Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

Vet du någon som gör det, kväver sina vänner med krav att ta ansvar för ens mående?
Eller varför nämner du det?

Jag har varit med om det. En person som vältrat sig i sitt dåliga mående och som jag försökte finnas för och det gick ju så länge som jag dansade efter hens pipa. Vi kunde prata om problemen de dagar som problemetm inte var akut där, men det fanns loads av andra dagar också. En person som varje gång hen betedde sig illa så var det pga sin diagnos och att det skulle omgivningen alltid ta i beaktande - att man blev kallad en massa otrevliga saker som det sen inte bads om ursäkt för - det fanns ju en diagnos och alla måste förstå att med den diagnosen är man inte ansvarig för sina impulsstyrda otrevligheter. Omgivningen skulle förstå och acceptera. Personen själv kunde vara så sjukt jävla otrevlig. Personen kunde vara jättefin och omtänksam också - men att umgås med en sån människa klarade inte jag, aldrig veta om man skulle få ris eller ros, jag gick sönder, jag blev sårad varenda gång. Jag kände mig utnyttjad och trampad på - jag orkade inte ta ansvar för hens mående och idag är jag lyckligt långt borta från den människan. Antagligen känner sig hen jättesviken av mig och antagligen så är jag både falsk och allt möjligt annat otrevligt. Men jag vägrade ta mer skit

INGEN i den här tråden blundar för psykiska problem och uppfattar heller inte att samhället gör det.
Och denna tråden representerar samhället eller? Nej det gör den inte. Om nu en upplever att folk blundar för psykisk ohälsa så är det så den upplever det. Att någon kommer och säger att nej, samhället blundar inte, det gör inte att personen slutar uppleva det den upplever.

Snacka om respektlöst att nedvärdera någons upplevelse av samhället.

Trigga folk gör man bara genom att visa sig ute beroende på vilken typ av problem man har. Man kan faktiskt inte ta ansvar för alla andra. Folk har ett eget ansvar också.

"Sköt dig själv och skit i andra"-mentalitet har jag VÄLDIGT svårt för. För vissa diagnoser/sjukdomar är det en stor gemensam faktor vad det gäller triggers. Sitter man och pratar om den sjukdomen och lägger ut material som är en stor trigger för den grupp som har sjukdomen anser jag att man är extremt omdömeslös och inte kan komma undan med "jag varnade ju".

Och exakt vad är det många i denna tråden gör? Jo, nedvärderar andras upplevelse genom att påstå att nej, så är det inte, nej så upplever man inte saker och ting osv. Istället för att säga att okej, du upplever det så, jag upplever det såhär, inget av det är rätt eller fel för ingens upplevelse är fel. Upplever någon något på ett visst sätt så är det så.

Peka på var någon sagt att TS upplevelser är felaktiga. Att framföra att det är en väldigt bra poäng att försöka ta in andras erfarenheter är inte nervärderande (men det kan vara jobbigt och obekvämt att se saker från ett annat perspektiv och omvärdera sitt eget). TS slänger däremot ALLT som inte passar och det är väldigt nervärderande.

Och denna tråden representerar samhället eller? Nej det gör den inte. Om nu en upplever att folk blundar för psykisk ohälsa så är det så den upplever det. Att någon kommer och säger att nej, samhället blundar inte, det gör inte att personen slutar uppleva det den upplever.

Men snälla, öppna vilken dagstidning som helst så ser du artiklar om psykisk ohälsa. TS hävdar att samhället blundar och att det i samhället är tabu att prata om psykisk ohälsa vilket helt enkelt inte är sant (vi har som sagt gett flera exempel på det). Ingen har förnekat TS upplevelser eller vad TS närstående sagt.

Senast ändrad:
Men snälla, öppna vilken dagstidning som helst så ser du artiklar om psykisk ohälsa. TS hävdar att samhället blundar och att det i samhället är tabu att prata om psykisk ohälsa vilket helt inte är sant (vi har som sagt gett flera exempel på det). Ingen har förnekat TS upplevelser eller vad TS närstående sagt.
Ja, i tidningarna står det främst att man måste börja prata och ta det på allvar, det är vad som står oftast. Det står pga att det är alldeles för lite prat om det. Så att det är öppet och pratas mycket om i samhället knappast, det är därför tidningarna tar upp problemen.

"Sköt dig själv och skit i andra"-mentalitet har jag VÄLDIGT svårt för. För vissa diagnoser/sjukdomar är det en stor gemensam faktor vad det gäller triggers. Sitter man och pratar om den sjukdomen och lägger ut material som är en stor trigger för den grupp som har sjukdomen anser jag att man är extremt omdömeslös och inte kan komma undan med "jag varnade ju".
Jaha, så jag är dömd för livet då att klä mig på ett sätt som inte triggar någon? Det är inte hållbart.
Peka på var någon sagt att TS upplevelser är felaktiga. Att framföra att det är en väldigt bra poäng att försöka ta in andras erfarenheter är inte nervärderande (men det kan vara jobbigt och obekvämt att se saker från ett annat perspektiv och omvärdera sitt eget). TS slänger däremot ALLT som inte passar och det är väldigt nervärderande.
Precis vad du och ett par till borde göra, ta lärdom av andras erfarenheter och inse att era inte är dom enda som är sanna.

Du hävdar alltså också att det finns ett tabu?
Oj, snacka om att lägga ord i min mun. Det har jag inte skrivit någonstans. Men du kanske menar att bara för att det inte är ett tabu och tvärstopp överallt vad gäller prat om det så är samhället helt okej med psykisk ohälsa och det skrivs alldeles tillräckligt om det? Bara för att det inte är helt tabu? Bara för att det inte är helt tabu så betyder det inte att det inte måste uppmärksamas mer.

Jaha, så jag är dömd för livet då att klä mig på ett sätt som inte triggar någon? Det är inte hållbart.

Precis vad du och ett par till borde göra, ta lärdom av andras erfarenheter och inse att era inte är dom enda som är sanna.

Ge ett exempel på en sjukdom som triggas av en specifik klädsel? Observera också att jag inte pratat om att röra sig i samhället utan omdömeslöst lägga ut material på nätet som enkelt nås av många utan att man gjort någon sållning av vem som kan se det.

Jag tar ofta lärdom av andras erfarenheter men det betyder verkligen inte att jag sväljer allt eller håller med om allt.

Ge ett exempel på en sjukdom som triggas av en specifik klädsel? Observera också att jag inte pratat om att röra sig i samhället utan omdömeslöst lägga ut material på nätet som enkelt nås av många utan att man gjort någon sållning av vem som kan se det.

Jag tar ofta lärdom av andras erfarenheter men det betyder verkligen inte att jag sväljer allt eller håller med om allt.
Självskador, svält osv osv. Finns en hel del.

Det fina med nätet är just att det finns material för alla mer eller mindre, det är inte direkt vettigt att cencuera heller hur verkligheten ser ut. Bara att se hur många som tror dom är ensamma med vissa saker och beteenden och ser att det finns fler. Material kan användas på många olika sätt.

Oj, snacka om att lägga ord i min mun. Det har jag inte skrivit någonstans. Men du kanske menar att bara för att det inte är ett tabu och tvärstopp överallt vad gäller prat om det så är samhället helt okej med psykisk ohälsa och det skrivs alldeles tillräckligt om det? Bara för att det inte är helt tabu? Bara för att det inte är helt tabu så betyder det inte att det inte måste uppmärksamas mer.

Nej, det var en fråga.

Att hävda att det finns ett tabu i samhället mot att prata om psykiska sjukdomar är nonsens. Givetvis ska vi fortsätta att prata om psykiska sjukdomar och det sker ju. Dvs TS sparkar in väldigt många öppna dörrar.

Nej, det var en fråga.

Att hävda att det finns ett tabu i samhället mot att prata om psykiska sjukdomar är nonsens. Givetvis ska vi fortsätta att prata om psykiska sjukdomar och det sker ju. Dvs TS sparkar in väldigt många öppna dörrar.
Skriv inte att jag har hävdat att det finns tabu, varför ens skriver du det till mig? Och ja, det skrivs om det men det måste skrivas och pratas om ännu mera.

I många krestar i samhället kan det säkerligen vara en hel del tabu kring ämnet. Samhället ser inte likadant ut överallt, det är olika.

Självskador, svält osv osv. Finns en hel del. Det fina med nätet är just att det finns material för alla mer eller mindre, det är inte direkt vettigt att cencuera heller hur verkligheten ser ut.

Det är inte fråga om att censurera verkligheten men när det finns en ansvarig utgivare sker det en bedömning enligt etiska regler vad som är vettigt att lägga ut och vilken publik materialet är ämnat för.

Men jag pallar inte med att tjafsa med dig mer, det blir bara rundgång. Det är tydligt att vi står på väldigt olika ställen när det gäller etik och hur man ser på sina medmänniskor.

Senast ändrad:
Det är inte fråga om att censurera verkligheten men när det finns en ansvarig utgivare sker det en bedömning enligt etiska regler vad som är vettigt att lägga ut och vilken publik materialet är ämnat för.

Men ska pallar inte med att tjafsa med dig mer, det blir bara rundgång. Det är tydligt att vi står på väldigt olika ställen när det gäller etik och hur man ser på sina medmänniskor.
Vad exakt är det för material som inte ska vara ute på nätet vad gäller psykiska sjukdomar? Vad är det som inte är vettigt att lägga ut? Det varje enskild person lägger ut är så verkligeheten ser ut, det är inte så det bara ser ut för den enskilda personen utan för många många fler.

Och ja, det är skillnad, jag tänker på människorna runt mig och bryr mig om och respekterar andras erfarenheter och säger inte emot dom. Om någon upplever någonting så säger jag inte emot den upplevelsen. Varför det finns ett behov för dig och andra att göra förstår inte jag, det är fruktansvärt respektlöst.

. Men jag vet att ingen _VILL_ vara sjuk (och det har jag sagt fleeeera gånger i tidigare trådar också) om det gick att välja på att vara frisk och sjuk.
Gillar inte heller uttrycket att "identifiera sig med sin sjukdom/diagnos".
Men absolut, det är nyttigt att fundera på det!

Så jag har inte rätt att säga vad som är sant för mig, men andra får säga vad som är sant för dom?
Jag har aldrig någonsin tagit ifrån någons sanning. Det har jag också sagt flera gånger.

Ja alltså jag måste ha svårt med läsförståelsen i såna fall.

Men att samhället blundar för psykisk ohälsa kan man ju med en faktakoll konstatera att det inte är sant. Det handlar ju inte om att nervärdera någons upplevelse det handlar om att motsäga en osanning.
En sak som många numera påstår är att det är muslimka invandrare som är de som våldtar i Sverige. Om man motsäger det nervärderar man då också någons upplevelse eller är det i det sammanhanget okej att göra faktakollen och kontatera att uttalandet är en osanning

Ens identitet blir sjukdomen, man är "anorektikern", man är "den som är deprimerad" istället för att man har anorexi eller är deprimerad. En mycket viktig distinktion.

Jag är inte längre "anorektikern" men jag har anorexi. Jag har aldrig varit "Crohnaren" eftersom jag tack vare min erfarenhet från anorexin inte föll i fällan att identifiera mig med sjukdomen. Det har gjort att jag kunnat hantera den mycket bättre.

Det är för mig bara ett talesätt, och det är väl kanske därför som jag inte förstår när folk pratar om sjukdomsidentitet. Ens sjukdomar/diagnoser är ju en del av en. En är ju fortfarande en person. Jag är ju fortfarande jag oavsett om jag har ångest, depression eller om jag är frisk.

Det många verkar göra är att negativisera personer som "identifierar sig med sin sjukdom". Jag fattar inte varför det läggs så mycket fokus på "sjukdomsidentitet". Jag menar, vad gör det andra om någon säger att hen är en anorektiker istället för att hen har anorexi? :)

Jag fattar ju att det såklart inte är bra att helt och hållet låta sjukdomen/diagnosen/liknande ta över och helt och hållet begränsa en.

Det är för mig bara ett talesätt, och det är väl kanske därför som jag inte förstår när folk pratar om sjukdomsidentitet. Ens sjukdomar/diagnoser är ju en del av en. En är ju fortfarande en person. Jag är ju fortfarande jag oavsett om jag har ångest, depression eller om jag är frisk.

Det många verkar göra är att negativisera personer som "identifierar sig med sin sjukdom". Jag fattar inte varför det läggs så mycket fokus på "sjukdomsidentitet". Jag menar, vad gör det andra om någon säger att hen är en anorektiker istället för att hen har anorexi? :)

Jag fattar ju att det såklart inte är bra att helt och hållet låta sjukdomen/diagnosen/liknande ta över och helt och hållet begränsa en.
För att det kan ni svårt vid tillfrisknande om man inte vet vem man är utan sjukdomen.

Om du indentifierar dig med din sjukdom och ser den som en del av din personlighet så kan du rent krasst inte bli frisk för då måste du ju döda dig själv.

Att säga att man inte nervärderar någon ger ganska lite när man i handling faktiskt gör det. Det är mer än en gång du i denna tråd talat om att andras upplevelser är felaktiga.

Att identifiera sig med sin sjukdom är att låta den bli en del av ens personlighet, att ha den som sitt största intresse, att det är den man talar om med omgivningen osv osv. Av det du hittills skrivit i den här tården så upplever jag att du identifierar dig med din sjukdom.

Inte andras upplevelser. Det har jag åter igen aldrig sagt är fel.

Vilken av alla sjukdomar upplever du att jag identifierar mig med?
Och OM det nu skulle vara så, spelar det någon roll?

Jag kan ju säga som så att mitt engagemang kring psykisk ohälsa och osynliga diagnoser absolut är ett intresse. Jag har alltid varit intresserad av det, redan innan jag blev sjuk själv. Eller intresserad och intresserad, jag var rätt liten då. Men jag har alltid varit nyfiken på det och velat lära mig mer. Som sagt. Jag var liten och då fanns inte internet i samma utsträckning som idag så det jag lärde mig var genom familjen som har jobbat inom psykiatrin. Skitsamma, det är oviktigt.
Men jag har ju många andra intressen också vilka jag också utövar. Jag har haft häst i hela mitt liv förutom de senaste åren. Jag har alltid haft ett stort djurintresse. Jag har också alltid haft ett superstort intresse för foto och rörlig bild samt för växter och odling. Nu har jag turen att faktiskt kunna utöva alla mina intressen, även om jag skulle önska mer hästar i mitt liv.
Så gällande biten om psykisk ohälsa så är den förhållandevis liten jämfört med mina andra intressen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 214
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025