Vi som aktiverar med drag

Poisonous

Trådstartare
Till oss som aktiverar med drag.

Drar hunden dig? En vagn? Dina barn?
Vad har du för hund? Vad har du för sele? Vilken storlek?

Vad jobbar ni med nu?

--------------------------------------------------

Jag funderar på en Non-stop free motion sele till Ailu nu då vi ska prova dra lite mer.
Han gillar att jobba i spårselen och ligger på bra i den så vi tänkte börja dra lite och se.
Tanken är pulka/vagn framöver.

Tycker det är svårt med storlekar bara, han har ju breddat sig så fruktansvärt i bogen så vet inte riktigt :D

Sv: Vi som aktiverar med drag

Min staffe drog pulka till och från dagis i vintras. Använde nomesele och kopplade lina på pulkan då jag kunde hjälpa till när det blev tungt.:)

Jag kör cani-cross dvs hundarna drar mig när jag springer.

Jag har två dvärgpinschrar och just nu håller jag på att lära unghunden i tvåspann med den äldre. Tiken har en sele jag sytt själv åt henne och hanen drar i en puppiasele just nu.

Till oss som aktiverar med drag.

Drar hunden dig? En vagn? Dina barn?
Vad har du för hund? Vad har du för sele? Vilken storlek?

Mina hundar drar mig på cykel, när jag joggar eller på en snowracer. Varierar efter säsong.

Vid tyngre drag (snowracer) kör jag fyrspann, annars varierar jag mellan 1-4 hundar beroende på individernas träningsprogram. Samtliga är BC och väger mellan 17-25 kg.

Alla har hemmasydda, individanpassade nomeselar. Lätt att sy själv, instruktioner finns på nätet.

Just nu, i högsäsong för vallning, får de nästan ingen dragträning. De kutar tillräckligt i jobbet. Annars är det främst långdistans i medeltempo men med låg belastning sommartid. Alltså 1, 5 -2 mil med ca 18-20 km/h som snitthastighet. Använder sockar på grusvägen, för att undvika skador på tassarna.

Min äldste, nu 13år, har när han var yngre dragit skrinda med gammaldags dragsele. Det han drog maximalt var skrinda + samma vikt som 4 tegelstenar. Den yngste, 4 år, har börjat med weightpull för ett tag sen. Han drar just nu 3 kg kedja (50% av hans vikt) med weightpullsele en lång runda. På start/stop har han cirka 5 kg. Han har även provat att dra vagn som vägde cirka 60-70 kg. När han bara kom på tekniken var det inga problem att dra den de 5 m som den ska dras. Den gamle får dra lite försiktigt med samma weightpullsele. Med tanke på hans ålder så drar han drygt ½ kg kedja (knappt 10% av hans vikt), och vi började med 10 min och är nu uppe i 25 min. Trots att han är 13 år så har han väldigt mycket överskottsenergi och är full frisk. Ofta tappar äldre hundar styrkan i sina muskler, och det vill jag fördröja så länge som möjligt.

Är inte han väldigt ung för att dra?

Jag har tänkt vänta med att köpa dragsele tills hon är färdigvuxen.

Våra hundar drar, ju oftare desto gladare! Har två briarder så det blir lite power...

De drar på vintern med nomesele och lina, antingen oss på skidor, ungarna på bob eller i pulka eller liten släde.

Vi har också en pulka med skacklar som hanhunden drar, då har han selen som följde med pulkan, en y-sele från Nordic Cab.

Sedan drar de då jag springer. Y-sele och expanderkoppel i dragbälte.

Hanhunden drar också skrinda på sommaren, då med en Y-sele med skackelfäste.

Om du har ung hund så kommer du garanterat att få byta sele. Dels för att hunden kanske grovnar med åldern, dels för att de breddar ordentligt då de börjar dra. Jag upplever att hunden enklare lär sig draget med lina än med skacklar, men det är min egen uppfattning.

Har en eurasier på 9 månader, och tanken är väl att träna drag såsmåningom.
Har en Y-sele från All Safe (bilbältessele) som är justerbar, med fästring på ryggen.

Har med tanke på att han är ganska ung, samt att det bara finns fäste uppe på ryggen, inte dragit något tungt. Bara petflaskor med grus i så att det låter lite.

Ska väl sy en bättre sele som går ner bakom svansen så att han kan dra grejer på marken efter hand, men han måste växa klart lite mer först.

Just nu så försöker jag få tag i ett skottkärredäck som han kan få dra om jag fäster linorna lite annorlunda i selen. Han har inte fattat grejen riktigt än, men så har vi inte varit så ihärdiga heller.

8mån :)
Han är inte färdigvuxen nej, men vi ska ju inte dra just nu. Utan vänja vid sele, vänja vid skaklar.
Precis som man börjar köra in en häst med hjälp av tömkörning ;)

Gör inget att behöva byta sele. Man byter ju halsband och spårselar också. Den sele vi funderar på är inte så dyr heller så om vi måste byta den om tre månader gör inget.

kl

Blev lite inspirerad efter att jag läst tråden, så idag hittade jag en sån här som jag tänker använda när vi löptränar. Så att det inte blir så ryckigt och så att de verkligen vågar dra.
Det är alltså ett elastiskt koppel, som är väldigt robust och tåligt.

Nu löptränar jag ju inte med mitt hårmonster så mycket pga värme och ålder, men de andra (pappas jakthundar) får sig en runda då och då. Ska bli kul att testa! :)

Drar hunden dig?
Ja antingen i cani-cross och jag springer bakom eller så står jag på rollerblades alternativt sitter på cykel bakom.

En vagn?
Har en kick-bike på önskelistan till nästa år.

Vad har du för hund?
2st weimaraners, den som drar är 5,5år. Junioren är bara 6 månader och kommer tidigast få dra nästa vår/sommar.
Finns inte på kartan att börja dragträna en ej färdigvuxen hund. Hundar är till skillnad från hästar betydligt lättare att lära drag och jag ser noll och ingen anledning att hålla på att släpa skaklar mm. Har för övrigt aldrig sysslat med det när jag har kört in hästar heller och jag har kört in ett antal genom åren.

Vad har du för sele?
Non-stop-freemotion.
Använde tidigare Hurttas y-sele men när jag skulle börja belasta tyngre, satte jag mig ner och läste på. En sele med fel dragpunkt dvs uppe på ryggen, kan orsaka allvarliga skador i hundens rygg. Så aldrig mer drag utan ordentlig dragsele.

Vilken storlek?
8

Vad jobbar ni med nu?
Vi jobbar på att fetmatte ska gå ner i vikt så min stackars hund drar mig fram och tillbaka längs strandkanten.

Senast ändrad:

Sådana är jättebra :) En väninna med en stor stark labbekorsning fick ett sådant i julklapp av sin bror och det är väldigt skonsamt för hennes leder när hon har ledvärk på vintrarna :)

kl

Blev lite inspirerad efter att jag läst tråden, så idag hittade jag en sån här som jag tänker använda när vi löptränar. Så att det inte blir så ryckigt och så att de verkligen vågar dra.
Det är alltså ett elastiskt koppel, som är väldigt robust och tåligt.

Nu löptränar jag ju inte med mitt hårmonster så mycket pga värme och ålder, men de andra (pappas jakthundar) får sig en runda då och då. Ska bli kul att testa! :)

Ännu bättre är att skaffa en draglina och ett bälte så du kan springa på rikitgt. Stor skillnad att kunna springa rätt själv utan att hålla i ett koppel och låta hunden dra samtidigt. På bilden har jag ingen draglina men nu har jag uppdgraderat till det från expanderkoppel.

310245_271353606236753_922684321_n.jpg

Min Boxer drar mig. Antingen sitter/står jag på cykel/sparkstötting eller så joggar jag.

Vi har nome, och jag har bälte med elastisk, bred lina.

Helst vill jag ju springa i skogen :love:

KL:

Jag kör drag lite sporadiskt mest på vintern som fysträning. Antingen springer jag själv (extremt sällan) eller så cyklar jag eller åker skidor. Tidigt i våras var jag i Idre och skulle åka slalom men det slutade med att jag mest åkte längdskidor eftersom det var så roligt när hunden drog och man slapp ta i så mycket själv. Jag har en björkis nome-sele, expanderlina och dragtrosor!

Vad har du för sele?
Non-stop-freemotion.
.

En sån där har jag med. Hade tur att selen var perfekt till doggen när alla inspänningsmöjligheter låg längst in eftersom han inte var fullt breddad när vi köpte den. Han växte ur sin nomesele som vi fick ärva av en dragare härikring.

Vi drar mest på cykel men också på skidor. Det sistnämnda är ju superkul! Fast vi har inte frestat så mkt då doggen var runt ett år när vi började. Nu när vi cyklar får han ta i så mkt han vill. Kidsen har kört lite med spark på vintern också när de inte hunnit ploga. Pulka också förstås. Men inget seriöst då, utan mest på cykelvägen fram och tillbaka för skojs skull.

Hunden har en pappa som är siberian huskey och mamman är stövare/flat. Han äääälskar att dra! Det är mest mannen som låter han dra på cykel dock. Själv blir jag faktiskt rädd i början, då det går som satan när han drar iväg. Han är mkt lydig egentligen, men de första 2 minutrarna är "stanna" ngt han har en ganska liberal syn på. O_o Sedan går det bättre. På skidor kan man ju alltid slänga sig i en snöhög :nailbiting:

SKulle så gärna vilja köra med vagn på sommaren. CYkel går ju bra men vagn skulle vara jättekul! Rollerblades är ju självmord.

VIll egentligen ha en dragare till så man kan köra spann men en till sånhärn konditionskrävande hund är mer än vad vårt liv mäktar med. De båda måste ju tränas mentalt separat också.

Härlig bild!! Jag kan riktigt känna självförtroendet på den lilla rackaren som drar dig framåt :laugh: Han utstrålar uppgift!!!

Det är superbra med elastiskt koppel, blir väldigt jämnt och skönt. Kan även rekommendera detta, då det inte är elastiskt i hela, så man har en fast del att ta tag i om hunden rycker vid möten eller liknande.

Härlig bild!! Jag kan riktigt känna självförtroendet på den lilla rackaren som drar dig framåt :laugh: Han utstrålar uppgift!!!
Jag hon är helt underbar. Hon ÄLSKAR att springa, är helt galen innan starten. Draghundsfolket blev helt sålda på henne när vi sprang motionsklass på SM i Nybro.

Vi har Rokstraps med samma funktion. Riktigt bra att ha ett "handtag" ifall man måste bromsa :D
rockstrap-dog-leash-l.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 010
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 053
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 725
Senast: lilstar
·
Hundträning Jag är sugen på att prova canicross så nu har jag köpt hem utrustningen! Hunden om är lite jobbig på promenader och drar en del där... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 995
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka