SiZo
Trådstartare
Jag har fött upp ett helt gäng hästar och min träning har fungerat alldeles utmärkt på dem. Så jag vet inte varför jag skulle behöva köpa färdigtränade djur överlag?Då får du köpa färdigtränade djur, som redan har grunden och du kan bygga vidare på den.
Men om du vill lära dig att träna djur från grunden, så är det väl ett ypperligt tillfälle att lära dig handskas med dig själv och dina känslomässiga reaktioner nu med din hund?
Jag har ju inget intresse i att träna hund. Hade jag haft det så hade jag givetvis gjort det, inget konstigt i det. Jag har mina hundar som familjemedlemmar, inte som träningskompisar. Det är liksom helt olika syften med de olika djurarterna.
Det verkar svårt att förstå detta. Att jag helt enkelt inte vill. Att jag helt enkelt inte tycker att det är roligt. Det är ju jättebra att det finns andra som tycker det, absolut. Jag förringar inte erat intresse överhuvudtaget. Jag har det bara inte.
Fast nej, det här är era egna tolkningar. Som jag har skrivit om och om igen snart. Jag har inga som helst problem att lära in långa beteenderepertoarer. Fort går det också. Men det där ni kallar grunda när man gör om det och gör om det sisodär 100 gånger. Det är tråkigt. Så jag skippar det och kör min shaping istället.Givetvis gör det skillnad - jag reagerar bara på att @SiZo verkar tycka att det är "fel" på arten hund som inte förstår hur hon lär ut, när det snarare är träningen som brister.
Vi har ju liksom avlat på att hundar ska vara lättlärda och läsa oss snabbt i hundra tusen år, det är sällan hundarna det är fel på
Vill man inte träna hund ska man ju såklart strunta i det, jag har som sagt mest problem med inställningen till djuren.