Sv: Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *
Kram
1111111111111
Min häst blev kollad för en vecka sen då jag misstänkte hälta på min häst och hon kom ut till gården. Först ville hon se hästen gå på volt men hästen bara rusa runt och höll på ! Då sa vettis att den hästen kan jag inte kolla om han är så vild så vi får ta ner honom lite på jorden dvs ge honom lugnande.
Förstård din vet, man kan inte ge en bedömning om hälta om hästen bara rusar om det inte handlar om en mycket kraftig hälta.
När hon hade gett honom lugnande så kunde han knappt stå på bena och då fick han en pytte pytte pytte liten dos. Vi fick släpa in han till stalle nästan och då passade hon på att kolla hans tänder medans han va loj. Efter att hon hade kollat o raspat m.m.m vilket tog ca 30 - 45 min kanske så tyckte hon att vi skulle gå ut till hagen och prova igen, ja då vakna han till och vi fick mer eller mindre jaga runt honom på volten och då visade han hälta. Hm tänkte jag, sen gjorde hon böjprov och där visade han ingen direkt hälta på rakt spår utan de va mer på böjt spår han visa det...
Vad är ingen direkt hälta? Ser inget konstigt med att hältan var tydligare på böjt spår.
Efter vi var klara så sa hon, ja han är ju halt med 1 - 2 gr hälta och bör tas in på kliniken för en rejäl undersökning.
Tycker jag var helt riktigt, hade varit väre om hon sprutade lite på kän
Nu undrar jag. Brukar en veterinär ge lugnande vid ett böjprov ??? Och kan hon ha orsaktat hans hälta ???
Oftast inte då en halt häst kan visa sig ohalt men om hästen beter sig på ett sätt som gör det omöjligt/svårt att bedöma så ja.
Vad gjorde vet mot hästen för att få dej att mistänka att vet kan ha orsakat hältan.
Va ja har hört så ska man inte ge lugnande om man ska böjprova !! I morron ska vi till Klinik för att undersöka honom, men kruxet är att han är inte halt. Så va ska jag göra nuu ???? Vettis trodde inte att han skulle hålla som ridhäst om han hade en 2 gr hälta....
Hoppas det går bra på kliniken.
Om hästen kommer funka som ridhäst eller inte beror på vad hältan beror på inte på hur halt han är.
Film finns att få se men vet inte hur man lägger upp det !!!
Kram
1111111111111