för sorts kista, men en kista med originaldetaljer och originalmålning från slutet 1800-tal och bakåt är numera sällsynt. Alltid har det varit någon på där och petat med nån plastfärg. Det går i många fall inte heller att återställa.