Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den här hästen fungerar uppenbart inte så att andra gör det är irrelevant, och stämmer det som TS skriver så har hon inte blivit upplyst om att hästen är skadad. Nyckeln här är om köparen blir upplyst om eventuella problem och själv kan ta ställning, inte huruvida hästen är friskförklarad eller inte. Man har upplysningsplikt även om man har ett friskintyg, i synnerhet om hästen säljs pga problem, då vet man ju att allt inte är som det ska. Sedan vet vi ju inte vad som sagts, det är rena gissningar/antagande och spekulationer.
Det tror jag nog att denne kunde, men på plats har de ju knappast röntgen syn vilket bör vara nödvändigt vid en mer djupgående utredning.
*kl*
Ett fall från en vanlig hästägare (travhäst)
Hästen känns lite orytmisk - man åker till kliniken, får en behandling i en kota och ett framknä - bättre. Får en spruta till och ordination att börja träna upp igen.
Hästen känns inte så himla mycket bättre så man åker tillbaka till kliniken efter nån månad igen. Och den här gången bedömer man hästen ohalt.
HÄR - kunde jag ha bedömt att hästen inte håller för trav och sålt den som ridhäst.
MEN - jag åker till en annan klinik långt borta med löpband - aningen halt på det ben jag misstänkte - och är det lite vi pratar om. Bedövning - böjning och upp på bandet igen - hältan släckt men en annan dyker upp.
Och så fortsätter det...
Diagnos - pålagringar i alla fyra benen. "Utdömd" med rekommendation avlivning.
Tyvärr är detta inget ovanlig "fenomen" när det gäller just travare..
Och så snart en travare säljs som ridhäst skulle jag i alla fall dra öronen åt mig och jag har stora öron.
Lägg då till faktorn att travaren som inte håller på travet, dvs har uppvisat skadesymptom, nu i samma veva ska skolas om till ridhäst, dvs HELT annan belastning, träning och utrustning.
Och har den det så väljer köparen troligen en annan häst.