Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Toktjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 175
  • Visningar Visningar 20 305
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

*kl*

Intressant just detta med belastningar, hur vi belastar våra hästar när vi använder dem.
Jag snubblade över ett par examensarbeten från veterinärprogrammet som tar upp hur hästarna belastas.
Lättridningens påverkan på hästens rörelsemönster i trav
Jämförelse av vertikala krafter mellan hov och underlag vid nedsittning och lättridning i trav hos häst

I dessa arbeten står det klart att man genom ridning ökar belastningen på hästarnas framben. I det sista arbetet hittar man en skillnad på hur hästen belastas beroende på i vilket läge hästen har sitt huvud och hals.
Hästarna i studierna höll grand prix nivå, likaså ryttarna. Undrar hur stora skillnader man skulle hitta om man mätte samma saker på ett ekipage med en obalanserad gärna lite för tung ryttare?

Många travare är ju slitna i sina framben när de kommer från banan, en felaktig ridning kommer gör ju att de kommer att belastas mer än vad som egentligen är nödvändigt!
Sitter slitaget på "rätt" ställe för den typ av ridning som man sysslar med så kan det fungera, men jag håller med mackan, man spelar med höga odds.

I praktiken säljs hästar med skadehistorik som friska, och en hel del skador även om de är under kontroll/ till synes läkta blossar upp om man inte passar sig. Travare är inte idealiska som ridhästar även när de är friska, de är inte avlade på det, det blir inte bättre av att många dessutom inte är helt fräscha när de säljs för en billig penning till folk som kanske har ont om pengar eller vill ha en billig första häst. Behovet att hitta en billig häst faller sällan samman med stora kunskaper, förmåga att välja ut en frisk häst och sedan lyckas träna upp den till ridhäst.

I praktiken säljs hästar med skadehistorik som friska, och en hel del skador även om de är under kontroll/ till synes läkta blossar upp om man inte passar sig. Travare är inte idealiska som ridhästar även när de är friska, de är inte avlade på det, det blir inte bättre av att många dessutom inte är helt fräscha när de säljs för en billig penning till folk som kanske har ont om pengar eller vill ha en billig första häst. Behovet att hitta en billig häst faller sällan samman med stora kunskaper, förmåga att välja ut en frisk häst och sedan lyckas träna upp den till ridhäst.

Jag måste säga att mina bekanta faktiskt i ungefär samma frekvens köpt ridhästar av halvblodstyp och sportponnyer som fått liknande problem.

Jag tror däremot att det är fler av de hästarna som inte lever längre pga att det inte gått att lindra deras symptom så pass att de fungerar.

Jag måste säga att mina bekanta faktiskt i ungefär samma frekvens köpt ridhästar av halvblodstyp och sportponnyer som fått liknande problem.

Jag tror däremot att det är fler av de hästarna som inte lever längre pga att det inte gått att lindra deras symptom så pass att de fungerar.

Vad en enskild person upplever är ganska irrelevant utan det är hur det fungerar i stort, sedan frågar jag mig vilka problem du syftar på då jag då inte nämnt några specifika.

Vad som också var intressant var väl den olika vinklingen de som skrivit rapporten hade.
Den ena underströk att ryttaren inverkade mest på diagonala bakbenet vid lättridning och den andra pratade framben... Sedan kanske föga det förvånande resultatet att ryttarnas egen snedhet belastar så att hästen blir osymetrisk vid samling, och då var det ändå mycket duktiga ryttare.

Därav kanske standard tipset från veterinärer vid kotledsinflammationer rid på långa tyglar på rakt spår?

Och att distanshästar går i sin distanshäst form.

Senast ändrad:

Jag tror det finns ytterligare en parameter när det gäller travare från banan som säljs som ridhästar. Och det är att många (inte alla) travtränare har dålig insikt i vad en ridtravare egentligen har för sig.

Många travtränare tänker ju "köper man en travare så vill man ju bara lulla i skogen, vill man träna och tävla köper man ju en ridhäst". Medan många som köper en travare faktiskt vill kunna rida lite mer, kanske hoppa, träna för någon tränare - kort sagt som vilken hobbyridhäst som helst.

Och då uppstår ju genast problem om hästen säljs som "lulla i skogen" = ridhäst i travtränarens tro, och köparen tror att de köper en häst som håller för ridning = normal träning på hobbynivå.

Nu är jag ingen hejare på fysik, men när du påpekar att man genom ridning ökar belastningen på hästens framben, så måste man sätta denna studie i relation med att en travhäst i full fart har ett till två tons tryck i varje steg. En hopphäst i de högre klasserna har motsvarande åtta tons belastning på det framben som sätts i underlaget först.
Med detta vill jag bara säga att påverkan i vanlig trav under lättridning omöjligt kan mäta sig med den belastning en travhäst utsätts för när den tränas/tävlas i högt tempo.

Det där håller jag med om och det är väl ett generellt problem. Säljare och köpare har helt olika åsikter om vad t.ex. lättare träning innebär. För A kanske det betyder något enklare dressyrpass i månaden för tränare medans det för B betyder hoppträning en dag i veckan.
Men det är ju också ett ansvar hos säljaren att välja att inte sälja hästen till någon som man inte känner att man har samma verklighetsuppfattning som. Nu vet jag att verkligheten inte ser ut så.. men tänk vad bra alla hästar skulle få det om säljarna prioriterade hästen framför en snabb affär.
Man läser allt för ofta annonser där det står till exempel "Hästen har hovbroskförbening men har inga problem av detta och kan ridas som vanligt". Om denna säljare inte är mån om vart den hästen hamnar så kommer hovbroskförbeningen göra sig ihågkommen väldigt snabbt om hästen inte hamnar i rätt händer.

Nu är jag ingen hejare på fysik, men när du påpekar att man genom ridning ökar belastningen på hästens framben, så måste man sätta denna studie i relation med att en travhäst i full fart har ett till två tons tryck i varje steg. En hopphäst i de högre klasserna har motsvarande åtta tons belastning på det framben som sätts i underlaget först.
Med detta vill jag bara säga att påverkan i vanlig trav under lättridning omöjligt kan mäta sig med den belastning en travhäst utsätts för när den tränas/tävlas i högt tempo.

Hur kan du dra den slutsatsen utifrån informationen här? Har du någon siffra på belastningen på en ridhästs framben, gärna inner när man travar på en volt?

Nä men jag hade hoppats att någon fysikkunnig kunde räkna om det från studien ovan, i den studien har de angett kraften i Newton/kg.
Det är ingen slutsats, jag har bara svårt att tänka mig att så skulle vara fallet, men jag väntar ivrigt på att bli överbevisad. Du kanske har någon siffra på det?

Saxat från SLU:s hemsida under rubriken frågor och svar:

”Den vertikala kraften har sitt maximum när hästens ben är lodrätt och är för en 600 kg tung häst som rör sig i 350 m/min ungefär 800 kg bak och 850 kg fram. Den horisontella kraften delas upp i en uppbromsningsfas, från isättning av hoven tills benet är lodrätt och i en påskjutsfas från att benet är lodrätt tills hoven lyfter från marken. Samma häst som ovan har en maximal kraft i uppbromsningen på ca 100 kg fram och 80 kg bak. Motsvarande siffror för påskjutsfasen är 50 kg fram och 70 kg bak. Dessa krafter är starkt kopplade till hastigheten så att om farten ökar så ökar också kraften. Samma häst som tidigare tar ca 1,5 till 2 steg per sekund i både trav och galopp. Denna frekvens ökar också med hastigheten, upp till 2,5 steg per sekund. Det vill säga att 2 gånger på 1 sekund skall hästen hinna klara belastningarna ovan inklusive att från att hoven är i marken, dvs nollhastighet hinna accelerera hoven till nästan dubbla grundhastigheten och bromsa upp den till nollhastighet igen.
Lars Roepstorff, SLU”

Jag hittade också det där men det säker inget definitivt om trycket utan kraften hästen använder, det korrekta är rimligen att beräkna tryck per ytenhet, en större häst har per automatik större kraft/belastning men den har förhoppningsvis också fysiken att hantera kraften. Vilken yta man ska mäta på är väl diskutabelt, enklast är det att gå på hovens yta men det beror ju också på vad man vill ha fram.

I min värd kan man inte göra någon slags beräkning/jämförelse om man inte mäter samma sak, 6-tons belastning är mycket mer för en häst med små hovar och små ledytor/smala ben än för en kraftigare dito.

Senast ändrad:

Nu är det en väldig massa år sedan jag satt i skolbänken.. Men detta borde vara jämförbart med om du kör bil och krockar med ett berg. I 30 km/h i timmen så lär du ju undkomma med lättare eller inga skador, men om du dammar in i berget i säg 80 km/h... dvs en häst som i lugnt tempo får trava runt på en volt borde i praktiken inte belasta sina ben i samma utsträckning som en travare som springer i 1.20 tempo (dvs 1000 på 80 sekunder).
Jag var inte ute efter att starta någon invecklad fysikdiskussion, ville bara påskina att jag inte tycker att ovanstående studie går att använda som argument mot att en travare skulle belastas hårdare vid ridning.

*delvis knapplån*

Om jag inte missminner mig lägger hästen i naturligt, fritt tillstånd 70 % av sin kroppsvikt på framdelen. Lägger man på en ryttares vikt och fortfarande lägger 70 % av vikten fram, blir det ju faktiskt en hel del extravikt på framdelen, i förhållande till när man kör.

Å andra sidan lägger ju hastigheten (snabbjobb etc) ett extra slitmoment på hästens hela kropp, så frågan är var gränsen går?

Och du kan inte använda den till mostasen heller, dessutom spelar det stor roll vad man gör och hur länge man gör det. Trav sliter på hästarna men det finns det annat som gör, och är hästen redan skadad så...

vikten på framdelen är 60% och 40 på bakdelen. sen lägger man till ryttaren och då ökar vikten på framdelen upp mot nära 70 enligt forskningen.

KL
när det gäller belastning så visst är det skillnad på högfart sporter som trav och galopp och ridning.
enligt min veterinär så kan nedtrampet på det framben som sätts i på en galopphäst i löp, räknas likvärdigt med nedtrampet efter att hoppa ett 1.60 hinder. I den jämförelsen förstår man varför man ofta gör bedömningen beroende på skada givetvis, att en galoppis håller utmärkt för lätta klasser som ridhäst, men inte för att löpa vidare på banan.....

så nog stämmer diskussionen ang. att det är skillnad på belastning.
sen måste man ju som jag varit inne på, ta hänsyn till en massa massa övriga variabler, för att det ska stämma också. så riktigt så enkelt som att bara mäta belastning i sig, är det absolut inte, långt därifrån. Tror det är där det ofta blir fel.

Givetvis kan man inte bara se på belastningen eller säga rakt av att alla hästar kan bli friska och krya från sina skador, jag håller med om att det är betydligt mer komplext än så.

KL
Jag är helt på det klara med att ändra inriktning på även en till synes frisk häst också kan medföra att skador uppkommer. Till exempel, man köper en häst med hoppstam som aldrig hopptränats tidigare, stammen i sig borgar inte för att denna häst håller för hoppning. Stammen talar kanske för att där finns en kapacitet, men med felaktig träning så står man där 3-4 månader senare med en trasig häst och undrar vad som gick snett.

Viktigt att ha i åtanke är att ingen kropp mår bra av ensidigt arbete/belastning. En nyckel till en sund, stark och hållbar individ är Variation.
Strävan efter att få en bra hopphäst är inte att hoppa 200 språng och en dressyrhäst blir inte en stjärna genom att dagligen tvingas snurra runt på en volt inne i ett ridhus.

Alla hästar, som ej lider av skador som hindrar dem från att utföra en viss uppgift, stärks av stor variation i träningen. Dvs det kan vara bra att ibland som omväxling rida en travare, en dressyrhäst mår bra av att ibland få hoppa ett litet skutt och generellt anser jag att alla hästar mår bra av att markarbetas utan ryttare samt att få ridas rakt fram i en ärlig form och framåtbjudning ute i skog och mark..

Lägger man då till ovanstående med en stor skopa lyhördhet så kan man kanske även få en häst med skadehistorik att bli en hållbar individ.

Hej alla igen !!

Har ej varit hemma så ja har ej kunnat svara på era frågor,

Tack för alla svar ni givit mig och alla tips och råd osv.

Jag var till kliken med honom och där sa dom att han är halt på 3 ben och har allt från slitna knän till hältor som troligtvis satt vid knäna, dom böjde honom flera ggr.

Jag åkte där ifrån med en utdömd häst mer eller mindre, MEN vettis tyckte han skulle gå på butta ett par veckor för senare återbesök men hon trodde inte att han skulle bli fri i alla fall så de va mitt val, eller ha honom som sällskapshäst som skrotar i hagen och ut o gå med han men inge annat fick göras.

Det kom fram att hästen "har" gammla skador som säljaren vet om, men hon vill inte erkänna detta utan lägger all skuld på mig.

Jag vet inte va ja ska göra och hur ja ska göra med hästen över huvudtaget.
Hästen kostade mig 6000:- och jag köpte honom av en privat travtränare som tränar och tävlar själv.

Han är en pigg och frisk häst för övrigt sa vettis och gav oss massa beröm, men ja är både lessen och arg och vill helst inte ta bort honom heller och veterinären sa att han håller som en skrothäst. :cry: :crazy: :cry: :crazy:

Sen lägger han tydligen all belastning på vänster fram sa vettis bla så de är båda bak och vänster fram

Dvs Travfolk skriver aldrig köpekontrakt !!! Så vi har mer eller mindre bara ett kvitto

Vettis trodde inte att han skulle hålla som skritthäst heller.... tyvärr

Hur fan kan han ha så mkt förslitningar när han endast är tränad och ej tävlad ????? Hur hårt har dom kört med han igentligen ????????

Senast ändrad av en moderator:

Men det är ju DÄRFÖR han är tränad och inte startad, han har inte varit fräsch nog att starta kan man misstänka.

Trist med hästen, men det låter ju som det bästa att låta honom somna in om det är så omfattande.

Jättetråkigt om det är så att du blivit lurad, men du har inget val, det är självklart vettigare även för hästen att få avsluta sina dagar om den inte ens håller till skrittpromenader - då är den väldigt dålig och har ont.

Hur du väljer att gå vidare ang. köpet eller inte kan jag inte råda, men för 6000 tror jag inte du har så mycket att vinna ekonomiskt på att processa det osv, det kommer kosta mer än du betalat för hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 171
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
717
Senast: ylvali2
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte... 2
Svar
28
· Visningar
2 985
Senast: Lutten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Räcker garnet?
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Bojkott av butiker

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna