Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Min häst blev kollad för en vecka sen då jag misstänkte hälta på min häst och hon kom ut till gården. Först ville hon se hästen gå på volt men hästen bara rusa runt och höll på ! Då sa vettis att den hästen kan jag inte kolla om han är så vild så vi får ta ner honom lite på jorden dvs ge honom lugnande.

Förstård din vet, man kan inte ge en bedömning om hälta om hästen bara rusar om det inte handlar om en mycket kraftig hälta.

När hon hade gett honom lugnande så kunde han knappt stå på bena och då fick han en pytte pytte pytte liten dos. Vi fick släpa in han till stalle nästan och då passade hon på att kolla hans tänder medans han va loj. Efter att hon hade kollat o raspat m.m.m vilket tog ca 30 - 45 min kanske så tyckte hon att vi skulle gå ut till hagen och prova igen, ja då vakna han till och vi fick mer eller mindre jaga runt honom på volten och då visade han hälta. Hm tänkte jag, sen gjorde hon böjprov och där visade han ingen direkt hälta på rakt spår utan de va mer på böjt spår han visa det...

Vad är ingen direkt hälta? Ser inget konstigt med att hältan var tydligare på böjt spår.

Efter vi var klara så sa hon, ja han är ju halt med 1 - 2 gr hälta och bör tas in på kliniken för en rejäl undersökning.

Tycker jag var helt riktigt, hade varit väre om hon sprutade lite på kän

Nu undrar jag. Brukar en veterinär ge lugnande vid ett böjprov ??? Och kan hon ha orsaktat hans hälta ???

Oftast inte då en halt häst kan visa sig ohalt men om hästen beter sig på ett sätt som gör det omöjligt/svårt att bedöma så ja.
Vad gjorde vet mot hästen för att få dej att mistänka att vet kan ha orsakat hältan.

Va ja har hört så ska man inte ge lugnande om man ska böjprova !! I morron ska vi till Klinik för att undersöka honom, men kruxet är att han är inte halt. Så va ska jag göra nuu ???? :cry: :confused: Vettis trodde inte att han skulle hålla som ridhäst om han hade en 2 gr hälta....

Hoppas det går bra på kliniken.
Om hästen kommer funka som ridhäst eller inte beror på vad hältan beror på inte på hur halt han är.

Film finns att få se men vet inte hur man lägger upp det !!!

Kram

1111111111111

På de hästar jag varit inne på klinik med har det ofta sederats. Var inne i våras med mitt sto och hon pleggades omgående. Att de är "inte speciellt snälla" kan man ju ta men många hästar är ju värre än så. Min var t.ex. inte heller speciellt snäll att böja men det var ju inte därför hon pleggades. För det första var det för lugnet på kliniken (olämpligt med en häst som dansar runt och bockar inne på kliniken) och man hade knappast kunnat se något på longeringen om hon bara hade bockat runt med massa spänningar. En sedering tog ner henne på jorden och hon uppförde sig sedan relativt väl.

Att det är svårt att få hästen att röra sig när den är pleggad är väl en sanning med modifikation. En häst som behöver pleggas blir ju inte avtrubbad. Om man däremot pleggas i onödan kan ju hästen bli slö och lite "full".

Vi har haft många både rid- och travhästar och generellt kan jag säga att ridhästarna har pleggats vid vetbesök medan travhästarna har varit drogfria :D

Det är säkert olika på olika kliniker. Här kanske de väljer att låta bli i ställe för att ge lugnande. Eller så var det just bara i mitt fall. Det gick att böja hästen men han var ingen ängel.

Nej, självklart inte. Han har fått sulor på två hovar.

Å va bra!!!!! ATG på en klinik i anslutning av sthlms galoppbana har oxå kunskapen om att sulor är självläkande.

Tur att du inte åkte upp till SLU för då hade inte sulor ansetts som självläkande.

P.S. snart e det 101010

Om det är smärtlindrande i medicin så syns oftast inte hältan om det inte var en kraftig hälta.

Kram

Det här förstår jag inte, kan du vidareutveckla din hypotes??

Konstigt vore väl allt annat om inte smärtstlindring leder till smärtstillande.

Det tror jag även TS förstår fast det inte framkommer.

Ja, ibland är det så enkelt att få en fräsch häst. Synd bara att vi fick 4 olika medicinkurer innan =(

Det här förstår jag inte, kan du vidareutveckla din hypotes??

Konstigt vore väl allt annat om inte smärtstlindring leder till smärtstillande.

Det tror jag även TS förstår fast det inte framkommer.

Smärtstilande behöver inte ta bort hela smärtan utan göra den mindre smärtsam beroende på hur mycket den får.

Kram

Sorry det blir ingen date med 1or och 0or. Jag har mitt på det torra snarare om man lägger ihop 1+0. En riktig 10 poängare!!!
:p:love::d:o

Måste gå och sova ögonen går i X.

Du får en Puss i stället för en kram, nattinatti.

Ps så det i nu på måndag man skall hitta sin dröm partner :rofl: :rofl:Ds

Senast ändrad:

Å va bra!!!!! ATG på en klinik i anslutning av sthlms galoppbana har oxå kunskapen om att sulor är självläkande.

Tur att du inte åkte upp till SLU för då hade inte sulor ansetts som självläkande.

P.S. snart e det 101010

Fast om en häst är låghalt så är det väl självklart att man måste räta till det primära problemet, alltså låghältan?

När min förra häst började tränas hårt och bli redo för start började han få problem med traven och fick spänningar i hela kroppen. Han fungerade inte alls tillslut och veterinärerna hittade inte ett fel på hästen, men visst fasen var han fortsatt halt. Veterinärerna gav upp efter dagslånga utredningar med jämna mellanrum.
Sedan hade vi en ''kuckiliku gubbe'' uppe som gick igenom stallets hästar och han såg direkt att denna häst var låghalt bak. Vi slog på en tjock sula på vänster bak och en tyngre sko höger bak för att kompensera upp extra vikten med sulan. La om träningen för att börja bygga om kroppen nu när han fått två lika långa bakben. Efter 3 månader kom hästen till start och strulade aldrig igen efter det.

Och vi gjorde inge annat än å slog på en enligt dig självläkande sula...

Vad ska hon annars göra?? Om han är låghalt måste man ju lösa det problemet. Sen om det finns 100 lösningar för att få benen jämnlånga oberoende om det gäller att tillrättalägga den sneda kroppen igen om det beror på snedbelastning, eller en häst som är född med ett kortare ben så måste man ju behandla utifrån det.
Men sula funkar det med bevisligen på en häst som är född med ett kortare ben. Hur mycket en veterinär än sprutat och gnuggat på en sådan häst så hade ju inte benet vuxit sin extra cm så problemet förvann. Förstår inte varför du förkastar att man höjer det låga benet och vad en veterinär skulle kunna göra annat om det inte beror på snedbelastning? Du hade nog inte velat träna stenhårt med ett för kort ben.

Alla hästar behöver inte vara sneda pga att de felbelastats sneda, de finns de som föds med två olika långa ben med. Som min. Sen om hennes häst är född sån de vet inte jag. Men om den blivit ohalt nu så varför inte tro på att det funkat? Det viktiga är väl inte vad man gör utan att den blir frisk och slipper ha ont.

Senast ändrad:

Wow, fantastiskt! Så alla som är låghalta får per automatik lika långa ben om man slår på en sula? Konstigt att humanmedicinen inte fungerar lika väl, fast på människor så växer ju inte ett kortare ben ut lika bra som på hästar tydligen. Snedhet i kroppen kan man oftast träna bort, men är ngn född med olika långa ben så brukar det fortsätta vara så. :angel:

Förlåt förlåt för att ja inte har svarat er alla på era frågor !!!

Idag ska vi till Åby travklinik och hoppas att dom kan hjälpa oss va som är problemet med min lilla häst !!!!

Visst kan ni få hemsideadressen !!! www.123minsida.se/miaandersson

Där har ni bilder och filmer på honom !!!

Jag ska va där nu kl 3 och jag lovar att berätta va dom sa och har gjort !!!

:bump:

Komenterar dom inte "tokhälta" på H.B. så ska jag omskola mig till präst.

Han är halt på 3 ben, båda bak och vänster fram och han blev tyvärr utdömd !!
Så det är avlivning som gäller :cry: :cry: :cry:

Wow, fantastiskt! Så alla som är låghalta får per automatik lika långa ben om man slår på en sula? Konstigt att humanmedicinen inte fungerar lika väl, fast på människor så växer ju inte ett kortare ben ut lika bra som på hästar tydligen. Snedhet i kroppen kan man oftast träna bort, men är ngn född med olika långa ben så brukar det fortsätta vara så. :angel:

Tyvärr så föds inga med olika långa ben,, ett senare eller tidigare trauma kan däremot leda till framtida långa ben..

Jag vet eftersom jag själv varit drabbad men genom en mkt skicklig osteriopat blivit åtgärdad.

Snedhet i kroppen går absolut inte att träna bort så länge inte själva grundstenen (skelettet) är rakställt. Musklerna och senapparaturen är inte naturligt anpassade för det,, däremot så har muskler en väldigt stor förmåga att anpassa sig för grundens snedhet.

Vad var diagnosen dvs orsaken på hältan?

Jättetråkigt med din häst, av bilddagboken att döma har du inte haft honom så länge heller?
Men jag hoppas iallafall mitt i detta att du nu kan förstå en del kommentarer och reaktioner i tråden och att din hemmaveterinär inte gjort ngt som helst fel, utan snarare helt rätt i bedömningen att hästen behövde åka till klinik och diagnosticeras dvs utredas ordentligt.

Han är halt på 3 ben, båda bak och vänster fram och han blev tyvärr utdömd !!
Så det är avlivning som gäller :cry: :cry: :cry:

Jag förstår att du känner sorg och inget kan få dig att glädjas inför nästa soluppgång. Men,, se till den tid du fick dela din glädje med denna individ och framför allt,, det kommer komma en dag när du kommer finna frid i det beslut du fattat. Ingen individ ska behöva genomgå ett långvarigt lidande.

Rent spontant vill jag analysera denna hälta som en "tre stegs raket" som startade i v.b. med en secundär överbelastning till h.b. för att i 3:e skeendet p.g.a. ohållbar överbelastning i h.b. åstakomma en diagonal reaktion i v.f.

Orsaken till denna hälta får vi kanske aldrig kännedom om, däremot så har denna individ förmedlat väldigt mkt kunskap om hästens rörelse och belastnings mekanik.

Den enda tröst jag kan bidra med är att jag tycker ditt deltagande är mkt kunskapsgivande och sänder ett budskap som flera borde uppskatta dig för att ha delgivit.

Tack de va snällt att höra Coari !!!!

Ja nu återstår bara att hitta en bra trotjänare som kan ta bort min älskade lilla vän. :cry: :cry:

Och måste ske denne vecka tyvärr !!

Någon som vet nån som är bra och som finns här kring Stenungsund med omnejd ????

:cry:

Senast ändrad av en moderator:

Den enda tröst jag kan bidra med är att jag tycker ditt deltagande är mkt kunskapsgivande och sänder ett budskap som flera borde uppskatta dig för att ha delgivit.
Vars är kunskapsgivandet?

Ts: Beklagar hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 578
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka