Vem skulle vilja få en arabhäst?

S

sto

I en av trådarna har många skrivit vilken ras de kommer/vill skaffa näst. Min fråga är: Skulle Du kunna tänka dig att satsa på en unghäst (1-2år) mot att Du får ha den som din tills du inte kan/vill ha den längre. Detta som ett alternativ till alla som ej har råd att köpa sig en häst, men vill satsa på en karriär inom en viss sportgren. Frågar för att jag tycker det skulle vara ïntressant och se hur många som kan tänka sig en arabhäst. :)

Jag tävlar inte men skulle kunna tänka mig en arabhäst ändå! ;)

Skulle nog kunna tänka mig det... men är faktiskt mer sugen på en nordis med lugnt temperament.. obs. därmed inte sagt att alla araber inte är lugna.. utan bara att nästan alla nordisar är det.. :D

har alltid föredragit arabhästarna.
efter att haft en på foder som jag träna och tävla lite på, så var jag ännu mera såld.
nov 2002 köpte jag ett arabföl. :love:
hon ska användas inom tävling. gren vet jag inte. siktar in oss på dressyr.

första tömkörningspasset från idag :D
http://medlem.spray.se/Dreamia/sammet/3.jpg

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en arabhäst. :idea:
Och jag vet att det förvånar många av de som känner mig halvbra. :smirk:

Jag gillar deras psyke, dvs att de är alerta, lättlärda, lyhörda, lydiga, lugna men ändå livliga.
Utseendemässigt gillar jah araber som inte ser så utpräglat rastypiska ut, eller vad man ska säga. :crazy: Gillar inte utställningslooken, helt enkelt. :o

En stallkompis hade en underbar arab som hon tyvärr sålde. :cry: Hon var en av de som vid närmare eftertanke inte kunde tänka sig att ha en arab. :D
Tack och lov är det en annan stallkompis som har skaffat sig en arab, som jag gillar som tusan. Det rider jag och utbildar i dressyr för närvarande. Mycket lättlärd och positiv häst. :love:
I första hand skulle jag använda araben till dressyr, men galopp och distans är inte helt otänkbart heller.
Ibland sitter jag till och med och smygläser annonserna på araber till salu.... :angel:

Jag gillar araber och skulle gärna ha en. Men jag har varken tid, lust eller råd att ha mer än en häst och fjordingen är trots allt mitt första val :love:

Har ett arabsto nu som tränas o tävlas inom western. Underbara häst finns inte :)(hmm hemmablind :love: :p) Men jag småletar lite redan nu efter en "påläggskalv" eftersom hon skall bli mamma 2005 om allt går som det ska.
Så skulle någon ringa mig och fråga så skulle jag helt klart tänka på det ordentligt.

//Elisabeth

Hmm, fast jag har hittils inte träffat så många nordisar med lugnt temperament... Tycker de är ganska temperamentsfulla hästar. :smirk: Fullblod i kallblodsförpackning, klart svårare att arbeta med än araberna pga. att de trotts sin känslighet saknar tex. arabens smidighet, men visst är det trevliga hästar! :) Själv gillar jag de flesta raser och tycker det är roligt med olika, alltså har jag en mkt. brokig skara elever... :D Själv har jag ju som de flesta nog vet en liten arab- och jag har faktiskt träffat på betydligt lättare hästar att utbilda än just den individen!! :crazy:

skulle gott och väl kunna tänka mej en arab, funderar på att skaffa en efter skolan..

Har en - och skulle gärna skaffa mig en till. Just nu så tror jag inte att jag hinner lägga ner en tid jag vill på tre (har en russa med :)) hästar.

Min arab är främst dressyrhäst om man ska greninrikta sig. Annars är han min allra bäste vän och är med på allt jag vill göra. Lite hoppning, lite dressyr och fräsa runt med hemma. Gillar psyket oerhört hos just min arab. Han är lyhörd, känslig och intelligent.

Med förhoppningen att hitta en lika trevlig arab igen så kommer jag skaffa mig ännu en. Jag skulle dock lika gärna kunna skaffa mig en annan hästras, bara jag trivs med individen. Från början var det inte uttänkt att jag skulle ha just en arab heller. Bara en häst. Han var den förste araben jag ringde på och den första hästen som jag fastnade direkt för :love:

Javisst skulle gärna ta emot en arabhäst på de villkoren. :D
Gillar arbens psyke. Har 2 st i mitt stall en hingst på 23 år och hans avkomma en unghäst under inridning och hon är supercool. Men Jag har varken tid eller pengar för underhåll av en häst till...
Fast jag skulle ändå vilja ha.... :smirk:

Araber är det bästa som finns!
Jag har redan två men skulle absolut kunna tänka mig ett sånt här alternativ. Framför allt om det är ett bra sto som man kunde använda i lite avel samt rida och tävla lite.

// Anna

Det skulle jag mkt väl kunne tänka mig! Med den förutsättningen att den var över 160cm, annars blir den för liten för mig... Finns så stora araber?

Jag skulle gärna ha en arab, är distans och dressyr intresserad. Men i första hand hade min häst blivit min ögonsten och ja vän för livet :)...

Har ett arabsto,och skulle gärna vilja ha en unghäst (2-åring) och arbeta med.Har haft min sedan hon var 2 år.Har utbildat henne inom western.Himla sugen på en till,men har varken tid eller råd.Tyvärr.Jag måste satsa helhjärtat på min jag redan har.

Precis! Om man trivs med sin häst är det väl huvudsaken.. :)
MEn skulle inte ha något emot att starta upp ett arabstuteri efter skolan.. :bump:

Jag skulle inte kunna tänka mig en rastypisk arab.

Jag vill hålla på med AR (Akademisk Ridkonst/barockridning) och då vill jag ha en häst som har lätt för sig, lätt att bära och lätt att lära och slappna av.

En arab har tyvärr inte lätt för att bära, eller rättare sagt inte tillräckligt lätt och det har en tendens till att kunna stressa upp sig, men det finns ju hästar som avviker inom varje ras, men som sagt en rastypisk arab är inget för mig. Sen får gärna andra ha det. Det finns ju andra användnings område än AR och så finns de de som vill ha dem till det också och det får de så gärna.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 703
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka