Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

Tack så mycket. Jag ber om ursäkt för att mina inlägg kan låta lite hårda, det är svårt att låta bli att svara i affekt gällande ett ämne som är känsligt för mig, men jag ska försöka svara på ditt inlägg så sakligt jag kan för jag hoppas verkligen att jag ska kunna nå fram med det jag vill säga. Det drabbar så många ungdomar i vårt land och det är så himla tragiskt och vi måste försöka få till en förändring. Det är här jag inte håller med dig alls i hur vi får till den här förändringen.

Jag ser ingen fara med att inte ha youtube-videor eller bloggar utgivna av sjuka personer alls. Jag tycker att i många sjukas liv så får sjukdomen alldeles för stor plats och det måste göras något åt. Det är inte den friska människan bakom sjukdomen som söker stöd och gemenskap från likasinnade i de här fallen - det är sjukdomen, och ju mer plats den får i ens liv desto mer fäste får den och tillslut tar den över helt. Ju mer sjukdomen tar över desto svårare är det att bli av med den. Sedan ställer jag mig också alltid frågan - är det värt det om det så skulle vara bara en enda person som skulle titta på din youtube-video och påverkas negativt av den, är det då ändå värt det att lägga upp den där videon? Jag VET att sådant skadar, jag har sett det.

Jag kan däremot se en poäng med information från människor som blivit friska/lärt sig hantera sin sjukdom. Det är något positivt att sträva efter. Om hen som har samma sjukdom som jag blivit frisk så finns det hopp för mig med. Nu menar jag inte att alla kan bli friska , men vi måste fokusera mindre på själva sjukdomen och mer på livet efter sjukdomen. Det är det man ska vilja sträva efter, inte förståelse för sjukdomen i sig.

Jag vill ställa en fråga till dig, jag antar att vi kan vara överrens om båda två att vi vill se ett samhälle med så få sjuka människor som möjligt? Nolltolerans, ingen ska behöva vara sjuk i dessa vidriga sjukdomar - vad tror du blir bättre av att man som sjuk berättar om sin sjukdom på nätet inför tusentals ungdomar. Tänker du att det hjälper andra att bli friska genom att höra berättelser om andra människors ångest/ätstörningar/självskador? Obs, det är skrivet utan ironi, en uppriktigt menad fråga.
Har du läst forskning på detta? Finns det bevis som stöder din tes om att ju mer vi talar om psykisk ohälsa desto fler människor i samhället kommer att bli friska och må bättre?

Det har aldrig talats så mycket om psykisk ohälsa i Sverige som det görs idag. I samband med internets intåg går det inte att komma undan, man ser det överallt. Unga människor som är öppna med sina diagnoser, bloggar, youtube, forum osv. Tom här på Bukefalos finns väl en tråd för de som lider av psykisk ohälsa. Så vi kan ju enas om att det är ett faktum att vi pratar betydligt mer om psykisk ohälsa idag än för bara några år sedan.
Ett annat faktum som jag tycker är viktigt att ta upp är att andelen drabbade av psykiska sjukdomar nästan har fördubblats det senaste decenniet.
Så kan du verkligen säga med handen på hjärtat att situationen för våra ungdomar har förbättrats sedan vi började prata mer om psykiska sjukdomar och sedan alla dessa ”influencers” och forum kom?
Det kan inte jag.

Det är nog vanligt att en (omedvetet) svarar i affekt när det gäller ämnen som är känsliga för en.
Jag känner själv igen mig i det.

Jag tror vi alla vill få en förändring. Ett samhälle där ingen ska behöva må dåligt (mer än normalt alltså) och där det inte finns någon skam eller skuld. Hur vi ska komma dit har jag inget svar på. För egen del tror jag att det är viktigt att vi ska kunna/våga prata om hur vi mår utan att blanda in skam och skuld. I min drömvärld så finns inte psykisk ohälsa alls. Då finns det heller inga videos eller bloggar där folk skriver om sina personliga erfarenheter. För det behövs inte. Det finns inget att skriva om eftersom psykisk ohälsa inte existerar. Internet har medfört både mycket positivt men även mycket negativt. Jag tycker på ett sätt att alla ska få chansen att synas och prata utan att bli dömda. På en rimlig nivå alltså, det får ju inte skada någon annan.

Förståelse för olika sjukdomar behövs. Eller kunskap på en basic-nivå. Men självklart är det ju viktigt att fokusera på tillfrisknandet. Vägen dit, osv. Jag har kommit över ett flertal fobier och det är något jag har pratat mycket om. Självklart hur jag mådde och vad som hände när jag mådde som sämst och när jag var som allra allra räddast. Men det jag fokuserat på att berätta om är hur jag gjorde för att komma över fobierna. Hur behandlingen gick till gällande de jag fick KBT för och hur jag gjorde på egen hand för de fobier jag inte fått hjälp med. Det är fortfarande folk som skriver till mig angående det och som säger att dom blir peppade och känner ett hopp, även om det kanske är långt borta. Så på så sätt tror jag att det är viktigt att prata om psykisk ohälsa. Att visa att en faktiskt inte är ensam. Att det är sååå många andra som också mår så enormt dåligt och att det ofta finns en väg tillbaka till ett bra liv.

Sen finns det ju såklart sjukdomar och diagnoser som en inte kan bli "frisk" ifrån. Där har jag inte lika stor koll på hur det ska tacklas. Självklart på samma sätt. Men jag själv är inte där än (tänker på min ADD och hypotyreos som visserligen inte är psykisk ohälsa, men ändå), så jag kan inte tala om hur jag har gjort för att komma dit jag är idag. Det jag däremot pratar om är hur jag tar mig igenom vardagen på lämpligaste sätt. Hur jag strukturerar upp mina dagar så att det fungerar för mig. Vad som händer på mina läkarbesök osv.

Jag har ingen statistik eller forskning eller något. Jag säger bara vad jag tror. Jag tror inte att det är varken eller. Det är så otroligt individuellt. Allt beror på hur det pratas om det, och vem som lyssnar. Jag tycker inte att det är klokt att sätta en djupt deprimerad och ätstörd person som föreläsare inför barn/ungdomar. Däremot tycker jag att det är en jättebra idé att låta en före detta djupt deprimerad person som idag har kontroll över sin ätstörning föreläsa om sin resa och väg tillbaka till ett bra och välmående liv inför barn och ungdomar. Så det finns ju en viss skillnad. Men det här är bara vad jag tror och själv tycker. Det betyder inte att det är rätt eller att det skulle vara svaret på hur vi utrotar psykisk ohälsa.

Du sa att ni fått väldigt bra stöd från vården, det glädjer mig. Som anhörig tror jag att det är superviktigt att dels veta att det faktiskt finns stöd att få. Och är stödet ändå vänligt och empatiskt utformat (jag menar alltså att en ju kan ha otur att råka träffa på rötägg inom vården) så är det guld! Stöd utifrån är jätteviktigt.

Absolut, det pratas mycket mer om psykisk ohälsa idag än för bara några år sen. Det är en stor skillnad och en utveckling som jag ser som positiv. Alltså att det blir mer accepterat att prata om det.

Jag kan inte svara på din sista fråga, tyvärr. Jag har ingen statistik. Men jag kan svara vad jag tror, och det är att det kanske kan vara 50/50. Allt beror på vilka så kallade influencers en följer. I det här läget ser jag också att föräldrarna har ett visst ansvar (jag skyller inte på föräldrarna, och absolut inte i ditt fall, jag menar verkligen INTE så) att hålla koll på vad ens barn gör. Men det är nog lättare sagt än gjort idag. Det är nog väldigt svårt att veta exakt precis vad ens barn gör på nätet. Jag har inga barn själv så jag vet inte hur det är gällande det heller. Men det är väl som med allt annat. Det är viktigt att kunna prata med sin familj om allt. En trygg uppväxt gör det nog lättare att kunna prata med sina föräldrar (tror jag). Men igen, lättare sagt (tänkt) än gjort.

Hoppas det går att förstå hur jag menar. Jag börjar bli lite trött och det är dags att sova snart.

Jag har inte skrivit att vissa missbrukar sina sjukskrivningar diagnoser osv. Jag har skrivit att dina engagemang och vinklingar på sociala media i vissa perspektiv kan ge eld åt sådana uppfattningar att vissa sjukskrivna inte är ”så sjuka” osv.

Du får läsa det jag redan skrivit utifrån det du undrar nu i sammanhanget med övrigas många synpunkter och inlägg.

Jag känner att det är tydligt både vad jag och flera andra redovisat .
@NookNook s inlägg är främst det viktigaste du har i denna tråden.

Jag citerade det du skrev.

I det här läget ser jag också att föräldrarna har ett visst ansvar (jag skyller inte på föräldrarna, och absolut inte i ditt fall, jag menar verkligen INTE så) att hålla koll på vad ens barn gör. Men det är nog lättare sagt än gjort idag. Det är nog väldigt svårt att veta exakt precis vad ens barn gör på nätet. Jag har inga barn själv så jag vet inte hur det är gällande det heller. Men det är väl som med allt annat. Det är viktigt att kunna prata med sin familj om allt. En trygg uppväxt gör det nog lättare att kunna prata med sina föräldrar (tror jag). Men igen, lättare sagt (tänkt) än gjort.
Alltså det är helt sanslöst hur du försöker komma ifrån att Du har ett ansvar för vad Du lägger upp på internet.

Men kan du inte alls se att en del av skammen som kan uppkomma hör sjukdomen till, och den biten försvinner inte för att det talas mer om psykisk ohälsa?

Jo, självklart. Gällande exempelvis depression så är det ju vanligt att känna skam och att inte vara en belastning osv. Självhat är något som hör till. Men det beror också på i vilket stadie en är i. Jag tror jag har jättesvårt att förklara hur jag menar. Men skammen kan liksom finnas där (rädsla för vad andra ska tycka och tänka, rädsla för vad ens arbetsgivare/liknande ska tycka/tänka) även fast en är stabil i som i mitt exempel depression.

Jag har ju en mer eller mindre kronisk depression. Men jag ser det som en depression, inte som att jag lider av psykisk ohälsa. För mig är det en viktig skillnad, inte för att jag skäms men det skapar ett förhållningssätt. Det är som en allergi jag medicinerar men som inte får hindra mig i livet annat än vid akuta tillfällen. Psykisk ohälsa känns för mig mer som ett permanent tillstånd, och så mycket tänker jag inte acceptera. Det skulle hindra mig i livet.

Fast depression är ju psykisk ohälsa. Sen får du väl tolka det som du vill om du känner att du mår bättre av det. Det är ju bra att du har hittat ett sätt att tänka på som du mår bra av. Jag ser psykisk ohälsa som en ohälsa i psyket. Att det helt enkelt finns någon slags obalans där.

Det är nog vanligt att en (omedvetet) svarar i affekt när det gäller ämnen som är känsliga för en.
Jag känner själv igen mig i det.

Jag tror vi alla vill få en förändring. Ett samhälle där ingen ska behöva må dåligt (mer än normalt alltså) och där det inte finns någon skam eller skuld. Hur vi ska komma dit har jag inget svar på. För egen del tror jag att det är viktigt att vi ska kunna/våga prata om hur vi mår utan att blanda in skam och skuld. I min drömvärld så finns inte psykisk ohälsa alls. Då finns det heller inga videos eller bloggar där folk skriver om sina personliga erfarenheter. För det behövs inte. Det finns inget att skriva om eftersom psykisk ohälsa inte existerar. Internet har medfört både mycket positivt men även mycket negativt. Jag tycker på ett sätt att alla ska få chansen att synas och prata utan att bli dömda. På en rimlig nivå alltså, det får ju inte skada någon annan.

Förståelse för olika sjukdomar behövs. Eller kunskap på en basic-nivå. Men självklart är det ju viktigt att fokusera på tillfrisknandet. Vägen dit, osv. Jag har kommit över ett flertal fobier och det är något jag har pratat mycket om. Självklart hur jag mådde och vad som hände när jag mådde som sämst och när jag var som allra allra räddast. Men det jag fokuserat på att berätta om är hur jag gjorde för att komma över fobierna. Hur behandlingen gick till gällande de jag fick KBT för och hur jag gjorde på egen hand för de fobier jag inte fått hjälp med. Det är fortfarande folk som skriver till mig angående det och som säger att dom blir peppade och känner ett hopp, även om det kanske är långt borta. Så på så sätt tror jag att det är viktigt att prata om psykisk ohälsa. Att visa att en faktiskt inte är ensam. Att det är sååå många andra som också mår så enormt dåligt och att det ofta finns en väg tillbaka till ett bra liv.

Sen finns det ju såklart sjukdomar och diagnoser som en inte kan bli "frisk" ifrån. Där har jag inte lika stor koll på hur det ska tacklas. Självklart på samma sätt. Men jag själv är inte där än (tänker på min ADD och hypotyreos som visserligen inte är psykisk ohälsa, men ändå), så jag kan inte tala om hur jag har gjort för att komma dit jag är idag. Det jag däremot pratar om är hur jag tar mig igenom vardagen på lämpligaste sätt. Hur jag strukturerar upp mina dagar så att det fungerar för mig. Vad som händer på mina läkarbesök osv.

Jag har ingen statistik eller forskning eller något. Jag säger bara vad jag tror. Jag tror inte att det är varken eller. Det är så otroligt individuellt. Allt beror på hur det pratas om det, och vem som lyssnar. Jag tycker inte att det är klokt att sätta en djupt deprimerad och ätstörd person som föreläsare inför barn/ungdomar. Däremot tycker jag att det är en jättebra idé att låta en före detta djupt deprimerad person som idag har kontroll över sin ätstörning föreläsa om sin resa och väg tillbaka till ett bra och välmående liv inför barn och ungdomar. Så det finns ju en viss skillnad. Men det här är bara vad jag tror och själv tycker. Det betyder inte att det är rätt eller att det skulle vara svaret på hur vi utrotar psykisk ohälsa.

Du sa att ni fått väldigt bra stöd från vården, det glädjer mig. Som anhörig tror jag att det är superviktigt att dels veta att det faktiskt finns stöd att få. Och är stödet ändå vänligt och empatiskt utformat (jag menar alltså att en ju kan ha otur att råka träffa på rötägg inom vården) så är det guld! Stöd utifrån är jätteviktigt.

Absolut, det pratas mycket mer om psykisk ohälsa idag än för bara några år sen. Det är en stor skillnad och en utveckling som jag ser som positiv. Alltså att det blir mer accepterat att prata om det.

Jag kan inte svara på din sista fråga, tyvärr. Jag har ingen statistik. Men jag kan svara vad jag tror, och det är att det kanske kan vara 50/50. Allt beror på vilka så kallade influencers en följer. I det här läget ser jag också att föräldrarna har ett visst ansvar (jag skyller inte på föräldrarna, och absolut inte i ditt fall, jag menar verkligen INTE så) att hålla koll på vad ens barn gör. Men det är nog lättare sagt än gjort idag. Det är nog väldigt svårt att veta exakt precis vad ens barn gör på nätet. Jag har inga barn själv så jag vet inte hur det är gällande det heller. Men det är väl som med allt annat. Det är viktigt att kunna prata med sin familj om allt. En trygg uppväxt gör det nog lättare att kunna prata med sina föräldrar (tror jag). Men igen, lättare sagt (tänkt) än gjort.

Hoppas det går att förstå hur jag menar. Jag börjar bli lite trött och det är dags att sova snart.

Jag måste bara fråga för jag fattar inte..

Du tycker alltså att man inte ska ha en "aktivt sjuk" ätstörd/djupt deprimerad som föreläser för barn tex. Men det är ok att du lägger ut klipp där du har ångest och grinar etc?
Du förstår väl att barn och unga kan se det och reagera precis som om du gjort det live på en föreläsning?

Om du tror att föräldrar styr helt så får du nog ta dig en funderare. Hur mkt gjorde du som du inte fick i den åldern?

Och det oetiska är att någon annan vill dra fördelar av din sjukdom. Det är knappast av godhet.
Och kollar jag dina inlägg har ju de ”värsta” klet flest visningar. Det attraherar en viss målgrupp vilket är problematiskt.

Ingen vill väl dra fördelar av mina sjukdomar/diagnoser. Jag menar att mitt användande av youtube har lett till sånt som jag annars inte hade fått vara med om. Och det viktigaste av allt - att jag har fått så många nya vänner och människor i mitt liv. Både friska och sjuka.

Klet?

Om du tittar en gång till så kan du se att den senaste videon som fått mest visningar är en time lapse på en avokado. Annars en video som handlar om gynekologen, en vlogg och någon om fatshaming. Allt är inte om psykisk ohälsa.

Alltså det är helt sanslöst hur du försöker komma ifrån att Du har ett ansvar för vad Du lägger upp på internet.

Jag har ju sagt mängder med gånger att JAG har ett ansvar för vad JAG lägger upp. Citera gärna där jag säger tvärt emot.

Jag har ju sagt mängder med gånger att JAG har ett ansvar för vad JAG lägger upp. Citera gärna där jag säger tvärt emot.
Fast i det jag citerade försökte du lägga ansvaret på föräldrarna. Inte ens världens bästa föräldrar kan ha full koll på vad barn/ungdomar gör på nätet numera. Och sen finns alla som inte har särskilt bra föräldrar.

Att du säger att du har ett ansvar betyder ju ingenting eftersom du struntar i det.

Nej det gjorde du INTE du drog en helt annat påstående utifrån det du ”citerade” .

Du citerade inte ens utan lade in delar av min text helt utan citat med din egna tolkning .
Vet du vad ett citat innebär ?

Fast jo, jag citerade dig. Jag förstod egentligen ingenting av det du skrev och undrade vad du menade. Men okej, jag gör ett nytt försök.

Jag förstår inte vad du menar med dom här två citaten.

Tyvärr tror jag, trots att @Saeta genuint som jag ändå tolkar det, avser något helt motsatt, att denna typ av aktivitet snarare tjänar motsatt syfte att ”de som mår bättre” (för jag vill inte svartvitt skriva ”friska”) , känner att vissa missbrukar sina sjukskrivningar och diagnoser osv.

För mig blir hela grejen absurd och även kränkande i vissa aspekter å mångas vägnar ang dåligt mående även om de inte vädrar sitt mående på sociala media .

Jag måste bara fråga för jag fattar inte..

Du tycker alltså att man inte ska ha en "aktivt sjuk" ätstörd/djupt deprimerad som föreläser för barn tex. Men det är ok att du lägger ut klipp där du har ångest och grinar etc?
Du förstår väl att barn och unga kan se det och reagera precis som om du gjort det live på en föreläsning?

Om du tror att föräldrar styr helt så får du nog ta dig en funderare. Hur mkt gjorde du som du inte fick i den åldern?

Jag är inte rätt person att svara på det eftersom jag var världens lugnaste och lydigaste unge. Jag kanske på sin höjd tog en glass även fast jag inte fick.

Och som jag skrev i inlägget du citerade så är det lättare sagt än gjort att hålla koll på vad ens barn gör på nätet.

Jag ser inte mig som aktivt sjuk/djupt deprimerad. Eller rättare sagt. Jag är inte det. För mig är det en skillnad på den videon och på exemplet jag gav om föreläsaren. Alla har dåliga dagar. Jag valde att dela med mig av det. Jag kunde lika gärna ha tokgråtit pga pms (jag kanske till och med hade det då, minns inte). Ska jag inte få göra det med risk att andra reagerar negativt?

Fast i det jag citerade försökte du lägga ansvaret på föräldrarna. Inte ens världens bästa föräldrar kan ha full koll på vad barn/ungdomar gör på nätet numera. Och sen finns alla som inte har särskilt bra föräldrar.

Att du säger att du har ett ansvar betyder ju ingenting eftersom du struntar i det.

Nej. Jag har sagt att jag inte lägger något ansvar på föräldrarna. Jag VET att ingen kan hålla koll på vad ens ungar gör på nätet. Därför jag också sa att det är viktigt med en trygg uppväxt. Och ja, det är lättare sagt än "gjort" där med eftersom många inte alls har en trygg uppväxt.

Jag struntar inte i någonting.

Jo, självklart. Gällande exempelvis depression så är det ju vanligt att känna skam och att inte vara en belastning osv. Självhat är något som hör till. Men det beror också på i vilket stadie en är i. Jag tror jag har jättesvårt att förklara hur jag menar. Men skammen kan liksom finnas där (rädsla för vad andra ska tycka och tänka, rädsla för vad ens arbetsgivare/liknande ska tycka/tänka) även fast en är stabil i som i mitt exempel depression.

Nja, jag tror att jag förstår vad du menar. Däremot så uppfattar jag det lite som att du har svårt att se att man kan hålla med om det du skrev ovan, men ändå ha ett kritiskt förhållningssätt och problematisera. En del av den eventuella skammen är ju ibland förankrad i det du skriver, en rädsla för hur andra uppfattar en. Ibland är ju den rädslan befogad, men ofta inte med tanke på att gemene mans kunskap om psykiska ohälsa ökat. Poängen är att den rädslan och övrig skam som kommer med paketet ofta är överdriven, just för att man tex. är deprimerad. I det läget är nog sjukdomsinsikt viktigare än att det talas ännu mer om psykisk ohälsa än vad det redan gör. Hade vi fört det här samtalet för ganska många år sedan så hade en ökad förståelse från omgivningen varit mer prioriterat, men med tanke på att vi är mer upplysta idag är det vettigt att ta fasta på att det inte är hela lösningen. Däremot så välkomnar jag tillfällen då svårigheterna att få adekvat vård blottläggs!

Nja, jag tror att jag förstår vad du menar. Däremot så uppfattar jag det lite som att du har svårt att se att man kan hålla med om det du skrev ovan, men ändå ha ett kritiskt förhållningssätt och problematisera. En del av den eventuella skammen är ju ibland förankrad i det du skriver, en rädsla för hur andra uppfattar en. Ibland är ju den rädslan befogad, men ofta inte med tanke på att gemene mans kunskap om psykiska ohälsa ökat. Poängen är att den rädslan och övrig skam som kommer med paketet ofta är överdriven, just för att man tex. är deprimerad. I det läget är nog sjukdomsinsikt viktigare än att det talas ännu mer om psykisk ohälsa än vad det redan gör. Hade vi fört det här samtalet för ganska många år sedan så hade en ökad förståelse från omgivningen varit mer prioriterat, men med tanke på att vi är mer upplysta idag är det vettigt att ta fasta på att det inte är hela lösningen. Däremot så välkomnar jag tillfällen då svårigheterna att få adekvat vård blottläggs!

Möjligt, det vet jag inte. Men jag förstår vad du menar här.

Men gör videos om hundträning då.

Och när gemenskapen består av folk som kollar youtubebloggar om ångest tvivlar jag på att det gör dig friskare. Att du får ”erbjudanden” ser jag som rent oetiskt faktiskt.
Som jag sade till en alkoholiserad vän: hjälp folk när du inte längre super dig dyngrak varenda kväll. Man kan hjälpa andra när man tagit sig igenom skiten, inte när man vadar i den.
Jag antar du tycker att jag har en trist ton, men jag vill faktiskt inte att du mår dåligt. Man kan må bra. Men youtube är ingen psykolog eller terapeut.
TS verkar ha 0 koll på utbildning o yrkesroll vad gäller psykologer o psykiatriker, samt hur terapeuter rbetar.

Håller med. Det borde pratas mer om båda två. Helt klart. För allas välmående.
Hur det ska göras har jag dock ingen aning om alls.

Nej och ett problem är ju att en del psykiskt sjuka upplever det som att man skuldbelägger dem, när man även för fram hur anhöriga drabbas. Det är ju bara att se på hur enstaka användare reagerat i den här tråden.

Det är svårt vid vissa diagnoser, dit psykiska diagnoser hör, att kunna diskutera på ett objektivt, sakligt och övergripande plan.
För någon (ibland du) tar till sig som personlig kritik när det avses som ett generellt uttalande. Man tror att man blir personligen ifrågasatt när någon framför en avvikande åsikt från den egna. Den som känner sig personligen ifrågasatt, känner sig kränkt och nedvärderad och inte tagen på allvar.
Helt felaktigt, eftersom avsikten var att framföra något generellt.

Rent generellt tror jag att det är svårt att delta i den här typen av diskussion när man fortfarande är väldigt präglad av sin sjukdom. När man är mer tillfrisknad, är det lättare att diskutera på ett generellt plan för man har då många gånger fått insikter om att det man tyckte när man var sjuk faktiskt inte var så bra/hjälpande/konstruktivt och att sjukdomen ställer till mycket med våra reaktioner och tankar.

Jag håller med dig om det du berättar här (jättehemskt såklart och jag är glad att du mår bättre (?) idag!)!

Idag mår jag som regel bra. Jag har väl som alla människor bättre och sämre dagar.
Det som finns kvar är faktiskt en dödslängtan. Jag väntar liksom på att livet ska gå förbi så jag slipper detta. Vilket är en rätt märklig tanke.
Ibland bara jag önskar mig att jag kunde vara med om en olycka så jag skulle få lämna livet.
Det märkliga i de här tankarna är att jag egentligen mår bra. Jag är glad, kanske rent av lycklig över att ha kunnat skaffa det liv jag vill ha.
Ett vettigt jobb som dessutom är tillräckligt välbetalt för att jag ska kunna hålla på med hästarna så som jag vill. Utveckling med hästarna.
Känner många fantastiska, snälla och hjälpsamma människor.

Men längtar ändå efter att min tid på jorden skulle vara färdig, slut.

Självmord tänker jag inte så mycket på numera, men jag önskar att helt passivt få dö. Faktiskt.
Och nej, det är inte ett dugg synd om mig.
Det är märkligt men inte tragiskt.

Nja, det är ju inte samma ord. Men det som jag upplever är ju en sanning för mig.
Typ om någon hallucinerar. Den personen kanske ser en flock dromedarer ridandes på zombies. Det är ju den personens sanning. Att säga att hen inte ser det är ju fel, för det gör hen ju. Hänger du med på hur jag menar?
Ja, jag förstår vad du menar.
Men jag tänker att vi behöver försöka hålla ordning på semantiken i en diskussion.
När vi pratar om en persons upplevelse så kan det vara klokt att betona att det är en upplevd sanning och en upplevelse, inte en (objektiv) sanning.
Ungefär som att jag beskrev skillnaden mellan påstående och upplevelse.
Det kan vara viktigt för diskussionens skull att skilja mellan upplevelse och sanning. Sanning är ju ett mer objektivt ord.

Typ: 1+1=2. Det är sanning.
Men jag räknar med synergistiska effekter så jag tycker (min upplevelse, min sanning) är att 1+1 blir 3. Det är min upplevelse men det är ju inte sant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 213
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar