Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

Men jag är inte utbildad så hur ska jag kunna prata om vad som är bra för andra? Det har jag ingen aning om. Jag pratar ju om mig själv och mina erfarenheter. Det jag har gjort och vad jag gör. Jag utbildar ingen eller säger att "det här funkar!". Fö
"Det du personligen har gjort" skrev @athena_arabians . Om du inte kan prata om hur du har blivit bättre utan utbildning, hur kan någon prata om något alls utan utbildning? Det handlar ju inte om att säga till andra att det här fungerar utan om att visa andra att den här vägen finns med! Utan att bli som nyfrälst och tvinga på andra det som har fungerat för en själv.

Men jag är inte utbildad så hur ska jag kunna prata om vad som är bra för andra? Det har jag ingen aning om. Jag pratar ju om mig själv och mina erfarenheter. Det jag har gjort och vad jag gör. Jag utbildar ingen eller säger att "det här funkar!". Fö

Min fråga var inte om att ev ge råd till andra utan (det vore en riktigt dålig idé) utan om du tar upp vad du själv gjort för att må bättre. Men jag har verkligen svårt att få ihop det med att du inte vill ge råd till andra direkt eftersom du inte är utbildad (omdömesfullt) med att lägga ut triggande material (omdömeslöst).

Tycker att jag har svarat faktiskt.
Nej, du svarade ju inte på nånting? :confused:

Dina inlägg är så märkliga. Du upprepar hela tiden att "vi måste prata mer om psykisk ohälsa". Men du verkar totalt ointresserad av att faktiskt prata om det. Du vill bara upprepa hela tiden att vi måste prata mer. Det är ju samma sak i dina trådar om din problematik, då berättar du problemet men sen verkar du helt ointresserad av lösningar och kan inte ens förklara vad du själv gjort för att försöka lösa problemet. Det är konstigt att du verkar så jätteengagerad i psykisk ohälsa och ändå går det inte att komma längre i nån diskussion.

Uppenbarligen har du inte läst o förstått @Shaggy s inlägg 305. Många vill faktiskt inte bli friska när de inser att de måste arbeta med sitt mående o sina problem.

Jo, det har jag. Jag har läst allt, som jag skrev.
Om du frågar en sjuk person om hen ville byta ut sitt nuvarande sjuka liv mot ett liv där hen mår bra, tror du på riktigt att hen hade valt ett sjukt liv då? Om det alltså gick att trolla. Självklart är det tufft som fasiken att kämpa för att må bättre. Självklart tar sånt som är jobbigt emot och det är ju naturligt att undvika sånt som på kort sikt får en att må dåligt (även om en vet att det på lång sikt är den väg en måste gå för att bli frisk).
Men att inte vilja bli frisk är fel att säga! Att däremot inte vilja jobba med sig själv, det kan jag förstå. Men det betyder inte att personen vill vara sjuk.

Jo, det har jag. Jag har läst allt, som jag skrev.
Om du frågar en sjuk person om hen ville byta ut sitt nuvarande sjuka liv mot ett liv där hen mår bra, tror du på riktigt att hen hade valt ett sjukt liv då? Om det alltså gick att trolla. Självklart är det tufft som fasiken att kämpa för att må bättre. Självklart tar sånt som är jobbigt emot och det är ju naturligt att undvika sånt som på kort sikt får en att må dåligt (även om en vet att det på lång sikt är den väg en måste gå för att bli frisk).
Men att inte vilja bli frisk är fel att säga! Att däremot inte vilja jobba med sig själv, det kan jag förstå. Men det betyder inte att personen vill vara sjuk.
Och vart leder den insikten? Folk kan inte genom trollslag bli friska den diskussionen är ju meningslös. Jag tror inte jag läst något inlägg som påstår att någon vill vara sjuk bara att det är bekvämt att fortsätta att vara sjuk. Enligt ditt eget inlägg är ju det senare sant.

Fast du tycker inte att det är otrevligt att nervärdera andras erfarenheter enligt följande?
-Jag upplever att jag identifierade mig med min sjukdom.
-Du har fel ingen identifierar sig med sin sjukdom.

Hade konverastionen sett ut såhär hade ingen reagerat
-Jag upplever att jag identifierade mig med min sjukdom.
-Då är vi olika för jag har inte den upplevelsen, med andra ord identifierar sig inte alla med sin sjukdom.

Men snälla. Jag nedvärderar inte någon! Jag säger det gång på gång på gång.
Vad menar du med att identifiera sig med sin sjukdom?

"Det du personligen har gjort" skrev @athena_arabians . Om du inte kan prata om hur du har blivit bättre utan utbildning, hur kan någon prata om något alls utan utbildning? Det handlar ju inte om att säga till andra att det här fungerar utan om att visa andra att den här vägen finns med! Utan att bli som nyfrälst och tvinga på andra det som har fungerat för en själv.

Jag pratar ju om MIG och MINA erfarenheter. Precis som du skriver.

Min fråga var inte om att ev ge råd till andra utan (det vore en riktigt dålig idé) utan om du tar upp vad du själv gjort för att må bättre. Men jag har verkligen svårt att få ihop det med att du inte vill ge råd till andra direkt eftersom du inte är utbildad (omdömesfullt) med att lägga ut triggande material (omdömeslöst).

Men jag sa ju det, jag pratar om allt. Jag pratar även om sånt som gjort att jag tagit mig upp från en djup depression till hur jag blivit av med mina fobier.
Och något som är triggande för dig är kanske inte triggande för någon annan. Det går inte att anpassa sig efter alla. Var och en har också en skyldighet att ta ansvar för sig själv. Sen är det väl självklart att _jag_ inte skulle göra något som jag vet får andra att må dåligt.

Ja men exakt, då förstår vi varandra. En person VILL inte vara sjuk om det gick att välja på att vara sjuk och att vara frisk. Därför är det så fel att säga att någon vill vara sjuk. För nej, ingen VILL det.
Så här i efterhand så tänker jag att jag ville vara sjuk. Det var ju den personen som jag kände var jag. Jag kände mig inte hemma med att vara en person som var glad och som gick upp och åt frukost.
Jag mådde bra av att inte äta. Jag mådde bra av att ha tränat flera timmar om dagen. Om jag ätit mådde jag inte bra.
Jag mådde bra då jag var helt snurrig av brist på mat. Då mådde jag bra.

Ens identitet blir sjukdomen, man är "anorektikern", man är "den som är deprimerad" istället för att man har anorexi eller är deprimerad. En mycket viktig distinktion.

Jag är inte längre "anorektikern" men jag har anorexi. Jag har aldrig varit "Crohnaren" eftersom jag tack vare min erfarenhet från anorexin inte föll i fällan att identifiera mig med sjukdomen. Det har gjort att jag kunnat hantera den mycket bättre.

Att säga att man inte nervärderar någon ger ganska lite när man i handling faktiskt gör det. Det är mer än en gång du i denna tråd talat om att andras upplevelser är felaktiga.
Att identifiera sig med sin sjukdom är att låta den bli en del av ens personlighet, att ha den som sitt största intresse, att det är den man talar om med omgivningen osv osv. Av det du hittills skrivit i den här tården så upplever jag att du identifierar dig med din sjukdom.

Nej, du svarade ju inte på nånting? :confused:

Dina inlägg är så märkliga. Du upprepar hela tiden att "vi måste prata mer om psykisk ohälsa". Men du verkar totalt ointresserad av att faktiskt prata om det. Du vill bara upprepa hela tiden att vi måste prata mer. Det är ju samma sak i dina trådar om din problematik, då berättar du problemet men sen verkar du helt ointresserad av lösningar och kan inte ens förklara vad du själv gjort för att försöka lösa problemet. Det är konstigt att du verkar så jätteengagerad i psykisk ohälsa och ändå går det inte att komma längre i nån diskussion.

Inte mer märkliga än många andras.
Japp, det är ju det jag vill få fram. Att helt enkelt prata mer om det så att skammen försvinner. För jo, MÅNGA känner en stor skam. Jag upprepar mig för att folk här inte verkar förstå det (eller blundar för det).
Det är jättemärkligt hur mina frågor alltid glider iväg på helt andra spår än själva huvudämnet.

Men jag sa ju det, jag pratar om allt. Jag pratar även om sånt som gjort att jag tagit mig upp från en djup depression till hur jag blivit av med mina fobier.
Och något som är triggande för dig är kanske inte triggande för någon annan. Det går inte att anpassa sig efter alla. Var och en har också en skyldighet att ta ansvar för sig själv. Sen är det väl självklart att _jag_ inte skulle göra något som jag vet får andra att må dåligt.

Det är vansinnigt naivt. Visst, man kan bli triggad av olika saker men när det gäller vissa diagnoser så blir en stor del av de som har dem triggade av samma/liknande saker.

Du är ansvarig för vad du lägger ut, ingen annan (oavsett varningar och disclaimers). Är du HELT bekväm med att du kan ha triggat någon att göra något dumt? Det skulle inte jag vara.

Och jo, du nervärderar andras upplevelser och erfarenheter när du viftar bort dem med att så är det inte för dig och så fungerar inte du utan att ens reflektera över att de erfarenheterna kanske kunde vara dig till nytta.

Och vart leder den insikten? Folk kan inte genom trollslag bli friska den diskussionen är ju meningslös. Jag tror inte jag läst något inlägg som påstår att någon vill vara sjuk bara att det är bekvämt att fortsätta att vara sjuk. Enligt ditt eget inlägg är ju det senare sant.

Nej, det fattar väl jag med. Därför är det bara dumt att säga att någon VILL vara sjuk. För åter igen, ingen VILL vara sjuk. Och jo, att skriva att någon vill vara sjuk betyder väl just precis det, eller?

Så här i efterhand så tänker jag att jag ville vara sjuk. Det var ju den personen som jag kände var jag. Jag kände mig inte hemma med att vara en person som var glad och som gick upp och åt frukost.
Jag mådde bra av att inte äta. Jag mådde bra av att ha tränat flera timmar om dagen. Om jag ätit mådde jag inte bra.
Jag mådde bra då jag var helt snurrig av brist på mat. Då mådde jag bra.

Kan inte annat än att (tyvärr) instämma med ovanstående. Det är verkligen för jävligt på ren svenska.

Nej, det fattar väl jag med. Därför är det bara dumt att säga att någon VILL vara sjuk. För åter igen, ingen VILL vara sjuk. Och jo, att skriva att någon vill vara sjuk betyder väl just precis det, eller?
Kan du citera någon som skrivit att människor vill vara psykiskt sjuka? Jag kan som jag sa inte dra mig till minnes att jag sett den kommentaren.
Återigen det intressanta är inte att diskutera om någon VILL vara sjuk utan om personen VÅGAR bli frisk. Kan du se distinktionen i att inte vilja vara sjuk och att inte våga bli frisk?

Människor är i vissa fall väldigt enkla. De vill känna sig trygga och de vill trivas i sin värld. En sjukdomsidentitet kan bli en oerhörd trygghet och göra att man själv inte inser att man undermedvetet är rädd för att bli frisk för vem är man då? Och ja, jag har varit där. Det suger riktigt när man inser det och man vill verkligen inte höra det. Men när man väl hör det och ser till att ta sig över den tröskeln, med hjälp av de verktyg man fått från vården eller köpt sig dyrt på egen hand, DÅ är man på väg mot att bli bättre och förhoppningsvis frisk.

Inte mer märkliga än många andras.
Japp, det är ju det jag vill få fram. Att helt enkelt prata mer om det så att skammen försvinner. För jo, MÅNGA känner en stor skam. Jag upprepar mig för att folk här inte verkar förstå det (eller blundar för det).
Det är jättemärkligt hur mina frågor alltid glider iväg på helt andra spår än själva huvudämnet.

Det är därför att du vägrar svara på direkta frågor som är jobbiga.

INGEN i den här tråden blundar för psykiska problem och uppfattar heller inte att samhället gör det.

Det är vansinnigt naivt. Visst, man kan bli triggad av olika saker men när det gäller vissa diagnoser så blir en stor del av de som har dem triggade av samma/liknande saker.

Du är ansvarig för vad du lägger ut, ingen annan (oavsett varningar och disclaimers). Är du HELT bekväm med att du kan ha triggat någon att göra något dumt? Det skulle inte jag vara.
Trigga folk gör man bara genom att visa sig ute beroende på vilken typ av problem man har. Man kan faktiskt inte ta ansvar för alla andra. Folk har ett eget ansvar också. Jag kan tex inte ta ansvar för alla som har liknande problem som mig genom att gömma mig hemma.

Och jo, du nervärderar andras upplevelser och erfarenheter när du viftar bort dem med att så är det inte för dig och så fungerar inte du utan att ens reflektera över att de erfarenheterna kanske kunde vara dig till nytta.
Och exakt vad är det många i denna tråden gör? Jo, nedvärderar andras upplevelse genom att påstå att nej, så är det inte, nej så upplever man inte saker och ting osv. Istället för att säga att okej, du upplever det så, jag upplever det såhär, inget av det är rätt eller fel för ingens upplevelse är fel. Upplever någon något på ett visst sätt så är det så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 213
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Annonsera mera hundar 2