Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

va kul att hitta fler som har ardenner!! är inte så hej på datorer så det har ju tagit ett tag och första inlägget på "buke"Har ett 5-årigt sto som inte är lugn och cool prexis men vi passar bra ihop och har väldigt kul!! Har hört om ardennergalopp på tingsrydsbanan någon som vet när?
Jag har även problem med att hitta utrustning till henne vart köper ni era träns och annat som behövs?

Vi har köpt träns till våra ardennerhästar på hööks. Har två stycken hemma, komplett med tyglar och allt. Det kändes inte lönt att köpa såna svindyra grejer men de vi har nu håller fortfarande. Man går in, frågar efter träns till ardennerhästar och så brukar de hitta nåt. Selar finns ju såna som gör om exempelvis. Vi har någon inom östergötland tror jag som tillverkar nya selar för 3000:-! Jättebilligt! Sadlar och sånt är ju lite värre. Bomlöst skulle kanske kunna vara nåt? Täcken behövs ju oftast inte till såna hästar, men jag använder faktiskt min fleece som jag brukar ha till D-ponnyn (stl 145) till Doris, men den är lite trång, haha. Funkar i alla fall.

Vad är det mer som kan tänkas behövas?

:)Tack jag har bara kollat i katalogerna och inte hittat något stort fint träns men nu har jag ju hittat till "buke" och ni har ju koll på mycket här vilken bra sida!!!ska ta särbo och mc till en heldagsutfluckt till helsingborg eller halmstads hööksaffärer :)
jag rider med bomlös och det funkar jättebra men har märkt att de är bättre om man har de till en häst fast det stod att de kunde användas till olika hästar.
täcke har jag ju hittat funkar med 155 och som syster min säger man ska inte använda kapson och longera en ardenner men jag anväder altrnativa lösningar till det mesta så funkar det bra!!
Löshoppade henne häromdagen och hon tyckte det var skitkul.
Ha det !!

Har du en ardenner som heter Doris? Vem är hon efter? Hur gammal?

Doris är 8 år och efter Buster 11646. Hennes mamma heter Bläsa och Doris är född hos Bengt Mårtensson i Västervik/Gamleby. Känner du igen henne? Hon var på ardennerpremieringen förra året i Kisa om du såg henne där.

Mul. Hur går det med lille Tycho?

alla. ingen mer som har fått föl?

*kl*
Nu har jag fått hem passet till vår åring Björne. Ska ner till bibblan i morgon och kopiera ägarbeviset och skicka in till de som håller i premieringen. Någon mer som ska premiera i Kisa i år?

Jag hade ett sto som hette Doris förra hösten, men hon var född -04. Hon skulle slaktas, men jag köpte henne och fixade lite, sen fick hon ett nytt hem.

Mul. Hur går det med lille Tycho?

alla. ingen mer som har fått föl?

Tycho är pigg och glad, operationssåret ser bra ut, men han är krokig fortfarande. Han går här med fotbollssmalbensskenor :eek:, eller hur det nu stavas.. Han och Cola åker på hingstdate på måndag :laugh: .

Malva är konstaterad dräktig med Palör och är hemma igen:laugh::laugh:.

det var roligt att höra att det går framåt för han.

vad tycker du om fighter då? har han utvecklas bra eller dåligt sen sist du såg han?

fighter 1 år
DSC00297.jpg
[/IMG]

Fighter nu 2 år
080622013.jpg
[/IMG]

Åhh, har med en Ardenner, fast inte min!
Lånat henne som sommarkompis till mitt Halvblod.
Hon är 1 år och fux.
Vet tyvärr inte stam... men kan ta reda på. Återkommer med lite bilder senare!

Har hört om ardennergalopp på tingsrydsbanan någon som vet när?

Jag har även problem med att hitta utrustning till henne vart köper ni era träns och annat som behövs?

Ardenner galoppen är 9 eller 10 Augusti, samtidigt som riksutställlningen för ardenner:)
Ska du vara med? Jag ska vara med:laugh:

Jag köpte mitt ena träns på nätet och det andra på Ge-kås...Kör- tränset kom med selen, grimmor och sånt köper jag inte ofta men finns lite överallt, Ge-kås har ibland, köp
t nästan alla mina där..
Sadeln jag har är en Carl bult sadel, handsydd, super skön och snygg:d Finns både i svart och brunt. Och hon har täcken i storlek 155-165cm beronde på märke

Kul att du skaffat en ardenner:bump::laugh:

Jag har precis köpt en ardenner. Ramona, ett ettårigt sto e.Krabat u.Rebecka ue.Reveny. Hon kommer att ställas ut nu i augusti, men det är första gången jag ställer ut en ardenner.

Har någon av er här inne erfarenhet utav det, får ni gärna dela med er av allt som ni vet. Jag är evigt tacksam för precis all information jag kan få. Har ni erfarenhet av flätning får ni gärna komma med bilder och förklaringar för det är något som jag aldrig har gjort, flätat en ardenner alltså.

Jag tänkte lite på det här med utrustning. Vad har de för storlek i träns som fullvuxna? X-full eller XX-full? :angel: Westernsadel? Finns det till ardenner? Ingen som har en "vanlig" sadel? Bomlös som gäller?

Jag tänkte lite på det här med utrustning. Vad har de för storlek i träns som fullvuxna? X-full eller XX-full? :angel: Westernsadel? Finns det till ardenner? Ingen som har en "vanlig" sadel? Bomlös som gäller?

Jag har X-full på "mitt" sto, jag har en Carl bult sadel;
http://yessanh.bilddagboken.se/p/show.html?id=208580232&albumid=108660&currimg=11&directlink=1
Lite närmare och bättre bild:
http://yessanh.bilddagboken.se/p/show.html?id=208580725&albumid=108660&currimg=12&directlink=1

Väldigt skön och ser bra ut på henne:grin:
Den är handsydd från utlandet,(kommer inte ihåg vart ifrån) X-vidd eller så är det nog på den:)
Räknar den till "vanlig" sadel men ändå inte:bump:

Senast ändrad:

Jag har precis köpt en ardenner. Ramona, ett ettårigt sto e.Krabat u.Rebecka ue.Reveny. Hon kommer att ställas ut nu i augusti, men det är första gången jag ställer ut en ardenner.

Har någon av er här inne erfarenhet utav det, får ni gärna dela med er av allt som ni vet. Jag är evigt tacksam för precis all information jag kan få. Har ni erfarenhet av flätning får ni gärna komma med bilder och förklaringar för det är något som jag aldrig har gjort, flätat en ardenner alltså.

Hur är din åring i psyket och extriör?
Funderar på att använda Krabat till min tjej, alltid kul att veta hur hans avkommer är:)

Måste fråga dig som har en 1 åring.
Har din sin vinterpäls kvar?
Fia har nämligen inte tappat all sin än, hon har mest kvar på magen!

Var har du köpt den sadeln? Vad är det för storlek? Pris?

Nej, ingen vinterpäls på min ettåring. :) Har du provat med att ge din häst b-vitamin?

Hur är din åring i psyket och extriör?
Funderar på att använda Krabat till min tjej, alltid kul att veta hur hans avkommer är:)

Hennes mor har fått föl med Krabat förut och de har alla varit lugna och trevliga, samt väldigt snygga exteriört. Krabat har haft föl som blivit "BÄSTA FÖL", minst två år. Jag tror senaste fölet efter honom blev "BÄSTA FÖL" 2004 och den hette KRAM-GO! :)

Min häst efter honom är väldigt lugn och trevlig, fin, blir nog stor, korrekt in sina ben. Nej, inget negativt med henne! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 282
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar