Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Har nu varit och hämtat denna maten och den ser superfin ut! Ser framemot middagen sen, har köpt ett rött valpolicella vin till varmrätten och ett vitt vin chablis Domain laroche till förätten. Blir spännande att prova!

Jag har också hämtat och ser mycket fram emot att få hugga in på allt gott - får alltid sådana tvångstankar att just min beställning skulle ha lyckats komma bort på något mystiskt sätt så att man står där med gäster och utan nyårsmiddag och med noll planer. Men det lyckades i år också. :up:
 
Min mörka chokladmousse blev rinnig, men har satt sig efter ett ha stått på altanen ett tag. Ska snart göra ljus och ha på uppepå :up:
Åh, jisses, inte förrän jag läste kommentaren under fattade jag att det var ljus chokladmousse du skulle göra.... Jag trodde att du menade ljus, som i sådana man tänder.....och tyckte att det lät avancerat att göra dem själv..... :o:D
 
Hoppas på att få se matbilder här också under kvällen :) ! Min efterrätt är nu förberedd och står i kylen:
pannacotta.jpg
 
Enklast möjliga. Förrätt Cremefraiche, rökt citronlax, röd rom blandat till gegga på rostat surdegsbröd toppat med räkor o citronskiva o lite rödlök. Varmrätt baconlindad fläskfilé med senapsfyllning och potatisgratäng. Tomatsallad. Efterätt vaniljglassbomb med hallonsorbe och passionsfrukt inuti. Toppat med varm saffran o honungssås med granatäpple.
 
Nu är pizzan i ugnen.
Var lite orolig när degen fortfarande var lite kladdig efter jäsningen, men va jättefin å fluffig när jag tog upp den på bakbordet.

Hade räckt till 3 plåtar, vi gjorde bara 2. Fyllningen består av tomatsås som redan är färdigkryddad, riven kokt skinka, bacon, lök, pressad vitlök, jalapeno, oliver och ost.

Ena pizzan envisades killen med att det skulle va pizzakrydda på, jag trodde inte det skulle behövas då såsen redan är kryddad, så då delade vi upp det så blir en kryddad å den andra inte, så får vi se vilken vi tycker är godast. 😇

8033EE60-C832-4AD2-B4A7-F1BB954C3968.jpeg
 
Nu är pizzan i ugnen.
Var lite orolig när degen fortfarande var lite kladdig efter jäsningen, men va jättefin å fluffig när jag tog upp den på bakbordet.

Hade räckt till 3 plåtar, vi gjorde bara 2. Fyllningen består av tomatsås som redan är färdigkryddad, riven kokt skinka, bacon, lök, pressad vitlök, jalapeno, oliver och ost.

Ena pizzan envisades killen med att det skulle va pizzakrydda på, jag trodde inte det skulle behövas då såsen redan är kryddad, så då delade vi upp det så blir en kryddad å den andra inte, så får vi se vilken vi tycker är godast. 😇

Visa bifogad fil 83003
Så här ser den ut klar, hoppas nu att sen smakar lika gott som den ser ut. 🙏🏻🥰

E322C06A-CE51-4EA4-BA6F-2A514A1063BB.jpeg
 
Nu har vi satt menyn även här! Det blir lobster rolls, älg med rotfrukter och svartvinbärssås samt vaniljglass med stekt äpple och kanel 🥂 Maken dricker champagne till förrätten och sen amarone, själv får jag klara mig på Richard Julins alkoholfria bubbel och sen mousserande äppeldryck!
 
Förlåt en okunnig fråga, men vad är kantarellfond? Tänkte mig på att göra kantarellsås men har en burk kantareller.... Finns ju inga färska nu :( Måste man ha (äcklig) lök och timjan i? Har inte timjan hemma kanske.
Har du inte kantarellfond går det lika bra med nån buljongtärning man har hemma.
Uteslut lök om du inte gillar det. Timjan är inte heller nödvändigt. 😁

(Såg att du fått svar på kantarellfond redan🙂)
 
Egentligen skulle vi ha ätit löjrom med jordärtskocka, picklad gurka och knaprigt bacon till förrätt, hjortfilé med enbärssås och granskottsreduktion till huvudrätt samt hjortronpannacotta till efterrätt.

På grund av sambons smittrisk med kollegor som blivit sjuka under julledigheten (han är själv frisk) så vill inte vårt sällskap komma. Så istället blir det lite enklare ned taggsvampstoast till förrätt, biff med karljohansås och hasselbackspotatis till huvudrätt och mynta med vaniljglass till efterrätt. Men det blir bra det också.

Löjrom med jordärtskocka, gurka och knaprigt bacon​

 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 003
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 626
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 988
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp