Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Den här historien verkar konstig.
Först halt vä bak och hö fram.
Sen båda bak och vä fram.
Därefter gamla skador någonstans.
Har klinik sagt var och vad dom gamla skadorna är?
Dom måste ju veta när dom påstår det!
Vet man att hästen är besiktigad "svart" står vettisens namn på intyget.
PÅ HONOM!!!!!!!!
TS säger att det heller inte blev klarhet i det hela efter klinikbesöket.
VADÅ?? trodde det var utrett.

En seriö veterinär säger "stopp det lönar sig inte att utreda mer" när h*n inser att hästen är ordentligt skadad och inte kommer att bli frisk". Jag är övertygad om att de gjort en grundligare undersöknign om kunden velat, de ville säker bara bespara henne utgifter som inte täcks av försäkringen. Det är inte billigt att röntga alla benen och det kanske inte stoppat där.

Jag är helt på Lobelias linje, jag tror det är omsorg om slutfakturan som har stoppat vidare utredning. Annars har jag inga som helst problem att åka in och slå några plåtar om jag har funderingar på något på en häst. Det är bara att boka tid och hoppa in i röntgenlådan.

Just nu ska jag bara försöka få min vän att slippa lida och det är tufft nog att ta bort en häst som man verkligen älskar över allt annat och verkligen betyder något för en. :cry:

Är det hästen i tråden du skriver att du älskar över allt annat?
Varför använda så starka begrepp så lättvindligt när det uppenbarligen inte är sant?

Ursäkta, men jag stör mig på folk som älskar hit och ögonsten dit, men om "älsklingen" blir sjuk eller börjar kosta pengar, då är inte "älsklingen" värd så mycket längre.

Jo den kärleken räckte inte långt.Skaffar man djur ingår ett ansvar mot djuret som sträcker sig längre än till inköp och sen prat.Djur innebär omkostnader och kunnskap för deras välbefinnande.Djuret har inte valt just "dej" det är tvärtom.

Men dte är skillnad på att älska och ha råd, och älska och inte ha råd.
Någonstans tar allas pengar slut. Vissa har mindre pengar än andra, utan att för den skull älska sitt djur mindre.

Helt rätt! Men man vet när man köper en häst att vetrinärbehandling som regel är dyrt.

Men dte är skillnad på att älska och ha råd, och älska och inte ha råd.
Någonstans tar allas pengar slut. Vissa har mindre pengar än andra, utan att för den skull älska sitt djur mindre.

Det är klart det är skillnad på att älska och ha råd.
Älska har inte med pengar att göra. Men man bör iallafall ha en buffert med sig om man skaffar djur, eller iallafall har pengar redo för slaktavgiften.

När folk strör djupa kärleksbedyrelser runt omkring sig, och sedan strunta i djuret när det blir sjuk eller kostar pengar, det säger mig att innebörden i orden inte betyder så mycket.
De "älskar" djuret så länge allt går framåt, men vid motgång är inte hästen värd ett skit längre. Alltså älskade de inte djuret i ordets rätta betydelse.

Det handlar väl också om prognosen. Jag lägger inte ut pengar på att behandla en häst med så kass prognos som TS häst har visat sig ha (ja, två veterinärer tycker jag faktiskt räcker för att konstatera att hästen är illa däran).

Då skickar jag dem hellre till de evigt gröna ängarna, än förlänger lidandet för dem. En häst som bara kan gå i hage och kanske på någon promenad ibland? Nä, verkligen inte.

:confused:[ TS :Jag vill inte kasta ut en massa onödiga veterinärkostnader då de kommer att kosta över 20.000:- på klinik o de kan ja få ny häst för"

En liten undring???
Kan man "älska" nya hästen lika förutsättningslöst för 20,000:- ?
Hade det kanske räckt med 10,000:-för att få den här frisk?
Det får vi inte veta ej heller vad som händer med den här hästen.
Tydligen finns det ekonomi till ny "ögonsten" men inte till hel
utredning av den här??????

En sak är säker, det hade kostat långt mer än 10.000 att få hästen frisk.

Vi pratar nog om belopp på 20-100.000, bara att undersöka 3 ben fullt ut med röntgen, böjprov och bedövningar och du har troligen överskridit 10.000, redan innan du börjat behandla Ibland tvingas man att visa sin kärlek genom att låta sin vän somna in.

Lägger ner denna tråd då folk hela tiden hoppar o stampar på en hela tiden !!

Moderatorn får gärna stänga ner denna tråd med omedelbar verkan.... :mad: :mad:

Helt rätt! Men man vet när man köper en häst att vetrinärbehandling som regel är dyrt.

Jag kan förstå om TS inte har råd att få hästen frisk, eftersom det är en dyr skada. Hade det varit frågan om 5000:- och sen hade hästen med säkerhet kunnat bli frisk och inte lida?... inga problem... Men nu när hästen kanske inte blir frisk är det en annan sak

TS buffert kanske inte alls låg på över 10.000:-
Sen har jag inte läst (men har inte läst Allt) om TS inte haft hästen försäkrad?

/sammet, som lagt ut mer än 5000:- för skador, utan att försäkringen täckt det, vid mer än ett tillfälle.

Det är klart det är skillnad på att älska och ha råd.
Älska har inte med pengar att göra. Men man bör iallafall ha en buffert med sig om man skaffar djur, eller iallafall har pengar redo för slaktavgiften.

När folk strör djupa kärleksbedyrelser runt omkring sig, och sedan strunta i djuret när det blir sjuk eller kostar pengar, det säger mig att innebörden i orden inte betyder så mycket.
De "älskar" djuret så länge allt går framåt, men vid motgång är inte hästen värd ett skit längre. Alltså älskade de inte djuret i ordets rätta betydelse.

Frågan är ju, som jag skrev i tråden innan, hur stor ska en buffert vara?

Verkar som om vi pratar om 10-20.000:- Minst för att få hästen frisk. Och det är inte ens en garanti för att den blir frisk.

Har du den bufferten? Jag har det inte. (å andra sidan är mina försäkrade med vet vård som bör täcka det).

Sen kan det vara så att TS är rätt nere och ledsen och börjat med separationsbearbetningen, och därför kan det framstå som att TS inte bryr sig. När h*n egentligen insett fakta att hästen inte kan bli frisk till en rimlig summa, snarare än inte älskar. :)

Ingen vet vad det kunde kosta ,utredningen har byggts på vetrinära antaganden utan röntgen.Har sjäv fått häst utredd för hältor med röntgen
på ATG klinik kost. ca 5000:- inkl bedövn.Tyckte själv att det var värt det
då det visade sig att vet.antagande vid böjprovet inte var korrekt.

Ingen vet vad det kunde kosta ,utredningen har byggts på vetrinära antaganden utan röntgen.Har sjäv fått häst utredd för hältor med röntgen
på ATG klinik kost. ca 5000:- inkl bedövn.Tyckte själv att det var värt det
då det visade sig att vet.antagande vid böjprovet inte var korrekt.

Hur många ben rörde sig om? vi har en häst som är halt på 3 ben och troligen har fler skador.

Men utifrån vad som sagts här, och det får vi väl förutsätta är sant? så GÅR det inte att få hästen frisk. Ingen veterinär dömer en häst till hagliv som oanvändbar om det finns behandling.

Att lägga 25 000 kr på att behandla en häst som ändå inte går att få bra - vad är vitsen med det?

Håller med!
Att lägga ut tusentals kronor som ändå inte gör hästen användbar, är helt enkelt storhetsvansinne om man inte är släkt med "joakim von anka" . Hästen lider inte av att få somna in. Det är bara "vi" (ägaren)som lider och sörjer.
Ett stort och viktigt beslut pga många tråkiga omständigheter gör det inte lättare.
Men om man måste ta det beslutet som är bäst ur ekonomisk synvinkel, så innebär det inte att man inte älskar sin häst, utan alltid kommer att ha en plats i hjärtat för den.
Hur man än vrider och vänder på det hela så måste man vara
realist(tråkigt ord..). Man lär sig av misstagen och måste fortsätta se framåt för att fungera skälv i livet, och lämna det tråkiga bakom sig.
:) Lycka till i framtiden!

Hältutredning runt om.
Allt prat om gamla skador och ev.nya skador är ändå gissningar.
TS påstår att klinik upplyst om gamla skador så svåra att hästen dömts
ut och bör avlivas detta kan inte vara möjligt då gammal historik är belagd
med tystnadsplikt , har detta ändå gjorts har kliniken i fråga begått ett
fel.Märklig historia tycker jag.

För för 7 år sedan så hade jag en första undersökning på min spatt häst, röntgen på 1 ben, böjprov och behandling gick på 3-4 tusen, jag får säga att din undersökning måste vara ett fynd med tanke på att priserna på mycket annat har ökat med 30-100% och det är en långt mer omfattande undersökning som ska till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 575
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka