Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Hörrni newbies!
Håller någon till i trakterna runt Falköping/Skövde/Skara och vill träna ihop? Jag flyttar från Skara till Stenstorp om en månad och är lite sugen på att träna lite i grupp, både med och utan tränare. Kanske bara rida ut ihop och lära känna lite nytt folk?
Vi är två som brukar träna ihop här i Skara, men har haft lite svårt med tid på sistone. Tänkte om vi kanske kunde bli ännu fler som har svårt med organisationen :D

Jag bor mellan skara och skövde och behöver komma igång till våren (ställer av hästen på vintern). Jag skulle behöva träna för nån tränare, men min tid och ekonomi tillåter mig inte att vara med på dyrare clinics. Har ni nån ridbana eller ridhus som är ledigt ofta där borta hos dig?

Det hade jag också tänkt göra, fast tandläkare och ev. massör. Massör mest för att dubbelkolla att allt är grönt. Också tandläkare för att se hur muntillståndet är då. Ska ju inte rida med bett än på ett tag men det är väl lika bra att kolla.

Jo det är ju det också.

Ja tänderna måset jag också kolla... Alltid är det något! :rofl:

Inte skrivit på läääänge men följt tråden i det tysta :) Va roligt att se hur det går för er :)

Här hemma har jag pysslat med Ninni som jag sålde i somras men fick tillbaka nu i slutet på oktober lagom
när jag fick avliva min varmblodskorsning. Jag fick Ninni förra hösten, skygg, ohanterad och 13 år gammal,
haft 2 föl. I somras när hon såldes (var tvungen pga av olika omständigheter) kunde jag sitta på henne men efter att
ha flippat ur hos nya ägaren som skulel avlivat henne så kom hon tillbaka itll mig (och dte är jag innerligt tacksam över) så ville jag låta henne landa lite här hemma innan jag började göra ngt med henne.

Nu är jag iaf igång med henne, det börjar gå jättebra att longera, lyfta hovar, vänja vid läskiga grejer osv, så snart blir det till
att börja rid in henne. Fjordingen har jag också startat med från marken nu, tar dom parallellt, så han blir snart också uppsutten
träning med (han är inriden men inte mycket mer än så, mest körd innan).

På fredag ska jag låna hem två sadlar, hoppas,hoppas att åtminstone en av dom passar en av hästarna, i bästa fall passar dom varsin. Är ju en fördel att ha en sadel när man ska rida in en häst ;). Så vi kämpar på, hoppas snart ha lite uppsuttna bilder att visa :)

Här är en bild från i höstas när jag satt upp en "paddock paradise" hage (en 700 m lång slinga mellan mat och vatten kan man säga).

paddock9.jpg

paddock8.jpg

paddock4.jpg

vet inte :D Vi har ingen egen, men tror att det finns hos grannen. Ska kolla upp allt lite närmare när jag väl har flyttat.

ELMER GÖR BYTEN IGEN! Haha, åh, jag är så lycklig! Jag var lite nervös över ridpasset till en början men efter en kort skrittuppvärmning och travuppvärmning kom jag på mina höfter med att be om galoppfattning hela tiden (därav hans ständiga galoppinslag!). Väl korrigerat så gick det trava igen (skritten var han fortfarande för pepp för). Själva galoppen gick bra, tillräckligt samlat men inte såpass att jag kunde släppa efter helt på tyglarna och rida "som vi brukade" men vi fick ordning på ställningen och och då är det "bara" att sitta om och så byter han :love: Första gångerna exploderade det lite men sen blev det knappt någon ökning alls. Haha ååååh! :D

Sa jag att jag är lycklig?

Här kommer en till lycklig hästägare! Vi har travat på som sjutton idag! Gjorde ett försök att fatta galopp över en bom men se den hoppade hon stort över istället. Fina pluttinuttjejen :love:

snoritt.jpg

snoritt2.jpg

snoritt7.jpg

Och ja, jag fegade med engelska tyglar :angel:

Va kul att det går framåt, duktiga ni är :) Är så sugen att rejsa runt jag med. Nöjde mig med att träna lite böjningar stillastående och lite i skritt på fjordingen idag. Vi har ridit lite akademiskt innan så vi börjar om lite från noll nu så det blir ordning och reda :)

Det är det bästa med ungfjun, man får verkligen lön för mödan! Måste vara spännande att ha 2 projekt på gång. Vad är det för sadlar du ska prova?

Det är det bästa med ungfjun, man får verkligen lön för mödan! Måste vara spännande att ha 2 projekt på gång. Vad är det för sadlar du ska prova?

ja det är det :) Fjordingen är ju stencool med det mesta, en fin körhäst och man kan göra ungefär vad som helst med honom så han är mest att träna i ridningen.

Ninni är spännande, alltid roligt när man kan hjälpa en häst med dålig start i livet :)
Unghästar är också kul att jobba med, dom är så nyfikna och härliga , min första häst köpte jag som föling :)

Inget spännande...hade velat ha ngt roligare men breda sadlar verkar dessvärre inte vara så lätt att hitta, två stycken samtidigt dessutom :crazy:

Var dock samma säljare som hade två simco-sadlar och som bor så nära så jag kan låna hem och prova och det är värt mycket, har redan köpt en innan som var för trång för båda.

Den ena är med arab-bom, hoppas den ska passa Ninni, den andra är den för kallblod som ska passa en ngt svängd rygg så som det låter borde den ligga bra på Lillen, han är lite svankig och det verkar som flera har den på sina fjordingar och kallblod. Hoppas, hoppas dom passar, vore smidigt.

Håller tummarna för sadlarna! Jag tycker det känns fortsatt bra i min så är inte jättenödig att byta, men innan hösten då tack. Roligt med en inkörd häst, kör du honom något? Jag hade gärna kört in min, men har varken kunskap, en bra sele/rockard eller pengar till dem bara för att :p

Föresten, någon annan här som försöker få en lång man? Hur sköter ni den? Fippels hagkompisar är hemskt tillgivna och har nu kliat av den på mitten längst ner. Små tussar som står rätt upp kvar :devil: Vill gärna rädda resten, för den har tjockat på sig lite nu. Pälsglansar, och ska lugna mig med borstandet. Flätor? De kan väl bli ännu mer utsatta om de kliar?

Jag har dock ingen erfarenhet av att utbilda Westernhästar, bara halvblod. Där 09orna i princip sitts in, får gå ut i skogen ett par gånger
och sedan vilar dom tills det är dags för treårs. "Min" 09a skulle inte ens få galoppera med ryttare i år.

Men jobbar du inte med henne ganska mycket för att vara den åldern?
Menar absolut inget illa, bara i stilla nyfikenhet. :)

Vad roligt! :bump: Lyx med byten man är glad/nöjd över. :love:

Min gör bocksprångsliknande byten som är rena men väldigt explosiva eller så byter hon såhär;

http://www.youtube.com/watch?v=hmuo8XON9-c

Skulle byta på serpentinbågar, men eftersom att bytet blev orent så fortsatte jag i samma varv, så vi körde inte overkill och
gjorde byten till förvänd med flit. ;) Suck, hopplöst att lära en äldre häst att byta när den kan göra 8a metersolter i förvänd galopp.

Det har inte jag heller, har bara ridit in islandshästar. Och jag jobbar henne på samma sätt, men hon får vila mer. Hon låg lite "efter" när jag köpte henne, kunde ingenting. Men jag känner att hon fått vila innan det blivit för mycket. Hon har ju vilat nu sedan november, dvs aktivitet ca 1 gång i veckan, men det har inte ens blivit det. Har arbetat med henne mer intensivt de senaste två veckorna, men inte som vi brukar mellan vilorna. Så nu har hon ridits med korta intervaller för repetitionens skull. Ev. blir det en sväng till innan helvila januari ut. Ta igenom alla gångarter så snart som möjligt så vi kan rida ut till våren och slipper vara på banan. Hon kommer jobbas mycket i töm också, vilket hon gjort i sommar och höst.

Så, sitter sommaren de blir 2. När de är 2½ tar jag skritt, trav, galopp, kollar broms, svänga och gas om de är redo för det. Sedan vintervila och uteritter större delen utav 3e levandsåret. Så föredrar jag att göra, även om islandshästarna inte var 2½ ;) Jag har lärt mig att man inte ska vara alltför försiktig med dem, då kroppen utvecklas till vad den kommer vara till deras 5e levnadsår. Då bör de ha en allsidig träning och bra kondition att stå på för att hålla för tuffare uppgifter :laugh: Jag försöker vara lyhörd för hur hon reagerar. Verkar hon disträ eller trött får hon vila. Vill inte ta död på arbetsglädjen nu liksom.

De gånger jag gör något med henne skriver jag här ;) Hon är riden ca 6-7 gånger nu.

Haha, Stella då!

Elmers mest lättarbetade gångart är galoppen, bara han får galoppera så får jag göra vad jag vill med honom :D

Nu är jag lite inne på att börja med byten på rakt spår, dvs jag är ute på grymt djupt vatten. Min storasyster ska få hjälpa till tänkte jag så vi får se vad hon säger när hon ringer under dagen.

Varit ute på en pigg Sälga, men bara för att hon fick vinterskor, så har blankisen försvunnit. suck. Jaja nu har hon vinterskor i alla fall.
Red en kort tur, men öva på att lyssna på förhållningar och viktförändringar. Samt stoppen. Och ju mer jag rider henne, desto mer gillar jag henne.
Har dock fått konkurent på henne. Sonen blir hysterisk om jag rider iväg, för han vill också rida henne. För hans ponny duger inte.

God jul mina fellow newbies! Jag kom precis hem från jobbet, jättetrevlig stämning och alla var finklädda :D Nu ska jag packa ner kalkonen som är färdig och doftar ljuuuvligt och åka till mamma för att träffa familjen. Fippel har ätit pepparkaka och morötter i mängder. Hoppas ni får en jättehärlig dag!

Jäkla dagmar .. :( Hon blåste bort all snö så nu har vi isbana överallt. Jag som så gärna velat tömköra en sista gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar