Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

ja jag måste göra det med min med.

hade en fundering! Hur mycket lider hästarna av förbening egentligen??

Vissa lider inta alls, medan andra lider massor. Det finns olika typer av hovbroskförbening. En som är medfödd och det är den man röntgar hingstarna för. Tyvärr så röntgas inte stona i samma utsträckning så man vet hur det ser ut där med.

Den andra typen kan komma av belastning. Om man ex kör hästen på hårt underlag så kan det komma.

De ser lite olika ut på röntgen med, vad jag fattat.

Jag röntgade mina ston förra senvintern. De var UA båda två. Alltså fria..:)

Jag är mycket noga med hovbrosket på hingstarna med, men Colan betäcktes med Akron för att se hur det blir med fölet, om det blir samma fel som på förra. Blir det en senkontraktur till så kasserar jag henne för avel. Akron har förbening, men detta föl blir ett test... Låter grymt, men då vet vi hur det ligger till..

Malva är betäckt med Palör så här ska det inte finnas någon förbening, han är gammal och har jobbat mycket och fortfarande fräsch:)

Belgarna har inte samma krav på hingstarna som vi har därav så har de flesta hovbroskförbening.

Hallå allihopa ardenner älskare :) Har läst lite vad ni skrivit. Och Grevagården ska bli kul ... Ska utse en snygging till mitt sto tänkte jag. Nån som har nån idé på en fin hingst? :) Kommer bli mitt första enga föl efter min prima donna :bump:

Hallå allihopa ardenner älskare :) Har läst lite vad ni skrivit. Och Grevagården ska bli kul ... Ska utse en snygging till mitt sto tänkte jag. Nån som har nån idé på en fin hingst? :) Kommer bli mitt första enga föl efter min prima donna :bump:

Ever och Carlang är 2 snygga hingstar tycker jag.

Vissa lider inta alls, medan andra lider massor. Det finns olika typer av hovbroskförbening. En som är medfödd och det är den man röntgar hingstarna för. Tyvärr så röntgas inte stona i samma utsträckning så man vet hur det ser ut där med.

Den andra typen kan komma av belastning. Om man ex kör hästen på hårt underlag så kan det komma.

Jag är mycket noga med hovbrosket på hingstarna med, men Colan betäcktes med Akron för att se hur det blir med fölet, om det blir samma fel som på förra. Blir det en senkontraktur till så kasserar jag henne för avel. Akron har förbening, men detta föl blir ett test... Låter grymt, men då vet vi hur det ligger till..

Malva är betäckt med Palör så här ska det inte finnas någon förbening, han är gammal och har jobbat mycket och fortfarande fräsch:)

Belgarna har inte samma krav på hingstarna som vi har därav så har de flesta hovbroskförbening.

Tack för jättebra svar!!!:bow:

Tack så mycket. Dimman har nu lättat lite.:laugh: angående fölet så tycker jag inte det är grymt har man inte provat så vet man ju inte ;)

QUOTE=Amelia__;11896092]Hallå allihopa ardenner älskare :) Har läst lite vad ni skrivit. Och Grevagården ska bli kul ... Ska utse en snygging till mitt sto tänkte jag. Nån som har nån idé på en fin hingst? :) Kommer bli mitt första enga föl efter min prima donna :bump:[/QUOTE]

självlart min egen :D hi hi :banana:

24186938.jpg

Hej ville bara skicka över en bild på vår blåskimmel, belgisk ardenner!!!! han är urmysig...

24657021.jpg

...och här kommer en bild till!
Belgisk blåskimmel till vänster,
läderfuxsto till höger!

Underbara färger : ) ni har verkligen vackra ardenner hästar....
:love:

QUOTE=Amelia__;11896092]Hallå allihopa ardenner älskare :) Har läst lite vad ni skrivit. Och Grevagården ska bli kul ... Ska utse en snygging till mitt sto tänkte jag. Nån som har nån idé på en fin hingst? :) Kommer bli mitt första enga föl efter min prima donna :bump:

självlart min egen :D hi hi :banana:[/QUOTE]

hihi då får jag kika på han då;)

får se om han blir godkänd det visar sig den 22. :crazy:

Har en fråga till... måste man vara medlem i ardennerföreningen för att få visa ardenner hingst??

25900650.jpg

Hej på er!
Tänkte äntligen lägga in en bild på vårt nyförvärv........... jag vet... bilden är tagen i höstas det var då vi köpte henne! Det är fuxen som står längst fram!
Hon heter Danova och är efter Dacke.
Hästen bakom är vår Julle, vår blåskimmel, fölet efter honom är efter Herkules (hans mamma står bakom längre ned) även hon är efter Dacke!

:love::love::love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 300
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 572
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar