Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Han är verkligen jätte rastlös och vill göra något. Men vettis säger ant skrothäst i hage o promenader eller ta bort.

Så svårt :cry:

Rastösheten kan lika gärna bero på smärta. Jag känner hästar som getts samma diagnos pga förslitningar och pålagringar som din, i deras fall har veterinären tydligt sagt att ska den gå kvar som skrothäst så har den fortfarande så pass ont att den bör gå på smärtstillande resten av tillvaron.

i min värld är det inget värdigt liv för djuret, oavsett sort.
du har ju bara ägt hästen några veckor. försök att se till dess bästa, det hade jag gjort med den diagnos den getts.

Hur kan dom ge en diagnos när dom "endast" har gjort böjprov utan andra utredningar ???

Hon tyckte att fler utredningar va onödigt då hon redan såg hans problem vid böjprovet :crazy:

Hej alla hästvänner!

Kollade in den här tråden allt verkar lite konstigt och motsägelsefullt
från TS sida.Är hästen verkligen utredd och röntgad?
Går det inte att behandla,det framgår inte ???

Du kan ju åka in till en annan klinik och kräva mer utredning, om du tycker att det är motiverat. Själv hade jag nog aktat mig för att lägga mer pengar på något som inte ser särskilt ljust ut. Men det beslutet är ju till sist helt ditt eget.

Jag hade nog kollat med en annan vettis.
För att se om denna sa samma sak.

Det kan man ju göra, men det är också ett kostnadsövervägande. Nu vet jag inte om ts har hästen veterinärvårdsförsäkrad, men oavsett är det mycket pengar på en häst som blivit utdömd på flera punkter.

Att din veterinär inte rekommenderar dig att utreda hästen vidare beror med största sannolikhet på att hästen inte har en försäkring som täcker en sådan utredning och du skulle i det fallet få stå för hela kostnaden själv. Det kan bli ganska dyrt om man ska utreda med röntgen etc. Eftersom du tecknade en helt ny försäkring i samband med köpet så är det tyvärr så att den inte täcker för skador som uppstått innan försäkringen tecknades, dessutom brukar det vara sk. karenstid vid nyteckning av försäkringar.
Ett "billigare" alternativ är då att låta hästen gå på butta ett par veckor och därefter göra en återkoll för att se om tillståndet förbättrats.
Det är i slutändan bara du som kan bedömma hur mycket pengar du är villig att lägga ut på denna individ.

Med risk för att få ett lass med tomater över mig..

Men jag hade nog låtit hästen somna, inte bråkat med säljaren. Kanske hröt mig för lite försiktigt om inte säljaren skulle kunna tänka sig att betala tillbaka hela eller delar av köpesumman.
Efter detta hade jag försökt ta mig tillbaka från nedersta pinnen, försökt se om det gick att lära sig något av situationen och sedan börjat spara och eller sett mig om efter en ny kamrat.

TS, lycka till i vilket beslut du än fattar!

Min häst blev totalt utdömd av en veterinär förra året efter några minuter på löpgången.
Enl honom var det bara att slakta eftersom ett liv i hagen inte var ett värdigt hästliv. "Slakta, byt ut" sa han ordagrant.

Det gjorde jag inte, utan tog med hästen till andra veterinärer och kiropraktorer för att få andra åsikter.
Idag fungerar hästen rätt skapligt, vi kommer framåt sakta men säkert, tränar för tränare och hon har blivit tillräckligt stark för orka bära sig själv och ryttare i rätt form (låg/mellan form).

Om du tycker hästen är värd något så kan du alltid ta den till någon annan veterinär för andra utlåtande om du misstror den veterinär du anlitade. Det är inte säkert att en veterinär kan allt.

Säljaren säger bara: Köpt är köpt och inga pengar eller häst tillbaka...

Har haft 2 veterinärer på honom och båda säger samma sak..
Nej försäkringen täcker inte pgr av dåld skada...

Jag vill inte kasta ut en massa onödiga veterinärkostnader då de kommer att kosta över 20.000:- på klinik o de kan ja få ny häst för.

Han kunde gå på butta, men vilket inte skulle hjälpa sa vettis pgr av hans förslitningar och hältor på 3 ben

Fattar jag dig rätt att ingen veterinär du anlitat har undersökt hästen på klinik utan du har fått utdömningen via vanlig vet koll på hemmaplan, utan röntken osv?

det är ingen dold skada om hästen har pålagringar, då har de funnits där länge, och säljaren kan hållas ansvarig. men ni har inte skrivit kontrakt, och då har du inget att sätta emot.

jag vill inte strö salt i dina sår men du borde verkligen ha tänkt efter innan du köper en 6000 kr häst, utan köpekontrakt, och utan försäkring osv. Hur tänkte du?

Antagligen tänkte hon samma sak som väldigt många andra? Hon hittade en häst som hon föll för, den höll inte för travet men skulle bli en fin ridhäst enligt säljaren. Att hästen sedan är sönderkörd redan vid så unga år misstänkte nog inte köparen och det framkom inte heller vid besiktningen.

Kontraktet är inte hela världen utan om säljaren kände till skadorna och ljög, om säljaren är privatperson eller näringsidkare och vilken lag som isf gäller. Oavsett om man har kontrakt eller ej så gäller inte "i befintligt skick" och man får inte ljuga om kända fel då det är bedrägligt förfarande.

Nu är själva värdet på hästen inte speciellt högt i pengar sett även om det säkert är det emotionellt för TS. Tyvärr så är det nog bäst både för TS och hästen att låta den somna in istället för att försöka driva det vidare, då det troligen kommer att kosta betydligt mer än det smakar och i slutändan så är det ändå TS och hästen som blir lidande.

Alla har varit nybörjare nån gång och många hittar sin första kärlek i en fd travare och det har gått bra, för andra har det slutat i bittra tårar. Det är alltid lätt att vara efterklok. :(

Vilken förklaring har vettis till att hästen lägger all belastning på det dåliga
vänster fram?Borde det inte vara inte vara höger fram?Som den inte har ont i.

Som det står här så har JAG varit PÅ klinik plus haft hemmabesök av veterinär.

Veterinär 1: Kom hem till gården för tänderna skulle fixas plus vacc och sen kolla om han va halt då han kändes halt vid ridning och ville inte jobba. Hon sa att han va halt på Vänster bakben och höger fram. Ville att vi skulle åka te Klinik för en undersökning. Hon trodde inte att han skulle hålla för ridning i fortsättningen då han hade mellan 2 - 3 ggr hälta.... på böjprov och longering EJ PÅ RAKT SPÅR

Veterinär 2: ÅKER till klinik för att se va dom säger och dom gör då böjprov och longering på böjt spår. Hästen visar tydlig hälta på 3 ben vid båda proven och säger att detta är ingen häst att satsa på då han visar tydlig hälta och har ont och sen har dessutom gammla skador efter sin karriär som travhäst på bana. VILKET SÄLJAREN LJÖG OM FÖR OSS.

Veterinär 3: Hästen gick igenom besiktning på gården hemma hos säljaren och då kan man undra va det är för en veterinär som kollade hästen där. Men det är tydligen en veterinär som gör svarta jobb för den människan där nere va vi har fått uppgifter ifrån. :crazy:

Men visst alla gör vi väl något misstag ibland ELLER ????? Sen skriver sällan travfolk "kontrakt" på sina försäljningar..... :crazy: Det har jag tagit reda på via kontakter och nu får vi se om ja ska skaffa en ny häst.... Just nu ska jag bara försöka få min vän att slippa lida och det är tufft nog att ta bort en häst som man verkligen älskar över allt annat och verkligen betyder något för en. :cry:

Han belastar sitt vänstra framben va dom sa !! Vi fick tyvärr inte så mkt klarhet i det hela

Var inte så snabb att lasta veterinären, hästen kan ha fått smärtstillande och vilat en period.

Hästen har redan gått på smärtstillande och utan resultat !!!

Nu har du ju försökt få igång hästen, vilket givetvis ökar smärtbilden. Att vila en häst frisk och sedan ge den smärtstillande vid tillfället ger ofta en bra effekt kortvarigt (t ex över en besiktning eller provridning).

Som Lovisaleonora_ skriver, det var inte för att få hästen frisk utan för att få den symptomfri, det finns de som använder oetiska metoder för att få hästen tillfälligt symptomfri, det kan vara svårt att genomskåda för en veterinär. Fler och fler tar blodprov i samband med besiktning för att kunna påvisa detta vid tvist.

Veterinär 3: Hästen gick igenom besiktning på gården hemma hos säljaren

Har du sett protokollet alt talat med veterinären eller är detta hörsägen? Om du själv har beställt och betalat besiktningen och äger protokollet borde du kunna använda det för att ifrågasätta veterinären ifråga. Om det är säljarens ord du har på denna besiktning så tror jag iallafall att den aldrig gjordes.

På din beskrivning låter det som att kliniken känner till hästen sedan tidigare, antingen genom att de själva behandlat (vilket de har tystnadsplikt om) eller också därför att de privat umgås i "samma kretsar" som säljaren. Annars tycker jag att det låter konstigt att de så bergsäkert kan uttala sig som det låter här. Kvalificerat gissande OK men det finns ju ingen som säkert kan veta vad det handlar om utan röntgen/ultraljud eller kännedom om hästens tidigare historia.

Mig skulle det inte förvåna om det finns en känd skadehistorik sedan tidigare. Det är ju just för att slippa betala för att överta någon annans problem som man måste kolla upp noggrant själv. Det går säkert att bevisa om skadorna uppstått redan hos säljaren men för att därefter fortfarande gå vinnande måste du dessutom kunna bevisa att du undersökt hästen tillräckligt noggrant.

Jättetråkigt är det ju hur som helst, det är verkligen inte roligt med folk som vill tjäna pengar på en häst de egentligen borde ta bort. Huruvida den har ont eller ej av att gå i hage borde gå att ta reda på genom att en tid ge den smärtstillande och sedan ta bort medicinen och se om den beter sig annorlunda. Men det finns egentligen inget som säger att du måste fortsätta punga ut pengar på en häst som ändå inte kommer att bli bra - man får faktiskt ta bort hästar med kronisk smärta (och bör!) utan att man gjort något fel! Du har ju ändå gett hästen en chans och förmodligen en sista trevlig tid i livet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 575
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka