Vem skulle vilja få en arabhäst?

Jag tycker om araben, på utsidan. Visst, araben är en häst precis som alla andra, men stordelen (eller så är det jag som har dålig erfarenhet, har ju inte träffat alla araber i hela världen precis) är så fruktansvärt...ja, jag kan inte förklara med ord. De är nojjig, ja, nojjig kan kanske vara rätt ord. Visst har jag stött på araber som är coollugn som en Nordis, ja, och Nordisar som är helvilda iof... :D

Men, visst, fick jag den så nog skulle jag kunna ta emot det! :bow:

jaja.. visst finns det nervösa kallblod oxå. Det protesterar jag inte emot.. har oxå träffat såna! Men tycker ändå att dom flesta känns mer stabila.. :)

Har ridit många araber, både lånat och haft egna och jag tycker INTE att de har varit varken nojiga eller nervösa! Snarare väldigt coola i sig själva, att de är livliga och har ett känsligare temeprament än en del andra hästar är väl en sak. Men nervösa...nää. Båda de halvblod jag har haft har varit betydligt nervigare och jobbigare. :p

Däremot blir det inga fler araber för min del, dels för att jag gillar maffigare hästar, dels som Spider skrev om bärigheten. Araber har lätt för sig i det mesta, men många har väldigt platt kors och har därav svårt att sätta under sig riktigt bak och samla sig korrekt.
Vi har en arab i familjen nu, men hon har ett runt kors...kanske inte rastypiskt men en trevlig dressyrpålle ska det bli! :)

Beror snarare på människan än på hästen. :smirk: Har aldrig träffat en så tillitsfull och trevlig kille som min arab. Han är dundercool - när han känner sig trygg med mig och det gör han :d

För honom så krävs det rätt person för att ta fram alla hans positiva egenskaper men när man väl hittat dem vill man aldrig släppa honom ur sikte :love:

.. Frågar för att jag tycker det skulle vara ïntressant och se hur många som kan tänka sig en arabhäst. :)
Jag har fler än en som dessutom producerar fler :love:
Rider-/tävlar ej själv längre, det gör köparna!

Nej, jag skulle inte vara intresserad av en arab. Jag är ingen arab-människa bara, inget ont om rasen som sådan men den funkar inte för mig.

kopierar Bia's svar......
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

.. Frågar för att jag tycker det skulle vara ïntressant och se hur många som kan tänka sig en arabhäst.

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har fler än en som dessutom producerar fler
Rider-/tävlar ej själv längre, det gör köparna!

för det stämmer på mig oxå :rofl: :D :love:

Jag kan tänka mig en arab (jag är en typisk hobbyryttare - dressyrar, hoppar lite, har provat på distans, western och ridit jakt, skulle gärna köra och rider ut mycket). Bland araberna finns min drömhäst:

*hanterbar nog för att stå i kollektivstall utan att utgöra en fara för någon, och utan att alla skulle känna behov av att uppfostra den

*en rörlig, aktiv och energisk häst i ett hanterbart format såväl psykiskt som fysiskt (det finns halvblod som är rörliga, aktiva och energiska, men då är de ofta prestationsavlade dressyrhästar och de jag träffat har inte varit lätta att varken rida eller hantera, men underbara hästar och säkert helt rätt för den som satsar på GP)

*hittar jag en i en storlek och modell som får oss att bli ett proportionerligt ekipage borde en arab som stämmer in på rasbeskrivningen kunna gå alla dressyrklasser som jag kan rida (och några till - jag har aldrig haft möjlighet att lära mig tävla på alvar och gör mig inga illusioner)

*välkommen i många läger (ingen jag tagit intryck av tycker att man är konstig om man kommer på dressyr- och hoppträningar på en arab (ibland har jag dock fått höra: "när den vill kan den ju" - men även de tränare som fällt kommentarer har med glädje välkomnat oss tillbaka), man är även välkommen inom western, kan ta amatörlicens och starta galopp (teoretiskt då), köra in, rida lite distans... )

* sist men inte minst: cool, pigg och nyfiken nog att vara rolig att rida ut och pyssla med

Min uppfattning om arabhästar grundar sig på ca 20 olika individer som jag känt och ridit - alla distinkta personligheter, alla arbetsmyror som det varit en glädje och ynnest att få jobba med

Jag vill ha en Arab men är för grov för en sådan. Är ca 160 lång och väldigt kompakt i kroppen. korta ben, kort överkropp. Har ridit Arab men det ser "konstigt" ut.
Samt jag är Distansintresserad men även hopp & dressyr, så det blev en Ostartad Travarkille.

jag skulle inte vilja ha en arabhäst.. dom är hur fina som hälst men jag ser dom mer som utställningshästar än ridhästar.. finns undantag.. ;)

Eh, då har Du nog fått det mesta om bakfoten att de fr.a. är itställninshästar.
De är en gång avlade för att vara RIDHÄSTAR och är så än idag! Först och främst.....
Att sedan en del väljer att ställa ut dem och satsar helhjärtat på detta....det är en helt annan sak. Men de flesta arabhästar idag rids på ett eller annat sätt.....

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 703
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka