Verkning av häst

devere

Trådstartare
När jag läser om hovar, barfotaverkning och annat både här på B och på barfotaforum så får jag uppfattningen om att ffa barfotaverkare lägger störst vikt vid trakterna.

Annorlunda uttryckt, man börjar verkningen i trakterna och "ställer in" dessa.
Om jag kommer ihåg rätt så börjar väl även Gene Ovnicek i trakten.

Läser jag Adams kapitel om hovar så börjas det med tån.

Finns det något rätt och fel? Eller leder allt till samma resultat?

Sv: Verkning av häst

När jag läser om hovar, barfotaverkning och annat både här på B och på barfotaforum så får jag uppfattningen om att ffa barfotaverkare lägger störst vikt vid trakterna.

Annorlunda uttryckt, man börjar verkningen i trakterna och "ställer in" dessa.
Om jag kommer ihåg rätt så börjar väl även Gene Ovnicek i trakten.

Läser jag Adams kapitel om hovar så börjas det med tån.

Finns det något rätt och fel? Eller leder allt till samma resultat?

Ursäkta men vem är adams kapitel??? Har vi hamnat i lustgården nu?

Läser vi nästa kapitel så har även Dr Hildur strasser sin berömda plastskiva som man ska ha som hast referensram eftersom alla hästar är stöpta i samma form.

Vad tror du själv??? Är alla människor lika och leder det i så fall till samma skostorlek?

Tänk nu till lite innan det verkar bli ännu mera ömma tår det kan leda till att det trampas på.

Nej, åtminstone är inte jag i lustgården!

Jag syftade på Adams Lameness in Horses, som jag antar att även Du är bekant med, förhoppningsvis ännu mer bekant än vad jag är!

Du skriver egentligen det som jag tror, dvs ömma tår som en funktion av att någon "ställer in" trakten. Min fråga är då, vad händer egentligen i hoven när någon bara sänker trakten? Flyttas tyngdpunkten framåt/bakåt, eller mer korrekt uttryckt vad händer med hovbenet? Hur ändras överrullningsmomentet, hur ändras detta i hoven, dvs punkten för överrullningen? Hur ändras belastningen?

Men, att tro är att inte veta, därför frågade jag och hoppades på att någon eller ännu hellre några riktiga kunniga inom hovslageri kunde reda ut begreppen och förklara vad som egentligen är rätt. Satt och läste igenom gamla trådar och såg en hovslagare som jag inte sett på länge här inne, No Uno, som i alla fall i de trådar jag läste i alltid gav sakliga svar och verkade bemöda sig med att andra skulle förstå.

Jag förstår så mycket som att varje hov är individuell, varje häst är en individ, och i den bästa av världar så behandlas de också så och inte utifrån en standard 1A-mall!

Min uppfattning om just barfotaverkare, rätt eller fel, är att det rutinmässigt verkar vara trakten som skall justeras. Återigen, rätt eller fel, jag vet inte och därför frågar jag! Och när jag läser Adams Lameness in Horses är ritualen tvärtom, man börjar ta i tån.

Jag frågar för att jag vill ha seriösa svar, inte för att få en eller flera spydiga kommentarer! Med Din erfarenhet så skulle jag gärna höra vad Du tycker. Eller skall jag tolka sista meningen som det ultimata svaret :).

Jag frågar också för att jag stött på ett antal hovslagare genom livet som på samma häst gjort på helt olika sätt, någon börjat i trakterna, någon i tån, och med väldigt varierande resultat, sett i efterhand.

Jag vill dock passa på att tacka för att Du i alla fall bemödade Dig med att göra inlägg i tråden :)

Senast ändrad:

Vi för börja om på nytt.
Känner inte till dessa namn person.
Verkning ska sker på sån sätt att bibehålla hovens vinkel och balans, 45-50grd. fram, 50-55grd. bak.
Sett fram i från vill vi försöka håla hovens balans i det lateral och horizontal linje.
I regal verka man från hovens bredaste punkt fram till tån. Trakten ska man vara försiktig med.

Tack för svar :)

Vill Du utveckla "trakten skall man vara försiktig med" ?

Då menar jag vad som händer inuti hoven när man är oförsiktig.

Finns det någon gång skäl till att frångå dessa vinklar? Vad jag menar är finns det undantag från regeln, där hoven fortfarande är i balans, men gradtalen är annorlunda?

Senast ändrad:

Det är trakten som slits mest, titta på en gamle sko och hur trakterna har blank slitet skår i skon.
Att låt hästen gå på trakten med ett bakåt hovvinkel påfresta strålben, djupbojsen, strecksenen, sidband, hov och kut lederna.
Det händer an man vill öka överrullning med ett hög hovvinkel av 50-50grd fram som för en fång häst, man vill avlästa bojsenen.

Du kan läsa DVM Lars Erik Magnasson HOVVÅRD, finns på biban.

Hästen måste ställas på sådana vinklar att lederna belastas så som de bäst tål.
Det kan vara olika för olika hästar då de är olika skapta.

Tack båda två för svar :)

Alltid roligt och inte minst tacksamt att få saklig information.

Toppen!

