Vems var felet?

Men cyklar man i den hastigheten på en icke uppdelad gång/cykelväg? Man bör ju vara beredd att kunna bromsa där det finns fotgängare, låter helt livsfarligt annars.
Men ja, som sagt, idioter finns väl överallt.
Tja, vill man ut och träna finns det inte alltid bättre alternativ. Det är väl som när vi är ute och rider, vi undviker trafik så mycket det går men det är omöjligt att helt undvika att vara bland andra trafikanter.
Man kan tvärbromsa, absolut, men man undviker det gärna.
 
Gång/cykelvägar är sällan speciellt breda så det tar inte lång stund för en gångare att snedda över och man bör ju se sig för innan man gör det, för cyklisten kan mycket väl ha sett dig och tagit för givet att du skulle hålla dig på din sida och vara för nära för att kunna väja/stanna i nån vettig ordning när du ur dennes synvinkel hux flux bytte sida och kom in i dennes "körfält".

Hade du sett dig om så hade du sett cyklisten och troligtvis stannat kvar på din sida tills denne hade passerat, så även om cyklisten också har skyldigheter, så tycker jag att du får skylla dig själv som inte såg dig för faktiskt..
 
Cyklisten skulle väl ha felet rent lagligt som kom bakifrån i hög hastighet. Precis som jag som bilist skulle ha felet lagligt om fotgängaren utan att se sig för meandrat/släntrat ut i körbanan på snedden utan att se bakom sig eller rikta näsan åt det hållet.

Men det är ju fortfarande jätteotäckt, det händer ganska ofta speciellt när man kör bil, på 50 väg att gångtrafikanter inte alls ens kastar en blick på vägen, eller tittar dit de ska, utan långsamt släntrar närmre och närmre trottoarkanten och så plötsligt släntrar vidare ut i vägen för att snedda över, inte nödvändigtvis i anslutning till övergångsställe (men ibland tex meandrar ut 7 meter framför zebraränder och avslutar sneddningen 7 m bakom på andra sidan). Man får ju en jättechock.

Sedan är det liknande problem om man är cyklist och fotgängare eller långsamma cyklister inte håller en rak väg med mål fram, om inga avtagsvägar syns och asfaltsvägen är helt rak framför en så tror man gärna att långsamma cyklister och fotgängare kommer att följa planen ungefär i den riktning deras näsa pekar, men det finns de som gör långsamma serpentiner över vägen, dålig balans hos cyklisten som har för låg fart för att klara att hålla riktning kanske och hos fotgängare vet jag faktiskt inte. Men det är jättesvårt att cykla om ibland även om man försöker sakta ned ordentligt, man har ingen aning om vart det bär hän. Händer det plötsligt är det alltid en chock.

Finns avtagsväg eller om personen riktar näsan och kanske axlarna lite åt hållet hen går så är det lätt att se vart hen ska och parera. De behöver inte ens se sig över axeln utan bara vrida huvudet och titta dit fötterna snart ska följa istället för rakt fram dit de såg ut att vara på väg. (kanske svårt att beskriva, men tänk er tittar rakt fram i vägens riktning men rör sig åt ett annat håll.)

(det är nästan aldrig cyklister som är problem för mig, de som inte vet vart de ska brukar hålla sig på cykelvägar och vara problem först när man går eller cyklar, de som ser målmedvetna ut är lättare.) men nu senast var det faktiskt det, en man som cyklade lite lägre än normalhastigt i mittenlinjen mellan två 50 vägar med vägarbeten (folk körde långsammare) och så plötsligt, mitt framför mig, utan att se åt varken hållet han cyklade eller kasta en blick över axeln släntrade cykeln ut framför min motorhuv, släntrade, jag var Inte ljudlös, fem bilar hade redan kört förbi honom och fler följde i stadig ström, skräck! jag höll på att få bilen bakom i bagaget. Självklart skulle det varit mitt fel om han blivit platt, men det gör ju inte mig gladare.)
 
Fel och fel... Om jag var cyklist hade jag nog trott att du skulle gå kvar på vänster sida av vägen om du gick så som du ritat upp.

För att citera vad min körlärare sade (som även står i körkortsboken):
"Det du kan se kan du konstatera, det du inte kan se ska du fantisera"
 
För att citera vad min körlärare sade (som även står i körkortsboken):
"Det du kan se kan du konstatera, det du inte kan se ska du fantisera"
Visst men i så fall skulle jag alltid köra i 10 km i timmen varje gång jag passerade en person som gick på trottoaren bredvid vägen, utifallatt personen plötsligt skulle snedda ut i vägbanan. Men det gör jag ju verkligen inte, jag kastar bara en blick om en person ser ut att vara på väg åt ett visst håll, dvs jag fantiserar vilt om att folk på trottoaren tänker fortsätta gå där om de inte tittar åt ett annat håll än rakt fram. Fel jovisst, men folk skulle bli så sura om jag tvärstannade varje gång jag körde förbi en fotgängare på trottoaren.

Jag har också en mardrömsfantasi om bilar som inte stannar vid stopptecken utan fortsätter rakt ut i min 70 väg. Men jag kan och får verkligen inte bromsa varje gång en bil kör mot ett stopptecken i lite hög hastighet, det skulle vara farligt, jag bara måste lita på att de följer reglerna och stannar. Inser att väldigt mycket av mitt körande och cyklande går ut på att gissa vad folk ska göra och anpassa mig efter det.

Jag brukar också gissa att bilen bredvid inte kör in i min fil om jag råkar vara i filen just där, trots att den kanske precis blinkande korsade in från högerfilen till mittfilen och jag ligger i vänster..
 
Tja, vill man ut och träna finns det inte alltid bättre alternativ. Det är väl som när vi är ute och rider, vi undviker trafik så mycket det går men det är omöjligt att helt undvika att vara bland andra trafikanter.
Man kan tvärbromsa, absolut, men man undviker det gärna.

Då får man låta bli. Du måste ju kunna stanna. Vill du inte slita på däcken får du cykla i en lägre hastighet så du inte behöver tvärstanna. Sätter du av i full galopp på en gång-/cykelväg?
 
Sverige är tyvärr ett u-land när det gäller infrastruktur för andra fordon än bilar, och då särskilt cykeltrafik. Sådana situationer som du beskriver är ett STORT problem med just kombinerade gång-/cykelbanor. Som cyklist tycker jag att dessa är ett otyg och håller mig hellre på bilvägen om möjligt - bilar är bra mycket mer förutsägbara än fotgängare med musik i öronen/hundar i koppel som springer kors och tvärs över vägen/barnvagnar i bredd etc etc. Separerade banor för cykel- och gångtrafik är det enda vettiga imho.

Själv är jag alltid väldigt försiktig och uppmärksam om jag som cyklist befinner mig på en kombinerad cykel- och gångbana. Min erfarenhet är att fotgängare ofta beter sig som du gör (så även jag själv när jag rör mig till fots!) - man ser sig inte om utan rör sig fritt på gångbanan. Så tycker jag också att det måste vara - den som framför sig i högre hastighet ska ha det fulla ansvaret. Även barn använder ju dessa kombibanor. Däremot bör synen på cykeln ändras - den bör vara ett "fullvärdigt" fordon med en för dess användningsområde lämpad infrastruktur, och där ingår INTE kombinerade gång- och cykelbanor.
 
Tja, vill man ut och träna finns det inte alltid bättre alternativ. Det är väl som när vi är ute och rider, vi undviker trafik så mycket det går men det är omöjligt att helt undvika att vara bland andra trafikanter.
Man kan tvärbromsa, absolut, men man undviker det gärna.

Exakt, cyklister som håller sig i vägbanan blir ju ännu mer hatade. Cyklar jag riktigt snabbt cyklar jag bland bilarna på normal stadsgata, (cykelvägar är inte riktigt så väl underhållna utan grusiga och håliga - ny statistik visar att det är oerhört många cykelolyckor pga grusiga håliga cykelvägar. Längs med landsväg blir det självklart cykelbana.) sådär populärt det med... (se bara på kommentarerna som kommer snart ;) kort sagt tycker folk att cyklister måste vara långsamma och ska hålla gånghastighet... dvs de som meandrar och knappt kan hålla balansen.)
 
Cyklisten skulle väl ha felet rent lagligt som kom bakifrån i hög hastighet. Precis som jag som bilist skulle ha felet lagligt om fotgängaren utan att se sig för meandrat/släntrat ut i körbanan på snedden utan att se bakom sig eller rikta näsan åt det hållet.

Men det är ju fortfarande jätteotäckt, det händer ganska ofta speciellt när man kör bil, på 50 väg att gångtrafikanter inte alls ens kastar en blick på vägen, eller tittar dit de ska, utan långsamt släntrar närmre och närmre trottoarkanten och så plötsligt släntrar vidare ut i vägen för att snedda över, inte nödvändigtvis i anslutning till övergångsställe (men ibland tex meandrar ut 7 meter framför zebraränder och avslutar sneddningen 7 m bakom på andra sidan). Man får ju en jättechock.

Sedan är det liknande problem om man är cyklist och fotgängare eller långsamma cyklister inte håller en rak väg med mål fram, om inga avtagsvägar syns och asfaltsvägen är helt rak framför en så tror man gärna att långsamma cyklister och fotgängare kommer att följa planen ungefär i den riktning deras näsa pekar, men det finns de som gör långsamma serpentiner över vägen, dålig balans hos cyklisten som har för låg fart för att klara att hålla riktning kanske och hos fotgängare vet jag faktiskt inte. Men det är jättesvårt att cykla om ibland även om man försöker sakta ned ordentligt, man har ingen aning om vart det bär hän. Händer det plötsligt är det alltid en chock.

Finns avtagsväg eller om personen riktar näsan och kanske axlarna lite åt hållet hen går så är det lätt att se vart hen ska och parera. De behöver inte ens se sig över axeln utan bara vrida huvudet och titta dit fötterna snart ska följa istället för rakt fram dit de såg ut att vara på väg. (kanske svårt att beskriva, men tänk er tittar rakt fram i vägens riktning men rör sig åt ett annat håll.)

(det är nästan aldrig cyklister som är problem för mig, de som inte vet vart de ska brukar hålla sig på cykelvägar och vara problem först när man går eller cyklar, de som ser målmedvetna ut är lättare.) men nu senast var det faktiskt det, en man som cyklade lite lägre än normalhastigt i mittenlinjen mellan två 50 vägar med vägarbeten (folk körde långsammare) och så plötsligt, mitt framför mig, utan att se åt varken hållet han cyklade eller kasta en blick över axeln släntrade cykeln ut framför min motorhuv, släntrade, jag var Inte ljudlös, fem bilar hade redan kört förbi honom och fler följde i stadig ström, skräck! jag höll på att få bilen bakom i bagaget. Självklart skulle det varit mitt fel om han blivit platt, men det gör ju inte mig gladare.)
Den som byter körfält är den som lämnar företräde. Orsakas en olycka av att någon plötsligt och oannonserat byter körfält så betraktas denne som vållande. Sedan kan viss skuld läggas på cyklisten om denne hållit en extremt hög hastighet.
 
Håller med @landsbygdsbo till fullo. Det är svårt för cyklister när en fotgängare helt oanonserat går ut i vägen, precis som bilister har svårt att stanna för plötsliga händelser som sker precis framför huven. Var själv med om en likadan händelse för ett tag sedan och jag var på väg att passera när hen plötsligt går ut framför framhjulet på cykeln och jag kom inte fort, men valde att köra närmre denna person än en synskadad som jag passerade en kort stund innan därför att jag förväntade mig att går man på en relativt hård trafikerad gång/cykelbana så är det ren självbevarelsedrift att kolla bakåt innan passering över men en synskadad som jag möter kanske inte kan se mig alls. Därför cyklade jag närmre mitten av banan just vid det tillfället och rörelsen kom för plötsligt. NTF:s rekommendationer är att gående ska gå på vänster sida på kombinerade banor just för att det då är lättare att upptäcka cyklister, mopedister, permobiler osv. Krock mellan oskyddad trafikant och bil blir automatiskt bilistens "fel" på grund av att bilen har trafikförsäkring inte för att det är ett fordon!

Även som cyklist tittar jag ALLTID bakåt och ger tecken innan jag svänger!
 
Då får man låta bli. Du måste ju kunna stanna. Vill du inte slita på däcken får du cykla i en lägre hastighet så du inte behöver tvärstanna. Sätter du av i full galopp på en gång-/cykelväg?
Fast man kan ju stanna och hade gångtrafikanten i detta fallet agerat som en trafikant bör göra så hade det inte varit några problem. Inte kör väl de mopeder som endast får köras på gång och cykelvägar endast i 10 km/h för att de ska vara beredda på att någon snabbt får för sig att kolla på blommorna på andra sidan gc-vägen? Visst ska man anpassa hastighet efter förhållanden men att hela tiden räkna med att folk är helt från vettet skulle göra en själv till en dålig trafikant.
 
Fast man kan ju stanna och hade gångtrafikanten i detta fallet agerat som en trafikant bör göra så hade det inte varit några problem. Inte kör väl de mopeder som endast får köras på gång och cykelvägar endast i 10 km/h för att de ska vara beredda på att någon snabbt får för sig att kolla på blommorna på andra sidan gc-vägen? Visst ska man anpassa hastighet efter förhållanden men att hela tiden räkna med att folk är helt från vettet skulle göra en själv till en dålig trafikant.

Det vittnas ju i den här tråden om att fotgängare faktiskt beter sig väldigt opålitligt på gång-/cykelvägar och då är det väl fullt rimligt att faktiskt anpassa sitt cyklande eller mopedkörande därefter? Man kan ju inte agera efter hur folk skulle bete sig i den bästa av världar utan vi måste ju faktiskt agera efter hur folk faktiskt agerar.

Det är inte lämpligt att cykla snabbt eller köra moped snabbt på en gång-/cykelväg. Det är tråkigt att det så ofta är kombinerat. Jag cyklar mycket själv (dock inte i några höga hastigheter men med cykelvagn) och jag efterfrågar verkligen fler just cykelvägar.
 
Det vittnas ju i den här tråden om att fotgängare faktiskt beter sig väldigt opålitligt på gång-/cykelvägar och då är det väl fullt rimligt att faktiskt anpassa sitt cyklande eller mopedkörande därefter? Man kan ju inte agera efter hur folk skulle bete sig i den bästa av världar utan vi måste ju faktiskt agera efter hur folk faktiskt agerar.

Det är inte lämpligt att cykla snabbt eller köra moped snabbt på en gång-/cykelväg. Det är tråkigt att det så ofta är kombinerat. Jag cyklar mycket själv (dock inte i några höga hastigheter men med cykelvagn) och jag efterfrågar verkligen fler just cykelvägar.

Dvs man får inte cykla/åka moped snabbare än man går?
 
Det är inte lämpligt att cykla snabbt eller köra moped snabbt på en gång-/cykelväg. Det är tråkigt att det så ofta är kombinerat. Jag cyklar mycket själv (dock inte i några höga hastigheter men med cykelvagn) och jag efterfrågar verkligen fler just cykelvägar.

Det där är ju högst beroende på var man bor. Jag flyttade i våras in till stan igen efter 19 år i exil som boende på landsbygden, bilförsedd naturligtvis. När jag flyttade hit i våras blev jag (positivt) chockad över hur jäkla enkelt det är att ta sig fram numera i den här stan med cykel. Då, för nitton år sedan, var exempelvis trottoarerna big no-no - idag är trottoarerna kombinerade gång och cykelvägar. Kommunen har berett cykelvägar där det inte finns trottoarer. Det är så vansinnigt smidigt att vara cyklist i den här stan att det framstår som märkligt att folk har bil alls.

I lördags sålde jag min bil, och från i onsdags är jag innehavare av ett årskort på bussen. Nu finns det fler anledningar till att jag gjort mig av med bilen, ffa ekonomiska såna men eftersom det är så vansinnigt bra gjort att kunna ta sig fram medelst cykel/allmänna kommunikationer så finns ingen anledning för mig att ha bilen kvar.
 
Ska man kunna stanna kontrollerat, så får man inte röra på sig. Enda sättet att garanterat kunna stanna i tid.
 
Sverige är tyvärr ett u-land när det gäller infrastruktur för andra fordon än bilar, och då särskilt cykeltrafik. Sådana situationer som du beskriver är ett STORT problem med just kombinerade gång-/cykelbanor. Som cyklist tycker jag att dessa är ett otyg och håller mig hellre på bilvägen om möjligt - bilar är bra mycket mer förutsägbara än fotgängare med musik i öronen/hundar i koppel som springer kors och tvärs över vägen/barnvagnar i bredd etc etc. Separerade banor för cykel- och gångtrafik är det enda vettiga imho.

Själv är jag alltid väldigt försiktig och uppmärksam om jag som cyklist befinner mig på en kombinerad cykel- och gångbana. Min erfarenhet är att fotgängare ofta beter sig som du gör (så även jag själv när jag rör mig till fots!) - man ser sig inte om utan rör sig fritt på gångbanan. Så tycker jag också att det måste vara - den som framför sig i högre hastighet ska ha det fulla ansvaret. Även barn använder ju dessa kombibanor. Däremot bör synen på cykeln ändras - den bör vara ett "fullvärdigt" fordon med en för dess användningsområde lämpad infrastruktur, och där ingår INTE kombinerade gång- och cykelbanor.

Och gärna ordentligt delade. Dom cykel och gångbannor som finns där dom bara delad av en bit för cyklister och en del för gångare hjälper inte ett dugg. Varken gångare eller cyklister följer sidoanvisningarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp