Men drag handlar ju om energi rätt mycket och mindre om metodik. Spring med hunden naturligt, påheja hög energinivå och rätta bara när den stannar när ni springer, påheja och beröm varje gång den drar lite så att den just sätter hög energinivå=bra och drag=bra. Har din hund dålig kondis är det kanske inte konstigt att hon inte ligger i, hon är dessutom liten så då kan det kännas som att hon är ointresserad helt. Min hund är en husky, de är ju avlade för drag, men han ligger inte i drag så länge eftersom kondisen inte är så bra.Jag är etolog, ja.
Jag förstår som sagt mycket väl hur inlärningen fungerar, däri ligger inte problemet. Jag har inte sagt att det är fel på hunden. Jag har sagt att jag inte tycker att det är kul att träna hund. Hur kan det fortfarande inte ha gått in? Alltså ärligt?
Jag har redan för 3 sidor sedan kommit fram till att vi inte ska träna drag, så jag förstår inte riktigt varför vi fortfarande diskuterar det?
Denna är nog en blandning av pudel, papillon och jack russel. Så hyfsat smarta raser skulle jag säga. Men så svårt för att fokusera. ADHD deluxe brukar jag skoja om att hon har. Blir distraherad av minsta lilla grejj. Dessutom väldigt hög energinivå så att hon ibland ser ut att vibrera in i nästa dimension. Så jag jobbar på att hon ska ta det lugnt, göra saker som inte får upp energin osv. Men det tycker hon inte är kul. Att göra saker lugnt och metodiskt är döden enligt henne. Kräver sjukt mycket. Tar jag upp henne lite i energi så tycker hon det är roligare, men då kan jag glömma det metodiska, det blir liksom för mycket flams av det hela. Hon är intelligent, helt klart. Men saknar fokus.
Andra hunden är mycket lättare, för hon är cool av naturen, och så får jag stissa upp henne för att få upp motivationen istället. Hon kommer ihåg det vi gör på ett helt annat sätt. Det mesta går fortare med henne. Men eftersom hon inte tycker att träningen är kul i sig så tränar jag henne inte så ofta. Hon är helt ok med att titta på när jag tränar hennes syster. Sen har hon vissa fysiska svårigheter som artros i armbågarna så av förklarliga skäl kräver jag inte så mycket fysiskt av henne.
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga här? Vad är problemet egentligen? Säger du att det är fel på mig för att jag inte gillar att träna på det sättet som hundar behöver bli tränade?
De är även välkända för att vara svårtränade och väldigt ovilliga till alla former av lydnadsträning. Det välkända klippet med Lobo på en agitlitytävling har nog alla i och utom hundvärlden sätt och alla är impade att ägaren ens fått sin hund att delta, medan folk utom hundvärlden skrattar åt hunden för att han skiljer sig från de andra är de som har husky mest impade över att hunden ens gör det, att han inte har pyst ut till publiken istället.
Jag anser inte att huskysar är dumma, tvärtom lättlärda och smarta, men bara när de själv vill, och själv vill är det svåra. Det brukar inte korrelera med det jag vill.... Det är väl något liknande med din hund, hon är inte intresserad, och när du blir frustrerad på hennes ointresse så föder det mer ointresse gissar jag.