Jag kan tänka mig en arab (jag är en typisk hobbyryttare - dressyrar, hoppar lite, har provat på distans, western och ridit jakt, skulle gärna köra och rider ut mycket). Bland araberna finns min drömhäst:
*hanterbar nog för att stå i kollektivstall utan att utgöra en fara för någon, och utan att alla skulle känna behov av att uppfostra den
*en rörlig, aktiv och energisk häst i ett hanterbart format såväl psykiskt som fysiskt (det finns halvblod som är rörliga, aktiva och energiska, men då är de ofta prestationsavlade dressyrhästar och de jag träffat har inte varit lätta att varken rida eller hantera, men underbara hästar och säkert helt rätt för den som satsar på GP)
*hittar jag en i en storlek och modell som får oss att bli ett proportionerligt ekipage borde en arab som stämmer in på rasbeskrivningen kunna gå alla dressyrklasser som jag kan rida (och några till - jag har aldrig haft möjlighet att lära mig tävla på alvar och gör mig inga illusioner)
*välkommen i många läger (ingen jag tagit intryck av tycker att man är konstig om man kommer på dressyr- och hoppträningar på en arab (ibland har jag dock fått höra: "när den vill kan den ju" - men även de tränare som fällt kommentarer har med glädje välkomnat oss tillbaka), man är även välkommen inom western, kan ta amatörlicens och starta galopp (teoretiskt då), köra in, rida lite distans... )
* sist men inte minst: cool, pigg och nyfiken nog att vara rolig att rida ut och pyssla med
Min uppfattning om arabhästar grundar sig på ca 20 olika individer som jag känt och ridit - alla distinkta personligheter, alla arbetsmyror som det varit en glädje och ynnest att få jobba med