Vi som aktiverar med drag

Sv: Vi som aktiverar med drag

Vad är det för skillnad på expanderkoppel och draglina? Eller du kanske menar att det är lättare att ha draglina eftersom man fäster det i ett bälte?
Går det inte att expanderkoppel till bältet, som manfäster som en vanlig draglina?

Funderar på att försöka fixa något provisoriskt bälte och använda tillsammans med expanderlinan, tills jag har råd att köpa riktiga grejer. Det borde väl funka?

KL

Jag vill börja med att träna drag, men känner mig allmänt förvirrad, framför allt när det gäller selen.

Jag har en tanke om att min hund ska få styrketräna genom att få dra t.ex. kätting = wp-sele
Jag vill att han ska kunna dra mina syskonbarn på pulka/vagn = Dragsele med skalm/skaklar (eller vad det nu heter)
Jag vill att han ska kunna dra mig på cykel/skidor/jogga = Nomesele

Finns det ingen möjlighet att kunna göra dessa saker med ett och samma sele?

Det finns en sk. kombisele, som liknar en nomesele med skakelfästen också.

Du kan dra kätting/däck med nomesele, men behöver då ha lite längre draglina för att vinkeln ska bli bra.

Miss Mandy drar sin vagn. Hon gillar inte att sitta still med vagnen pa, men gillar att dra den.

Har tyckte vi att hon skulle gora sig bra som caddy at maken, men den lilla Missen fick andra ideer. Av forklarliga skal kunde det inte bli fler bilder da jag var fotografen ... lat mig bara saga att vid fjarde bollen forde hon ett sadant ovasen att jag fick ta henne darifran. :p

Forsta bollen ... "Oh okay, Jag sitter val har medan ni haller pa" ...

D7K_7545_zpsc7c93eb4.jpg

Klubban borjar sin sving nerat till andra bollen ... "Vad var det som hande egentligen?"

D7K_7551_zps802de563.jpg

Utslag av andra bollen ... "Jag vet var den ar ... Jag hamtar den"

D7K_7552_zps439d2336.jpg

Jag dragtränar min schäfer och jaktlabbe, bägge grabbar 6 år gamla.
De går i nomesele och vi har en kickbike som labradoren blir eld och lågor när vi tar fram. ROOOOLIGT!!!
Nu har jag dessutom skaffat dubbade vinterdäck till cykeln, så att det eventuellt går att åka i vinter också, fast då med en hund i taget på utvalda områden. :)
Tidigare vintrar har vi kört styrketräning genom att släpa moped och bildäck.
Sambon brukar ta hundar och cykel när jag rider, på det sättet får vi alla djur motionerade samtidigt och jag och sambon kan umgås på ett roligt sätt.
Hundarna blir dessutom extra taggade när pålle är med.

Sambon brukar ta hundar och cykel när jag rider, på det sättet får vi alla djur motionerade samtidigt och jag och sambon kan umgås på ett roligt sätt.
Hundarna blir dessutom extra taggade när pålle är med.

Shit, hur snabb häst har du? Mina skulle aldrig orka hänga med i hundarnas dragtempo:p

Haha, jag har en lättare variant av Tinker, i Galopp hänger hon med rätt bra.
Hundarna har maxhastighet på 40 km/h men orkar inte gå i det tempot hur länge som helst. Hästen är väl något långsammare, travar gör de i samma tempo:)
Ofta blir det ju riktiga konditionspass när hundarna är med ut, dvs mestadels trav och galopp, med några andningspauser för att hundarna ska få svalka av sig i någon bäck på vägen.

Mina jäkla hundar joggar avslappnat bredvid när hästen (nsv) galopperar för fullt:p

Så söt! :D

*KL*

Jag är lite bekymrad över min kombination av dragbälte och draglina och funderar över om någon här har något förslag på hur jag kan lösa det. Jag har ett dragbälte med öppen krok och till hundarna har jag en tvillinglina med expander. Problemet jag har är att linan hoppar ur den öppna kroken om den inte är spänd och det får bara inte hända. Det känns ju lite trist att behöva köpa ett nytt bälte när jag trivs så himla bra med det annars (non-stop comfort).

Någon som har någon idé om hur jag kan lösa det?

*kl*

Passar själv på med en fråga när jag nu såg denna tråden.

Jag cyklar ibland med min lapphund men funderar på detta med selar då fröken tydligen har en åsikt om det hela. Vi har en nomesele från björkis som jag även använder vid spår och då är det inga problem att ligga i och dra, men när vi cyklar verkar hon inte alls tycka det är trevligt oavsett hur kort/långt koppel jag har.

Vi har också en hurtta y-sele som egentligen är för stor i halsen men en mindre storlek satt bara fel. Denna sele ligger hon i och drar som om hon aldrig gjort annat.

Varför tror ni det är så här och vad gör jag bäst åt det? Mig + cykel är långt ifrån en lätt vikt även om jag ju hjälper till att hålla oss i rörelse.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 699
Senast: lilstar
·
Hundträning Jag är sugen på att prova canicross så nu har jag köpt hem utrustningen! Hunden om är lite jobbig på promenader och drar en del där...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 961
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar