Vems var felet?

Fast vi vet ju inget om farten cyklisten hade, alls. Magiana uppfattade att denne cyklade snabbt, det är allt vi vet.

20 meters bromssträcka har inte ens jag när jag cyklar med fyrspann draghundar i 30 km/h. Så antingen bromsade inte cyklisten, körde extremt fort eller så missbedömde ts.

Eller så blev cyklisten chockad över att denne höll på att krocka, tex? Dessutom ger jag väldigt lite för folks uppskattningar av längd och sträcka. Dagliga exempel i tjugo års tid har berättat för mig att ögonmått är väldigt variabelt.

Båda ska såklart vara uppmärksamma men jag tycker (japp, eget tyckande) att om man byter sida så bör man se sig omkring. Hur sjutton ska jag, som cyklist, veta att du vill byta sida? Och om du går i mitten så måste jag välja en sida att cykla om på, om du då börjar gå mot den sidan blir det jäkligt svårt att inte krocka.

Jag blir lätt tokig på folk som går som att de är helt ensamma på vägen.

Och, som jag varit med om flera gånger, om jag skulle plinga så händer en av två saker: personen hoppar till = oförutsägbart vilket håll personen kommer hoppa till/gå till eller så stannar personen upp, vänder sig sakta om för att sedan knappt röra sig ur fläckan. Inget av dessa saker hjälper mig komma förbi.

20 meters bromssträcka har inte ens jag när jag cyklar med fyrspann draghundar i 30 km/h. Så antingen bromsade inte cyklisten, körde extremt fort eller så missbedömde ts.
låg det grus på vägen så undvek väl cyklisten att låsa sina hjul, det hade ju bara resulterat i att han skulle stå på näsan...

Oavsett vems fel det var enligt lagen så är det en självklarhet att man glor sig om när man går över en cykel-/gångbana. Gör man inte det får man skylla sig själv. Jag har gjort exakt samma tabbe men skulle aldrig fråga mig om jag var oskyldig till det som hände. Jag såg mig inte för och fick skylla mig själv helt enkelt.

Vad jag däremot funderar på är det flera skriver, visst hoppar man till av ringklockan om man inte vet att det är en cyklist bakom, men det borde väl inte få cyklister att undvika att använda den? Jag hoppar lätt till, men uppskattar trots allt att de plingar på mig då jag avskyr när nån svischar förbi utan att jag hört det, det är obehagligt!

Klart ni ska våga använda ringklockan, det är det den är till för! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka