Vems var felet?

Magiana

Trådstartare
Jag var nära att bli påkörd av en cyklist idag. Bakifrån.

Han anser att jag bara gick rakt ut utan att se mig för. Jag anser att han för det första körde för fort (tog 20-30 meter att stanna efter incidenten) men också att han borde ha varnat med ringklockan att han var på G. Jag har inte ögon i nacken och anser inte att det fanns någon anledning att vända mig om och titta bakåt där jag var. Jag vet att man går på vänster sida när man går längs bilväg men att man skulle göra det även på en gångväg har jag aldrig ens reflekterat över förrän idag.

Vad anser ni? Jag har ritat upp ungefär hur det såg ut och sträckan jag gick var längs den gröna linjen. Var cyklisten kom ifrån vet jag inte mer än att han plötsligt bara körde om mig mycket nära på höger sidan. Jag såg honom i alla fall inte när jag var på väg mot järnvägen (rutade linjerna i mitten).

incident.jpg

Vägen är en gång- och cykelväg men jag vet inte hur det är skyltat och det finns inga markeringar i asfalten. Det finns i alla fall inga skyltar alls i närheten av där jag var.

Fel och fel... Om jag var cyklist hade jag nog trott att du skulle gå kvar på vänster sida av vägen om du gick så som du ritat upp. Själv brukar jag se mig om innan jag byter sida av vägen avsett om jag går eller cyklar.

Om det finns något regelmässigt rätt och fel i sammanhanget vet jag däremot inte.

Fel och fel... Om jag var cyklist hade jag nog trott att du skulle gå kvar på vänster sida av vägen om du gick så som du ritat upp. Själv brukar jag se mig om innan jag byter sida av vägen avsett om jag går eller cyklar.

Om det finns något regelmässigt rätt och fel i sammanhanget vet jag däremot inte.

Man ska inte tro så mycket i trafiken. specifika antaganden om andra människors beteende i trafiken är många trafikolyckors moder.

Oavsett vem som har rätt, det är alltid bäst att på en kombinerad cykel/gångväg att slänga en blick över axeln innan man korsar vägen.

Själv tycker jag att det är lite konstigt att han inte hann med att styra undan i tid för det var ju inte så att jag plötsligt hade gått från ena sidan till den andra. Jag går ganska långsamt.

Jag kan inte trafiklagen, men logiskt så Är det inte skyltat med skilda vägbanor för gående och cyklister så har cyklisterna väjningsplikt gentemot gående eftersom cykeln går fortare.

Gående bör gå på vänster sida men måste inte. Cyklister ska cykla på höger sida eftersom de räknas som ett fordon.

Men det kan väl inte gälla på gång/cykelväg? Om TS skulle fortsätta gå på "rätt" sida, den vänstra, måste väl ändå cyklisten köra om på höger?

Jag håller med cyklisten, man kan inte vingla runt på gångvägarna hur som helst. :-)

Man ska inte tro så mycket i trafiken. specifika antaganden om andra människors beteende i trafiken är många trafikolyckors moder.

Att tro och att göra antaganden är för mig skilda saker. Att jag tror något om andra i trafiken betyder verkligen inte att jag antar att de ska agera därefter.

Rent moraliskt tycker jag att samma regel gäller som i skidbacken: Den som kommer bakifrån har ansvaret, eftersom människor inte föds med ögon i nacken eller bär backspeglar :P.

Trafikregelmässigt så är det också cyklisten som åker dit, @honung länkade en mycket bra länk.

Men om samma sak hade hänt mig, så hade jag nog blivit lite sur på mig själv som glömt en viktig rutin. Jag brukar alltid som gångtrafikant på gemensam cykel/gångväg kolla över axeln först, självbevarelsedrift :P. En reflex som sitter ungefär lika hårt som att kolla döda vinkeln när jag kör bil. Cyklister kommer fort och är tysta, och jag har ingen lust att bli påkörd oavsett vems fel det är.

Jag tycker att gångtrafikanter alltid ska titta bakåt innan de byter sida på en cykelväg eller ändrar riktning. Du kanske inte tycker att du går fort men det tar inte många sekunder att korsa en cykelväg och om cyklisten tänkt köra om på ena sidan så hinner hen inte ändra riktning lika snabbt som du.

I verkligheten tycker jag inte det spelar så stor roll vem som har gjort fel eller vems ansvaret är, det gör ont att krocka så vi borde alla göra allt för att undvika att det händer.

Jag var nära att bli påkörd av en cyklist idag. Bakifrån.

Han anser att jag bara gick rakt ut utan att se mig för. Jag anser att han för det första körde för fort (tog 20-30 meter att stanna efter incidenten) men också att han borde ha varnat med ringklockan att han var på G. Jag har inte ögon i nacken och anser inte att det fanns någon anledning att vända mig om och titta bakåt där jag var. Jag vet att man går på vänster sida när man går längs bilväg men att man skulle göra det även på en gångväg har jag aldrig ens reflekterat över förrän idag.

Vad anser ni? Jag har ritat upp ungefär hur det såg ut och sträckan jag gick var längs den gröna linjen. Var cyklisten kom ifrån vet jag inte mer än att han plötsligt bara körde om mig mycket nära på höger sidan. Jag såg honom i alla fall inte när jag var på väg mot järnvägen (rutade linjerna i mitten).

incident.jpg

Vägen är en gång- och cykelväg men jag vet inte hur det är skyltat och det finns inga markeringar i asfalten. Det finns i alla fall inga skyltar alls i närheten av där jag var.
Ser ut som om du bytte sida av vägen innan kollisionen = din skyldighet att kolla bakåt!
Du skulle ha stannat på den vänstra sidan och cyklisten på den högra så hade ingenting hänt.

Jag vet inte ifall det är korrekt men jag tycker det vore rimligt om alla höll till höger på gång/cykelvägar, men det kanske är något jag håller fast vid efter alla år som ryttare. Det är naturligt för mig att hålla till höger. Blir lika irriterad varenda gång cyklister och gångare är huller om buller, och folk måste kryssa sig fram vid möten...
Sedan ser man sig alltid för när man korsar cykel/gångbana, även om cyklister bör ha uppsikt och använda ringklockan. Jag förväntar mig inte att alla ska resonera på samma sätt som mig, idioter finns överallt, och tar därför hellre ansvar för min egen säkerhet genom att ofta se mig om/hålla mig längs kanten.

Förstår inte hur det kan ta 20-30 meter att stanna cykeln? Tror reaktionsförmågan var det största problemet hos den cyklisten, snarare än hastigheten.
Skönt att det gick bra för dig i alla fall!

Förstår inte hur det kan ta 20-30 meter att stanna cykeln? Tror reaktionsförmågan var det största problemet hos den cyklisten, snarare än hastigheten.
Skönt att det gick bra för dig i alla fall!
Har man en racercykel kommer man lätt upp i 30-40 km/h. Dessutom sliter det enormt på (de dyra) däcken att tvärnitta så det undviker man om det inte är ett absolut måste. Nu vet jag inte om det kördes en racer här i och för sig.

OT
Jag är så enormt trött på gångare som går i sin egna värld tvärs över gång och cykelvägar men även rakt ut på vanliga vägar utan att se sig för. Gärna med musik i öronen så de varken hör när man plingar eller kommer med bilen.

Har man en racercykel kommer man lätt upp i 30-40 km/h. Dessutom sliter det enormt på (de dyra) däcken att tvärnitta så det undviker man om det inte är ett absolut måste. Nu vet jag inte om det kördes en racer här i och för sig.

OT
Jag är så enormt trött på gångare som går i sin egna värld tvärs över gång och cykelvägar men även rakt ut på vanliga vägar utan att se sig för. Gärna med musik i öronen så de varken hör när man plingar eller kommer med bilen.
Vad fotgängarna är för cyklisterna är cyklisterna för bilisterna.

Men cyklar man i den hastigheten på en icke uppdelad gång/cykelväg? Man bör ju vara beredd att kunna bromsa där det finns fotgängare, låter helt livsfarligt annars.
Men ja, som sagt, idioter finns väl överallt.

Självfallet är det alla inblandades fel. Gångarens fel att hen inte tittade innan sidbyte, cyklistens fel att hen inte hade en hastighet som var lämplig för att anpassa färdriktningen.

Men cyklar man i den hastigheten på en icke uppdelad gång/cykelväg? Man bör ju vara beredd att kunna bromsa där det finns fotgängare, låter helt livsfarligt annars.
Men ja, som sagt, idioter finns väl överallt.
Jag går på en landsväg där bilar passerar i 90 km/h då går jag så jag möter trafiken och jag ändrar inte min promenadriktning utan att kolla bakåt.
Exakt samma sak gäller naturligtvis på en kombinerad cykel o gångväg.

Du tecknade ju själv att du genade tvärs över vägen, och det utan att kolla bakåt. så...som sagt idioter finns det överallt

Självfallet är det alla inblandades fel. Gångarens fel att hen inte tittade innan sidbyte, cyklistens fel att hen inte hade en hastighet som var lämplig för att anpassa färdriktningen.

Man har naturligtvis inte förkörsrätt utan i det här fallet är den andra parten som är skyldig att lämna företräde då hon korsar /byter körfältet. Det gäller alla, från bilister till fotgängare. Fast medvetenheten om detta sjunker med hastigheten. Fotgängare tycks tro att de är odödliga och knallar fram o tillbaka som de tycker...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka