SiZo
Trådstartare
Ja precis som jag har sagt. Hundar behöver massor tillfällen för att de ska sitta. Annars glömmer de bort. Att göra något två gånger är repetition. Med hunden hade jag som sagt kört apport vid 6 tillfällen och varje tillfälle kanske 10-15 ggr? Alltså det kompletta beteendet, hämta, komma till min sida, ge mig saken i handen. Efter 6 ggr flyttade jag på mig och då blev det en HELT ny övning för hunden. Jag tröttnade för att jag inte hade lust att lägga 45 min på att börja om med hela beteenderitualen. Spola fram 1-2 månader. Hunden hade helt glömt bort ursprungsgrejjen.Jag tror att vi är på lite olika ställen när vi tänker på hundträning, därav att vi var flera som påstod att hundar inte glömmer bort. Vid sex tillfällen befinner sig man sig fortfarande i en inlärningskurva. Återigen beror det ju på vad man tränar in och varför. Vissa saker tränar man givetvis in fortare än så. Men utan repetition så går det ju inte att befästa något och där tänker vi uppenbarligen olika. Något som är befäst glöms inte. Men om du tycker att saker ska sitta överallt oavsett miljö och störning efter två gånger så förstår jag mer vad du menar att hunden "glömmer" och kan konstatera att ja, givetvis gör den det.
Jag har inte skrivit att jag alltid backar och repeterar, jag kan absolut bygga på, eller sätta dit en störning, eller göra det i en annan miljö. Hursomhelst, det spelar ju ingen roll, vi tänker olika här.
Denna hund måste man backa med. Ganska ordentligt ibland. Det hade varit fine om det sedan hade fungerat liiiiite bättre att ställa sig två meter från ursprungsplatsen, men när jag behöver börja om från 0 då... Nä... Alltså min hjärna kokar. Är det något som vi måste få igenom så kan jag såklart skärpa till mig. Sambon och jag kan också ta varannan gång för att dryga ut det lite.
Mycket i grundutbildningen, men också tricks. Så typ galoppfattning, byten, flytta för skänkel, svänga vid tömkörning, lärde en häst det när han var 4 månader gammal med grimma och två grimskaft under typ 2 min, det satt kvar när jag sedan tömkörde på riktigt när han var 1,5-2, spansk skritt osv osv. Lärde ena hästen att stegra på kommando dagen innan vi skulle ha någon uppvisning, han stegrade klockrent varenda gång jag bad honom om det på ny plats, med musik och massor folk.@SiZo Jag blir dock uppriktigt nyfiken - vad är det du lär hästen som bara tar en gång?
För mig är ju hundträning något att liknas med dressyr. Du lär inte in en piaff på ett tillfälle - det krävs förberedelse, rätt rörelser, repetition och träning, ofta lång sådan. Att få in en bra grundridning tar ju också tid, det kan ju liknas med att grunda sin hund ordentligt.
En häst inkörd under en veckas tid, vagn sattes på dag tre. Sedan vila huvudet i 9 månader, vagn på på ny plats. Hon hade så pass bra koll att hon höll öga på att däcken inte hamnade utanför vägen efter en 300 meter - trots att hon som sagt inte hade varit i vagn på 9 månader och innan det bara varit i vagn en handfull gånger.
Att stå still ordentligt brukar också bara ta något träningspass.
Jag jobbar dock bara med araber, så jag kan egentligen inte svara för hur pass träningsbara andra hästar är.
Sen finslipar man givetvis. Jag menar, det första bytet är ju kanske inte det snyggaste i världshistorien. Men hästen vet vad man ber om direkt när man ger hjälpen gången efter.