Det är trakten som slits mest, titta på en gamle sko och hur trakterna har blank slitet skår i skon.
Att låt hästen gå på trakten med ett bakåt hovvinkel påfresta strålben, djupbojsen, strecksenen, sidband, hov och kut lederna.
Det händer an man vill öka överrullning med ett hög hovvinkel av 50-50grd fram som för en fång häst, man vill avlästa bojsenen.

Du kan läsa DVM Lars Erik Magnasson HOVVÅRD, finns på biban.

Jag vill komma med det modiga påståendet att det är olika...
samtliga mina hästar sliter mest i tån på sina skor. Trakterna kan ha en tendens att bli högre, så det liknar platåsko.

Jag erkänner att jag gått en kurs för "barfotaverkning". Teorin lät fysiologiskt rimlig även om jag förstås inte minns detaljerna så här drygt tio år senare.

De rekommendationer som barfotaverkaren i fråga gav, stämmer väldigt väl överens med hur min hovslagare gjorde i praktiken. Både vad gäller trakter och tår.

Så det finns säkert på en del hästar gemensamma nämnare mellan en del barfotaverkare och de saker som lärs ut via hovslagarskolan.
Har haft ut en hovslagare som är nyutbildad via hovslagarskolan, och hon gjorde på samma sätt.
Har haft ut en av lärarna på hovslagarskolan, och han gjorde likadant.

Mina hästar har generellt sett relativt låga trakter och korta tår, och vinkel som går i linje med kotan (rätta mig gärna om jag använder fel term, carpus kanske är mer korrekt).
Därmed kanske alla är nöjda: det finns inga felställningar att korrigera och då har alla gjort på samma sätt.

Extremvarianter gillas inte åt något håll (av mig).
Strasser ser jag som rent förkastligt.
En del utbildade hovslagare lämnar väldiga platår (nästan decimeterhöga trakter och djupt skålade hovar för att matcha) på framför allt islandshästar jag sett, och det kan inte vara fysiologiskt riktigt.
En del travtränare lämnar väldigt långa tår på sina hästar och hävdar att det ger en hävstångseffekt som ökar svikten i steget och en del islandshästfolk verkar ha anammat den teorin.
Gillar faktiskt inte.

belastningen ska tas upp i benets styvaste riktning..

Detta är ju bara trams!

Hästens rörelseapparat har utvecklats under årtusenden för att hästen ska kunna förflytta sig snabbt (hästen är som bekant ett bytesdjur) på ett optimalt sätt. Den djupa böjsenan och långa tåsträckaren sitter där de sitter och styvar upp benen eftersom hästen rör sig framåt och inte i sidled.

Du kan inte ändra på detta faktum genom att verka eller sko hästen på ett visst sätt.

Hur hoven belastas beror på vilka hovdelar som är i kontakt med marken. I princip kan man säga att hoven kan bära last på två olika sätt:

1) last förs från hovbenet till marken via lamellrand och hovvägg;
2) last förs från hovbenet till marken via sula och/eller stråle.

Huruvida hästen ska/bör bära merparten av lasten via lamellrand och hovvägg eller via sula/stråle råder det delade meningar om. De argument som förs fram i denna debatt är tyvärr på sandlådenivå.

Den främsta förkämpen för uppfattningen att hästen ska bära merparten av lasten via sula/stråle är Dr. Robert Bowker:

http://www.coronavistaequinecenter.com/contactus.html

medan de främsta förkämparna för uppfattningen att hästen ska bära merparten av lasten via lamellrand och hovvägg är Brian Hampson och Chris Pollitt:

http://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:263069

Detta är ju bara trams!

Hästens rörelseapparat har utvecklats under årtusenden för att hästen ska kunna förflytta sig snabbt (hästen är som bekant ett bytesdjur) på ett optimalt sätt. Den djupa böjsenan och långa tåsträckaren sitter där de sitter och styvar upp benen eftersom hästen rör sig framåt och inte i sidled.

Du kan inte ändra på detta faktum genom att verka eller sko hästen på ett visst sätt.

Ja visst är det bara tramsigt,, naturligt vis så rör sig ju inte hästar i sidled utan bara rakt fram.

Dessutom måsta man vara dum i huvudet om man som jag påstår att belastningen ska tas upp i benets styvaste riktning.

Mer korrekt borde vara att skriva att om hoven bara är i balans så kommer den inte röra sig i sidled och därför bli ett lätt bytesdjur.

Säg mig är det därför antiloperna ofta klarar sig från att bli ett bytesdjur.

Jag menar dom är du klövdjur och menar du att endast klövdjur kan förflytta sig i sidled..O_o

http://www.thehorse.com/articles/31912/veterinarian-reviews-the-barefoot-concept

“In transitioning horses from shod to barefoot, she said, she's observed that as the heel's structure improves and adapts to the stimuli from the ground, other hoof characteristics—such as solar thickness and solar concavity, both of which increase the coffin bone's distance above the ground—appear to follow suit and fall into place.

"If the back half isn't right, you'll never get the front part right," she said. "Maybe the old adage, 'no hoof, no horse,' should become, 'no heel, no hoof, no horse?' "

http://www.thehorse.com/articles/31149/study-barefoot-trimming-can-impact-hoof-conformation

"This study has shown that a group of school horses performed well and remained sound when trimmed so that the frog, bars, and sole of the foot were engaged in the weight-bearing function," explained Hilary Clayton, BVMS, PhD, Dipl. ACVSMR, MRCVS, the Mary Anne McPhail Dressage Chair in Equine Sports Medicine at MSU. "We believe it is important for these parts of the foot to contact the ground, not only to distribute the weight-bearing forces and to support the coffin bone from below, but also to provide the horse with proprioceptive input from receptor cells in the heels."

You been doing a lot of Reading Spad. Sounds like your really into the barfoot thing.
I got no problem with barfoot, best for the horse untill he hits rough ground then he´s gotta have shoes. Boot´s dont work for the riding i do around here.

Detta är ju bara trams!

Hur hoven belastas beror på vilka hovdelar som är i kontakt med marken. I princip kan man säga att hoven kan bära last på två olika sätt:

1) last förs från hovbenet till marken via lamellrand och hovvägg;
2) last förs från hovbenet till marken via sula och/eller stråle.

Huruvida hästen ska/bör bära merparten av lasten via lamellrand och hovvägg eller via sula/stråle råder det delade meningar om. De argument som förs fram i denna debatt är tyvärr på sandlådenivå.

Den främsta förkämpen för uppfattningen att hästen ska bära merparten av lasten via sula/stråle är Dr. Robert Bowker:

http://www.coronavistaequinecenter.com/contactus.html

medan de främsta förkämparna för uppfattningen att hästen ska bära merparten av lasten via lamellrand och hovvägg är Brian Hampson och Chris Pollitt:

http://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:263069

Jag tror inte ett ngt endera är fel, utan att det första som ska ta den initiala smällen är hovkapseln/ "nageln"-hovväggen o bråkdelen av en sekund senare stråle, sula- den sekundära.

man glömmer hela tiden bort vad som sker när hoven belastas- kronbenet går ner i hovleden o ger tryck på mjukdelarna som i sin tur ger tryck på strålen som får mottryck av marken beroende då av vilket underlag man rider på.
Tyngden på hästen, farten gentemot underlaget spelar STOR roll.

Är strålen i samma höjd som hovväggen/ sulan/ skon obelastad/ upplyft sätt strålen o dess ovanliggande mjukdelar under stor/ för stor) press när o om den rids på hårt underlag fortare än skritt.
Sen har ju hästar olika hårdhet, lutning o kan antingen inte expandera alls eller för mkt. Få hästar har dessutom perfekt ställda extremiteter eller rör sig perfekt.

allt detta ska en hovis ta hänsyn till. en barfotaverkare har mindre kunskap om HELA hästens anatomi o hovens sjukdomar

Iom att traktdelen är den som belastas mest. i nedsättningsfasen så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång o då sker ju en stor nötning om den har svårare att rulla över- tänk 3 nr för stora hårda clownskor.

Senast ändrad:

"allt detta ska en hovis ta hänsyn till. en barfotaverkare har mindre kunskap om HELA hästens anatomi o hovens sjukdomar

Iom att traktdelen är den som belastas mest. i nedsättningsfasen så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång o då sker ju en stor nötning om den har svårare att rulla över- tänk 3 nr för stora hårda clownskor."

:) Det där får du nog utveckla en del...
1 . Hovis har mer kunskap? vilkl hovisar menar du då? är de de godkända? Sist jag räknade var det ca 50 st listade på hovslagareföreningens hemsida.
Antal hästar i Sverige beräknas till ca 400.000st.
Det gör ca 8000 hästar/ godk. hovslagare.
Var står det att läsa vilken utbildning de godkända hovisarna har om HELA hästens anatomi, så man kan jämföra med andra utbildningar?
2. "3nr för stora clownskor", "så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång"
-Källhänvisning, tack.

Var står det att läsa vilken utbildning de godkända hovisarna har om HELA hästens anatomi, så man kan jämföra med andra utbildningar?

I Skara (grundutbildningen) läser man så här:

Blocköversikt
Introduktionskurs – 5 yh p
Hästen som biologisk varelse – 15 yh p
Hästens Anatomi & fysiologi – 15 yh p
Verkstadslära – 15 yh p
Grunder för verkning/skoning
steg 1 – 15 yh p
Grunder för verkning/skoning
steg 2 – 15 yh p
Smide – grundsmide steg 2 – 15 yh p
Praktisk skoning & modifiering av halvfabrikat – 15 yh p
Praktisk skoning &
Praktisk hovsjukvård – 15 yh p
Praktisk skoning &
Prestationsskoning – 15 yh p
Praktisk skoning &
teori hovreparationer – 15 yh p
Praktisk skoning &
föl- och unghästhantering – 15 yh p
Entreprenörskap & affärsplan – 20 yh p
Examination – 10 yh p
LIA – Praktik – 200 yh p
Totalt: 400 yh p

http://www.bys.nu/grundutbildning-hovslageri

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 882
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 831
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 766
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka