Vems var felet?

Jodå, men du måste kunna stanna kontrollerat och du ska inte skrämma folk. Att cykelträna i tävlingshastighet skulle jag bedöma som högst olämpligt.
Nu håller oftast de som cyklar i "tävlingshastighet" sig oftast ute på vägen och inte på gc-vägar pga att de är så dåligt underhållna som @Badger skrev.
Men jag tycker det är fel väg att gå att se till att alla håller snigelfart istället för att man istället ska jobba på att vara mer uppmärksam som trafikant. Spelar oftast ingen roll i vilken hastighet jag kommer i, när jag ringer med min klocka så brukar de flesta hoppa till. Oftast lugnast att bara köra förbi men se till att ha god marginal.

Nej, Norrköping. De profilerar sig som en cykelstad och gör jättesatsningar i omprofilering av infrastrukturen med fokus på cyklister. Rent av så jag tycker kommunen är bilistfientlig.

Men cyklar man i den hastigheten på en icke uppdelad gång/cykelväg? Man bör ju vara beredd att kunna bromsa där det finns fotgängare, låter helt livsfarligt annars.
Men ja, som sagt, idioter finns väl överallt.

Mja, och cyklar man på vägen får man höra att man ska cykla på cykelvägen?

Man får aldrig köra på en fotgängare.
Oavsett fordon eller situation.
Så det är cyklistens fel.

Men du som fotgängare var ju klantig och det hade kunnat göra ont på dig.
Så även om det är någon annans fel så gör det lika ont och jag rekommenderar därför att du ser dig för i fortsättningen.

Den som byter körfält är den som lämnar företräde. Orsakas en olycka av att någon plötsligt och oannonserat byter körfält så betraktas denne som vållande. Sedan kan viss skuld läggas på cyklisten om denne hållit en extremt hög hastighet.

Fast här var det ingen som bytte körfält. Det var en kombinerad gång- och cykelbana, på en sådan finns det inga körfält markerade och det finns heller ingen anvisad plats för fotgängare utan de kan själva välja vilken sida de ska gå på. Det generella är dessutom att cyklister har väjningsplikt gentemot gående.

Personligen blir jag tokig på folk som vinglar omkring lite hur som helst och förstår inte hur man öht kan med att gå omkring utan att se sig för när man korsar en väg alldeles oavsett vägsort och färdsätt. Krocka gör ont liksom. Ringklocka i all ära men det är inte alltid folk hör den och inte alltid man ens hinner nyttja den när folk plötsligt knallat ut framför en.

Ska man kunna stanna kontrollerat, så får man inte röra på sig. Enda sättet att garanterat kunna stanna i tid.
Det stämmer inte. Du ska kunna hålla en rimmlig hastighet. Det betyder att även om det går en fogängare på 9
Man får aldrig köra på en fotgängare.
Oavsett fordon eller situation.
Så det är cyklistens fel.

Men du som fotgängare var ju klantig och det hade kunnat göra ont på dig.
Så även om det är någon annans fel så gör det lika ont och jag rekommenderar därför att du ser dig för i fortsättningen.

Jag har kört på en fotgängare med bilen.
I initialskedet blev jag misstänkt för grov vårdslöshet i trafik.
När sedan alla fakta fanns på bordet, inkl vittnen lades det hela ner eftersom killen hade klivit ut rakt framför min bil.
Trots det lyckades jag nästan stanna.
Resultatet blev bara några blåmärken och spräckta revben.

I det här fallet visade ju tekningen att hon klivit ut framför cyklisten alltså fotgängaens skuld till olyckan.

Såg en fin bild någon gång, antagligen i en körskolebok, med en lagom mörbultad person som höll i endast en ratt, och som sa "Men jag hade ju rätt".
Typexemplet är väl puckot som trycker ut sin barnvagn vid ett övergångsställe trots att det kommer en bil och det råder blixthalka.

Visst, hon har företräde dvs bilisten är skyldig att stanna. Men vad fan hjälper det , ungen i barnvagnen ligger på bårhuset.

Jag har en bekant som körde ihjäl en fotgängare med sin bil men som fick rätt, så nej fotgängare har inte alltid rätt.

TS jag hade ansett att det var mitt fel, skulle aldrig kryssa fram och tillbaka på en gångväg där det vistas cyklister. Det kan ju ibland bara handla om ett par meter man går fel om cyklisten är tillräckligt nära. Dock måste dom väl vara utrustade med en ringklocka och göra den gående uppmärksam kan jag ju tycka, gör dom inte det får dom ju skylla sig själva.

Verkar inte som dagens cyklister har "säker cykel" märket längre ;)

Jag skulle ju inte påstå att jag varken vinglade eller korsade någon väg (tvärt). Jag gick rakt fram längs vägen med en liten förskjutning (på några få grader) åt höger i varje steg. Jag hann alltså passera flertalet meter innan jag förflyttat mig från vänster till höger.

Jag skulle ju inte påstå att jag varken vinglade eller korsade någon väg (tvärt). Jag gick rakt fram längs vägen med en liten förskjutning (på några få grader) åt höger i varje steg. Jag hann alltså passera flertalet meter innan jag förflyttat mig från vänster till höger.

Då kan det ju vara ganska svårt att avgöra vart du är på väg. Skulle nog kalla det vingel även om du bara vinglade åt ett håll.

Oavsett vem som har rätt eller fel så kan det fortfarande vara en väldigt bra ide att se sig om.
1. det gör ont att bli påkörd
2. Jag har hört talas om att en cyklist kört på en gående så den gående dog i min stad. Inget jag har bekräftat, men jag vet vem cyklisten i denna olycka är.

Det viktiga är ju egentligen att du inte gjorde illa dig och inte vad som är rätt och fel. Jag förstår både dig och cyklisten. Cyklar är rätt obehagliga då de är så tysta och man bör därför plinga, särskilt om man kör fort och absolut om fotgängaren vinglar. Samtidigt borde du ha sett dig för och jag kan tycka att du borde flyttat dig lite mer bestämt åt hållet du skulle så det blivit tydligare för cyklisten.

Jag cyklar ett par mil om dagen och använder ringklockan flitigt, men något som komplicerar situationen för cyklister är att man aldrig vet hur en fotgängare kommer att reagera på ett plingande. Vissa går lugnt åt sidan och lämnar plats, men minst lika många reagerar som om man hade väckt dem ur djup sömn - de blir skrämda och desorienterade och kan hoppa eller vingla iväg åt precis vilket håll som helst.

Och en del blir faktiskt arga. Senast i förra veckan plingade jag - i god tid - åt en kille som gick mitt i den markerade cykelbanan istället för på gångbanan precis bredvid. Han hoppade rakt upp, svängde runt, väntade tills jag var jämsides och gjorde ett utfall mot mig när jag passerade. Hans knytnäve missade mitt huvud med kanske ett par centimeters marginal, jag kände vinddraget. Det är första gången någon har försökt slå mig, men inte första gången någon har blivit arg. Oftast nöjer sig de arga dock med att skälla. Jag cyklar långsamt - brukar snitta 15 km/h vilket är en fart som många hyfsade hobbylöpare kan hålla - och plingar i så god tid jag bara kan för att ge sömngångarna en chans att vakna till och gå åt sidan när de är klara med sitt hopp-och-dansnummer. Om jag hade smugit mig på folk och ringt dem rakt i örat hade jag förstått dem som reagerar med ilska lite mer, men det verkar helt enkelt vara så att själva ljudet av en ringklocka är provocerande för vissa.

Jag fortsätter att plinga åt folk därför att jag själv föredrar att bli plingad åt när jag är ute och går, men jag har full förståelse för om andra cyklister tvekar att använda ringklockan - det går ju liksom inte att se på främmande fotgängare hur de kommer att reagera på ett pling. Har man fått en utskällning - eller en knytnäve - som reaktion på sitt pling förstår jag fullt ut att man undviker att plinga i "onödan".

Ja jag vågar sällan plinga, effekten är för oförutsägbar.

Om plats finns cyklar jag förbi. Är det trångt blir det ett försiktigt -hallå ursäkta!

Mja, och cyklar man på vägen får man höra att man ska cykla på cykelvägen?

Det sa jag inget om, menar bara att om man cyklar på en cykel/gångbana utan markeringar så bör man kanske hålla ett lägre tempo när man passerar fotgängare. Ser inte varför det skulle vara nödvändigt att bränna förbi folk i superfart. Det handlar ju inte om någon längre stund man skulle behöva sakta ner när man passerar någon, känns inte som nån större uppoffring liksom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka