Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

Vad händer i stallarna.
Själv planerar jag långritt. Kommer bli ett gäng med blandade hästar som ska ge oss ut i 5 timmar med fikapauser.
Ska bli skoj sen ska jag börja träna om 1 månad. Fått tag i en transport jag kan få låna i stort sett när som helst. Guld värt.

Jag har smygläst lite på buke ett tag, men nu ska jag nog bli lite aktiv :angel:

I sommar har min varmblodsvalack haft turen att stå på bete hos en kvinna som rider western och som erbjöd sig att testa lite på honom för att se vad han tyckte om det.
Och eftersom han blev så nöjd (och lugnade ner sig avsevärt) så ska jag nu försöka lära om mig också :crazy:

Ska rida för tränare imorgon som ska börja lära oss grunderna, superspännande!

Min valack heter Sassa, är tävlad i trav och sedan riden engelskt efter att stått i ett par år för att läka sina skador från travet.
ac8313e3.jpg

En dålig mobilbild från betet i somras (dålig fotograf+ en häst som helst springer åt andra hållet när man tar fram kameran :grin:)

Vad kul! Välkommen hit :-) dela gärna med dig av erfarenheterna ;-)

KL...

nu händer det äntligen något!!
på söndag åker vi iväg på en trailklass i perfekt low key-stil, och med mutbara domamre har jag nästan en chans!! :angel:

Dock verkar sadeln inte vilja passa så bra längre, så träningen har varit barbacka och tömkörning de dagar jag inte kan rida.. har gett en helt annan häst, hon har så enorm samling att ja blir förvånad varje gång! Att man inte tömkört förut!

Mina ben blir iaf bättre, även om barbackaridning inte är det bästa för dem.. Har fått laserbehandling av en tvärhärllig farbror som behandlat travhästar i alla år, han har hur mycket historier som helst på lager..

Håll tummarna för oss på söndag!:banana:

Håller tummarna här!!

Här har det lugnt tillväga, vi övar på öppna,sluta och vändningar. Stoppen verkar sittaklockrent nu och äntligen kan jag sakta av honom från galopp till trav och från trav till skritt med bara sätet!! För det mesta iaf ;-)

Nu var han klockrena fattningar i bägge varven och till 90 % blir det rätt galopp.
Har provat och galopprejsa lite, stoppa, rollback (ej klockren) och sen galoppa igen! Så skoj!!!
Igår kände jag vad som borde vara början till en slide. Kom i trav och skulle stoppa honom och kände verkligen hur han satte in bakbenen under sig!! Cool känsla!

Ryggningen börjar sitta med, behöver inte ta något i tygeln utan det går med bara skänkel. Känns så skönt att vi kommer någonvart äntligen!!

Dags att ringa till Per igen. Det måste hinna med så mkt som möjligt innan magen blir för stor!!

Märks även att Spirre tycker det är skoj. Så fort han får syn på en så gnäggar han och ibland "pratar" han lite med. Mitt fina <3!

Lucky får snart munkorg och han longeras så mkt jag hinner. Ska plocka hem hans sele och sätta igång ordentligt!

Stallet har fått en färg bestämd!
Blir en beige med mkt gult i. Hoppas det blir fint :-D

Senast ändrad:

kl

Vet inte riktigt om det hör hemma i den här tråden, men hur har ni gått till väga för att börja med western?
Jag är bra sugen på att testa och lära mig mer om western, men hur sjutton gör man? Har ingen egen häst att ta med till tränare och heller inte möjlighet att köpa någon

Jag började med att rida hos en vän som red western. Sen började jag träna med mina egna. Men försök hitta någon som vill ha hjälp i stallet och med ridningen?

Ubbe anser att rygga är trist. Jag får peppa honom och öka upp energin med rösten "wohoo, bakåt bäbi!" men idag blev det lite fart och han tog två steg extra bakåt! Får se när han kopplar ihop det rill en rolig övning. Han börjar bli arbetsbar i galoppen, lutar knappt nått utan är lätt att balansera upp. Men blir fortfarande lite för het på gröten efteråt, mer kontrollerbart nu däremot.

Nu vill jag träna för tränare igen!

Wohooo!!

Vi Vann vår trailklass!!!:bump:

Hon blev löjligt jääterädd för repet i grinden, så det blev en "gå hela vägen runt" variant... Men vi fick pluspoäng för att tösahästen var såå söt när hon tittade storöggt på den läääskiga grinden... ;)
Och domarna fick godismuta, självklart hade det allt med saken att göra...;)

Ska åka tillbaka på träning då en av arrangörerna var CR-tränare och det är precis vad jag letat efter för att komma rätt i sadeln igen!!

Glad matte gav världens sötaste häst många morötter på vägen hem!

Jag måste nog se till att göra det snart!
Ska kolla upp när jag är ledig några dagar i sträck nästa gång

Jag har ett dilemma.

- Köpa sadel för flera tusen
eller
- Stå ut med min engelska sadel, lägga pengarna på träningar och köpa sadel när min nuvarande, opassande, westernsadel blir såld?

Det lutar åt att lägga det på träningar. En häst blir inte bättre westernhäst pga sin westernsadel, den blir ju bättre westernhäst pga sin utbildning...

Jag hade helt klart kört på alternativ två!
Hoppas du får sålt sadeln snart! :)

kl

Jag har äntligen hittat och köpt en sadel:love:
Trodde aldrig jag skulle hitta en sadel åt Grållen men lustigt nog hittade jag denna i den lilla byn jag bor i.. :D
sadel_503e6b319606ee43f3000031.jpg

Veterinaren_var_och_vaccinerade_pojkarna_idag_och_hon_utbrast_ett_NAMEN_OJ_nar_hon_sag_min_isbjorn.jpg

Grålle själv som sen ett par veckor tillbaka satt full vinterpäls.. :crazy:

Senast ändrad:

Kul! Vet du vad det är för märke? Och din grålle... Hur söt kan man va? Han ser ju ut som den snällaste hästen i hela världen :love:

*kl*

Här händer inte så mycket just nu för Lillen är halt :((

Jag väntar på kiropraktorn som ska komma denna veckan och kolla över honom, hittar han inget så får det bli veterinär eller klinik. Han sträckte sig ju i hagen i våras i bogen och det är samma framben han nu markera ltie grann på så jag tror det är muskulärt uppe i bogen någonstans, han är inte varm, svullen eller så i benet och tittar jag på honom ser det ut som det är uppe i bogen som "det tar emot".

Skit är det iaf, jag som hade sista veckan nu innan man ska börja pendla till skåne igen Jag hoppas det bara är någon låsning eller liknande som kiropraktorn kan få bukt med, iaf så har jag lite mer att gå på när han varit här och känt igenom honom, han ska vara grymt duktig.

Men va trist! Jag håller tummarna!

Hur länge ska du hålla på att pendla till Skåne?

Om 45 minuter ungefär ska jag ringa Per L igen och höra om träningarna här i småland, kommer du och tittar och hälsar på mig om det blir att han har träningar i Växjö? Kanske till och med kan ta med en av dina pållar allt eftersom? :) Tillsvidare eller emellanåt kommer jag lasta Ubbegubbe och åka till syrran i Braås, skulle ju va kul det med, att ses.

(Har jag blivit socialt eftersatt igen..? har ju bara pluggat distans i eh, 6 dagar!)

Jag tänker anamma detta med att slänga pengar på träning och avvakta med sadeln. Vilket fick mig till nästa fundering att kanske låta någon massör eller så känna igenom Ubbe inför denna kommande träningssäsong, i slutändan kan det ju spara massor med sjukresor och eventuella bekymmer i träningen. Och ja, Ubbe är ju mitt hjärtegull, varför skulle han inte få en genomkörare? Haha.

Senast ändrad:

Det är en Premier Ringgold Reiner! :laugh:

Ja, söt och snäll. Det är han allt :love:
Idag ska jag åka och köpa en klippmaskin! Ojoj, så sportig gammelfarbrorn kommer se ut i ny frisyr! :D

gadriel: Usch då, hoppas kiropraktorn kan få ordning på Lillen!

Ridningen har legat på is ett tag, tyvärr. Dels har jag varit borta mycket på jobb under sommaren och dels har pålle drabbats av regnskållor två gånger. Men så fort bulorna från släng nr 2 försvinner (han medicineras just nu) och han blir klippt så ska vi ta tag i ridningen igen! Känner mig så taggad nu när jag har sadel:banana: Tyvärr har vi ingen tränare längre då hon flyttat:(

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar