Cyklisten skulle väl ha felet rent lagligt som kom bakifrån i hög hastighet. Precis som jag som bilist skulle ha felet lagligt om fotgängaren utan att se sig för meandrat/släntrat ut i körbanan på snedden utan att se bakom sig eller rikta näsan åt det hållet.
Men det är ju fortfarande jätteotäckt, det händer ganska ofta speciellt när man kör bil, på 50 väg att gångtrafikanter inte alls ens kastar en blick på vägen, eller tittar dit de ska, utan långsamt släntrar närmre och närmre trottoarkanten och så plötsligt släntrar vidare ut i vägen för att snedda över, inte nödvändigtvis i anslutning till övergångsställe (men ibland tex meandrar ut 7 meter framför zebraränder och avslutar sneddningen 7 m bakom på andra sidan). Man får ju en jättechock.
Sedan är det liknande problem om man är cyklist och fotgängare eller långsamma cyklister inte håller en rak väg med mål fram, om inga avtagsvägar syns och asfaltsvägen är helt rak framför en så tror man gärna att långsamma cyklister och fotgängare kommer att följa planen ungefär i den riktning deras näsa pekar, men det finns de som gör långsamma serpentiner över vägen, dålig balans hos cyklisten som har för låg fart för att klara att hålla riktning kanske och hos fotgängare vet jag faktiskt inte. Men det är jättesvårt att cykla om ibland även om man försöker sakta ned ordentligt, man har ingen aning om vart det bär hän. Händer det plötsligt är det alltid en chock.
Finns avtagsväg eller om personen riktar näsan och kanske axlarna lite åt hållet hen går så är det lätt att se vart hen ska och parera. De behöver inte ens se sig över axeln utan bara vrida huvudet och titta dit fötterna snart ska följa istället för rakt fram dit de såg ut att vara på väg. (kanske svårt att beskriva, men tänk er tittar rakt fram i vägens riktning men rör sig åt ett annat håll.)
(det är nästan aldrig cyklister som är problem för mig, de som inte vet vart de ska brukar hålla sig på cykelvägar och vara problem först när man går eller cyklar, de som ser målmedvetna ut är lättare.) men nu senast var det faktiskt det, en man som cyklade lite lägre än normalhastigt i mittenlinjen mellan två 50 vägar med vägarbeten (folk körde långsammare) och så plötsligt, mitt framför mig, utan att se åt varken hållet han cyklade eller kasta en blick över axeln släntrade cykeln ut framför min motorhuv, släntrade, jag var Inte ljudlös, fem bilar hade redan kört förbi honom och fler följde i stadig ström, skräck! jag höll på att få bilen bakom i bagaget. Självklart skulle det varit mitt fel om han blivit platt, men det gör ju inte mig gladare.)