Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Vad i hela friden är det som ska utredas? Två veterinärer har dömt ut hästen som helt oridbar inte ens ridbar i skritt i skogen.

Jag tycker ni resonerar mycket lågt, när ni skriver att TS inte älskar sin häst för att hon inte lägger ner pengar på att utreda hästen vidare. Varför i hela friden skulle hon göra det, med den diagnos som ställts, undrar jag återigen?

Tycker du ganska hårt åt TS och dennes känslor för hästen .., Senare här i tråden

Vad är det som säger att din egen häst igentligen mår bra ???

Många hästägare blundar för hur sin egen pålle mår och ser inte dess hältor och tycker hästen mår RÄTT SKAPLIGT?!?
För att man är livrädd att ta beslut och då mista sin vän och väljer hellre att blunda för hästens mående .

Skulle själv aldrig varken rida eller träna en häst som mår rätt skapligt !!!

Jag skulle själv bara rida en häst som mår bra ....

Tycker inte du ska dömma ut Ts som en icke djurvän för att hon kanske inte vill gå vidare med hästen med fler vet undersökningar .

Frågan är om du själv kan dömma ut en annan människa på det sättet när du sitter och rider en häst som mår rätt skapligt ....

Mia

Visst jag tror också TS älskar hästen det är väl därför den har varit till salu vid två tillfällen denna veckan .Har en bekant som svarade på annonsen och som varit inne på forumet kände igen hästen ifrån hemsidan.Därför tvivlar jag.

Jag håller helt med.

Och vill tillägga att om hästägaren inte ger hästen hektar efter hektar med hagar att kunna ströva fritt i (för hästen är ämnad för att vandra) och utöva sitt naturliga hästbeteende, då är hästägaren makalöst okunnig, snål och dum.

Men det är helt OK att sätta en halt och lytt häst i en hage, där den inte kan vandra för att den känner av sin kropp. DET är fint och ärbart, då är man en god hästägare.

I vilken värld då? Kan hästen inte vara häst för att kroppen stoppar den från sitt naturliga beteende ska den få somna in.

säljs den som en häst som är utdömd så kan man knappast ha synpunkter eller hur även om man kan seriöst fundera på livskvaliteten på hästen som sådan, men utöver det? vad skulle detta ha att göra med att du tycker TS ska vidareutreda den på klinik trots att den dömts ut, för att riktigt älska hästen?

Den här hästen var tydligen i så dåligt skick i första vet.besöket att TS
tydligt ville avliva den ändå tyckte vet att TS skulle ta den till klinik.
Om den här tråden handlar om"vad göra"så är mitt råd att avliva hästen
sälj den inte vidare den kan hamna var som helst i hästhandlarleden.
Och det skulle varit gjort om man har känsla för sitt djur!

Fast du.
om man ska gå enbart av TS historia i den här tråden, vilket man borde göra eftersom man inte vet ngt annat, så har även jag sagt att det nog är bäst för hästen att somna in.
det har däremot inte du. först har du skrivit att om ts älskar sin häst så ska hon ifrågasätta utdömningen och vidare utreda hästen på klinik.
nu börjar du snacka om en massa till salu annonser och drar växlar utifrån det.

hur ska du ha det? vart kommer din historia om att TS ville avliva hästen vid första vet besöket ifrån?

Sorry blev fel tidsangivelse 11-10 blev den utdömd och det var avlivning som gällde enligt TS inlägg sid 2.Hästen var till salu vid 2 tillfällen senaste dagarna
Borde den inte fått sluta sitt lidande dagarna efter klinikbesöket om den var så sjuk att vet.ansåg detta.

Det handlar väl också om prognosen. Jag lägger inte ut pengar på att behandla en häst med så kass prognos som TS häst har visat sig ha (ja, två veterinärer tycker jag faktiskt räcker för att konstatera att hästen är illa däran).

Då skickar jag dem hellre till de evigt gröna ängarna, än förlänger lidandet för dem. En häst som bara kan gå i hage och kanske på någon promenad ibland? Nä, verkligen inte.

Jag skulle inte heller hålla på och behandla en häst som är så illa däran som TS´s häst om jag inte älskade den och knappt kände den. Då hade nog den fått somnat in. Men jag har den ovanan (!) att tycka om mina djur (nästan) för mycket, så om det istället hade gällt en häst som jag kännt i många år och som jag gillar skarpt, då hade läget varit helt annat. Förmodligen hade jag lagt ner betydligt mycket mer ork, engagemang och pengar på att få den frisk mot om det varit en häst jag inte kände så väl och inte hunnit fästa mig vid.

Jag förstår om man inte vill lägga ner X tusen på en häst av lågt värde som är nyinköpt som har en dålig prognos.
Men jag förstår inte hur man kan välja att inte lägga ner engagemang och pengar på att utreda en häst som man säger sig älska.
Det kan bero på att vi har alla olika definitioner på ordet älska som det blir så struligt. Men för mig är älska ett djupt ord som man använder till dem man verkligen tycker om och som står mig närma. T.ex närma vänner, familj, i vissa fall även djur.

Frågan är ju, som jag skrev i tråden innan, hur stor ska en buffert vara?

Verkar som om vi pratar om 10-20.000:- Minst för att få hästen frisk. Och det är inte ens en garanti för att den blir frisk.

Har du den bufferten? Jag har det inte. (å andra sidan är mina försäkrade med vet vård som bör täcka det).

Sen kan det vara så att TS är rätt nere och ledsen och börjat med separationsbearbetningen, och därför kan det framstå som att TS inte bryr sig. När h*n egentligen insett fakta att hästen inte kan bli frisk till en rimlig summa, snarare än inte älskar. :)

Ja jag har den bufferten. Från början hade jag det fyrdubbla men har blivit tvungen att ta av den eftersom båda hästarna blev sjuka :( , samtidigt såklart.. Det ränner iväg snabbt med mediciner och självrisker och andra saker som försäkringar inte står för har jag märkt..

Jag vet inte hur stor buffert jag tycker andra ska ha, det är upp till en själv hur mycket man vill kunna ha om hästen blir sjuk (gud förbjude). Men iallafall kostnaden för avlivning ska finnas.

Det med sorgearbetet kan du absolut ha rätt i :).

Tycker du ganska hårt åt TS och dennes känslor för hästen .., Senare här i tråden

Vad är det som säger att din egen häst igentligen mår bra ???

Många hästägare blundar för hur sin egen pålle mår och ser inte dess hältor och tycker hästen mår RÄTT SKAPLIGT?!?
För att man är livrädd att ta beslut och då mista sin vän och väljer hellre att blunda för hästens mående .

Skulle själv aldrig varken rida eller träna en häst som mår rätt skapligt !!!

Jag skulle själv bara rida en häst som mår bra ....

Tycker inte du ska dömma ut Ts som en icke djurvän för att hon kanske inte vill gå vidare med hästen med fler vet undersökningar .

Frågan är om du själv kan dömma ut en annan människa på det sättet när du sitter och rider en häst som mår rätt skapligt ....

Mia

Men du. Det enda jag funderar över är hur man använder ordet älska.
Det är DU som för första gången tagit upp benämningen "icke djurvän". Det har jag inte skrivit någonstans. Tvärtom är det väl bra om hästen får somna in om den mår dåligt och inget kan göras.
Jag har inte dömt ut TS utan ifrågasätter hennes val av ord.
Det jag skrev om min häst var för att visa TS att alla veterinärer behöver inte ha rätt i sina diagnoser.
Mycket av allt tjaffs här verkar bero på hur man väljer att tolka ord.
Ja, min häst mår rätt skapligt just nu, med tanke på att hon varit halt men nu mår bra. MEN, blir lätt stel och jag får lägga mycket tid på att rida rätt, täcka rätt, massagera rätt, fodra rätt etc (därav skapligheten).
I ditt fall verkar skapligt stå för att hästen inte mår bra. I mitt fall så menar jag att hon mår väldigt bra trots allt som hänt. Det kan ju ha varit fel ordval eftersom du reagerade så häftigt.

Jag håller helt med.

Och vill tillägga att om hästägaren inte ger hästen hektar efter hektar med hagar att kunna ströva fritt i (för hästen är ämnad för att vandra) och utöva sitt naturliga hästbeteende, då är hästägaren makalöst okunnig, snål och dum.

Men det är helt OK att sätta en halt och lytt häst i en hage, där den inte kan vandra för att den känner av sin kropp. DET är fint och ärbart, då är man en god hästägare.

I vilken värld då? Kan hästen inte vara häst för att kroppen stoppar den från sitt naturliga beteende ska den få somna in.

Eftersom du håller med Miaa där hon svarar mig så antar jag att resten av ditt inlägg är riktat mot mig. Ärligt talat så hänger jag inte med vart du vill komma isf.. men jag kan försöka svara ändå.
Jag har ingen möjlighet att ha mina hästar strövandes fritt, menar du att jag är okunnig, snål och dum?
Menar du att jag tycker det är OK att sätta en halt och lytt häst i en hage och tycker att man är en god hästägare för det?

Nej, jag ber om ursäkt men jag förstår helt ärligt faktiskt inte ditt inlägg och om det är riktat mot mig eller inte? OM det är riktat till mig, vad vill du komma fram till? :)

Sorry blev fel tidsangivelse 11-10 blev den utdömd och det var avlivning som gällde enligt TS inlägg sid 2.Hästen var till salu vid 2 tillfällen senaste dagarna
Borde den inte fått sluta sitt lidande dagarna efter klinikbesöket om den var så sjuk att vet.ansåg detta.

svara på mina frågor istället för att komma med nya upprepningar.

veterinären dömde ut den för framtida användning i all sorts ridning och sa att den kunde fungera i hagen.

vad jag tycker om detta är orelevant, håll dig till fakta.

DarkInNIght:

hur menar du att en häst ska behandlas om den dömts att aldrig mer fungera vid ridning? är det ett bevis på hur mycket den är älskad, om man tar bort den utifrån den domen?

Senast ändrad:

Ingen vet vad det kunde kosta ,utredningen har byggts på vetrinära antaganden utan röntgen.Har sjäv fått häst utredd för hältor med röntgen
på ATG klinik kost. ca 5000:- inkl bedövn.Tyckte själv att det var värt det
då det visade sig att vet.antagande vid böjprovet inte var korrekt.

Ja just det, och vår häst kostade i injektioner 7000 kr per ben och då var inte utredningen och röntgen medräknad. Den totala kostnaden låg på 21863 kr för ett enda besök med utredning, röntgen inklusive behandling.

Med stor sannolikhet har hästen en känd skadehistorik, man bedömer det därför utsiktslöst att behandla en häst utan försäkring på hältor vilket varmbloden ofta har.

Jag skrev till Miaa och fortsatte med en fundering, som du säkert kan utläsa. Vill du ta åt dig av resten så får det stå för ditt samvete, det vet du bättre.

Jag håller helt med.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 574
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka