vem ska göra vad...

LadySara

Trådstartare
har i dagarna varit å kikat på ny häst..

jag får köpa den om jag vill och har väl så gott som bestämt mig att jag ska det..men nu till mina frågor. hästen ska vacineras senast 26 juni både botulism, influensa och tror ev oxå stelkramp. den skall oxå skos nilken dag som helst.

till saken hör att hästen är lite svårhanterad för främmande människor och den har vet skräck..

vad tycker ni ska jag ta hem henne nu och stå för allt med ny hovis å ny vet?? elelr ska nuvarande ägaren vaccinera å sko å sen får ja ta hem.. eller om ägaren nu itne vill göra det utan tycker att jag ska göra de då vara så fräck att jag väntar tills efter 26 juni?? vill juh inte vänta så länge, utan vill juh ha hem henne för att hon ska få sommaren på sig att lugna ner sig å anpassa sig efter sitt nya liv...

vad tror / tycker ni??

Sv: vem ska göra vad...

Det kanske vore lugnast för hästen att få allt utfört så snart som möjligt i sin vanliga hemmiljö, men att du kanske betalar för det om det var tänkt att hästen skulle ha övergått i din ägo innan vacc. och skoning?

Håller med.

Och passa på att vara med själv om du kan, TS, så du ser hur den uppför sig.

*svarar båda*

de är en rejäl bit att åka för att va med då häösten ska få sprutor.. 40 mil enkel resa...

hästen i fråga besiktades nu i veckan med ofullständigt besiktningspapper då hon neligt vet inte var hanterbar för dagen... dvs gick ej att göra böjprov på henne.. hon fick åka hem med orden hantera din häst bättre...

mina tankar går åt alla håll. även om jag itne skulle köpa hästen är juh dessa saker som måste göras, men även saker som JAG måste göra om jag köper... de är mycket pengar som ska ut bara på köpet.. sen att lägga några tusenlappar till direkt.. + kostanden att få hem henne.. mycket påengar på en gång..

sen går jag till mig själv om jag skulle sälja häst.. då skulle ajg vilja skicka hästen med nya dojor å vaccinerad å ja att allt e fixat..

men jg frå står juh självklart ägaren om denne inte vill betala för allt när hästen ska bort.

jag har tyvärr inte tillgågn till stall förens 1 juli som de ser ut nu så jag letar bete.. men om inget bete hittas så kan jag itne ta hem henne föresn 1 juli..

*suck* många tankar som snurrar..

Vad kul, grattis!

Skor tycker jag ligger på hennes ansvar att fixa faktiskt. Spec. om det är dags! Hade det varit min häst så skulle jag vilja skicka iväg den med fräscha fötter.

Vaccineringen känns sådär där har jag ingen riktig åsikt :p.
Den skulle jag som blivande ägare mkt. väl kunna tänka mig att betala varje fall.

När ska hästen ombesiktigas? (antar att köpet inte går igenom förrän hästen är besiktigad UA runtom).

Varför inte avtala med ägaren att OM hästen går igenom UA passar de på att vaccinera på kliniken när hästen ändå är där.

Personligen tycker jag att det ligger i ditt intresse att sko och vaccinera hästen, det är kanske inget hästägaren hade gjort annars. Jag hade kallt räknat med att det var mina kostnader att bära, om jag tänker köpa hästen.

varför skulle iten hästägaren sko och vaccinera hästen om jag itne köper den??

sen är jag lite fundersam på detta med böjprov om de egentligen skll göras då hästen är så ung å inte använd..

För att ägaren kanske inte tycker den behöver skos och vaccineras om den inte ska användas.

Det är klart att du ska besiktiga om den OCH vara på plats, spelar ingen roll att det är 40mil enkel resa. Boka in hovslagaren samma dag så är det gjort.

hästen ska juh användas och jag tror inte att man helt plötsligt med egenuppfödning slytar sko elelr vaccinera för att en endaste köpare inte köper hästen...

ägaren har 16 mil till kliniken... hade funderingar på om att åka dit och besikta då båda får åka en bit och föreslå det som du skrev..

dock tror jag itne att ägaren går med på detta.. då hon vill sälja hästen med de intyg som nu finns...

hästen är 4 men inte riden.. uppsutten å inriden sen inget mera..

är otroligt efter i sin utbildning..

vilat efter inridninge då ägaren itne haft tid.. +inganstan s att rida..

bara råkr byta ämne föresten.. hur blev de med ponnyn din?? kapar min egen tråd lite..

Ursäkta men... är du verkligen säker på att du vill ha en oriden ohanterad häst som inte går att sko och inte är besiktigad...? Bara en undran.

hästen är inte oriden den är riden och är trevlig att rida bara efter i sin utbildning. den går att sko har inte sagt ngt annat men är jobbig att hantera av främmande människor. dvs ny hovis tex.. ny vet.. hon var misstänksam emot mig men efter 5 min så acceterade hon mig fullt ut...

hä'sten är besiktad dock med ofullständigt böjprov. dvs det gick inte att hålla tiden ut utan enbart ca 30 sek. dock inte ens en markering av detta..

å sen så har man magkänslan å den har funkat bra förr.. å den säger mig att detta är en häst jag borde ha...

Jag vet nog många som inte hade skott och vaccinerat om hästen inte skulle behållas och sättas i träning. Utsätts den inte för några nya bekantskaper finns ju egentligen mindre anledning till vaccination. Samma gäller för skor. Själv hade jag skott av om jag inte hade planer på att behålla eller köra vidare med kusen. Min var ovaccinerad när jag köpte den, just p g a att säljaren hade hästarna i skyddad verkstad, d v s minimal smittrisk.

Får du försäkra utan komplett böjprov? Själv hade jag känt mig mycket tveksam till en häst som inte varit mer än inriden och så besvärlig att hantera, det är ju lätt att börja gissa varför ridutbildningen stagnerat...

ridhästar måste vara vaccinerade för att få tävla å tränas.. många stall har även vaccinations tvång annars får du ej stalla upp hästen där..

om jag itne köper hästen så gör någon annan det.. att inte forsätta vaccinera är inget alternativ.. och varför skulle ägaren bara strunta i hästen för att hon itne säljer den??

jag får försäkra utan böjprov...

att rida hästen är inte ngt problem.. ägaren har inga som helst problem i hanteringen.. det är när främmande människor hon itne känner kommer in i bilden hon blir svårhanterad...

sen har inte inridningen stagnerat.. den blev sutten på i höstas första gången.. å varför stressa fram ngt?? hästen kan skritta trava galoppera under ryttare..

Om du gillar hästen tycker jag du ska köpa den. Jag har också köpt en häst som inte gick att böja benen på för att den var ohanterad, men det var inga problem när den sedan började känna sig hemma i sin nya milö.

Och att den är lite riden behöver ju inte heller vara något problem. Det finns ju fyraåringar som inte ens är inridna. Jag antar att priset inte är jättehögt eftersom den är outbildad. Huvudsaken att du kan försäkra den i inköpspriset tycker jag.

Sen tycker jag att säljaren lämnar hästen nyskodd, men du vaccinerar den när det är dags.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 056
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar