Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Varför blev han utdömd?? Gick det inte att åtgärda?

Beklagar :(

Rent spontant vill jag analysera denna hälta som en "tre stegs raket" som startade i v.b. med en secundär överbelastning till h.b. för att i 3:e skeendet p.g.a. ohållbar överbelastning i h.b. åstakomma en diagonal reaktion i v.f.

Hur kan du ens gissa det, när vi inte har någon aning om vad hästen led av:confused:???

Orsaken till denna hälta får vi kanske aldrig kännedom om, däremot så har denna individ förmedlat väldigt mkt kunskap om hästens rörelse och belastnings mekanik.

Men det måste väl ha ställts en diagnos om hästen är utdömd och ska avlivas? Var ser du all kunskap som förmedlats? Det har ju nästan inte framkommit någonting, eller känner du TS och hästen privat?

Hästen är utsliten i alla knän, plus att hältorna sitter vid knäna påstod dom, han har gammla skador som tyvärr inte går att utreda då han aldrig kommer att bli bra igen...

Ja ska va gla om han kan skrota som sällskapshäst, men har tyvärr ingen plats för honom och han vill inte bara gå i en hage o skrota heller... :cry:

Va det är för gammla skador vill inte förra ägaren berätta så vi står helt maktlösa och jag fick veta det igår på klinik att han hade det utan att jag äns visste om det:mad:

Beklagar verkligen att det slutade så här, men vilken tur att du inte avbokade kliniktiden utan fick det utrett ordentligt även om resultatet var värsta tänkbara. :(

Fast det är faktiskt upp till köparen att besiktiga hästen innan köp. Så säljaren kan inte lastas direkt.

Tyvärr så föds inga med olika långa ben,, ett senare eller tidigare trauma kan däremot leda till framtida långa ben..

Jag vet eftersom jag själv varit drabbad men genom en mkt skicklig osteriopat blivit åtgärdad.

Snedhet i kroppen går absolut inte att träna bort så länge inte själva grundstenen (skelettet) är rakställt. Musklerna och senapparaturen är inte naturligt anpassade för det,, däremot så har muskler en väldigt stor förmåga att anpassa sig för grundens snedhet.
Du kanske ska ta en faktacheck innan du uttalar dig så tvärsäkert? Googlar man lite så hittar man en hel del på nätet.
Många människor har olika långa ben sk. benlängdsskillnad. Det finns två olika kategorier av benlängdsskillnad. Den ena kallas för anatomisk benlängdsskillnad. Då har personen olika långa ben, alltså en äkta benlängdsskillnad.
...
Den andra kallas funktionell benlängdsskillnad och då ser det endast ut som att personen har olika långa ben så kallad falsk benlängdsskillnad. Det är mycket viktigt att skilja det här två benlängdsskillnader åt då behandlingen skiljer sig mycket.
...
Anatomisk benlängdsskillnad kan i sin tur delas upp i medfödd benlängdsskillnad och förvärvad benlängdsskillnad.

Medfödd benlängdsskillnad är som det heter medfödd.

Förvärvad benlängdsskillnad innebär att personen är född med lika långa ben men av någon anledning har det ena benets underben eller lårben blivit längre eller kortare. Vanlig orsak till detta är fraktur på något av benen.
...
Funktionell benlängdsskillnad är som jag tidigare skrev ingen äkta benlängdsskillnad utan orsaken till att man har olika långa ben sitter vanligtvis i ryggen eller bäckenet. Det kan vara spända muskler eller en så kallad låsning som gör att ena benet dras upp så att det ser ut som om det är en benlängdsskillnad. Om man ligger på rygg ser det ena benet kortare ut.
:idea:

Hästen vaaaar besiktad inan jag köpte den, men kunde inte närvara pgr av att ja kan inte sitta o åka te skåne flera vändor....

Måste man få påhopp för det :mad: :mad:

Visst, men om det är stora fel på hästen (vilket det verkade vara i detta fall) så borde de generellt ha uppmärksammats på en besiktning?

Hästen köptes tydligen den 24/9 så skadorna måste ha varit oläkta och setts på en besiktning.

Senast ändrad:

Tycker absolut att du ska reklamera hästen!
Den hade, enligt veterinärer på klinik, gamla skador och du har ju bara haft den en väldigt kort tid. Nej, på säljaren bara!

A

Försöker prata med säljaren, men dom svarar varken i telefon eller per mail och min veterinär tyckte att ja skulle skicka hästen på en sådan här Lastbilstransport ner till dom så får dom ta emot hästen oavsett, eller så hade ja rätten att avliva den.

Så jag står i val och kval om va ja ska göra och vettis sa att han även kunde hålla som sällskapshäst om jag ville det :crazy: men jag kan inte ha en häst som bara står och som inget kan göra med den.

Hur skulle ni ha gjort ?`?????

Om försäkringen faller ut så hade jag tagit bort hästen och struntat i att processa i evigheter. Men eftersom du har ägt hästen så kort tid så måste du ha tagit över en befintlig försäkring utan att höja värdet på hästen för att den skall gälla.

Senast ändrad:

Tyvärr så fick jag lov att teckna ny försäkring :cry:

Det är ju en fråga vad som är rimligt att göra avseende kostnaden. Det är inte heller gratis att skicka ner den på en lastbil. Hur mycket har du gett för den? Är det lönt att bråka med säljaren?

A

Fast det är faktiskt upp till köparen att besiktiga hästen innan köp. Så säljaren kan inte lastas direkt.

Säljaren har faktiskt skyldighet att upplysa om defekter. Hur det gått till här kan vi bara gissa men det är onödigt att klandra köparen i det här läget.

Till TS, jag kan bara beklaga, det är sorgligt när djuren inte mår bra och behöver tas bort

I så fall så är det som Summerwind säger, vad har du betalat för hästen, hur mycket kostar det dig per månad att hålla den och har du en giltig hemförsäkring med ett rättsskydd? Sen är det också viktigt om du har köpt hästen av en privatperson eller ett bolag, har inte läst exakt allt. Men har du köpt av ett bolag så är chansen större för dig att få igen dina pengar.

Eftersom du haft hästen så oerhört kort tid dvs några veckor bara och den döms ut för stora skador i benen så tycker jag att det är ganska självklart att du reklamerar köpet. ring och prata med en hästjurist. ta INTE bort hästen innan du gjort det. tar du bort den blir det svårare att reklamera sen, då kan säljaren hävda att denne inte fick en chans att respondera osv osv.

det verkar tyvärr som du blivit lurad. köpte du hästen helt osedd eller var du och provred innan osv?vad har ni skrivit för köpekontrakt?

Tycker absolut att du ska reklamera hästen!
Den hade, enligt veterinärer på klinik, gamla skador och du har ju bara haft den en väldigt kort tid. Nej, på säljaren bara!

A

Och vad skulle det leda till om säljaren tog tillbaka den??? Ett ännu längre lidande för denna individ eftersom säljaren då skulle sälja den åter vidare???

Veterinären vid köpebesiktningen är väl den som ska anmälas eller genomgå en ögonkontroll. Va hästen "fräch" vid besiktningen så har garanterat säljaren vis köpebesiktningen fullpumpat hästen med smärstillande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 578
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka