Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Jag har fått lite hjälp nu och iom det har vi utvecklats en smula! Igår och idag hade hon människa på ryggen barbacka. Utan något knussel! Försökte oss på att klippa djuret lite på halsen igår, om ett par vintrar kommer det ju behövas på riktigt. Men det gick mindre bra, hon reste sig och sprang runt och välte saker. Så vi lägger det på hyllan ett tag. Bild blir det iaf!

huset.jpg

Tråkigt att hon reagerade så mycket på klippmaskingen. Men det är ju bara att träna. Hur kommer det sig att du planerar att klippa henne redan nu? Jag är mest nyfiken! :)

Mina hästar kommer under inga omständigheter klippas förrens det absolut inte går att göra annat (omständigheterna vet jag inte vad det kan va faktiskt.) Jag låter de stå inne en liten stund eller så får de gå ut med ulltäcke på, ullen värmer ju även om det sugit upp fukt efter svett.

Vilken gulle ju!

Idag har Ubbe fått vänja sig vid ljud samt fått lite flytt-på-dig-träning. Han är ju som jag nämnt tidigare lite märrig och avskyr att man petar på honom. Likaså detta med att flytta undan för skänkeln. Så jag tränade att flytta rumpan i stallgången både från sidan och bakifrån och sen tog vi en promenix med "skrammelsnöret". Skrammelsnöret är ett snöre med ölburkar på, så det skramlar och skrapar. Han tyckte det va lite mysko först men slutade att bry sig efter ett antal meter. Duktig liten!

Jeg er ny:) Kjøpte meg min første westernhest i september, etter mange år på islandshest! En 4 år gammel QH reiningvallakk:)

Ima Dual Quintana
314914_10150836317540503_734200502_21172430_978318577_n.jpg

Han va riktigt läcker! Såg de andra bilderna i QH-tråden, mums! :love: Vad ska du använda din snygga pärla till? Har du ridit honom? Jag vill veta allt! Haha :D

...men åååh, det va ju inte för att skriva om en snygg häst jag gick in här :angel: Jag blev lite till mig, ursäkta! Mitt viktiga ärende är ett sadelletar-tips från facebook. Gå in på denna gruppen och kolla sadlar.

Idag ska jag och Elmer ut på lite halvlång uteritt, jag tänkte försöka att inte rida fel denna gången utan va ute max 2h, inte 4h som sist :angel: Kanske ska ta med sadelväskan för säkerhetskull hahaha!

Nyfiken får man vara ;) Jag har tänkt att jag ska kunna rida henne med mer fokus på träning när hon är 4, och börja ligga i inför tävlingssäsong och sådär, så då kommer hon förmodligen klippas en del. Eftersom hon är lite skeptiskt tänkte jag klippa henne redan nu så hon kan det då det börjar bli nödvändigt. Det lilla vi tänker skala av nu gör ingen skillnad för henne täckesmässigt. :)

Det är ju jättebra att träna henne på klippningen, mycket att lära med både ljud och rörelse! Jag förstår bara inte hur du funderar kring detta med att klippa henne inför träning när det är minst ett år kvar tills ni är där? Det låter som att det är självklart att klippa henne när hon tränas, jag bara undrar vad det är som är så självklart? Bli inte sur på mig, somsagt, jag är bara nyfiken på hur du tänker :angel:

KL.
Elmers tur blev 2½ h med mycket galopp och vilosträckor. Och ett snabbpass på banan för att få ihop allting, han krånglar rätt rejält nu efter sin långa vila/konvalecens. Nu har jag satt uterittsförbud på honom tills vi ridit ihop oss och börjat lyssna på sits/skänkel, så vi slipper långa pass som dagens.

Senast ändrad:

Vi har faktiskt aldrig behövt klippa 4a åringarna som gick championaten osv. Vissa klipptes när de skulle gå final, för
att de var så fula. Men för att de blev svettiga? Nej, en fyraåring ska ju gå så väldigt lite att de inte hinner bli speciellt
svettiga förutom nån gång ibland.

Snarare typ 3 ;) Men det är ju bara ett par träningstillfällen per år oavsett, och nu har jag fått klarhet i att vi behöver de tillfällena för att hon ska bli bekväm med det. Om jag får min vilja igenom kommer hon tränas relativt hårt då, så jag är övertygad om att jag kommer behöva klippa. Kanske inte mer än halsen, men ändock komma med klippmaskinen. Det blir riktigt kallt här uppe och jag har inte alltid möjlighet att ha henne inne i ett par timmar medans hon torkar för att sedan släppa ut henne. Kylan kan jag täcka mot, men inte fukten.

En fyraåring "ska" ändå kunna gå 4 pass i veckan, det tycker inte jag är så väldigt lite.

Ja fast fyraåringarna här gick ju inte fyra stycken vanliga ridpass alá vuxen häst.
De är ju fortfarande bebisar och går mycket korta pass.

40 min ca, och för att hästarna ska utvecklas att hålla för hårdare ridning behöver de arbetas varierat innan de vuxit färdigt, så jag ska försöka hålla den måttstocken och ha henne framme för sin ålder.

Cahs
Skönt ;)

Ja självklart ska de arbetas varierat, men unghästarna här har gått typ max 30
minuters pass när de varit fyra år, utökas mot hösten när de blir fem till 40-45 minuter.

Men då kör "vi" på intensivt men kort arbete för att hästarna inte heller ska tröttna på uppgiften.
Ser inget bra i att rida en längre stund men mindre intensivt, såvida vi inte pratar skritt i skogen.

Senast ändrad:

Så gör jag med, med med fram/avskrittning samt micropauser är jag lätt uppe i 40 min.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 733
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar