Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förlåt en okunnig fråga, men vad är kantarellfond? Tänkte mig på att göra kantarellsås men har en burk kantareller.... Finns ju inga färska nu Måste man ha (äcklig) lök och timjan i? Har inte timjan hemma kanske.Jag älskar kantarellsås!
Brukar fräsa kantareller, kantarellfond, lite timjan, lök och lite svartpeppar i smör.
Fyller sen på med vätska/den mjölkprodukt man föredrar. Vi har grädde
(Väldigt överraskande gott är att byta svartpeppar mot rostad vitpeppar. ÄLSKAR rostad vitpeppar, en annorlunda spännande smak som man bara vill ha mer av.
Rosta kornen tills de knäpper, mortla/mixa.)
Kantarellfond köper man på flaska, precis som kalvfond, grönsaksfond och liknande .Förlåt en okunnig fråga, men vad är kantarellfond? Tänkte mig på att göra kantarellsås men har en burk kantareller.... Finns ju inga färska nu Måste man ha (äcklig) lök och timjan i? Har inte timjan hemma kanske.
Nämen? Har jag aldrig sett! Herregud vilken amatör jag är!Kantarellfond köper man på flaska, precis som kalvfond, grönsaksfond och liknande .
Vi gör kantarellsås på kantareller, grädde, kalvfond, salt och peppar. Blir supergott!Förlåt en okunnig fråga, men vad är kantarellfond? Tänkte mig på att göra kantarellsås men har en burk kantareller.... Finns ju inga färska nu Måste man ha (äcklig) lök och timjan i? Har inte timjan hemma kanske.
Yes, man får räkna med att det stiger någon ytterligare grad i folien. Men man kan också byta till typ smörgåspapper när man tar ut.En fråga om att slå in det i Folie, jag förstår tanken på att slå in det för att behålla vätskan. Men fortsätter det inte att tillagas där? Finns det ingen risk för att det blir "överkokt"?
Låter braRostbiff i skivor steker jag i mycket smör på pannan och låter sen gå klart i ugnen tills den är medium. Flera timmar har det aldrig tagit, om den inte varit hel förstås och då gör jag på annat sätt.
Tack! Har ju allt det hemmaVi gör kantarellsås på kantareller, grädde, kalvfond, salt och peppar. Blir supergott!
Man tar som regel ut köttet när det har ett par grader kvar då.En fråga om att slå in det i Folie, jag förstår tanken på att slå in det för att behålla vätskan. Men fortsätter det inte att tillagas där? Finns det ingen risk för att det blir "överkokt"?
Den har jag faktiskt varit inne i! Minsta systemet jag settSärbon fick köa ett litet tag för att ta sig in i Dorotea... men det är en minibutik så max åtta åt gången!
Vi gör också kantarellsås så, men vi kör faktiskt med hederlig buljongtärning i stället för fond och det blir alltid supergott. En klick svartvinbärsgele är också gott i men inget måste.Tack! Har ju allt det hemma
Mums! Vill ha middag nu bara för det!Vi gör också kantarellsås så, men vi kör faktiskt med hederlig buljongtärning i stället för fond och det blir alltid supergott. En klick svartvinbärsgele är också gott i men inget måste.
Alltså vi har inte pratat om nyårsaftonsfrukosten! Jag planerar för kokospannkaka och gör dubbel sats smet så det kan bli repris imorgon också. Eventuellt smaksätts dem med kakaosmör istället för att ha kokosolja i smeten. Julegröten fick den behandlingen (hädelse) och det blev fantastiskt!
Min mörka chokladmousse blev rinnig, men har satt sig efter ett ha stått på altanen ett tag. Ska snart göra ljus och ha på uppepå
Blir bara jag och sambon hemma i år med. Vi har beställt nyårsmiddag från ett ställe som har mycket catering och där man kunde beställa enskilda portioner. Kommer med instruktioner för att värma rätterna på bästa sätt.
Till förrätt blir det konjaksspetsad hummersoppa med räkor, krispiga juliennegrönsaker och oststång
till varmrätt helstekt oxfilé med timjanbakade cocktailtomater, lökfrästa haricots vertes, rödvinssås och potatisgratäng
Till efterrätt blir det mörk chokladtarte med hjortroncrème, rostade nötter och färska bär