Mycket går absolut säkert att förbättra, men jag tror även mycket styrs av ekonomin - tyvärr.Men tror du att man gör sitt absolut bästa idag till att försöka sluta med djurförsök? Söker man alltid efter alternativ? Investerar man verkligen så gott man kan i forskning inom det? Både politiskt sett och inom vetenskapen? Går det inte att förbättra?
Jag tror dock vissa saker är oerhört svårt att "testa" utan djurförsök - men det finns djurförsök och det finns djurförsök. Vissa inte ett dugg värre än att vi föder upp köttdjur för slakt.
Så även som djurvän kan jag inte säga att jag är helt emot djurförsök så länge jag äter kött - men jag är emot djurförsök med lidande och framförallt oetiska djurförsök gällande nöjen för människan. Kosmetika, rökning osv. Men när det gäller vissa saker så gynnas ju tyvärr både många människor och många djur av att ett fåtal "offras" för att många ska få det bättre, men så länge det görs på ett humant sätt kan jag inte vara emot. Många saker görs med sövda djur som sedan avlivas innan dom vaknar.
Vore jag helt 100% emot försök så skulle jag vara emot sjukvård för både mig själv och mina husdjur - så det blir lite dubbelmoral där