Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej!
Va kul att du hittat hit! Välkommen! :rofl:
Du har en 1-åring då! Vad är det för färg på henne? Förstår att du är nöjd!

Vi har 4 ardenner. Två ston efter Dacke. Ett föl efter Herkules och en belgisk ardenner, en blåskimmel.

:banana:

Fluan är brun, svart man svans, 3 vita strumpor, stjärn,snopp och vit underläpp, ska försöka få ut en bild på henne här! Vi har hanterat henne sen hon var 6 mån o vi fick hem henne. jag tömkör henne utan problem längs kraftigt trafikerad väg, tömkör slalom mellan koner o på volter, backar in mellan skacklar, men hur ska jag gå vidare? jag har bara kört in ponnys innan! Jag menar om en ponny får lite "ovanestuds" utav att skacklarna fästs i selen så är de ju ändå hanterbara, men en ardenner??! Vad kör ni andra in med? släpa? rockard? 4-hjulsvagn? Tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet inkörning av ardenner!!!

Oki! Lycka till!
Hur är det annars?

Ja vi få se hur det går han är nämligen en riktig galning, v ha haft många föl men detta är nog den värsta. han är så jäkla kaxig mot dom andra hästarna, inte alls rädd... så han är något vild, trots att han har varit med mammam vi körning nu dagligen inför SM i plöjning.

jo annars är allt bra har varit å tittat på en 1 åring.

Förstår att ni längtar :)

Fighter blir bara grövre och grövre tycker jag iaf. men man blir ju hemma blind. han har iaf växt på sig ganksa mkt sen riksen. tänk om han hade sett ut så här då. undrar om det hade gått bättre då.. men men så är det.

De kan du ge dej på att vi gör, tur att du kan fara förbi o pussa på henne åt oss:love:

Kommer inte ihåg (:o) va de typen han fick dåligt på......
Du får försöka se de possitivt ist, nu slipper du bråka med hingst;)
(så har jag intalat mej själv ang Amos)

Fluan är brun, svart man svans, 3 vita strumpor, stjärn,snopp och vit underläpp, ska försöka få ut en bild på henne här! Vi har hanterat henne sen hon var 6 mån o vi fick hem henne. jag tömkör henne utan problem längs kraftigt trafikerad väg, tömkör slalom mellan koner o på volter, backar in mellan skacklar, men hur ska jag gå vidare? jag har bara kört in ponnys innan! Jag menar om en ponny får lite "ovanestuds" utav att skacklarna fästs i selen så är de ju ändå hanterbara, men en ardenner??! Vad kör ni andra in med? släpa? rockard? 4-hjulsvagn? Tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet inkörning av ardenner!!!

Hej va kul att du är sååå intresserad av körning! Det är jag och min sambo oxå! Jo det här med inkörning! Det är JÄTTEBRA att du tömkört så mycke som du gjort dels så lär du ju din häst kommandon, att lyssna på dig, vara i trafiken m.m.! Jättebra! Vi har själva ett föl för i år och ska nu börja lite smått med att tömköra honom, en shetlandssele funkar ju bra. Desto tidigare du börjar desto bättre och dessutom så är de ju inte så starka som små! Jag rekomenderar en släpa efter tömkörningen. En släpa där du har en stock på för att det ska bli lite lite tungt (ifall de får för sig att ta något tag) kör med släpan på väg, på åker ja överallt. Efterhand så lasta någon stock till så att hon lär sig att dra. Kör gärna med släpa så länge som möjligt för att sedan övergå till 4-hjulsvagn. Jag föredrar INTE rockard tycker att det är en för "lätt" vagn för en stor ardenner! Men som sagt din häst är ju inte så gammal, så fortsätt nu med en olastad släpa, sedan i vinter går det ju att köra släpan och sitta på!
Lycka till!:bump:

Ja vi få se hur det går han är nämligen en riktig galning, v ha haft många föl men detta är nog den värsta. han är så jäkla kaxig mot dom andra hästarna, inte alls rädd... så han är något vild, trots att han har varit med mammam vi körning nu dagligen inför SM i plöjning.

jo annars är allt bra har varit å tittat på en 1 åring.

Ja det är konstigt det där med lynne.... vissa hästar är coollugna vissa inte trots att de är släkt!
Jag skulle nog släppa honom ihop med någon hingst/valack till hösten/vintern som tar ned hans självförtroende lite!
Vad är det för 1-åring ni tittat på?

De kan du ge dej på att vi gör, tur att du kan fara förbi o pussa på henne åt oss:love:

Kommer inte ihåg (:o) va de typen han fick dåligt på......
Du får försöka se de possitivt ist, nu slipper du bråka med hingst;)
(så har jag intalat mej själv ang Amos)

japp han blev sänkt både på typen , hhb , extr och travet.
jo man får väll se det på det viset.

*delvis kl*

Nu funkar datorn så pass att jag faktiskt kan ta bilder och lägga in dom och lägga ut här..:bump:

Så här kommer ett par nya på Helan och Halvan.. Vem som är vem får ni räkna ut själva..;)

DSC00910.jpg

DSC00911.jpg

Och några på min mycket saknade Tycho.. Taget några minuter innan han avlivades. Som ni ser är han mycket sjuk där..:cry:

DSC00853.jpg

DSC00857.jpg

DSC00859.jpg

Tycho var så himla gullig:love:
Synd att du var tvungen att ta bort honom:(

japp han blev sänkt både på typen , hhb , extr och travet.
jo man får väll se det på det viset.

Ojj, han sänktes på gannska mycke.

Häng inte läpp för de, han e lika fin iaf, så de så!!:love::d

Guuud så söt han va "lillen":love:

Håller tummar å tår att det blir dubbel, nä trippel glädje nästa år.

hoppas allt e bra me er.

Ja vi får se hur det går med allt. Malva börjar till och med se dräktig ut nu, hon börjar få V magen. Cola ska kollas så småningom igen. Jag tror att jag gör det när hon kommer hem igen. Hon fölar så pass sent så jag hinner gott och väl kolla henne och fixa fodret efter resultatet sen. Hon var iaf dräktig i augusti, men mycket kan ju hända.

Gud, jag vet inte hur jag ska orka med två föl, två hästmammor, 3katter, 1 kanin, 40höns och 10ankor och två barn.. Men det är ju ett tag kvar, så det för lösa sig.. Hönsen ska reduceras, bara jag kan få några sålda, likaså ankorna.. Bara jag inte får sjuka föl i år med.. Dom tar ju både energi och tid.. Och pengar.. Jag har inte fått någon faktura på Tycho ännu, men jag är beredd på att sälja bilen och ev hästtransporten för att kunna betala det. Men nu vet jag att om det blir en till så ska den avlivas omedelbart..

Ojj, han sänktes på gannska mycke.

Häng inte läpp för de, han e lika fin iaf, så de så!!:love::d

ja han är lika fin ändå. det ska bli så kul att få ha honom närmare mig. jag kan hålla på med han varje dag nu:love: nu har jag bara ett mål med han och det är att han ska göra ett KBI som 4 åring..

Ja vi får se hur det går med allt. Malva börjar till och med se dräktig ut nu, hon börjar få V magen. Cola ska kollas så småningom igen. Jag tror att jag gör det när hon kommer hem igen. Hon fölar så pass sent så jag hinner gott och väl kolla henne och fixa fodret efter resultatet sen. Hon var iaf dräktig i augusti, men mycket kan ju hända.

Gud, jag vet inte hur jag ska orka med två föl, två hästmammor, 3katter, 1 kanin, 40höns och 10ankor och två barn.. Men det är ju ett tag kvar, så det för lösa sig.. Hönsen ska reduceras, bara jag kan få några sålda, likaså ankorna.. Bara jag inte får sjuka föl i år med.. Dom tar ju både energi och tid.. Och pengar.. Jag har inte fått någon faktura på Tycho ännu, men jag är beredd på att sälja bilen och ev hästtransporten för att kunna betala det. Men nu vet jag att om det blir en till så ska den avlivas omedelbart..

jösses vad djur ni har nu:)
förstår att du känner så om det skulle hända en gång till. men jag håller både tummar och tår att det går bra med både dig och hästarna:)

:eek: Jösses du har samlat på dej endel, nu ligger tom jag i lä.

Låter tufft o få ihop allt nästa år, men de klarar du galant:bump::bump:
(peppdansar lite åt dej)

Ja det är konstigt det där med lynne.... vissa hästar är coollugna vissa inte trots att de är släkt!
Jag skulle nog släppa honom ihop med någon hingst/valack till hösten/vintern som tar ned hans självförtroende lite!
Vad är det för 1-åring ni tittat på?

Japp han e hel tokig. Ja han ska få gå med nordsvensk valacken eller ponny valacken. Han går med nordis valacken nu med men han är motligt trött på fölet redan...

´det är bara jag som varit å tittat, det är ett sto e Expo de feulen

Hej!

Varför fick du avliva honom, har inte hängt med riktigt?:cry::cry:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 289
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 715
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 564
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård