Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Grattis :) Söt pålla :)

Jag måste ha två hästar så ingen ska gå själv och försöka göra det bästa av det, försöker aktiverar dom i hagen (paddock paradise), båda mina mår dock inte dåligt av att gå i hagen och skrota förutom att dom blir omusklad men mentalt så fixar dom det. Man kan inte trolla, jag pluggar på annan ort och kan inte greja med dom varje dag, men för att kunna ge dom ett bra liv behöver jag inkomst och utbildning och som sagt så ser dom inte lidande ut i hagen heller. Det blir vad man gör det till, hade dock inte kunnat haft en häst som mår dåligt av att stå still. Jag tror ofta vi själva sätter större press än man behöver, så länge hästarna är tillfredställda fysiskt och psykiskt så är jag nöjd även om det vore roligt att ha dom i superkondis men det skulle resultera i en superstressad matte (jag fungerar inte alls bra när jag är stressad, särskilt inte med hästarna).

Har man två väldigt krävande hästar så är det kanske en god idé att ha någon som hjälper en lite grann.

Huu.. tråkigt att du säger det för båda två blir knäppa av att stå... :o Spottan har varit utlånad och är i bra kondition nu så det vill man ju inte förlora... Suck.. Ja jag får nog försöka hitta en medryttare el liknande annars vet jag inte hur jag ska få till det med jobb, stall och 3 barn... :o

Men men, allt går väl antar jag... :angel:

Attans då . Har du försökt dig på paddock paradise...? Alltså får dom att röra sig mer i hagen? Mina är så grymt lata båda två *suck*, hade jag haft min häst kvar som jag fick avliva hade hon garanterat sprungit flera km om dagen i denna hagen. Kan vara värt att testa iaf.

Annars får man väl ta dom varannan dag eller varannan vecka, på en yngre häst så kan det ju vara en fördel om dom får smälta vad dom lärt sig, tycker det funkat bra på mina och att det blivit bättre många gånger när dom fått någon dag emellan träningen.

Nu tar jag oftast båda mina varje dag, jag passar på nu när jag är hemma över jul, men jag jobbar väldigt kort stund med båda, Ninni för att hon rids in, jag longerar några minuter och nu sista två dagarna har jag suttit på henne och så nöjt mig med det. Korta pass men det är ändå mycket för henne att smälta. Fjordingen kör jag också kort med för han blir lätt seg och negativ om man ställer för höga krav, börjar man med korta men koncentrerade stunder så får man honom med sig på ett annat sätt.

Du kan ju ut och gå med båda också om du har kort om tid, tycker promenader är väldigt bra för mina iaf, jag får motion, dom får miljötränas och skritta på ordentligt och det är mysigt sätt att umgås på, stärker relationen utan att man behöver anstränga sig så mycket ;).

Tror hon blir jättefin med rätt foder och ridning! Koskräck kan gå över ;) Jättefrän färg!

kl
Har varit dålig på att skriva om oss, dels är underlaget sämst och dels har det varit lite privatlivstrassel. Det tog slut mellan mig och min sambo i veckan så nyårshelgen var strulig. Då är det skönt att ha en häst som står och väntar i hagen oavsett omständigheterna. Hon har blivit ohyggigt ohyfsad och nafsig nu, så det är slut på handmatande. Vi ska försöka släppa henne med hennes jämnåriga kamrat på föreningen så snart vi kan ta oss dit med livet i behåll. Det spritter verkligen i dem nu!

imag0010.jpg

imag0008.jpg

Jag har ju två rätt krävande hästar. Eller ja, Elmer kan stå ett par dagar utan att det går ut över mig men det är raka motsatsen med Ubbelibubbeli :angel: Jag har ett mål att rida dem minst varannan dag (eller aktivera dem) och när det kör ihop sig så får Ubbe följa med som handhäst och nu har vi kommit så långt med handhästandet att jag kan träna galoppfattningar på Elmer och Ubbe börjar ta ljudkommandon som han aldrig gjort nått annat. Elmer är mest krävande för han ska ju bli min stora tävlingshäst under 2012 ;)

Nu har de stått i tre dagar och imorgon får båda två gå (oavsett väder!). Ska sätta klätterträning på Ubbe och ta galopptränings-vägen en gång mindre i veckan, han gjorde det så bra senast.

Jadå... vi ska nog lyckas med detta också, men jag lämnade bort henne just för att jag inte hade tid med båda....:angel:
Kan jag bara åka med henne själv, hon har varit lite krånglig och lasta innan, så kan man ju ta sej till ridhuset lite oftare också.
Sen SKA jag lära mej att ha den ena som handhäst, har aldrig provat men det underlättare ju betydligt kan jag tänka mej.

Trotts allt ska det bli skönt att få hem henne igen :love:

Ja ni, det händer mycket här på gården! Jag har funderat rätt länge på att undersöka om någon skulle va intresserad utav Elmer men aldrig lagt ut en annons. Men nu ikväll sa jag till klubben att jag går i säljartankar så vi får se om någon nappar. Anledningen är att jag inte känner att vi matchar och att mitt "jobb" är klart med att få honom stabil och ta för sig igen men det blir inte så mycket mer än så. Han är helt enkelt inte min typ även om vi är ett väldigt bra team på banan. Det känns lite sådär men ändå inte helt fel tänkt.

Nu är det snart dags för årets första träning, jag längtar!

Jag vet vad du går igenom. Min första häst, en nordsvensk köpte jag som fölunge och sålde förra året, 6 år gammal. Hon var hur go som helst och jag red henne med halsring några gånger, hon följde med mig osv men jag har betydligt kvickare energier än henne, jag vill gärna ha snabba svar när jag ber om ngt, nordsvensken var supersävlig. Och inte så snabbtänkt, var på kurs med henne några gånger och hon var helt utmattad i huvudet så jag fick knappt hem henne.

Så även om vi hade fin kontakt så kände jag ändå att hon vill lufsa runt i eget tempo utan att behöva tänka och jag ville utvecklar, testa på olika saker och ha lite mer action. Folk runt mig blev väldigt förvånade när jag skulle sälja henne men jag har inte ångrat mig någon gång, hon hamnade i ett toppenhem och går lite på turridning som hon är som gjord för! Hon älskar sitt nya liv och det känns som jag gjorde helt rätt.

Det var likadant med en gammal fjording jag hade, jag blev lurad på hennes ålder vid köp och fick senare reda på att hon var 6 år äldre än jag trodde, 18 år gammal. Jag kände att jag bara fick tjata på henne för att hon överhuvudtaget skulle röra sig framför vagnen och det kändes inte rätt mot henne, jag ville mer än att lunka i skritt i skogen och jag hittade ett hem där det var just det man ville. Lunka i sakta mak och med en äldre kompis. Så det kändes också rätt.

Tycker du ska känna efter, det är inte bara ett fordon man ska ta sig fram på, för mig är hästarna som en hund, en bästa vän och det är mycket som ska stämma, får bådas skull.

Jag tror du vet innerst inne vad du vill, följ det så ska du se att det löser sig till det bästa, det brukar det göra :)

Idag har jag skrittat några steg på Ninni *stor lycka*. Hade henne böjd och hon ville gå några steg så jag lät henne gå men höll henne böjd ändå (har tränat på det både från mark och de sista två gångerna när jag suttit på henne så hon vet vad det betyder). Kändes bra att hon gick lite och kände att man kan gå med mig på ryggen, även om hon var riden några gånger i somras var det en annan person och hon har varit väldigt stressad efter det och jag vill att hon ska känna att hon är med på allt som händer.
Imorgon hoppas jag kunna gå lite mer, släppa ut på en volt och kanske byta varv. Vi får se, vi gör det som känns bra.

Lillen börjar bli mjuk i kroppen nu i böjningarna, skönt. Nu förstår han riktigt bra med böjning för inner tygel. Tränade även slalom med hjälp av yttre indirekt tygel och ltie hjälp med ytterskänkeln, det funkade bra (har iof använt indirekt tygeltag lite i det akademiska innan). Testade även att flytta rumpan lite för skänkeln. Han kändes väldigt fin faktiskt och hyffsat positiv. Blir inga långa pass men känns bra att han är med mig.

KL*

Idag var Stella och jag ute på promenad för att titta på lite nya ridvägar. Hittade massor! Stella var dock inte helt förtjust, hon ångade på
i 180 km/h och var livrädd för allt. Det kom ju 5 cm snö idag. :rofl:

Imorgon ska Stella få en ny hagkompis, stallägarens dräktiga sto flyttar in från lösdriften och Stellas kompis Bella fick flytta ut på lösdriften idag.
Stackars Bella, hon stog och skrek efter Stella idag när jag tog in Stella från hagen. Lösdriften går nämligen ända fram till Stellas hage.
Får hoppas att tanterna(läs kärringarna) inte sparkar ihjäl varandra.:crazy: Båda är gamla sura tanter så vi får se hur det går.

Förövrigt så har det flyttat in en mustang här, på lösdriften då. Tror jag skymtade den idag. Såg ut som stallägaren beskrev den, en korsning
mellan alla ponnyraser du kan tänka dig. :p Men den är ju bara en liten bebis.

För mig är det helt tvärt om, med Elmer skulle jag verkligen kunna komma långt och ridmässigt har han vad jag söker. Han är snabblärd, kvick i benen och reaktionerna. Jag menar, vi har börjat att träna in byten på rakt spår och om jag bara orkade så lär det sitta om någon månad eller två. Han spinner korrekt 1½ varv och det utan proffsträning, gör bra rollbacks och backar snabbt och rakt. Han har gångarter som passar inom de flesta grenar även om han behöver mer styrka i galoppen. Men vi har inte vår connection på marken. Jag har tänkt att det kommer ta tid med Elmer men nu efter nästan på pricken två år så blir det inte så mycket mer än det här och jag vill ha mer. Vi får se vad som händer. Nu måste jag gå och lägga mig, imorrn kommer "medryttaren" så vi ska ut en liten sväng.

Ha det bra allihopa!

Haha åh! Min nya medryttare satt och log när han red! Han har mycket att lära men jag tror han han vill och kommer lära sig utan problem :D På söndag ska vi ta med Elmer till ridhuset och på torsdag ska vi träna!

Ubbe va jätteduktig idag med. Jag ska skippa galoppen på banan till träningen så jag kan få lite tips hur jag ska göra när fullblodet kommer fram så idag övade vi samla stillastående, åttvolter, lite bakdelsvändning och stopp. Han är duktig :love:

Har du möjligtvis några filmer på Elmer?
Ni två låter så himla duktiga :love: så det hade varit roligt och se er in action!

Och ni andra har får såklart också lägga upp om ni sitter på filmer! :banana:
Behöver inspiration känner jag.. :D

Nope, inga filmer alls sen vi sadlade om. Jag har en film på min medryttare men det är ju inte direkt vad du bad om :P

Kl
Gud så dålig jag har varit på att följa tråden på senaste tiden :o

Bluefish, tråkigt med dig och ex-sambon :( hästen din är fortfarande söt :D

Jag har hållit på med hästarna extremt lite på senaste tiden, förhoppningsvis blir det mera längre fram när hästägaren börjar rida mer. Imorgon ska vi åka till en bekant och rida på hennes islandshästar, ska bli skitkul! :D Var länge sen jag satt på en liten raggsocka :p

Har det varit något intresse kring Elmer? Tufft beslut men jag förstår hur du menar.

Här är det dåligt underlag och mycket jobb hela tiden. För mig då, grå vilar. Hon ska förhoppningsvis till tandläkaren snart, sedan vaccineras igen. I början på februari funderar vi på att åka på löshoppningsträning en bit utanför stan. Skulle vara superbra träning inför 3års!

Nja, verkar inte som jag har så många nära och kära med bekanta som vill ha häst mitt i vintern :angel: Jag tänker somsagt inte gå så långt att annonsera ut honom, det är svårt att sälja häst sägs det och jag tänker inte lägga ner jobb på att bli av med honom. Nu verkar jag ju ha en medryttare också så då blir ju allt genast lättare och jag önskar verkligen att han ska komma ut och säga: "ja, jag köper honom om jag får ha kvar honom här" haha.

Siktet är fortfarande inställt på tävling i april (eller mars om det dyker upp nått) samt starta en klubbdressyr om systers dressyrsadel passar. Det är ju tävlingsrutin som behövs först och främst så jag tar det som erbjuds! Haha.

Kul med löshoppning! Jag tänkte sätta igång inhoppningen av Ubbelibubb i vår, blir intressant att se vad han går för :angel:

Ja min har ju redan bestämt att hon kan hoppa.. :angel:

kl
Kommer med lite bilder från dagen! Äntligen tillät underlaget att vi släppte dem på stora volten, och oj vad de sprang och härjade. Tur de har varandra, våra 09or.

pinnen.jpg

dsc_0548-copy.jpg

dsc_0584-copy.jpg

dsc_0538-copy.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar