Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Ja det har hänt ngn gång tidigare, kommer ihåg ett fall för ca 20 år sen.
Tragiskt o borde inte kunna hända men vi kommer aldrig ifrån att misstag kan ske.
Inom humanvården amputeras ibland fel ben o dödliga feldoseringar sker.
PL
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Det fanns ytterligare en kvinna som befann sig i väntrummet när veterinären frågad: Var det den här katten som skulle avlivas?

Om kattägaren då svarar JA, är det ju det svaret som veterinären utgår ifrån. Tjejen kaske var disträ, stressad, i andra tankar, ja vad som helst när hon svarade, men det är ju svårt för veterinären att veta det.

Olyckligt för alla tre inblandade parter, katten, kattägaren och veterinären. Det har helt enkelt blivit ett missförstånd.

Kanske att alla veterinärer hädanefter börjar tillämpa en rutin där man får skriva under som djurägare att djuret ska avlivas.

Sedan tycker jag det har varit rena lynchstämningen mot veterinären i kommentarsfälten på olika nätsidor.
 
Sv: Vet avlivad katt som skulle steriliseras

Ja, att ägaren får skriva under ett papper om avlivning är en mycket bra idé. Veterinären bör även försäkra sig (så gott det går tex. genom att stämma av ID-nummer med kattägarregistren) om att det faktiskt är ägaren som kommer in med katten eller att det finns en fullmakt från ägaren. Det förekommer tyvärr fall där katter avlivas av tex. ex-partnern som en ren hämndaktion.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 339
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ingen rolig läsning, så de som är känsliga kanske inte ska läsa nedanför...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 601
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 521
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp