Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Hur kan du ens gissa det, när vi inte har någon aning om vad hästen led av:confused:???

Men det måste väl ha ställts en diagnos om hästen är utdömd och ska avlivas? Var ser du all kunskap som förmedlats? Det har ju nästan inte framkommit någonting, eller känner du TS och hästen privat?

Jag har tittat på dom filmer som TS lagt ut.. Man behöver inte ens gissa efter stt ha tagit del av dom och sedan läst den informationen som TS i text har delgivit.

Det måste väl även du hålla med om.

Nej, det kan jag inte hålla med om. Jag är nämligen vansinnigt dålig på hältor, och jag kan absolut inte bedöma något från folks filmer som laddas upp...

Och tydligen kunde inte veterinären det på plats heller utan remiterade vidare.

Och tydligen kunde inte veterinären det på plats heller utan remiterade vidare.

Det tror jag nog att denne kunde, men på plats har de ju knappast röntgen syn vilket bör vara nödvändigt vid en mer djupgående utredning.

Jag avsåg inte att klandra. Ledsen om det tolkades så.

Det är just det vi syftar på, att det är svårt att utifrån filmerna vara säker på diagnosen, veterinären på plats bedömde det som hälta på ett ben, men det var på fler ben den var halt, det krävs bedövning, röntgen etc för att fastställa det och vad egentligen grundorsaken till hältan är, i den mån det går att fastställa utan att ha hela skadehistoriken.

Fast det är faktiskt upp till köparen att besiktiga hästen innan köp. Så säljaren kan inte lastas direkt.

Fel som säljaren vet om skall säljaren berätta, så jag tycker att allt ansvar ligger på säljaren

I det första inlägget stod det inte att säljaren visste om skadorna. Det framkom i ett senare inlägg.

Uppenbarligen har ju hästen gått igenom besiktningen vid köpet också.
Hela saken låter lite märklig faktiskt.

Hur vet köparen att säljaren visste om skadorna? I så fall måste ju säljaren berättat?

Eller så visste säljaren inte om skadorna och även den besiktigande veterinären var blind?

I det första inlägget stod det inte att säljaren visste om skadorna. Det framkom i ett senare inlägg.

Uppenbarligen har ju hästen gått igenom besiktningen vid köpet också.
Hela saken låter lite märklig faktiskt.

Hur vet köparen att säljaren visste om skadorna? I så fall måste ju säljaren berättat?

Eller så visste säljaren inte om skadorna och även den besiktigande veterinären var blind?

Det berodde väl på att ts fick reda på skadorna senare själv.

Många hästar kan klara en vanlig bes med div def som pålagringar, benbitar etc

Tolkade ts att hon fick reda på detta på kliniken!??

Som jag uppfattade så är hästen redan utredd för dessa skador om den inte är det så är ju läget annorlunda

Tycker infon är lite luddig i det stora hela, så det är svårt (för mig:p) att begripa vad som egentligen hänt.

Jag tolkade det som att de "gamla" skadorna uppmärksammades först när ts gjorde klinkundersökning: Kan givetvis ha uppfattat fel.

Först ville TS ha det till att den första hältutredanden veterinären orsakat hältan:confused:

Nu är det dessutom väldigt brottom att ta bort hästen. Redan denna veckan?

Blir inte klok på det här. Erkännes...

Först vill jag beklaga med din häst, det är aldrig lätt när ens vän blir sjuk.
Tycker inte att du bara ska ta råd här på bukefalos hur du ska göra, du vet ju inte alls vem som sitter och svarar här.. Har du ingen i din närhet som du kan fråga om råd eller få hjälp att kolla upp olika alternativ?
Fortsätt att försöka få tag på säljaren och se om du inte kan lösa detta genom en diskussion med denne.
Om det inte fungerar så bör du fundera på följande innan du går vidare i ärendet är:
- Vad kostade hästen i inköp, hur mycket har den kostat hittills i veterinärkostnader? Om du ska reklamera köpet så måste du även räkna med att det kan kosta många tusenlappar om du måste ta hjälp av en jurist eller advokat. Även om du har rättsskyddshjälp i din hemförsäkring så måste man betala en självrisk på flera tusen kronor. Det finns heller ingen garanti för att en reklamation går igenom, det beror ju helt på hur affären gick till.
Du måste dessutom fortsätta att betala stallhyra för din häst till dess att du fått till en lösning med säljaren.

- En så kallad trotjänaravlivning kostar några tusenlappar, beroende på vad din häst fick för medicin så kan den kanske gå till livsmedel och då blir det ett billigare alternativ än trotjänaravlivningen.

Jag tycker personligen inte att det är någon bra idé att bara skicka tillbaka hästen till säljaren med hästlastbil. Vad händer om säljaren inte är där och tar emot hästen? Transportören kanske då kommer tillbaka med hästen till dig igen och begär att du ska betala även för återtransporten av hästen.

Jag tycker synd om dig att du har haft sådan otur med din första häst. Om du bestämmer dig för att köpa en ny häst efter detta så rekommenderar jag att du i första hand frågar runt bland folk du känner och litar på om de vet någon bra häst till salu. Då riskerar du inte att bli lurad.

*kl*

Ett fall från en vanlig hästägare (travhäst)

Hästen känns lite orytmisk - man åker till kliniken, får en behandling i en kota och ett framknä - bättre. Får en spruta till och ordination att börja träna upp igen.
Hästen känns inte så himla mycket bättre så man åker tillbaka till kliniken efter nån månad igen. Och den här gången bedömer man hästen ohalt.

HÄR - kunde jag ha bedömt att hästen inte håller för trav och sålt den som ridhäst.

MEN - jag åker till en annan klinik långt borta med löpband - aningen halt på det ben jag misstänkte - och är det lite vi pratar om. Bedövning - böjning och upp på bandet igen - hältan släckt men en annan dyker upp.
Och så fortsätter det...

Diagnos - pålagringar i alla fyra benen. :crazy: "Utdömd" med rekommendation avlivning.

Ponera att jag hade gått på den första klinikens böjprov och sålt hästen, jag hade i det läget ingen aning om att hästen var så illa däran som hon var.

Det är jättetråkigt att TS råkat ut för detta, men från att vet. ser att det är gamla skador till att det är gamla skador som förra ägaren visste och sålde med berått mod är det en bit.

Hade du sålt hästen och påpekat att du gör den för att hästen inte känns fräsch och du bedömer att den inte håller för trav så har du uppfyllt din upplysningsplikt. Du vet eller misstänker att hästen är skadad och säljer den med förbehåll.

Hade du underlåtit dig att tala om historiken, dina misstankar och varför du sålt hästen hade du brustit i din upplysningsplikt.

Vad som egentligen häst är svårt att säga, om TS blivit upplyst eller inte vi har bara TS version.

---
OT Sedan kan jag inte begripa varför man tror att hästen ska hålla för ridning om den inte känns fräsch när man kör. Man kan möjligen sälja dem som projekt/sällskaps/promenadhäst men det är navit att tro att den kommer att funka bra i ridträning, har hästen ont när man kör är sannolikheten stor att det gör minst lika ont när man rider (kanske kättrar i skogen, tränar hoppning och/eller dresyr).

Om man vänder på det är det ju lika naivt att som köpare tro att hästen ska hålla för annat än promenadridning?

Det är ju ganska stor skillnad på att förväntas hålla för att kuta i 1.13 tempo eller lufsa runt i skogen ett par dagar i veckan.

Tror en del av problematiken ligger i att travtränare anser att de flesta har travarna som just promenadhästar. Och det är absolut inget fel i det.
Men sedan får man också betänka att en ostartad 10 åring lär ligga rejält lågt i pris (vissa skänks ju bort som sällskapshästar) och att priset är lågt av en anledning. Minskat användningsområde tex.

Här är inte problemet är inte vad man tror att hästen håller för utan en fråga om att upplysa om hästens hälsostatus. Det är inte okej att sälja en häst som fullt frisk om den inte håller för nuvarande arbete. Det råder upplysningsplikt för säljaren, man kan inte som du tycks vilja göra lägga hel skulden på köparen, underlåter sig säljaren att upplysa om kända fel är det frågan om bedrägeri och inte dolda fel även om hästen klarar sig igenom en besiktning.

Vad tränarna tror om den framtida användningen är oväsentligt och påverkar inte upplysningsplikten.

Priset styrs av tillgång och efterfrågan, och inte heller det påverkar upplysningsplikten. Du kan inte komma undan med att "den är så mycket billigare än en ridhäst så jag behöver inte tala om att den har haft upprepade kotledsinflamationer".

Senast ändrad:

KL
Håller helt med om att köparen inte ska skuldbeläggas. Det jag tycker är misstänksamt i detta är ju att hästen var halt efter endast drygt en vecka hos köparen, veterinären som kom ut till stallet för att titta på hästen trodde inte att den skulle hålla för ridning. Klinikbesöket bekräftade detta då hästen har ett flertal förslitningsskador. Är det dessutom en travhäst vi pratar om så borde väl hästen ha visat någon form av smärtbild även hos säljaren, vilket gör det väldigt svårt för mig att tro att detta ska ha förbigått obemärkt av säljaren. Har däremot säljaren upplyst köparen om att hästen är behäftad med fel och köparen trots detta valt att köpa hästen... ja då är det ju en helt annan sak.
Anser precis som Lobelia att priset inte påverkar upplysningsplikten eller att man som köpare alltid ska behöva "dra öronen åt sig" bara för att hästen är billig i pris. Jag tycker att det hör till säljarens upplysningsplikt att tala om orsaken till den låga prissättningen.
En travhäst är precis som en galoppör inte mkt värd om den inte håller för det den är ämnad för (trav resp. galopptävlande). Vilket inte behöver betyda att den inte skulle hålla för normal ridning. Fick själv en travhäst (med stor insprungen prissumma) helt gratis av ägaren då den inte längre höll för den hårda träningen, jag red den hästen i över 5 år helt utan skador eller problem.

Framgår det någonstans att TS häst är noggrannt genomgången på klinik så att de gamla skadorna diagnostiserats?

Det finns faktiskt många hästar som fungerar i lägre farter, även när det inte fungerat på banan. jag har två inhyrningar i mitt stall som är utmärkta exempel på det.

Själv säljer jag inte hästarna - men hästen jag använde som exempel var friskförklarad på klinik. Det kunde lika gärna ha varit något muskulärt som gjort att den hästen inte funkade fullt ut, svårt att veta innan röntgenkameran varit framme. Många veterinärer rekommenderar faktiskt en nedtrappning till hobbyhäst för dessa hästar.

Självklart hade jag berättat att den var behandlad under den period den behandlades om det nu varit aktuellt - men jag skulle förmodligen inte kunna säga "känns inte fräsch" eftersom den kändes jättefin tills den kom upp i tävlingstempo (jag kunde lika gärna varit dålig på att balansera och att det varit DET som var anledningen) - betänk att erfarna veterinärer tyckte den var helt ren vid böjprov på löpargång.

Någonstans tycker jag då det är köparen som måste fullgöra sin undersökningsplikt också om jag ska ersätta den eventuella köparen. Tyvärr är det ju inte många som röntgar billiga hästar.

Halvt knapplån.

tycker diskussionen blir rätt intetsägande när de bara baseras på lösa antaganden. Jag har ställt frågan till TS om hon köpt hästen sedd eller osedd och vilken typ av kontrakt de skrivit osv. Eftersom vi inget vet om köpet eller vad som sagts, så blir spekulation minst sagt - spekulation och hypotetisk.

Nu skrev jag inte att upplysningsplikten inte gällde billigare hästar.

Är man däremot spekulant på billig häst så är ju en enkel fråga varför den är så billig elelr hur?
Svaret kan då enkelt bli att den inte håller för travet.

OK då vet jag att det finns en knackighet någonstans och får se till att kolla upp hästen innnan köp.

Åtminstonde hade jag resonerat som så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 578
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka